Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Temezi

    Rekisteröitynyt:
    17.05.2008
    Viestejä:
    1 060
    Hoi, Osaisiko joku auttaa minua kasaamaan esim chainreactorilta uuden pakan,ketjut ja tarvittavat kamppeet? Pitäisi vaihtaa pakka ja ketjut. kuutisen vuotta vanha 26" mtb pyörän ketjut ja rattaat ovat aika paskana. En vain yksinkertaisesti osaa valita suuresta valikoimasta sopivaa ja hyvää
    Kaiken muun pyörään olen vaihtanut paitsi juurikin pakkaa :S
     
  2. Harriprkl

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2011
    Viestejä:
    173
    Ketjuruoska ja pakka-avain löytyy tai saatavilla?

    Eipä siinä muuta kuin pakan lehtien määrä ja koko pitäisi tietää. Ketjun leveys.
    Esim. 8-vaihteinen, 11-32 pakka riittää tiedoiksi. Rissat varmaan hyvä myös vaihtaa samalla, "jockey wheels" englanniksi.
     
  3. Temezi

    Rekisteröitynyt:
    17.05.2008
    Viestejä:
    1 060
    ketjuruoskan ja pakka-avaimen saan. Pakassa on 8 lehteä ja polkimen kohdalla 3. Koko ja ketjun leveys varmaan ihan mittaamalla?

    edit: merkiltään Shimano alivio.
     
  4. Harriprkl

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2011
    Viestejä:
    173
    No jos siinä on kahdeksan lehteä, niin 8 speed-ketju on oikean levyinen.
    Pakan lehtien koot löytyy printattuna pakasta, mutta jos on niin paskanen/kulunut pakka, niin toki sorminkin voi laskea - ellei pyörän teknisiä speksejä ole saatavilla.
    Jos on tyytyväinen välityksiin, niin identtinen vaan ostoskoriin.
     
  5. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    ChainreactionCycles on kallis paikka ostaa osia. Saksalaiset kuten bike-discount tai bike-components myyvät halvemmalla.
     
  6. Temezi

    Rekisteröitynyt:
    17.05.2008
    Viestejä:
    1 060
    Chainreactorilta nyt lähinnä katselin kun oli hyvät alet käynnissä. Pitää tsekata vielä muut paikat. Kiitos Harriprkl neuvoista.
     
  7. Marcel Herskovitz

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2009
    Viestejä:
    303
    Mites teillä renkaat kuluu? Sammy Slickit alla, eturengas kuin uusi, takarengas alkaa olla aivan sileä keskeltä. Tosin aika matala kuvio keskellä jo alunperin.

    Kilsoja alla hieman yli 600 noilla renkailla, sekalaista varsin rauhallista asfaltti / hiekkatieajelua tavallisella hybridityyppisellä fillarilla...
     
  8. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
    Onpas vähillä kilometreillä kulunut. Tulee kalliiksi jos kerran kuukaudessa pitäisi ostaa uudet renkaat. Etkai lukkojarrutuksilla jarruta...tai sitten jerkkua niin paljon reisissä, että kun lähtee valoista niin takapyörä sutii tyhjää ja savu nousee. :kippis:
     
  9. Marcel Herskovitz

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2009
    Viestejä:
    303
    Joo jerkkua piisaa :D No ei tällä kunnolla..

    Aika nopsaan kyl on mennyt, sports trackerista tarkistin kilsat. Nyt ajattelin vaihtaa ne päittäin, niin saa nykysen eturenkaankin kulumaan
     
  10. paskalokki

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2009
    Viestejä:
    7 962
    Pääsin sitten vihdoinkin alan liikkeeseen ja sain suositukset Nishiki 401 hybridistä, viime vuoden mallista.

    Hintaa 649 euroa, tosin Porvoon Pyöräkeskuksesta tuo sama 524 euroa.

    Googlella löyty tuo 2013 vuoden malli samaan 649 euron hintaan, eli ehdottomasti se mikäli tuohon siis päätyy.

    500-700 euron hintaluokkaan tuo oli ainoa ns. vakava ehdokas, kokoa kun piti olla 24" rungossa pitkälle kaverille.

    Mitä ihmiset on tuosta mieltä tai mihin kannattaisi lähteä testimään filtsuja Keravan lähistöllä?

    Saisi vähän vertailukohtia.
     
  11. FFlames

    Rekisteröitynyt:
    15.02.2010
    Viestejä:
    600
    Mites levyjarrujen puhdistus onnistuu? Viikon vanha Felt QX-75, jarrut alkoi vinkumaan jarruttaessa julmetusti pari päivää sitten rankkasateessa ajon jälkeen. Vaikuttaako vesi/lika, pöly yms. vinkumiseen, vai onko ominaisuus? Jarruina Tektro Novella mekaaniset.
     
  12. Marcel Herskovitz

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2009
    Viestejä:
    303
    Mulla teki samaa. Kun paloja hieman hioi, niin toviksi tilanne parani. Ja taas uudestaan, huusivat kuin syötävä. Vaihdoin V-jarruihin :)

    Mutta tuolla on kattava ohje aiheesta:

    Tech Tuesday - Silence That Squeaky Disc Brake - Pinkbike
     
  13. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
    Ite puhdistanut öljyset levyt CRC:n Bräkleenilla . Sateen jälkeen kyllä riittänyt muutama jarrutus ja vinkuna on poissa. Varmaan on jarrukohtaisia eroja.
     
  14. Elek

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2009
    Viestejä:
    1 340
    Kävin tänää vähä ajamas tuol malminkartanon mäel, täs videoo

    [YOUTUBE]eQZ004b2VyM[/YOUTUBE]
     
  15. paskalokki

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2009
    Viestejä:
    7 962
    Ihan lystikkään näköstä menoa.

    Kyselin paikallisessa, että onko noista hybrideistä esim. satunnaisesti juurakkopoluille tai pikkumetsän läpi polkuja pitkin, mutta kyllä se maastofiltsun sitten vaatisi.

    Eipä ne tosin siltä näyttäneetkään.
     
  16. Elek

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2009
    Viestejä:
    1 340
    Kiitos sitähän se oli :D,

    Btw jos tuota L kirjaimella alkavaa pyöräliikettä tarkoitat niin palvelu ihan asiantuntevaa mutta kalliit ovat hinnat ja pomo
    kusipää
    ,
    itse kyseisessä liikkeessä pari viikkoa työskelleennä voin sanoa. :smoke:
     
  17. paskalokki

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2009
    Viestejä:
    7 962
    Ainakin oma ensikokemus oli ihan miellyttävä ja tuntui kaveri tietävän mistä puhui.

    Jälkimmäiseen en ota kantaa, kun ei voi kokematta kommentoida. Mitä hintavertailua tosiaan tehnyt niin kyllä, kallis on.

    2013 vuoden mallin saa netistä kun selailee tismalleen samalla rahalla, kun kivijalasta 2012 vuoden mallin.
     
  18. ichijiro

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2005
    Viestejä:
    396
    2013 ei välttämättä ole parempi kuin 2012. Vertaa speksejä.

    Ovat saattaneet vaihtaa osia huonompaan tai rungon painavampaan tjsp.
     
  19. paskalokki

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2009
    Viestejä:
    7 962
    Muuta eroa ei myyjän mukaan ole, kuin emo(?)rungon paksuus. Painossa saattoi olla pientä eroa.

    Miten tuo alumiinirunko käyttäytyy ison ukon alla? Metallimiehenä voisi kuvitella sen enempää fillareista tietämättä, että kun liika paino kohtaa suhteessa liian heikon rungon, tulee nopeasti rumas jälkeä.

    Töiden jälkeen ajattelin hilpasta Suomen Polkupyörätukkuun Tuusulaan katselemaan.

    Lähetetty laitteesta GT-N7100 käyttäen Tapatalk 2:sta
     
  20. wharrgarbl

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    354
    Itse itseäni lainaten. Tuo vaivaa edelleen. Klossi ei ole irti eikä löysällä, poljin on säädetty niin löysälle että kenkä "hölskyy" kiinnikkeessä mutta silti ei irtoa helposti. Toisesta polkimesta irtoaa helposti pienellä kierrolla, toisessa pitää vääntää ja kääntää ja käyttää voimaa.
    Eli onko jotain vinkkiä mitä vikaa tuosta pitäisi etsiä, miten voisi koittaa fiksata vai pitääkö vain painella käteisen kanssa kauppaan hakemaan uusia. Tuntuu vähän tyhmältä, etteivät tuollaiset polkimet kestäisi kuin kaksi vuotta käyttöä kun kilometrejäkään ei tule hyvänä kuukautena kuin se ~500km, normaalisti ehkä sen 100-200km.
     
  21. Harriprkl

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2011
    Viestejä:
    173
    Kyllä se runko kestää, yleensä heikko kohta on edullisen hintaluokan kiekot - pinnat löystyy herkemmin ja laakeristo on kovilla. Mutta jos ajelu on lähinnä tasamaata, niin ei nekään ihan akuutin huollon tarpeessa tule heti olemaan.
    Hybridin runko ei kuitenkaan ole mikään ohennettu kisarunko. Sitäpaitsi kelpaa alurungot ratasprintterellekin, joten materiaali ei ole mikään ongelma.
     
  22. ketunhäntä kainalossa

    Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    2 824
    kokeile vaihtaa klossit päittäin, niin sulkee sen ainakin pois. mulla tekee tota kyllä vaan sillon kun on klossi löystynyt. onko sulla multi- vai singlereleaset?
     
  23. wharrgarbl

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    354
    On itseasiassa kokeiltu kaksilla eri kengillä, molemmilla kengillä vika keskittyy tuohon oikeanpuoleiseen polkimeen vasemman jalan irrotessa helposti. Ja samanlaista vikaa tosiaan huomasin joskus viime kesänä, kun klossista oli irronnut toinen ruuvi. Mutta nyt klossit on tarkastettu ja ne ovat tiukasti kiinni.
    Ja mitä tarkoittaa multi- vai singlerelease? Polkimet on tällaiset: Shimano M324 Clipless SPD/Flat MTB Pedals | Buy Online | ChainReactionCycles.com

    Kyllä tosta viallisesta polkimesta hätätilanteessa aina jalan saa potkittua irti, mutta mukavampi olisi jos se onnistuisi hallitummin.
     
  24. ketunhäntä kainalossa

    Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    2 824
    shimanolla on sekä mustia klosseja, jotka lähtee irti vain kun kiertää jalkaa ulospäin, ja sitten hopeisia, jotka irtoaa moneen suuntaan. en kyllä tiedä onko tällä mitään vaikutusta tän sun vian diagnosoinnin kanssa. polkimien mukana tulee yleensä vissiin ne hopeiset multireleaset.

    mä siis ajattelin tota klossien vaihtoa jalasta toiseen, jolloin voisi poissulka sen että se klossi ei ole jotenkin kulunut. yleensä uusitaan klossit ennen kuin polkimet.

    dit. vai oliko sulla siis kaksi paria kenkiä ja niissä omat klossit?
     
  25. wharrgarbl

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    354
    Jep, kaksi paria kenkiä. Toisissa on klossit olleet reilun vuoden, toisissa reilun pari viikkoa. Eli mistään kovin kuluneista klosseista ei pitäisi olla kyse. Ja hopeiset klossit kyseessä molemmissa.
    Jotenkin vaan niin tyhmä ja outo vika, että ihan vielä ei viitsisi uusia polkimia lähteä ostamaan.

    Pitänee tänään vielä ottaa tarkemmin tarkasteluun nuo polkimet samalla kun huoltaa fillaria muutenkin, en kyllä ole niissä mitään erikoista päällisin puolin huomannut vaikka olen niitä koittanut säädellä vian ratkaisemiseksi.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti