Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
    Tässä yksi Hiilikuidun kestävyydestä:

    Niner Bikes Fork Hammering - YouTube
     
  2. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Tässä hyvä esimerkki takajoustosta, joka olisi suht haastava toteuttaa metallein:
    [​IMG]
     
  3. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Ajomukavuuteen keveys vaikuttaa enemmän kuin aerodynamiikka. Toki molemmat on mahdollista saada (kevyet, mukavat, aerodynaamiset), mutta kustannukset nousee sen verran korkeiksi, että ainakaan omiin kokemuksiin perustuva keskustelu ei etenkään tietotekniikkaan keskittyneillä foorumeilla välttämättä kehity kovin vilkkaaksi.

    Edit: nopeasti googlettelemalla semikorkeilla "halpiskiekoilla" ja erinomaisina pidetyillä 404 Zipeillä tulee noin 10W ero 50km/h nopeuksilla. Tuo vauhti vaatii tasamaalla suunnilleen 600-700W tehoja, jota edistynytkään harrastaja tuskin kovinpitkään pitää yllä. Tästä voi sitten ynnäillä kiekkojen aerodynamiikan vaikutusta pyörän kulkuun. Aerokiekot on hyvännäköisiä, ja ne pytää todella seksikästä ääntä, ja uskoisin että nämä on ne suurimmat syyt ainakin maantiepyöräilijöille hankkia kyseisiä kiekkoja. Triathlonia kisaavilla voi sitten olla muitakin syitä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2013
  4. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    semikorkeat oli varmaan luokkaa 30-35mm?

    Suurimmassa osassa pyöristä ei ole "semikorkeita halpiskiekkoja" vaan olemattoman(n 15mm) profiilin omaavat joko 1) halpiskiekot tai 2) kevytkiekot.

    ja näihin sillä 58mm zipp 404:lla on selvästi suurempi ero.

    ja laitappas vielä linkki siihen googletuksesi tulokseen.


    ja hassua nuo tulosten erot, eka linkki mistä itse löysin zipp 404-testin sanoi, että 25 mailin(40km) aika-ajossa säästivät 20-35 wattia verrattuna dura-ace/mavic aksium-yhdistelmään verrattuna.
     
  5. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    En todellakaan kehota ketään harrastelijaa ostamaan aerokiekkoja, vaan se oli pelkkä esimerkki siitä, että painavampi vanne voi olla nopeampi. Kuitenkin vanteiden ostossa keskustelu harrastelijoiden (enkä tarkoita mitään kilpailutoimintaa harrastavia) parissa tyypillisesti liikkuu "pyörivien massojen tärkeydessä", eikä juuri koskaan aerodynamiikassa. Minulle itselleni tärkein ominaisuus vanteessa on kestävyys, koska en aja kilpaa kuin itseäni vastaan.
     
  6. Ramona

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2005
    Viestejä:
    2 430
    No kyllähän tossa tulee jo pyörittevän massankin osalta tuntuva ero zipp 404:sen ja mavicin aksiumin kohdalla. tuubi 404:nen on 1278grammaa ja mavic 1795grammaa. Toi ero on jo todella tuntuva.
     
  7. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
  8. jarhu

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2002
    Viestejä:
    1 911
    Tais muutenkin lähtä tämä keskustelu lapasesta taas muutenkin. :D

    Mutta tosiaan jos jollekin harrastelijalle alkaisi ehdottelemaan pyöriä, niin työmatka-ajoon vuodenympäri joku 600-800e välistä täysjäykkä maastopyörä. Jos ei extremekeleillä aio kuitenkaan ajaa talvella, niin cyclocross nastoilla varmasti käy (hinta luokka siinä 1000-2000e välissä). Ja jos pääosa ajosta tulee maantiella hyvällä ilmalla kesäaikoina, niin maantiepyörä käy hyvin. Maantiepyörissä sitten valinnanvaraa on paljon ja hintakin riippuu osasarjoista ja pyörävalmistajasta. 1000 eurolla varmasti saa jo kohtuullisen hyvän pyörän harrastelijalle kun kiertää kaukaa nuo valmistajat, joilla pyörissä on paljon design/merkkilisää (Spessu yms).

    Jos löytyy ymmärrystä enemmän pyöristä, niin suosittelisin katsomaan ulkomaiden tarjontaa. Saa parempaa osasarjaa samaan hintaan kuin kotimaan kivijalasta vaikka tarjouksen pyytäisikin. Muuten suosittelen käymään liikkeissä koeajamassa eri pyöriä, että saa varmasti hyvältä tuntuvan pyörän. Niin varma en ole että kehtaisin ehdottaa mitään tiettyjä pyöriä.

    Edit: Maantiepyöristä tulee mieleen, että harmi kun sukulaiset visko mun 80-luvun Peugeotin rungon roskalavalle. Olis ollu täydellinen projektipyörä. Osat oli muuten romua, mutta runko oli hyvässä kunnossa. Pitää tyytyä toistaiseksi cyclocrossiin ja halpissinkulaan, jos vaikka jossain vaiheessa osuis silmiin joku kiva aihio.
     
  9. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Kyllähän kuitu on ihan ylivoimainen materiaali runkoon, jos vaan rahat riittää. Itsellä ei riitä, ja ajankin kesät talvet, hiekkatiet ja pitkät matkat viidensadan aluhybridillä :D

    Pinkbike Visits The Santa Cruz Test Lab Video - Pinkbike

    Alurunko 3.1kg ja hiilikuitu 2.8kg takaiskarin kanssa.
     
  10. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
  11. p150313

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2004
    Viestejä:
    466
    Tuokin hyvä video muttei se minkä itse joskus näin. Harmi kun ei ole linkki tallessa. Siinä paiskottiin oikein kunnolla alumiini ja hiilikuiturunkoja sekä taidettiin myös prässeillä puristella ja paremminhan se hiilikuitu kesti.

    Toki tuossa on pieni annos "huijausta". Nimittäin vasaralla kädessä olevaa haarukkaa paukuttamalla tuo kevyempi hiilikuituhaarukka ponnahtaa iskusta helpommin ja siksi törmäysvoima jää pienemmäksi kuin raskaamman metallihaarukan vasarointi.

    edit. Tuo pinkbiken testi olikin jo ihan jees.
     
  12. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
  13. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Mistäpä nastarenkaita koossa 47-507 eli jopo tai 40/44-584 eli 26" poni? Suomityresillä ilmeisesti W144 jopoon ja A10 Stud poniin, onko nuo molemmat mistään kotoisin? Saakohan noita mistään tuohon 20-30e/kpl hintaan?

    E: Ilmeisesti A10 ihan sukat, ei taida tuohon 584 kokoon sitten löytyä nastarenkaita.

    E2: Eikö kellään ole tietoa tuosta kummalle puolelle tuo syvempi prässättävä fauber laakerikuppi tulee? Ettei turhaan kasaa väärinpäin.

    Eli kummalle puolelle syvempi "pressed cup". Tässä ponin versiossa ei ole myöskään noita lock washereita, eli laakerikuppi-> laakeri-> laakerinkiristin-> pölysuoja-> mutteri


    Syvempi kuppi tulee sinne puolelle missä ratas EI ole, rattaan puolelle tulee matalampi, muuten ei mahdu pyörimään. Nyt pitää vaan keksiä miten prässää ton fauberkupin rattaan puolelta samalla kiinni kun kammet, koska kampia ei mahdu asentamaan jos laittaa laakerkupin kiinni.

    E: Paskamainen laitos, ei saa oikein itse kasattua tuota kun ei voi prässätä millään suoraan molemmilta puolilta tuota fauberkuppia kun kampi on edessä... Pitää kai taipua ja viedä korjaajaukolle samalla kun vanteet.
     
    Viimeksi muokattu: 21.11.2013
  14. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
  15. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Ohho, eli posteja tulee vaan tuo 6e? 2x halvempaa kun suomessa...
     
  16. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Juu ei tule kuin 6€ posteja.
     
  17. Harkki

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2010
    Viestejä:
    56
    Jopo Touriin löytyi yksinäinen 40-584 nastarengas Biltemasta. Sekin oli luultavimmin maannut varastossa pitkään, hinta olikin edullinen, 16 euroa. Taakse pitäisi löytää 40/44-590 nastarengas, ei oikein joka nurkan takana tunnu olevan... En tiedä onko joku jossakin välissä vaihtanut vanteita, vai onko mallin ominaisuus tuo kokoero..
     
  18. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Favoritin takanapa tuli huollettua, eli purettua ja putsattua ja joka väliin tungettua vaseliinia. Toivottavasti toimii :P

    E: Ilmeisesti oikein, eli rasvaa rasvaa ja rasvaa niin pirusti joka paikkaan. Kuulemma muuten tuo jarru vinkuu jos ei jarrupalojen ulkopintaan laita vaseliinia ja hajoaa jos kuivana jarruttelee. Tässä favoritin navassa oli jännä että en saanut noita jarrupintoja irti tuosta rummusta missä ne oli kiinni.

    Tämä versio oli tässä favoritin navassa.

    http://sheldonbrown.com/coaster-brakes/sc-coaster-brake.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2013
  19. erihyva

    Rekisteröitynyt:
    28.07.2002
    Viestejä:
    2 759
  20. bluemod

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2003
    Viestejä:
    174
    Vuodesta -97 :D palvellut sigman BC1200 mittari alkaa vetelemään viimeisiään. Onkos nykyiset sigmat vielä yhtä kestäviä ja ennen kaikkea vähän pattereita syöviä?

    Sigman bc 16.12 näyttäisi oleva vastaava malli nykyisistä. Mitä muita mittarin valmistajia kannattaa katsella? Mittarissa saisi olla perustoimintojen lisäksi:
    -tuki kahdelle pyörälle
    -saa olla langallinen jos paristonkesto sen vuoksi parempi
    -extra toivomuksena olisi edes viimeiseltä viikon-kahden ajalta loki, johon jäisi päivittäinen ajomatka ja aika
    -ohjelmoitava huoltomuistutus olis myös plussaa

    Hakusessa siis asenna kiinteästi ja unohda mittari. Polarin fillari-sykemittaria olen myös käytellyt sekä eri kännykkäsoftia, mutta ne ei oikein sytytä arkikäyttöön.

    -Jani-
     
  21. erihyva

    Rekisteröitynyt:
    28.07.2002
    Viestejä:
    2 759
    Olen tyytyväinen Cateye Cadence- käyttäjä.

    Tsekkaa

    www.cateye.com/en/products/detail/CC-RD200/manual/

    tuolta sivun oikeasta laidasta
    2013 Computer Chart,
    en saanut kännykällä kaivettua suoraa linkkiä. Cateye - mittarit ovat myös hyvin kestäviä, kuten Sigmankin.
     
  22. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Huhh, menihän ne laakerikupit paikalleen kun reilusti vasaraa näytti toinen henkilö joka on enemmän tekniikan kanssa roplannut. Vähän vääntyi tuo laakerienpidin peltihäkkyrä mutta sen sai vielä kutakuinkin suoraan ja ainakin polkimet pyörii nyt aika smoothisti ja kevyesti. Rasvaa laitoin väliin niin perkeleesti. Fillari kasaantumassa, enää puuttuu satula, satulaputki, takakissansilmä ja takarengas.
     
  23. fixman

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2011
    Viestejä:
    1 458
    Hememtti, maaliskuussa ostetuista Continental Nordic Spike- renkaasta lähtenyt 2 nastaa ja vielä peräkkäiset. Huolella sisäänajetut jne... Netistä löytää juttua, että ihan normaalia conteilla. Schwalbet kestänyt 3 vuotta eikä nastoja lähtenyt yhtään.

    Riittääkö parin nastan lähtö takuukeikkaan?
     
  24. zak0

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2010
    Viestejä:
    180
    Tuli jo ikävä maantiepyörän pyörittelyä ja keksin alkaa haluta rullia tai traineria. Tällä hetkellä traineri tuntuisi fiksummalta hankinnalta, kun otan esimerkiksi nämä pointit huomioon. Teen pyörälenkkiä talven aikana myös ulkona ja sisätreenillä ajattelen lähinnä ylläpitäväni tuntumaa maantiepyörään. Ja toki ulkopyöräilyn korvikkeena huonoimmilla keleillä.

    Olisiko esimerkiksi tästä mihinkään? Kuinka todellinen ja vakava ongelma on takakumin kuluminen trainerikäytössä, eli kannattaako ostaa trainerikumi samalla? Tarvitsenko muuta oheissälää?
     
  25. Alpha-

    Rekisteröitynyt:
    21.09.2007
    Viestejä:
    1 578
    Minulla käytössä tämä (ompas muuten kovat hinnat Suomessa): Mittari Sigma BC 16.12 STS CAD - Bikeshop.fi

    Kestävyydestä en osaa vielä sanoa mitään, mutta toiminnallisuus on mielestäni vanhojen Sigmojen tasolla. Näppäimet ovat paremmat kuin vanhassa 1106:ssa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti