Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
  2. anthax

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    1 091
    Mitenkäs eturattaiden kunto? Ei nekään loputtomiin kestä jos oikeasti on ajettu paljon.
     
  3. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Kyllähän niillä yleensä pari pakkaa ajaa loppuun.
     
  4. megaboo

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2010
    Viestejä:
    4 439
    Eturattaatkin kannattaa tosiaan vaihtaa samalla. Huomattavasti helpompi suorittaa yksi vaihto-operaatio ja vaihtaa kaikki kuluvat voimansiirron osat, kuin erikseen vaihdella niitä vuoden mittaan.
     
  5. Bonzer

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2010
    Viestejä:
    405
    Mistäs sitä tietää mitkä eturattaat sopii? Pyörä on Cannondale Scalpel 1000 vm. 02. kammissa lukee Deore LX
     
  6. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
    Tarkista nyt vielä niiden ratteiden kunto. Eturattaat erikseen ostettuna tuppaa olemaan kumminkin aika arvokkaita. Saattaa saada halvemmalla jos uusii kerralla koko kampisarjan.
     
  7. Seppoensioiskari

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2013
    Viestejä:
    47
    Deore LX tasoista kampisarjaa ei ainakaan suomenmaalta saa edullisemmin, kuin rattaita. Nyrkkisääntönä menee tuon luokan osissa, että euro per hammas. joten 48 piikkinen pyörii siellä 45-50e luokassa. tietenkään ei kannata uusia sitä kaikista pienintä ratasta, jos sillä ei tule ajoa. Taitaa myös olla terästä se pienin vielä lx kampisarjassa, joten hieman kestää jopa paremmin kulutusta. Keskimmäinen ratashan usein on se kulunein sieltä. Huomaa hyvin, jos alkaa olemaan aallonharjan tyylisiä hampaita tai muuten hammasväli kasvanut suureksi, niin vaihtokunnossa rattaat.
     
  8. MrCool

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    188
    Kenda K-Shieldissä edessä on tälläinen "rako" urissa. Kerran on jo viikon aikana puhjennut, joten pitäisikö jo harkita uuden renkaan hankkimista?

    bild 1
    bild 2
     
  9. Bonzer

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2010
    Viestejä:
    405
    Kyllähän se rengas kannattaa vaihtaa jos siinä reikiä on.

    Pitää ihmetellä noita rattaita. Pyörästä ei ole koskaan mitään vaihdettu, eikä ole kyllä kilsojakaakaan tullu. Miten kauan takapakka ja ketjut normaalisti kestää?
     
  10. Lagittaja

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    7 128
    Kyllähän tuolla vielä ajelee mutta sitten oikeaan aikaan, oikean kokoinen, oikeassa kulmassa oleva kivi osuu niin läpihän se menee. Kyllä itse pistäisin vaihtoon.
     
  11. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Kyllähän niillä ainakin sen 5000-6000km ajelee, jos ei ole ihan roskaa osasarjaa.
     
  12. duris

    Rekisteröitynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    184
    Itellä veny maasturissa shimanon slx 10-ketjut 3000km matkalla sen verran että pistin vaihtoon, samalla vaihtoon meni isoin eturatas kun sitä hakannu sen verran kiviin, että uusi ketku pomppi sillä. Takapakka näytti tuossa vaiheessa vielä iha hyväkuntoselta.

    Perus viivottimella pystyy tuon ketjun venymisen helposti mittaamaan, ei tarvitse edes ketjuja irrottaa. Kannattaa se ketju vaihtaa enennkuin liikaa venyy, niin säästyy siltä pakan vaihdolta.
     
  13. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Just kun alkais olla kelit kohdillaan kapeakumiselle niin käy näin. Puuh. Työkalut tuon laakerin vaihtamiseen maksaa hunajaa ja huoltoihin on varmasti hirveät jonot.
     
  14. Bonzer

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2010
    Viestejä:
    405
    Minkä valmistama kampilaakeri? Mun kaverilla on paljon pyöriin liittyviä työkaluja, saattaisin voida tehdä ko. vaihdon suht halvalla, jos vaan ei ole matkaa liikaa ja tuot varaosat.
     
  15. Lagittaja

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    7 128
    Täälläkin on alotettu vissiin eilen putsailemaan tappajasepeleitä pois. Kylläpä tilasin kesänakit just oikeaan aikaan :D
    Toivottavasti maanantaina, todennäköisesti tiistaina, pääsee asentelemaan LBB:ejä.
     
  16. vä1sk1

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Viestejä:
    3 707
    Mikä keskiö tuossa on?
     
  17. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Huono keskiö. Joo se on BB30 press-fit eli laakerit painetaan suoraan runkoon. Hyvällä tuurilla runkoon integroidut laakeripesät on väljät ja runko joutaa metallinkierrätykseen. On nää nykyajan kamppeet hyviä, tuollakin on peräti 1,5v ikää.
     
  18. analysti

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2004
    Viestejä:
    352
    Eihän BB30 laakereiden vaihtoon mitään työkaluja tarvitse. Molemmilta puolilta pääsee lyömään laakerin irti. Asennus sitten prikka/pultti-kierretanko-tyllillä, apuna vielä vanha laakeri, niin menee viimeiset millitkin siististi.

    BB30 laakerista on helppo avata pölysuoja ja laittaa uudet rasvat, sitten porakoneella vähän kierroksia. Ruosteinen ja kuiva laakeri herää näin henkiin, klapillista ei tämäkään tietysti korjaa.
     
  19. viitanen

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2006
    Viestejä:
    110
    Moro , oon ostamassa pyörää työmatkoille ympärivuotiseen käyttöön. oon budjetoinu hommaan semmosen 500euroa oon kattellu konan dew mallia. Onko hyvä ? Saako samaan rahaan joltain toiselta parempaa mallia ? Jos pistää sata euroa lisää rahaa , saako sillä huomattavasti parempaa pyörää ?

    http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew/ekauppa/pKODW/&listpos=3

    kiitos
     
  20. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Pitää ne kammetkin irroittaa ja kiinnittää. Lisäksi tuo laakerin ulos lyöminen vaatii jonkinlaisen työkalun että lähtee siististi suurempia pieksemättä.
     
  21. SalsaSakke

    Rekisteröitynyt:
    28.12.2012
    Viestejä:
    173
    kun pyörää lähtee hankkimaan niin mitä tarvikkeita tarvii? Kypärä, lukko ja pumppu? :D

    Mitä hyviä kypärä merkkejä on?
     
  22. TonyM Banned

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2002
    Viestejä:
    9 006
    Tärkein on tietysti hyvin istuva kypärä ja se että se on päässä. Tuskin tuolla ihan romua myydään kun et osta sellaista stryrokspottaa (tuskin niitä edes enää myydään).

    - Laadukas lukko
    - Pumppu
    - Öljyä/vaseliinia/rasvaa ketjuille

    Perus työkalut pitäisi löytyä joka kodista, mutta kumin vaihtoon kannattaa ostaa ne "raudat".
     
  23. timzi

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2007
    Viestejä:
    739
    Onko Oululaisilla fillarillasotkijoilla antaa vinkkejä, että mistä liikkeestä vois löytää Shimanon taka-akselipaketteja?

    Itellä katkes taka-akseli ja pitäs nopeeta saada se uuteen vaihdettua. Irrottaminen ei ole ongelma, kun ei tartte näimmä muuta tehdä kuin irroittaa vaan rengas ja ruuvata pikaruuvit irti ja sen jälkeen vetää se katkennut akseli sieltä rummusta pois. Kyllähän se pikakiinnitysakseli ja rumpu vielä jaksais kannatella, mutta ei tuolla kehtaa mihinkään nyt ajaa.

    Termeistä en nyt niin tiedä, että mitä nuo on oikealta nimiltään, mutta siis kutakuinkin tällaisesta paketista ois kyse:

    http://techdocs.shimano.com/media/t...FH/EV-FH-M770-2699A_v1_m56577569830646670.pdf

    Välttämättä täsmälleen sama sarja tuo ei ole mikä tuossa omassa pyörässä on, mutta en mistään löydä, että mikä se tuon tarkka mallimerkintä on. Tuon kuvan perusteella voipi sanoa, että se on nimenomaan tuo "Hub Axle" joka on mennyt poikki.

    E: Niin ja eihän sitä tartte koko sarjaa välttämättä hommata, jos tuollaisen pelkän akselin jostain saa hommattua.
     
  24. JuhaH

    Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Viestejä:
    1 873
    Tuskin noita valmiina löytää mistään, mutta eiköhän melkein mikä tahansa huoltoliike pysty tilaamaan varaosana. Ainakin Pyörä-Suvala Oy nautii käsittääkseni sillä suunnalla hyvän liikkeen maineesta.

    Miten onnistuit katkaisemaan akselin, itse kun en ole moisesta kuullut ikinä?
     
  25. timzi

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2007
    Viestejä:
    739
    Kyllähän tuo varmasti huollossa onnistuis, mutta tuo huollon + varaosan hinta meinaa mennä melko korkeaksi verrattuna siihen, että kuin simppeli homma tuo olis ite vaihtaa, jos vaan varaosa ois.

    Liekkö tuo vanhuuttaan meni katkeamaan, en tiedä, koko tuon 6 vuoden aikana mitä tuo pyörä mulla ollut, en oo tuohon akselistoon mitään vaihtanut. Ihmettelin vain, kun alkoi erikoista ääntä pitämään ja aukoin sitten tuon koko pakan ja sieltähän tuo tuli ulos kahdessa osassa. Onhan tuo fillari välillä ihan hyvää kyytiäkin saanut, kun on tullu käytyä kunnolla pusikossa sotkemassa ja monestihan sitä sitten tulee alas tuolle takarenkaalle niin rasittuuhan se ajan mittaan :)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti