Pizzan valmistusvälineet

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja pink_cat, 25.11.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Colttu

Rekisteröitynyt:
    12.01.2014
    Hyvä jos pystyin joteknin auttamaan. Täytyy käydä itsekin koluamassa oma Prisma, jos sieltä löytyisi myös Manitoba-jauhoja. Ei ole itselle vielä eteen sattunut, vaikka aina välillä yrittänyt etsiä.

2. affafe Banned

Rekisteröitynyt:
    12.09.2014
    Foodiestahan tuon pystyy katsomaan, löytyykö tuotetta oman kaupan hyllyiltä. Ainakin mitä itse olen tuota käyttänyt niin on näyttänyt ihan okein onko tiettyjä tuotteita valikoimissa. Ihan kätevä.

3. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Jätkät tilaa vehnäjauhoa internetistä. :D Ja pizzapeltejä ammattikoulusta. :D :D Minä en kyllä ilkeäisi mennä jonnekin amikseen selittämään jätkille, että hei, haluaisin leipoa pitsaa, hitsatkaa mulle pizzapelti. :D :D :D Ei suotta noloa... Pizzan tekeminen kotona on ihan järjetöntä. Ensin pitää ostaa tonnilla pizzakivi. Sitten joitakin hemmetin 0-jauhoja iHerbistä. Sitten vatkataan ja kohotetaan taikinaa 3 päivää jääkaapissa.Sitten ruvetaan leipomaan pizzaa. Lopputulema on se, että valmis pizzanautinto on varttitunnissa ohi ja rahaa paloi 50 eur per pizza. Puhumattakaan siitä ajasta ja vaivasta mikä sen tekemiseen meni. Ja maku ei kuitenkaan lienee ollut ihan yhtä hyvä kuin ammattilaisten valmistamana ammattilaisvälineillä ja raaka-aineilla. Vaikka nämä itse tekijät aina kehuvat tekevänsä itse parempaa. Mutta olen usein päässyt maistamaan näitä itse tehtyjä ruokia ja järjestään ne ovat pahemman makuisia kuin ammattilaisten värkkäämät.

Pitsat kannattaa tilata pizzaonlinesta. Maksaa toimituskuluineen n. 10 euroa per laaki. Vaivaa joutuu näkemään peräti muutaman klikkauksen ja laatu on priimaa. En voi muuta kuin suositella!

4. Tatuks

Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Riippuu ihan ihmisestä mikä tuntuu nololta, jos itsetunto on alhainen tai kärsii muuten sosiaalisissa tilanteissa paineesta niin toki amiksesta jonkin tuotteen tilaaminen voi tuntua nololta. Vähän kuin kortsujen tai tamponien ostaminen tuntuu monesta nololta. Itsehän olen yhdeltä nuoremmalta tutulta amiksesta tilannut mm. baarikaapin ja jotain muuta pientä, ei tuntunut yhtään nololta.

Pizzakivi maksaa alennusmyynneissä jotain 19,90€ ja se kestää lopun elämää jos siitä pitää huolta. Hinta per pizza on lähempänä jotain kolmea tai neljää euroa. Jauhojen ja muiden tuotteiden tilaamista en harrasta koska koen että niillä ei ole niin suurta merkitystä.

Pizzoja olen paistanut melkoisen läjän himassa ja niitä niin monella maistattaneena, voin sanoa että karvakädet ei tee lähellekään niin hyvää pizzaa kuin mitä itse väännän kotona. Kunnon pizzaravintolat tekee toki todella hyviä mutta hinta onkin sitten reilusti yli kympin juomien kanssa.

Nyt ne ennakko ja muuten väärät luulot mäkeen. Pizzojen paistaminen on harrastus siinä kuin mikä tahansa muukin asia. Joka kerta kun tulee vähän parempaa niin saa hyvän fiiliksen ja kehittyy vähän paremmaksi.

5. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Niin, saahan sitä kalaakin kauppahallista ja lintua stockan pakastinaltaasta, niin miksi vaivautua kalalle/metsälle.

6. camel

Rekisteröitynyt:
    20.10.2014
    Kauan jengi jaksaa vielä ruokkia tätä kaveria?

7. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Myönnetään. Astuin helppoon miinaan. :facepalm:

Kaverin viimeisimpiä:

En ymmärrä tuollaisten hervottoman paksujen hampurilaisten ideaa. Eihän noista saa puraistua kunnolla ilman että puolet sisällöstä tursuaa pitkin poskia. Muutenkaan ei kannata tehdä itse hampurilaisia, koska hesestä saa parempia muutamassa minuutissa. Omatekoisissa vaiva on älytön ja raaka-aineetkin maksavat enemmän kuin Hesburgerin lopullinen tuote ja kaiken kukkuraksi maku on kotikutoisissa yleensä huonompi kuin ammattilaisten tekemissä. Mutta joidenkin on vaan pakko tehdä kaikki alusta loppuun itse ja sitten lespata sillä.

----

No totta puhuakseni en ole laittanut rahaa yhtään mihinkään, koska en ole uskatanut ja taisin olla peloissani aivan oikeassa. Tyhmät vain häviävät rahansa kun eivät tiedä mihin kannattaisi sijoittaa. Ja näissä keskusteluissa on ihan turha kysyä muilta vinkkejä, koska eihän se ole heidän etunsa, että muut tienaavat. Todennäköisesti yrittävät tahallaan johtaa kysyjää harhaan, koska sehän on vain heidän etunsa. Koska niin rahamaailma toimii. Kun yksi menettää rahansa, jotkut muut saavat ne itselleen. Eli ei tavan pulliaisen kannata lähteä osakekaupoille.

8. camel

Rekisteröitynyt:
    20.10.2014
    Joo no tää sama kaiffari on röllännyt täällä jo ainakin jokusen kuukauden. Ja säännöllisesti monessa ketjussa. Eihän tosta sinänsä harmia ole, mutta pikkuhiljaa vois kyllä modetkin vaikka puuttua asiaan.

9. Mikko Laine

Rekisteröitynyt:
    28.06.2001
    Manitoba-jauhoja kokeiltu ja näyttävät toimivan vähän eri tavoin kuin durumit.

Ensinnäkään taikina oli aina vain tarttuvaa. Tuntui, että jauhoja sai lisätä vaikka miten paljon ja siltikin taikina vaivaamisen aikana alkoi tarttua käteen. Myllyn Durum-jauhoja siis aiemmin olen käyttänyt ja niihin vertaan. Tarvitseeko Manitobaa määrällisesti paljonkin enemmän?

Toinen juttu on paistoaika. Pizze-kirjan ohjeilla olen nyt muutamat kerrat tehnyt 300 asteessa paistokorkeutta vaihtaen. Puolet taikinasta on vielä jääkaapissa, mutta puolikkaasta tein eilen focacciaa. Pari kertaa olen tämänkin tehnyt ja silloin onnistunut kirjassa sanotuilla paistoajoilla (5-8min alatasolla ja 10-15min keskellä). Nyt menin tarkastamaan tilannetta kun jälkimmäistä paistoa oli 7min mennyt ja focaccia oli pinnasta aivan kärventynyt.

Eli pitääkö näillä manitobilla paistaakin eri tavalla? Levypizzaa tänään vielä tulossa, niin ainakin kyttään koko paiston ajan uunia.

10. PeeVee79

Rekisteröitynyt:
    12.04.2010
    Tuli viikko sitten ostettua vihdoin ja viimein pizzakivi, ei voi käsittää minkä takia ostamista on pitänyt venyttää niin tolkuttomasti. Tulihan se pohja ihan mielettömän paljon parempaa kivellä ja jo ulkonäkö oli paljon houkuttelevampi, kuin uunipellillä.
    Kyllä se parikymppiä kannattaa sijoittaa, jos vain vähänkään useammin pizzaa vääntää.

11. Jesmo1

Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    Onko täällä halukkaita ostajia maailmanluokan pizzajauhoille ?

Tilasin 25kg säkin, mutta tuosta joutais vaikka puolet pois.

http://caputoflour.com/portfolio_item/00″-pizzeria/

Napolissa oon käynnyt esimerkiksi Da Michelessa ja samaa jauhoa käytettiin siellä kuten lukuisissa muissakin.

12. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Tuossa lukee ettätehty erityisesti yli 370c uuneille, eli kunnon timmeille pizzauuneille. Toimiiko kuinka perus 275c (tjms.) sähköuunissa? Tosin kyllä noi importatut oikeat pizzajauhot on aina ollut parempia sillon kun niitä joskus sain kätevästi, vaikka perusuunia käytinkin.

13. Juhei

Rekisteröitynyt:
    31.03.2016
    Ihan testimielessä voisin jonkun verran (eli 1kg -->) ostaa tuota, riippuen tietysti että missä on ja mitä maksaa. Mikä tuollaisessa on säilyvyys?

14. Jesmo1

Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    En viitti kyllä kiloa alkaa hävittään vaan mielummin tuo 12.50kg kerralla, postilla tietty kulkee koko maahan ja nouto Kokkolasta. Vastaavia on ollut aiemminkin ja ei ole koskaan huonoksi mennyt, säilyy jopa vuosia. Vajaa 2e/kg.

15. Juhei

Rekisteröitynyt:
    31.03.2016
    Ok, jätän väliin, menis aika pitkään että tuo määrä tulisi käytettyä.

16. papuwokki

Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Paljon on pyynti posteineen 12,5kg satsista? Täys säkki?

17. Jesmo1

Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    Ebaysta voi tilata koko säkin noin 50e posteineen. Voin tietty puolisäkkiä lähettää, mutta suhteessa tulee kalliimmaks ellei pääse noutamaan.

18. japau

Rekisteröitynyt:
    02.04.2005
    Oon yrittäny laskeskella onko järkeä tehdä pizzaa kotona vai ostaa noita <10€ pizzoja karvakäsiltä. Joka kerta kun teen pizzaa on pizzatarpeet aina yli 20€ kassalla vaikka yrittää ostaa vaan just sen 1-2 pizzan verran.

19. Tatuks

Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Mitä kaikkea oikein ostat? Mulla kahteen pizzaan reiluilla täytteillä riittää seuraavat:

Yhteen pizzaan:
    Jauhopussi ~1€ (Pirkka tai Lidl)
    Kuivahiiva ~80snt (Pirkka tai Lidl)
    Tuore mozzarella ja raaste ~2,9€ (jotain perus mozzarellaa (esim. Xtra) ja Pirkan emmental-mozzarella raaste)
    Tomaattikastike aineksineen ~1,5€ (Mutti + mausteita)
    Öljy ~4€ (jotain perus oliiviöljyä vaikka)
    Erilaiset täytteet ~5€ (mitä haluaa)

Yhteensä: ~15€

Öljystä, jauhoista, mausteista ja hiivasta riittää vähintään kymmeneen pizzaan joten niitä ei tartte ostaa joka kerta jolloin juustot ja täytteet tekee jotain 9 euroa kahden pizzan kohdalla. Tomaattikastikkeesta voi helposti pakastaa useamman annosta koska yhdestä purkista tulee niin moneen pizzaan.

Jos oikein nuukailee niin hyvä pizza tulee kun ostaa täytteiksi pari jumboherkkusientä ja yhden sipulin, maksaa euron jos halpoja sieniä. Sitten jos vielä enemmän haluaa nuukailla niin etsii ne ihan kaikista halvimmat ja kyttää paria tarjousta, ei maksa pizzat paljoa.

En ole huomannut mitään eroa maussa halpojen ja kalliiden tuotteiden välillä, esim. Xtra mozzarella on hiton hyvää.

edit: korjaus, olen siis huomannut eroja mutta pizzan kun ottaa uunista niin onnistuminen riippuu ihan siitä miten tekee tomaattikastikkeen, leipoo taikinan ja leikkaa/asettelee täytteet. Ihan sama onko siellä 5 euroa maksavaa suolaa tai kalleinta pizzajauhoa mitä löytyy kaupasta.

20. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Vaikka ostaa niin hyviä aineita että niitä ei peruspizzeriasta ole edes mahdollisuus saada (stockmannilta ilmakuivattua kinkkua, tuoremozzarellaa, tuoretta ruccolaa, chorizota) niin ei takuulla mene yhteen pizzaan (kokoa sama kuin pizzeriassa olisi) kuin korkeintaan 5-6 euroa. Jos ostat sitä halvinta kumikinkkua ja bulkkijuustoa mitä karvakädet tarjoaa, niin ei maksa kuin pari euroa samat pizzerian aineet. Tietty niitä jää useammaksi kertaa eikä ole tarkoitus laittaa 400grammaa jotain xtra kinkkusuikaleita pizzan päälle.

21. Jesmo1

Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    Jauhoilla nyt on ihan älyttömän iso ero niin koostumukseen kuin makuun. Maailmanluokan jauhot ei paljoa maksa joskaan ei niitä taida kaupan hyllystä ihan noin vaan löytyä.

22. Tatuks

Rekisteröitynyt:
    16.08.2004
    Aika monta pizzaa väsänneenä en kyllä ole merkittävää eroa huomannut. 00 jauhoja en käytä koska en saa tarpeeksi kuumaksi uunia. Sitten kerran kokeiltuani King Arthuria, jota käsittääkseni pidetään yhtenä parhaista, en huomannut ihan hirveästi eroa. Jos laittaa 2-5 päiväksi jääkaappiin kohoamaan niin silloin ainakin omasta mielestä jauhoilla on aika pieni merkitys. Koko ajan voi vähän parantaa ja itse en ole vielä sillä tasolla että hyvät jauhot hyppäyttäis omat tuotokset eri svääreihin. Tai ainakaan niin paljon eroa että viitsisin tilata ulkomailta.

Jos aletaan taitoja vertailemaan niin ainakin omasta mielestä olen melko pitkälle vienyt osaamisen pizzojen suhteen.

23. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Itse amatöörisimmässä vaiheessani huomasin eron kuin yöllä ja päivällä, kun kerran ostin kunnon pizzajauhoja. Hyvillä tuli hyvä pohja, kuohkea ja pinnalta rapea. Tavallisilla kuiva ja kova tai vaihtoehtoisesti mitäänsanomaton pulla.
    Sitten kun opettelin kohottamisen vähän paremmin, käyttämään pizzakiveä, ja lämmittämään uunin oikein ja täytteen laittamaan oikein, olen alkanut saamaan tavallisillakin jauhoilla hyvää. :) Mutta tunarille ne jauhot olivat hyviä, ja kokeilisin mielelläni jos olisi läheltä saatavilla.

24. Pusherman

Rekisteröitynyt:
    02.08.2004
    Poistettu.

Viimeksi muokattu: 25.05.2018
  25. Jesmo1

Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    Kuulostaa siltä että suu on tuohesta:D

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna