Pötsiä pöis, mutkat suoriksi ja rantakuntoon!

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Sedrik, 22.04.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    Itse suosittelen juomaan mieluummin 4-5 litraa vettä tai tilanteesta riippuen enemmänkin... Veden juonnista on hyötyä painonhallinnassa, tästä on omakohtaistakin kokemusta.

    Ja kylmää vettä tietenkin, kukapa sitä lämmintä vettä joisi... Se on sitten makuasia, jaksaako niin paljon hifistellä että aivan jääkylmäksi viilentäisi veden.

    Lämpötilasta puheenollen, samalla logiikalla myös kämpän (tai makuuhuoneen) viilentäminen auttaa painonhallinnassa.
     
  2. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Vain sillä ehdolla ettet lisää vaatetta tai peittoja samalla. Tietty hengitysilmakin vaikuttaa, mutta varmaankin selvästi vähemmän. Ja onhan kylmän veden juominen huomattavasti mukavampi harrastus kun värjöttely. ;)
     
  3. Echi

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 685
    Itsekin vedän kaakaota, mutta lähinnä sen vuoksi, että se sisältää magnesiumia enemmän kuin mikään muu elintarvike.

    Mutta heraa kannattaa toki käyttää kaakaon ohella.

    1. se on halpa proteiiniähde
    2. Se ei sisällä samoja terveysriskejä kuin punainen liha, tämä on äärimmäisen tärkeä juttu. Sitä ei paisteta, eikä siinä ole hemirautaa etc. ikäviä asioita.
    3. Kätevyys, se voidaan nauttia välittömästi ja helposti. Anabolinen ikkuna on liioiteltua legendaa, mutta toisinaan menee turhan paljon aikaa, ennen kuin pysyt syömään treenin jälkeen aterian.



    Proteiinien suhteen ei ole niin kiirettä, mutta sama ei päde hiilareihin. Eli hedelmiä, joissa on lähinnäå fruktoosia, kannattaa nauttia nimenomaan treenin jälkeen. Hiilarit imeytyvät parhaiten välittömästi treenin jälkeen.
     
  4. Kampele

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Viestejä:
    22 804
    Siis tottakai treenin jälkeen vedetään nopeaa hiilaria JA proteiinia -ei hidasta.
    Mitä nopeammin saadaan sitä proteiinia kehoon (eli lihasten rakennusainetta), niin parempi.
    Ei tulisi itsellä mielenkään syödä esim. rahkaa treenin jälkeen, jos on mahdollisuus ottaa heraa.

    Edit. Jaa sulta tais mennä tuo hezauruksen viesti kokonaan ohi. Lueppa se uudestaan.

    Toinen juttu on myös se, että montako omenaa pitää syödä, että se vastaa edes 30g määrää maltoa?
    Näköjään kolme omenaa. Voi olla pikkasen hankalaa heti treenin jälkeen vetästä kolme omenaa napaan. Ehkä yhen pystys just ja just syödä. Tunnin päästä pystys sen kolme omppua syödäkkin.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2015
  5. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    Niin, jos oletetaan, että käyttää samaa peittoa ja samoja vaatteita joka tapauksessa, on makuuhuoneen viilennys varmasti eduksi. Eikä ainoastaan hoikistumisen suhteen, sillä taannoisen tutkimuksen mukaan viileässä nukkuminen lisää kehon "ruskean rasvan" eli hyvän rasvan määrää, ja sillä on omat hyvät terveysvaikutuksensa.

    Suomalaisten genetiikkaakin kun miettii, niin ehkä meidät on suunniteltu siten, että vietämme suuren osan ajasta melko viileässä... Tällöin jää kenties monet elintasosairaudet syntymättä, vaikka ajoittain söisi vähän reilumminkin varastoon... Sekin lienee ilmeistä, että suomalaisilla on historian saatossa ravinnonsaanti ollut ajoittain niukkaa ja satunnaista, eli mitään päivittäistä juhla-ateriaa ei todellakaan ole aina ollut tarjolla. Sama tosin pätee moniin muihinkin maihin, mutta enemmän meihin kuin johonkin etelämpään kansaan.
     
  6. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Mitähän ikävää on hemiraudassa?
    Sitähän nimenomaan tarvii, että hemoglobiini pysyy hyvänä.

    Ja anemia on maailman yleisin puutostauti.
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2015
  7. m1n1m11

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2013
    Viestejä:
    897
  8. Recycle Banned

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Viestejä:
    2 689
    Tuo Protein Blend kiinnostaisi, mutta laittaako muilla tuo soijaproteiini pakkia sekaisin? Tähän mennessä olen vetänyt ihan normaalia heraa ja ongelmia ei ole ollut. Mutta mies soijan kanssa?
     
  9. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Suomalaisilla miehillä ongelma on enemmänkin liiallinen rauta.
     
  10. unnie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    593
    Voi perkele.

    Eli tosiaan maaliskuun alussa aloitin liikkumisen usean vuoden jälkeen. Kävin lenkeillä ja aloitin Crosstrainingin alkeiskurssin myötä. Kurssi meni hyvin ja lenkkitulokset paranivat. Kurssin jälkeen tuli pari viikkoinen lomamatka. Seuraavaksi varmaan arvaatte mitä tapahtui.

    Lomamatka sujui todella raskaasti herkutellen. Palattuani motivaatio treenaukseen oli täysin hukassa, vitutti, keksin todella paljon tekosyitä ja okei, oli todella kiireitä töissä messujen ja muiden kanssa. Nyt sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja kampesin itseni aamulla CT-ryhmätunnille. Fiilis oli hyvä, tosin harmittaa tuo motivaation katoaminen.

    Mietin syitä miksi yleensä innostus loppuu. Tosiaan tuo lomamatka sattui todella huonoon kohtaan. Alkeiskurssi uudesta harrastuksesta takana, kaikki hieman vielä epäselvää. Pelkäsin ryhmätunneille menoa koska en kokenut olevani vielä "valmis" treenaamaan ilman kunnon ohjaamista. Tämä oli mielestäni suht turhaa koska ryhmätunnilla fiilis oli hyvä ja ohjaaja opasti todella hyvin.

    Seuraava askel on saada motivaatio takaisin ja tehdä asioita sen eteen ettei vastaavia taukoja tulisi tulevaisuudessa. Onko muilla muroilla tullut lopahtamisia ja ennen kaikkea, miten olette päässeet niistä yli?
     
  11. Disss

    Rekisteröitynyt:
    18.04.2009
    Viestejä:
    859
    1 - 2 viikon lomamatka ja muutenkin alle kuukauden tauot liikunnasta eivät oikeasti ole mitään lopahtamisia. Välillä joka tapauksessa joutuu sairauksien takia pitämään 2-3 viikon taukoja, eikä siinä kunto pääse huononemaan, vaan päinvastoin. Tuollainen lepo tekee silloin tällöin ihan hyvää ja kunto kasvaa levossa. Ehkäpä syyllistit itseäsi tuosta parin viikon lomamatkasta, ja ajattelit, että turha nyt enää on mitään urheilla kun kaikki on tämän parin viikon takia mennyt pieleen. Kuten kerroin, tämä on aivan turhaa ja typerää. Kun kerran et ole pitkään aikaan urheillut ja nyt ilmeisesti noin kuukauden urheilit paljon, oli varmasti ihan hyvä, että lepäilit pari viikkoa. Voi myös olla, että urheilit liikaa ja motivaatio katosi? Kokeile kuntoilla ihan vaikka 3 kertaa viikossa eli joka toinen päivä sisältäen 1 - 2 kertaa crosstrainingia viikossa ja 1 - 2 kertaa lenkkeilyä. Tämä on alkuun ihan hyvä määrä eikä motivaatiokaan pääse niin helposti laskemaan.
     
  12. Recycle Banned

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Viestejä:
    2 689
    Kannattaa asettaa itselle pidemmän ja lyhyen aikavälin tavoitteita. Esim että "pudotan painoa määrän X aikaan Y mennessä". Kyllähän itseäkin aina välillä vituttaa lähteä treenaamaan, varsinkin jos on väsynyt ja energiat vähissä. Sitä kuitenkin tietää, että miten hyvän fiiliksen sen treenin jälkeen saa, koska olet "voittanut itsesi". Ihan arkisista asioista se motivaatio muodostuu, tsemppiä treeneihin!
     
  13. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Olet niin alussa että riippuvuussuhdetta ei ole vielä ehtinyt syntyä. Jos saat pinnistettyä (vaikka kaverin avulla) muutaman kuukauden säännöllistä treeniä alle, niin tilanne on ihan eri.

    Joka kerta on edellistä helpompi (keskimäärin) kunnes yhtäkkiä huomaat että on helpompi mennä salille kuin olla sieltä pois. Sen jälkeen ei kuukaudenkaan pakollinen (loukkaantuminen/loma/sairastelu) tauko tunnu missään vaan salille tekee mieli heti kun se vain on mahdollista.
     
  14. m1n1m11

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2013
    Viestejä:
    897
    Kuulostaa huonolta parisuhteelta. Kokeile eri lajeja, löydä omasi. Kun löydät sen, et keksi tekosyitä jättää sitä välistä vaan tekosyitä sitä harrastaaksesi.
     
  15. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Kannattaa suunnitella loma siten, että sen aikana treenaa.

    Itselle parhaita lomia on nimenomaan ollut "treenilomat", melkein joka talvi vietän viikon lapissa hiihtäen ja toissatalvena tuli käytyä Teneriffalla jossa joka päivälle tuli keskimäärin yhteensä n. 4h liikuntaa pyöräilynä, uintina(oikeaa uintitreeniä eikä vain altaassa lillumista) ja juoksemisena.
     
  16. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 466
    4-5 litrasta tulee helposti jo vesimyrkytyksen ensioireet, kuten aivan jumalaton päänsärky. Ainakin itselleni tulee. Siis jos ei ole liiku ihmeemmin tai hikoile kuten kesälämpötiloissa.
    Se että ihmisen nesteensaannin tarve on 3L/vrk ei tarkoita että kannattaa hanasta juoda 4-5 litraa vettä. Ravinnostakin tulee vettä jonkin verran, ellei syö pelkkää "kuivaruokaa". Pitää myös suhteuttaa ihmisen kokoon nuo määrät. Varmasti joku 200cm/150kg äijä voi vetää vettäkin enemmän kuin 165cm/58kg
     
  17. frissy

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Viestejä:
    6 033
    Vesi pitää myös juoda säännöllisesti. Itse vedän 3l päivässä, mutta max 0,5l kerralla. Sitä kun kiskoo tasaiseen tahtiin niin sitä tulee myös ulos tasaiseen tahtiin.
     
  18. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    Ei kyllä mulle tule, ja väittäisin että tuo on hyvin poikkeuksellista, ellei juo kaikkea kerralla... Tuskin tulee mitään "vesimyrkytyksen ensioireita" edes teoriassa, jos juo nesteet pikku hiljaa päivän aikana.

    Mulla runsas nesteen nauttiminen toimii ja suosittelen muitakin kokeilemaan...
     
  19. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    En ole koskaan mitannut paljonko päivän mittaan juon. Kusella ainakin hyppään ahkerasti :O_o:

    Salilla ja pyöräillessä pyrin vetämään maksimin mitä kroppa ottaa vastaan eli noin 0,8l / tunti. Normijuomiset siihen päälle sitten. Kelin mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2015
  20. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 061
    TeknoR, tuli muuten mieleen, että onhan sulla munuaiset kunnossa?

    En minäkään ihan tarkkaan laske juomisiani, mutta lähempänä viittä litraa on kuin neljää ja usein ylikin viisi.

    Hiilihapotan vedet SodaStreamilla, maistuu huomattavasti paremmin kuin "raaka" vesi... Ennen kanniskelin hapotettua vettä selkä vääränä kaupasta, mutta nyt on paljon kätevämpää.
     
  21. Sepander

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    4 974
    Itsellä tuo on juuri toisin päin. Viikon makoiluloman jälkeen treenimotivaatio on huipussaan. Loman loppuvaiheilla aina miettii, että pääsisipä jo rymistelemään. Sitähän tulee hulluksi, jos vaikka kuukauteen ei pääse salille.
     
  22. Kampele

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Viestejä:
    22 804
    Eli karkeasti 0.5l pullo tunnin välein. Ihan normi setti itellekkin. Saa aika vitusti juoda vettä, että tulisi jotain oireita.
     
  23. jeppejehupoika

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2009
    Viestejä:
    2 437
    https://lihastohtori.wordpress.com/2015/04/21/lihastohtori-kirja-ilmestyy-marraskuussa-2015/ Lihastohtorilta on tulossa kirjaa.
    ~200 sivua arviolta. Voipi olla ihan mielenkiintoinen, lihastohtorilla on melko maanläheinen tapa kertoa ja selventää asioita.
     
  24. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Kirjahan kuuluu tilata jo pelkästään Hulmin lajille antaman positiivisen imagon takia. Ja jos varaa on niin jätetään ne alennusprosentit käyttämättä ;)
     
  25. zabaleta Banned

    Rekisteröitynyt:
    16.09.2009
    Viestejä:
    2 454
    Tässä treenilaturia etsiskelen. Mikä tuossa Frenzyssä oli se ns douppiaine?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti