Polkupyörä -thread

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Jammaz, 28.05.2008.

  1. Jammaz

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2002
    Viestejä:
    514
    10vuotta wanha Tunturin munamankeli sanoi sopimuksensa irti ja nyt olisi uuden pyörän hankinta edessä. Budjettina max. 600e (perusmuron tuntipalkka). Lähinnä kiinnostaisi tietää, että mistä merkistä kannattaa maksaa ja mihin rahaa ei kannata laittaa lainkaan. Pyörä tulee lähinnä kaupunkiajoon.

    Nopealla googletuksella eteen sattui Tunturi Aqura (suositushinta 549e - Linkki kuvaan), en tiedä paljonko Turun seudun mankelikaupat mahtavat köyhdyttää asiakasta tällaisesta. Maastopyörä-look miellyttää silmää ja levyjarrut pitäisi olla. Ensimmäisenä merkkinä mieleen tuli Tunturi, koska en ole asioihin perehtynyt niin mikään merkki ei oikeastaan kerro onko laadukasta vai ei.

    Lisäys: Kuvan pyörässä suurin ihmetys/miinus on lokasuojien puute.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2015
  2. Corex

    Rekisteröitynyt:
    14.07.2001
    Viestejä:
    3 890
    Etujousituksen väkisin mukaan ymppääminen kostautuu pyörän muiden osien laadussa...(tässä hintaluokassa)
    [signature]- Tyhmä kerskuu hevosellaan, hullu vaimollaan ja lahjaton lapsillaan[/signature]
     
  3. dimen

    Rekisteröitynyt:
    27.06.2006
    Viestejä:
    26
    Jos on suurinosa ajosta kaupungissa asfaltti-/hiekkatiellä, niin eikös hybridi ois melkeimpä paras vaihtoehto?
    [signature]Asia kunnossa..[/signature]
     
  4. Bronto Skylift

    Rekisteröitynyt:
    15.10.2006
    Viestejä:
    1 073
    Ajattelin hankkia Santa Cruzin Nomadin, kun tein järkiratkaisun olla ostamatta autoa. Hinta olevan n. 2000 eur. Sitten repesin kun huomasin, että siinä on vasta runko, muut osat päälle hintaa kertyy n. 4000-5000 euroa. Polkupyörästä.


    No, ehkä Heckler saa kelvata.
    [signature]Tässä puhuu suomalainen mies.[/signature]
     
  5. slv

    Rekisteröitynyt:
    18.11.2000
    Viestejä:
    765
    Tästä threadista löytyy enemmänkin keskustelua aiheesta: http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t527901
     
  6. ehiz

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2005
    Viestejä:
    195
    Miten olis vaikka
    http://kauppaveljet.fi/tuote/1091/
    http://www.konabikes.co.uk/2008/fire-mountain/fire-mountain-deluxe.php
    Parempi etuhaarukka ja paremmat vaihteet
     
  7. Jammaz

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2002
    Viestejä:
    514
    Pakko myöntää että miellyttää silmää ainakin. Täytyy tarkistella missä Turun seudulla pääsisi ko. pyörää katsastamaan. Onko näihin pyöriin olemassa lokasuojia yleensäkään? Ihmetyttää että miksi niinkin tärkeä asia on jätetty pois. Ulkonäköseikka?
    [signature]Antec P182B | Q6600 G0 2.4GHz @ 3.6GHz | Asus P5K-E | PNY 8800GTX 768MB | 2GB OCZ 6400 Platinium kit | 2x 500GB Samsung T166 | SB X-Fi ExtremeGamer | XP 32bit[/signature]
     
  8. Sonic Empire

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2000
    Viestejä:
    4 242
    Itse ostin juuri Kona Dew Deluxe -hybridin. Mainio pyörä, varsinkin kun edellinen fillarikokemus oli jo reilun 10 vuoden takaa.

    http://kauppaveljet.fi/tuote/1157/

    [signature]Yhtenä päivänä olet pulu, toisena patsas.[/signature]
     
  9. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Nuo on tehty maastokäyttöön maastopyöriksi. Siellä on lokasuojat vain tiellä ja ylimääräisenä painona. Lokasuojat löytyy kyllä vaikka Biltemasta halvalla jos sellaisia tarvitsee.

    Tuo on kyllä fiksu laite, vaikka ympärivuotiseen käyttöön. Ei turhaa keinuvaa halpisjoustohaarukkaa joka jäätyy kuitenkin kiinteäksi pakkasella ja kesäkäytössä tuo turhaa lisäpainoa. Hydrauliset levyjarrut ovat tehokkaat ja pitävät tehonsa myös kurakeleillä. Eikä hintakaan ole paha.

     
  10. kautium

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Viestejä:
    17 398
    TM:n selkeä testivoittaja Helkama CS2800 (hybrid). Kyseessä on lähes kaikkialta loppuunmyyty viime vuoden malli, mutta kyllä niitä vielä löytyy muutamista liikkeistä. Itse ostin viime viikolla omani, hinta oli neuvotteluiden jälkeen 560e (Tekniset, JKL, Palokka).

    Laadukkaat osat ja huoltovapaat napavaihteet. Etupäässä on ihan toimiva jousitus joka on manuaalisesti lukittavissa. Runkokokoja on valittavissa kolme (jos niitä vain on jäljellä).

    Aika pelkistetyn näköinen peli, mutta se on IMO hyvä juttu, koska tällaisenaan pyörä ei houkuttele niin hirveästi varkaita.

    - - - -
    - Alumiinirunko
    - Halogeenivalo ja napadynamo
    - Michelinin pistosuojatut heijastinsivurenkaat
    - Holkitetut ontelovanteet ryhmäpuolauksella
    - Säädettävä etujoustohaarukka jousituksen lukituksella
    - Säädettävä ohjainkannatin
    - Joustoistuinkannatin
    - Lukko
    - Kolme runkokorkeutta
     
  11. Jammaz

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2002
    Viestejä:
    514
    Ei myöskään huonon oloinen vaihtoehto. Soveltuu luultavasti paremmin käyttööni, koska kaupunkiajoa kumminkin 90%.
    [signature]Antec P182B | Q6600 G0 2.4GHz @ 3.6GHz | Asus P5K-E | PNY 8800GTX 768MB | 2GB OCZ 6400 Platinium kit | 2x 500GB Samsung T166 | SB X-Fi ExtremeGamer | XP 32bit[/signature]
     
  12. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Niinhän sitä moni luulee. Valitettavan moni kauppiaskin.

    Yleisvaikutelma pyörästä on rimpula, mutta kuitenkin yllättävän painava.

     
  13. kautium

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2007
    Viestejä:
    17 398
    Ja ilmeisesti myös TM, mutta onneksi murossa tiedetään totuus. ;-)

    Mutta joo, kaipa sitä vaijeria pitää säätää about kerran vuodessa (jossa kuluu aikaa noin 10s).

    Eivät napavaihteetkaan toki ikuisesti kestä, mutta ihan varmasti se on toimivampi ja miellyttävämpi ratkaisu kuin perinteiset vaihteet jos ei sitten ole kyse jostakin hifistelevästä downhill -pyöräilijästä tms.

    8 vaihdetta ei kuitenkaan välttämättä ole kaikille tarpeeksi, mutta se on taas niitä kuuluisia makuasioita.

    Pyörän valinta ja keskustelu aiheesta tuntuu olevan nykyään seikka jolla saa kiihkoilijat helposti varpailleen vaikka ei provosoisikaan, joten todettakoon että kyseessä on vain omiin kokemuksiini perustuva suositus. Minä ostin CS2800:n kun se oli ensivaikutelman perusteella laadukas ja tarakkaa lukuun ottamatta lähes täydellinen paketti.

    Kyseessä kuitenkin on pääasiassa kaupunkiajoon tarkoitettu melko pystyasennossa ajettava hybridi, joten onhan se toki rimpula verrattuna johonkin maastovermeeseen, mutta suosittelisin tutustumaan joka tapauksessa jos vain mahdollista.

    TM:n ylistävä testi viimeisteli ostopäätöksen omalta osaltani, mutta pelkkään testiin ei luonnollisestikaan kannata luottaa.
     
  14. Jabba

    Rekisteröitynyt:
    09.11.1999
    Viestejä:
    149
    oikeastaan samat sanat, tännekkin tuli viime viikolla CS2800 ja tyytyväinen olen. jonkinverran näitä netistä vertailin, mutta päädyin kuitenkin "testivoittajaan". käyttö lähinnä työmatka-ajoa, 9km suuntaansa ja siihen varsin passeli konkeli. suosittelen.


    [signature]-Jabba-

    "Elämä on opasmatka, ei löytöretki." -YUP[/signature]
     
  15. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Onhan se siinä mielessä huoltovapaa, että itse sille ei voi oikein mitään tehdä. Napavaihde hukkaa tehoja paljon enemmän kuin ketjuvaihde eli se siitä miellyttävyydestä ja se on tarkka oikeasta käytöstä. Veto päällä vaihtamalla saa äkkiä navan rikki. Ei ketjuvaihteiden toimivuudessa mitään vikaa ole paremmin ne toimii kuin napavaihteet. Helppoja ja halpoja korjatakin toisin kuin napavaihde.

    Tuon Helkaman olen käynyt liikkeessä ohi mennen katsomassa ja nykyiseen Trekkiin, joka sekin hybridi, verrattuna melkoisen rimpulalta tuntuu ja 15,2 kg on paljon. Sori vaan.

    Niin tuo Trek on napavaihteella, mutta jos nyt olisin pyörää ostamassa niin ilman muuta ketjuvaihteella, mutta eipä tuota nyt viitsi vaihtaa kun ei ole vielä edes 2000 kilsaa ajettu.



     
  16. Sonic Empire

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2000
    Viestejä:
    4 242
    Vaimolle ostin Trekin 7100 -hybridin perusajoon. On tykännyt. Siihen vielä on asennettu pojan istuin kiinni, niin pääsee poikakin matkustamaan.
    [signature]Yhtenä päivänä olet pulu, toisena patsas.[/signature]
     
  17. l_karppi

    Rekisteröitynyt:
    25.10.2002
    Viestejä:
    33
    Muista nyt joka tapauksessa, että et tarvi kuitenkaan mihinkään noita leveitä renkaita. Raskaampi on vaan polkea.
     
  18. Thurin

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2004
    Viestejä:
    20
    Napavaihdetta mainostetaan huoltovapaana, sillä sitä ei normaali pulliainen pysty huoltamaan. Suurin osa liikkeistäkään ei siihen kykene tai työläyden takia tee sitä kunnolla. Navan sisuskalut kuitenkin kuluu käytössä siinä missä ketjuvaihteen rattaat. Hyvällä huollolla napavaihde on kuitenkin pitkäikäinen ja käyttäjälle yksinkertainen kapine.

    Haittapuolia on ketjuvaihdetta suurempi paino ja huonompi hyötysuhde. Toisaalta napavaihteinen pyörä on yleensä muutenkin koottu edullisista ja painavista osista. Pyörän ei ole tarkoituskaan olla mikään kilpuri vaan ns. normaalin pulliaisen käyttöpyörä. Esimerkkinä juuri tuo Helkama. Tekniikan Maailman pyörätesteissä tuntuu kuitenkin olevan jonkin asteista kotiinpäinvetämistä, sillä Helkamat ja Tunturit tuntuu sijoittuvan niissä järjestään kärkipäähän. Fillari-lehden vertailuissa niiden sijoitus on yleensä puolen välin huonommalla puolella. Näissä lehdissä painotetaan selvästi eri asioita. Jokainen voi sitten miettiä mitkä on omat painotukset.

    Kannattaa myös ymmärtää, että jos pyörää myydään vaikka kolmea runkokokoa ja niiden "sopivuus" on ilmoitettu tyyliin 160-175 cm, 170-185 cm ja 180-XXX, niin asiakasta kustaan linssiin ja rankasti. Välillä tuolla pyöräteillä näkee ihmisillä kokoonsa nähden ihan älyttömän isoja runkoja. Säädettävällä ohjainkannattimella voidaan tehdä vähän säätöä mutta ei se runko sillä oikean kokoiseksi muutu. Runko on vähän kuin kengät. 42:n jalkaan sopii ehkä kengän mallista riippuen 41 ja 43 mutta muut ei. 180 senttiselle sopiva hybridin runkokoko on yleensä n. 56 senttiä. 54 tai 58 voi mennä mallista, käyttötarkoituksesta ja kuskin mitoista riippuen. Koot ilmoitetaan yleensä pystyputken pituutena mutta mittaustavat vaihtelevat, joten heittoa voi olla se pari senttiä.
     
  19. mabasa

    Rekisteröitynyt:
    22.03.2004
    Viestejä:
    3 145
    Meni omalta kohdaltani usko TM:n pyörätesteihin jo vuosikausia sitten, kun eräs pyöräilypiireissä liikkuva henkilö kertoili varsin mielenkiintoisia tarinoita noista testeistä ja testiajajia sponsoroivien merkkien menestyksessä niissä. Tiedä sitten totuudesta tarinoiden takana, mutta riittivät kuitenkin kylvämään sen verran epäilystä minuun, etten luota kuin omaan tuntumaan ja luotettaviksi tietämieni henkilöiden kommentteihin pyöristä.
     
  20. Leboef

    Rekisteröitynyt:
    05.10.2004
    Viestejä:
    85
    Itse tilasin Konan Dew plussan joka pitäisi saapua tällä tai ensi viikolla. Hieman halvempi kuin tuo aiemmin mainittu Dew deluxe, näin ollen "vain" mekaaniset levyjarrut ja hieman halvempaa osasarjaa.. Hintaa on tuolla 415? ja tinkaamalla saa varmasti kohtuu hintaan samaan pakettiin lokasuojaa ja lukkoa ja mitä nyt sattuu tarvitsemaan.

    Jännityksellä odotan tuliko tehtyä hyvä ostos. Velipoika osti aiemmin keväällä samanlaisen pyörän ja ei ole ainakaan haukkunut. Fillarifoorumia ja netistä muita mielipiteitä lukeneena uskoisin kuitenkin kyseessä olevan kohtuu hyvällä hinta/laatusuhteella siunattu pyörä jota threadin aloittajankin ehkä kannattaa harkita jos haluaa löytää pyörän alle 500?:n.

    Edit. Dew deluxe on varmasti myös hyvä valinta jos on valmis maksamaan hieman enemmän. Miinuksena deluxessa mielestäni plussaan verrattuna rumempi väri.
     
  21. The Great Milenko

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Viestejä:
    1 489
    Jätä suosiolla tuollaiset Tunturit ja Helkaman hybridit kauppaan, ja valkkaa vaikka Konan mallistosta itsellesi sopiva.

    Jos Helkama pitäisi ottaa, ottaisin Oivan tai Kulkurin, luultavasti vaihteettomana. Niistä eivät pyörät parane. Tunturia en ottaisi.
    [signature]"Mulla ois tulevaisuuteen bisnesidea. Ammuttaisiin ihmisiä avaruuteen anestesia meiningillä. Olis varmaan kivempaa kuolla hapenpuutteeseen 2 päivän avaruudessa leijailun jälkeen, kuin syöpään tms.."[/signature]
     
  22. Whig

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    6 305
    On tainnut kyseisen henkilön oma fillarimerkki saada negatiivista kritiikkiä TM:ssä? ;-)

    Ainakin valokuvaus piireissä Canon/Nikon fanit syyttävät heti sivustoa/lehteä/henkilöä X puolueelliseksi Nikon/Canon suuntaan jos se oma merkki saa vähän negatiivista kritiikkiä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2011
  23. Thurin

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2004
    Viestejä:
    20
    Ei ne TM:n testiryhmät ei ole ihan puolueettomia. Sidoksia löytyy niin maahantuojiin (sukulainen toimarina) kuin pyöriä myyviin kauppoihin (kauppias testaajana). Näin ainakin yhden helsinkiläisen fillarikaupan omistajan isältä kuulleena. Fillarilehden tekijöiden sidoksista en tiedä. Luulisin kuitenkin, että lehden foorumeilla tuollaisesta älähdettäisiin aika äkkiä. Aktiiviharrastajien piiri on Suomessa kuitenkin aika pieni.
     
  24. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    Tästä tulee mieleen tapaus TM:n kaiutintestit ja Weckströmin veljekset. Yllättäen Anders Weckströmin suunnittelemat kaiuttimet saa aina hirveät kehut kun veljensä Henrik kirjoittaa ne artikkelit TM:ään. Tuon takia en ole viitsinyt TM:n hifitestejä edes lukea aikoihin.
     
  25. yannara

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Viestejä:
    11 730
    Kuten autoja harrastava kaverini sanoi, niin nestemmäiset levyjarrut ovat tarpeettomia polkupyörissä.
    [signature]E6750|P35 NEO2FIR|4x1DDRII800|HD321KJ|NX8800GT-OC
    Acer Aspire 3103
    Logitech G25[/signature]
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti