Pizzan valmistusvälineet

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja pink_cat, 25.11.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. mikronhsm

Rekisteröitynyt:
    13.09.2009
    Laita nyt linkki sille oikealle alustalle.

Viimeksi muokattu: 26.01.2018
  2. Peksuu

Rekisteröitynyt:
    02.05.2006
    Viimeksi muokattu: 26.01.2018
  3. Minarkki

Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Itse hain paikallisesta metallilafkasta 0.75 rosterilevyn 700x500mm pizzalapioksi ja leikkautin 35x40cm teräslevyn 10mm mustasta ja rasvapoltin sen pizzakiveksi.

4. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Itsekin tulee kaulittua erikseen, nostettua leivinpaperille ja sitte leivinpaperi lapiolla kuumalle pizzakivelle. Chez Mariuksella sanoivat, ettei pizzakiven kanssa saisi missään nimessä käyttää leivinpaperia. Kivelle ei myöskään saisi päästää ollenkaan täytteitä. Jos täytteitä pääsee valumaan pinnalle ja imeytymään siihen, niin saattaa seuraavalla kerralla haljeta omia aikojaan.

Paljoko kustansi?

5. Minarkki

Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Pizzalevystä maksoin kympin ja seurasin vierestä kun se napsaistiin levyleikkurilla mittoihinsa. Hioin itse rälläkällä pintakarstan/maalin pois ja hapotin loput ruosteet rikkihapolla. Rosterilevyn hintaa en muista, koska ostin sen muun romun kanssa, mutta en maksanut koko läjästä putkia ja levyjä kuin muutaman euron.

Tein synttäreille parikymmentä pizzaa ko. setillä ja kaikki kehuivat niitä vuolaasti ja tykkäsin itsekin. :D

6. Yoshiki

Rekisteröitynyt:
    07.02.2010
  7. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Pizzakastikkeesta muuten sen verran, että aiemmin tuli itse väännettyä, mutta vastikään löydetty Pirkan pizzakastike on erittäin hyvä eikä nykyisin jaksa enää itse kastiketta tehdäkään.

8. TeamU

Rekisteröitynyt:
    22.09.2004
    Mulla on toi sama kivi ja teen niin, että kaulitsen pohjan pöydällä. En tee koko kiven kokoista vaan yleensä soikean, ehkä max 20x30cm ja aika ohuen pohjan. Seuraavaksi ripottelen jauhoja sen mukana tulleen pellin päälle, nostan pohjan siihen ja täytän. Kivi mulla on uunissa nurinpäin olevan ritilän päällä, jolloin saan vedettyä sitä puoliksi ulos uunista ja paistolastaa apuna käyttäen liutan pizzan kivelle. Valmiin pizzan saa sitten helposti uunista sujauttamalla pellin sen alle pizzalapion tapaan. Jos paistelee useamman pizzan, tuppaa kivelle jäämään jauhoja, jota vähän käryttävät. Täytyis kehittää joku tapa poistaa ne kivelta pizzojen välissä.

9. tonalt

Rekisteröitynyt:
    11.08.2002

Kukaan kokeillut tehdä pizza-uunia jumppapallon avulla? Vaikuttais helpolta ja halvalta projektilta.

10. naminamiguus

Rekisteröitynyt:
    26.11.2015
    Menee vähän sivuun otsikosta, mutta onko heittää vinkkejä kuinka saisi sellaisen ohuenohuen pohjan tehtyä pitsaan? Tuntuu että taikina aina repeää, kun yrittää saada mahdollisimman ohueksi. Pitäisikö taikinaa muuttaa, vaivata enemmän tai vähemmän taikinaa?
    Tällä hetkellä pohjan reseptinä 300g jauhoja (durum), 200g vettä, loraus öljyä ja vähän hiivaa. Annan tunnin nousta huoneenlämmössä, sitten jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää.

11. trotor

Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Etkö laita suolaa vai unohtuiko se vaan reseptistäsi? Suola vaikuttaa mielestäni oleellisesti siihen miten hyvin se pysyy kasassa ja täten mahdollisesti sen saa ohuempana paistoalustalle. Itse käytän pizzapeltiä joka on aivan välttävä peli (reikiä pohjassa).
    Edit: lisään vieäl oman reseptini

5dl jauhoja
    Riittävästi vettä (kylmää)
    Loraus öljyä
    Suolaa (ehkä 1/2 - 1 tl)

Vaivataan ja säädellään nestettä/jauhoa kunnes pysyy tarttumatta käsissä pallona. Jaan kahtia ja pyörittelen taitellen lopulta palloksi. Laitan astioihin ja jääkaappiin päiväksi-kahdeksi. Sen jälkeen pöydälle jauhoihin ehkä tunniksi lämpeämään kelmun alle. Sen jälkeen pyörittelen runsaissa jauhoissa käsin pyöreäksi pohjaksi. Reunoille jää paksumpi osa automaattisesti.

Nostan pellille ja muotoilen loppuun jos tarvetta. Tomaattikastiketta tai täytteitä ei liikaa. Juusto tomaattikastikkeen päälle. Maxlämpöuunissa (pizzaasento kiertoilmalla) ehkä 10min

Viimeksi muokattu: 26.02.2018
  12. naminamiguus

Rekisteröitynyt:
    26.11.2015
    Joo, siis jäi vaan suola pois tuosta tekstistä. Ja hyvä pizzakivi myös käytössä. Pohjan saa rapeaksi, mutta haluaisin raoean ja nahdollisimmma ohuen. Samaan tyyliin mitä pizzerioissa(hyvissä). Ihmetystä aiheuttaa lähinnä se, että vaivaanko taikinaa liikaa vai liian vähän tai ainakin oletan sen olevan yksi vaihtoehto, tai pitäisi käyttää pyoritys vauheessaenevaihe jauhoja, tai pitäisi antaa pitempään olla huoneenlämmössä ennen käyttöä

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen