Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Niin, kellään ei ollut kokemusta tai tietoa tästä (ilmaversiosta)?

    https://www.sram.com/rockshox/products/xc-32-tk

    Taitaa olla niin uusi, että ei oikein webin syövereistäkään löydy mitään. Mutta kysytäänpä niin, että mitenhän nuo muut halvemman pään ilmakeulat? Recon, 30 Gold? Millainen tuntuma niissä on? Voisiko niiden perusteella päätellä jotain tuosta XC32:sta? Voisiko ajatella esim., että suurin ero on painossa?
     
  2. mulla on tuollainen Felt Q220 perusmaasturi. jonkunsortin joustokeulahan siinä on, mikä on ihan surkea. taitaa olla Suntour XC tai vastaava. käsittääkseni joku kumikartiojousitus, ja kyllä on sellanen kengurukeppi että huh. osaisko joku kertoa mitä tilalle? tolkullisen hintainen saisi olla, tällä ei poskettomassa ryteikössä ajeta. välillä mettäpoluilla, välillä reikäsellä asfaltilla ja välillä soralla.
     
  3. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    edit..
     
  4. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    No tuossa yllä pohdin tolkullisen hintaista keulan päivitystä. Jokin noista. Minua itseäni kiinnostaisi tuo halvin, mutta siitä ei oikein löydy mitään juttua mistään.
     
  5. manfredson

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2013
    Viestejä:
    875
    Lapsellinen protesti.
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2016
  6. Diuziac

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2007
    Viestejä:
    774
    Itse mietin viime kesänä aivan samoja asioita, ja päädyin Schwalben Durano Plussiin. Kyseessä ovat siis huolella pistosuojatut ja lähes täysin sliksit kumit. Itse tykkäsin vaihdosta, rullaus parani ja rengasmelu pieneni.

    Pistosuojaus on toiminut erinomaisesti, ja miinuspuolelle jäävät lähinnä vaikeahko asennus (ei toisaalta haittaa, jos pistosuojaus vain pitää) sekä vakiokumeja suurempi paino. En oikein osaa sanoa, että onko tuolla renkaiden painolla oikeaa merkitystä, mutta ensikerralla houkuttelisi kyllä testata vähemmän panssaroituja ja kevyempiä kumeja... :think: Eli: jos haluat paljon huolettomia kilometrejä, niin suosittelen! Jos taas viilaat grammoja pistosuojauksen kustannuksella, niin valitse joku toinen.
     
  7. Aleksei

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2007
    Viestejä:
    119
    Vaikka keveys sinänsä houkuttelee, niin renkaiden vaihto-operaatio ei ole koskaan kuulunut omiin suosikkeihin :D Täytyypä tsekata nuo Durano plussat siis, kiitän vinkeistä. :kippis:
     
  8. *Crispies*

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2005
    Viestejä:
    1 676
    Punnittin iltaisen komboni..

    Ukko 65kg
    Vyö/juomalaukku+vaatteet/kengät 5kg
    Fillari 16kg
    Reppu 4kg

    90kg.. Vähä enemmin oli kuin olin ajatellut. Kolmeakymppiä tuolla siltikin lähestulkoon tuli mentyä.. 25km/h anyway ns. norminopeus. Oijoi, ei enää malttais odottaa kesäkomboa jossa kokonaismassa tippuu komiasti...

    Ukko 65kg
    Vyö/juomalaukku yms. 3kg
    Fillari 8kg
    "Reppu" 1kg


    Kesäsetti siis about 13kg kevyempi. 10kg varmuudella pois! Sitten vielä teiden pinnasta noi hiekat, sohkat yms. jarrutekijät, vaatteiden ilmanvastuksesta ja ikävästä hiostamisesta pois ja lopuksi vielä 32mm renkaat vaihtavat numerot toisinpäin 23mm:iin... Saapas nähdä millaset erot on nykyiseen... Oma kuvitelmani on vähintään samaa luokkaa kuin joskus vaihtaessa yksivaihteisen Helkaman ekaan hybridiin... Jos eivät keskarit nouse päälle 30km/h niin ihme on!

    Kohta jo 1500km tällekin vuodelle mittarissa...... :)
     
  9. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Onko yleisin joustohaarukan ohjausputken tyyppi paremman luokan maastureissa nykyisin "tapered" (1 1/2" -> 1 1/8")?
     
  10. samu88 Banned

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2011
    Viestejä:
    1 533
    Kyllä, toisena tulee suora 1 1/8, ja sitten tulee suora 1,5" putki :)
     
  11. tonileh78

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2014
    Viestejä:
    3
    Hei,

    Olen harkitsemassa kolmivaihteiseen pyörään taakse sähkömoottoria. Tämä aiheuttaisi sen, että menettäisin jalkajarrut. ...ja pyörässä ei näyttäs olevan kiinnikkeitä minkäänlaiselle muulle jarrulle (ei levy eikä vanne). Olisiko kenelläkään vinkkiä, että minkälaiset jarrut tohon kannattas asentaa.

    Olen lueskellut tossa keskustelupalstoja ja näyttäs, että jonkinlaisia adaptereita on saatavilla periaatteessa kaikille yleisille jarrutyypeille (u, v ja levy). Osaatteko sanoa, että mikä olisi helpoin ja halvin ratkaisu minun pyörääni (ibrido energy 3). Itsellä pyörii ajatus siitä, että runkolukon tilalle vois saada asennettua vaikka u-jarrun tai v-jarrun jonkinlaisen adapterin avulla?

    ...sitten olis vielä toinen kysymys tähän samaan liitten. Pyörässä on tällä hetkellä edessä sähkömoottori...ja eturengas pitäs sit heivata pois. Onko mitään käytännön esteitä sille, että käyttäisin takarengasta (jossa siis rumpuvaihteet) eturenkaana? Onko laakerit huonommat siihen tarkoitukseen? Haittaavatko rumpuvaihteet jotenkin?
     
  12. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Etunapa on suurella todennäköisyydellä kapeampi kuin takanapa joten se takavanne ei mahdu siihen etuhaarukkaan paikoilleen.
     
  13. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Onko noissa Rockshoxin halvemman pään ilmakeuloissa mitään olennaista eroa muuten kuin hinta ja paino? Onko kukaan kokeillut? Tuntuma, huolto, luotettavuus?
     
  14. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Kyllä niissä vaimentimissakin voi olla eroja. Katso Rockshoxin sivuilta millä vaimentimella mikäkin keula on. Itse en ole Rebaa heikommalla aikoihin ajanut joten sen kummemmin en osaa sanoa.
     
  15. wharrgarbl

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    354
    Suositelkaas jotain hyvää pyörähuoltoa akselilla Leppävaara-Tapiola. Aikaisemmin tullut käytettyä tuota Sellon pyörää, mutta siellä tuntuu huollon taso laskeneen vuosien saatossa kuin potenssi Tukiaisen keikalla.
    Pitäisi maasturi ensihuoltaa ja mielellään sen saisi tehdä ihan perusteellisesti, itselle ei moiseen taidot riitä. Myyjäliike muistutteli ties mistä vanteiden ja pinnojen tarkistuksesta ja ties mistä, mutta tuo myyjäliike vain on turhan kaukana kuskatakseni pyörän sinne huoltoon. Tulee äkkiä huollolle hintaa useita satoja matkoineen...
     
  16. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Ei tuosta taida saada selkoa kuin kokeilemalla. Jotkut puhuvat hirmuisesta erosta ja jotkut käytännössä olemattomasta ja jotkut siltä väliltä.

    Harmittaa, kun missasin todella hyvän tarjouksen, kun en ehtinyt selvittää, mitä tuo minun headset on syönyt. Arvaan, että siihen adapteri kuitenkin pitäisi laittaa, että saisi tapered-haarukan mahtumaan. Ja se tarjouksessa ollut oli siis tapered. Mutta olisi pitänyt varmistaa, että se adapteri edes käy, kun tuntuu olevan noita internal ja integrated yms. laakerointeja. Pyörän korjaamisessa on rasittavinta selvitellä osien yhteensopivuutta. "Yksi alalaakerointi, kiitos" olisi niin paljon helpompaa. Taidan päätyä nyt tuohon halvimpaan Rockshoxin ilmakeulaan. Reba on liian arvokas päivitys.
     
  17. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Minä olen pitänyt ensihuoltoa varsin kosmeettisena toimenpiteenä. Tokihan pyörähuoltojen mielestä se on ymmärrettävästi sellainen asia, että pyörä on kohta kilon kappaleina, jos sen jättää välistä.

    "- Ensihuolto on pyörän tärkein huolto, ja sen laiminlyönti voi aiheuttaa pyörään isoja ja kalliita remontteja, opastaa Te Kankare Nummen Pyörästä."

    Ensihuolto takaa pyörän kestävyyden - Auto ja liikenne - Turun Sanomat

    Kuulostaa pelottavalta, eikö vain?

    "Ensimmäinen huolto on perusteellinen pyörän tarkistus, johon kuuluvat pesu, pinnojen ja vanteiden rihtaus, ketjujen ja rattaiden voitelu, vaihteiden ja jarrujen säätö, keskiön kampien ja polkimien kiristys sekä renkaiden ilmanpaineiden tarkastus."

    Pesu? Ketjujen voitelu? Renkaiden ilmanpaine? Pyörä tulee viettämään merkittävän osan aikaa korjaamolla, jos ihminen ei osaa tai halua itse tehdä noita.

    Jos vanteissa ei ole heittoa, niin tuskinpa on aihetta härkkiä suuremmin pinnoja ja tuskinpa monikaan huolto jaksaa käydä siihen ilman varsinaista syytä. Vaihteiden ja jarrujen kuuluu toimia ilman ylimääräisiä maksuja vielä parin sadan kilsan päästäkin. Keskiön ja polkimien tiukkuus on helppo tarkastaa itse. Samoin muutenkin voi vähän vilkaista olennaisia kohtia, että esim. pikalinkut ovat kiinni ja tanko ei irtoa seuraavassa alamäessä. Yleensä järki sanoo, että mitkä pyörän osat ovat potentiaalisesti irtoavia.

    If it ain't broke, don't fix it. Onhan sitäkin nähty, että pyörä tulee ensihuollosta vaihteiden säädöt sotkettuna yms., kun kesäharjoittelija on päästetty irti. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Jos yhtään epäilyttää, niin toki kannattaa viedä ammattilaiselle. Minä en vie tuota varten. Viidellä kympillä saa jo uudet ketjut, takarattaat ja kahvat tankoon kuluneiden tilalle.
     
    Viimeksi muokattu: 25.02.2014
  18. wharrgarbl

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    354
    Vaihteita tuossa fillarissa ei ole, eli niiden puolesta ei tarvitse pelätä. Jarrut, ketjut ja rattaat osaan hoidella itse. Lähinnä mietityttää juuri noiden vanteiden puolesta, ne kun on kuitenkin nähneet lyhyen käyttöikänsä aikana jo niin monta juurta, kiveä ja kuoppaa.
    Ja mistäs sitten löytäisi huollon korvaavan ohjeen keskiön ja kampien tarkistamiselle, jos senkin nyt haluaa sitten opetella tekemään itse...
     
  19. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Ei se tapered haarukka mahdu jos kaulaputki ei ole tapered mallinen.
     
  20. ketunhäntä kainalossa

    Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    2 824
    kyllä vanteet kuuluu ja kannattaa rihdata/rihtauttaa sisäänajon jälkeen, muuten ensihuollosta selviää kyllä ihan perustyökaluilla, jos mitään ei varsinaisesti ole hajonnut. Park Toolin sivuilla on ainakin aika paljon päteviä ohjeita fillarinhuoltoon.
     
  21. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Onko niissä merkittävää heittoa? Jonkun mielestä pitää tarkastaa, vaikka ei olisikaan. Minun mielestäni ei. Jos tulee heittoa, niin kiristelee/löysentelee pinnoja sitten tai antaa toisen tehdä sen.

    Youtubesta. Esim. tuosta n. parin kymmenen sekunnin kohdalta: BOTTOM BRACKET ADJUSTMENT - YouTube

    Jos ei ajossa tunnu mitään omituisuuksia, niin tuskinpa silloin voimansiirrossa on mitään vikaa.
     
  22. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
  23. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Kannattaa myös tarkistaa ohjauslaakerin välys ainakin, eli heiluttelee etuhaarukkaa toisella kädellä ja toisella kiinni rungosta. Jos tuntuu välystä niin säätää vähän tiukemmalleen.
     
  24. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
  25. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Luulen, että siinä on 44 mm (pitäisi tietysti tarkistaa), joten tuo on juuri, mitä tarvitaan. Tai olisi tarvittu. Se tarjous meni ja tuollainen alakuppi maksaa yli 30 € ilman postikuluja, joten voin saman tien ottaa nykyiselle sopivan kokoisen.

    Mikä on muuten perus 1 1/8" head tube? Noitahan on (liian monen) monenkokoisia.
     
    Viimeksi muokattu: 25.02.2014

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti