Pintaremontoinnin ABC

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja phis_ak, 24.02.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. juh1s

    Rekisteröitynyt:
    27.04.2006
    Viestejä:
    931
    Iltaa.

    Pesukoneen tulovedenletkussa tiivisteen keskellä letkun 3-4mm "uloke", joka nappaa hanassa tohon outoon muoviosaan kiinni -> En saa kierteille. Ja vaikka saisin, se ei todnäk tiivistäisi.

    Kysymys: Onko tuo joku takaiskuventtiili? Tuohon hanaan täytyy ilmeisesti ostaa adapteri?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2017
  2. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    Kärkipihdeillä tuo muoviholkki veks. Se on joku suodatin.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Onko kylpyhuoneen vedeneristykseen järkeviä vaihtoehtoja näille seiniin ja lattioihin levitettäville massoille?

    IMHO, niiden suurin ongelma on siinä, että ne eivät oikein ole korjattavissa (vai onko?). Jos pintoihin tulee mikä tahansa vaurio, aika helposti kaikki on laitettava alusta loppuun uusiksi. Sama juttu jos yhdessä kohtaa todetaan tai edes epäillään vauriota. Kun mitään ei voi korjata, märkätilojen ylläpitokulut paisuvat pitkässä juoksussa tarpeettomasti. Eihän laattojen alla olevan kerroksen eheyttä edes voi todeta mitenkään.

    Onko ylipäänsä välttämätöntä vesieristää muuta kuin lattia ja suihkun lähimmät pystypinnat? Eipä nuo vanhojen käytäntöjen mukaankaan tehdyt kylppärit ole kauttaaltaan kosteusvaurioisia - eli nykyistä vähempikin eristäminen voi käytännössä riittää.

    Mitä näkemyksiä raadilla on hitsatusta muovimatosta kylppärin lattiamateriaalina?

    Itse asiassa rakentamismääräyskokoelma C2 "Kosteus MÄÄRÄYKSET JA OHJEET 1998" on vähän tulkinnanvarainen http://www.finlex.fi/data/normit/1918/c2.pdf:
    Vedeneristys
    tarkoittaa ainekerrosta, joka saumoineen kestää jatkuvaa kastumista ja jonka tehtävä on estää nestemäisen veden haitallinen tunkeutuminen rakenteeseen painovoiman vaikutuksesta tai kapillaarivirtauksena, kun rakenteen pinta kastuu.
    Onko esim. laatoitus ehjällä, vettähylkivällä saumalaastilla ko. määritelmän mukainen vedeneriste kohteissa jotka eivät käytössä altistu jatkuvalle kastumiselle? Materiaalina se kestää jatkuvaakin kastumista ja satunnaisesti kastuessaan se voi estää veden haitallisen tunkeutumisen rakenteeseen. Kun pinta on kuiva, vähäinen kosteus pääsee poistumaan vesihöyrynä. Jatkuva märkänä olo tietenkin johtaa rakenteen vähittäiseen kastumiseen, mutta se ei ole normaalitila millekään kylpyhuoneen pinnalle.
     
  5. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207

    On noihin jotain valmiita pintaverhoilulevyjä olemassa. Google antoi nopeasti ainakin tulppa-levyn. Saumat tuossakin näköjään vedetään siveltävällä.

    Mielestäni nykyisin märkätiloissa kaikki pinnat tulee vedeneristää, myös saunassa ne pinnat joista ei löydy höyrynsulkua. Ei tietoa mikä määräys.
     
  6. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 882
    Helpoin tapa on hommata sellainen erillinen suihkukaappi kylppärin sisään, eli mallia pohjallinen, josta laitetaan viemäriin suoraan putki, jos siis pelkää kosteusvauriota, eihän se kosteussulku ihan helposti vaurioidu laatanalla, kun se on melki sentin syvemmällä kuin laatan pinta, mutta vanhoissa rakennuksissa ei välttämättä ole ollenkaan kosteussulkua laatanalla.
     
  7. 4ntti

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2010
    Viestejä:
    613
    Tämä ei kuitenkaan poista rakennusmäärysten vaatimusta vedeneristyksestä.
     
  8. _habbax_

    Rekisteröitynyt:
    18.11.2001
    Viestejä:
    88
    Sattumalta muissa asioissa tänään D1 katselin ja muistin tämän niin siellä on seuraava maininta:
    4.2.1.3 Ohje
    Huonetila, jossa on lattiakaivo, vedeneristetään ja kaivo liitetään
    vesitiiviisti lattian vedeneristykseen. Tällöin ei viemäripisteessä,
    kuten esimerkiksi pesualtaassa, tarvita ylivuotojärjestelyä.
     
  9. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Totta, ja tämä on ihan järkevääkin edellyttäen että vesieristyksen käsitettä tulkitaan rationaalisesti: sen pitää estää haitallinen veden tunkeutumisen rakenteisiin, mutta sen ei tarvitsisi olla jatkuvaa märkänäoloa sietävä kalvo ellei kohde todella ole luonteeltaan sellainen, että tätä tarvitaan. Lattioilla tämä on toki useammin tarpeen kuin vaikka seinillä.

    IMHO, paikoissa, joiden kastuminen on vain satunnaista ei välttämättä tarvitsisi mitään täysin vesitiivistä kalvoa, jos alusta sietää satunnaista kosteutta ja kosteus pääsee poistumaan rakenteesta.

    Muualla maailmassa laattapintojen tiiveydessä luotetaan aika paljon ehjään saumalaastiin. Miten hyvin se käytännössä estää veden tunkeutumista rakenteeseen, tavallinen saumalaasti vs. vettähylkiväksi kehuttu?
     
  10. vipe

    Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Viestejä:
    8 045
    Juu adapteri vaan väliin. Kantsii mitata hyvin ja ottaa vielä kuvakin varuiksi. Itsekin jouduin pesukonetta uusiessa hommaamaan adapterin, ja pelkästään Prismassa niitä oli aika monenmoista sorttia.
     
  11. V1lle

    Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Viestejä:
    100
    Viimeksi muokattu: 04.03.2017
  12. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Kannattais silikonit ainakin vaihtaa tason ja laatoituksen väliin. Tason korjauksesta ei multa löydy sen kummempaa tietoa mutta kaappirungon päältähän tuo luultavasti tukensa ottaa ja seinän vieressä oleva pala tuskin kovin tukevasti on paikoillaan, jos koko matkalta on haljennut. Lähinnä joku fixi tulisi mieleen, että päälle laittaisi esim. alumiini- tai rst-listan ja saumat tiivistää.
     
  13. 4ntti

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2010
    Viestejä:
    613
    Miten olet saanut tuon halkeamaan? :eek:
     
  14. agreskap

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2011
    Viestejä:
    62
    Näyttää, että olisi nosteltu ylös alas, koitettu irroittaa välitilan laatoituksen alta tasoa? Muutenhan tuon ei pitäisi noin hajota, kun aukon kohdalla on raudoitukset. Ei ainakaan itsellään ole hajonnut. Muuten tuota et kuntoon siististi saa kuin vaihtamalla tason. Punainen kivi on halpaa, varmaan n. 250€/metri 600 syvään kaappiin.
     
  15. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Kivitasoista ei ole mitään kokemusta mulla, mutta nyt jäi kyllä kiinnostamaan että missä kohtaa näissä on raudoitus?
     
    Viimeksi muokattu: 05.03.2017
  16. j1m2

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 792
    Ei kyllä luonnonkivessä mitään raudoituksia normaalisti ole.Näyttäisi tuo halkeama vanhalta joten sen puhdistus ja juottaminen/injektointi on hankalaa.
    Helpoin konsti on edelläkin mainittu metallilista.
     
  17. Sgt Nicolai

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2003
    Viestejä:
    1 036
    Millä kannattaisi vuokra-asunnon seinää pikapaikata, vahva kaksipuoleinen teippi on vienyt betoniseinän päältä ilmeisesti maalikerroksen muutamasta kohdasta, ja joistain kohdista on kissan kynnet vieneet kerroksen. Varmaan ostaa purkin samaa maalia, mutta mitä noihin alle kannattaisi laittaa? Ehkä parin millin syvyydessä ovat mutta näyttää melko rumalta. Eli tähän tapaan: https://i2.wp.com/www.clunkycamera..../03/Concrete-Wall-Paint-Chips.jpg?fit=900,600 mutta ilman tuollaisia halkeamia.
     
  18. Pertti_Pasanen_Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.10.2001
    Viestejä:
    3 332
    https://www.tikkurila.fi/kotimaalar...nien_tasoittaminen_ja_maalaaminen.14302.shtml

    Tasoitetta, hiontaa ja maalia päälle.
     
  19. agreskap

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2011
    Viestejä:
    62
    Aukkojen kohdalla on käytännössä poikkeuksetta raudoitus. Kiven alapuolelle tehdään urat aukon molemmin puolin pituussuunnassa, joihin laitetaan lattarauta hartsilla tai muulla liimalla tiiviisti kiinni. Kvartsikomposiitti ja keramiikka ei tarvitse lisäraudoitusta. Myös isompien ylitysten kohdille laitetaan raudoituksia. Luonnonkivi hajoaa jo aukkoa tehdessä jos rautoja ei ole, puhumattakaan asennuksesta ja tasojen nostelusta. Kannattaa kurkistaa sinne tason alle.

    Toki voi olla, että rautoja ei ole jos joku tee se itse-mies on rälläkällä tehnyt aukon tason ollessa jo paikallaan.
     
  20. j1m2

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 792
    Onhan tuo tietenkin järkeenkäypää isommilla aukoilla,on sen verran aikaa kun olen noiden kanssa viimeksi pelannut,on tullut kaikenlaiset korkeapainevesi ym. leikkaukset.
     
  21. agreskap

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2011
    Viestejä:
    62
    Tarkennan vielä, että raudat tulee noihin altaan- ja tasoon asennettaviin lieden aukkoihin, ei tietenkään pistorasian reikiin tai pienempiin läpivienteihin.
     
  22. PornReindeer

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2000
    Viestejä:
    5 095
    Vinkkejä lattian tasoittamiseen keittiöremontin yhteydessä kaivataan.
    Keittiön muovimatto on jossain vaiheessa vaihdettu korkkiin, mutta keittiön kaappien runkoja ei ole vaihdettu. Tämän seurauksena betonilattia on tasoitettu vain näkyvältä alueelta, ei kaappien alta. Uusi keittiö ei tietenkään ole identtinen vanhan kanssa ja tuosta seuraa tilanteita jossa uuden lattiamateriaalin (vinyylilankku) alle tulee sekä korkeammalla olevaa "tasoitettua" aluetta, että alempana olevaa paljasta betonia.

    Kannattaako yrittää täyttää tasoitteella vain kaappien alla olleet alueet samaan tasoon muun kanssa, ylitasoittaa kaikki vai kenties hioa vanha tasoite pois ja ylitasoittaa sitten?
    Korkkilattia lähtee mukavasti irti ja liimaa ei jää tolkuttomasti, sen poistaa pienelläkin hiomakoneella helposti. Tasoitetta on kuitenkin 10 neliön alueella, siinä on kyllä hommaa ja vaatinee kunnon vehkeet.
     
  23. James5

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2011
    Viestejä:
    1 591
    Jos vanha tasoite on ok eikä kopoa tai muutakaan niin sen kuin vetää reunoille kamaa ja saa samaan tasoon kaikki.
    Tarvittaessa vielä joku lattiatasoite koko alueen yli, jos on valu alun perin tehty vain sinne päin. On ainakin kunnon pohjat sitten sille vinyylilankulle.
     
  24. ZZRX

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    424
    Jos tajusin oikein niin kaappien alla on syvempi vajaus tyyliin 1cm joka paljaalla betonilla ja muut alueet on korkeemmalla ja tasoitettu. Primeri ensin tasotettavalle alueelle, linjaarilla vetäsee sit vaan muun lattian kanssa samaan tasoon, esim vetoniitin 5000lla (huom aika nopeesti kuivuvaa joten tarvitsee ripeät otteet, jos epävarma olo niin jotain hitaammin kuivuvaa kampetta jota aikaa hinkata) Tarvittaessa sit lopuks hieno pintatasotus vetoniitin 3000lla tms, mutta ei välttämättä edes pakollinen. Jos vajaus alle 5mm niin sitten vetoniitin 3000lla suoraan. Muun lattian tarkistelee myös linjaarilla ja isommat montut tasottelee samoilla kamppeilla tarpeen mukaan. Vinyylilankku on melko anteeksantava, mutta kantsii silti koittaa saada tasaset pohjat niin asennus helpompaa eikä tuu kantavia kohtia.
     
  25. aneane

    Rekisteröitynyt:
    19.04.2002
    Viestejä:
    255
    Remontoitavassa asunnossa 30cm*30cm palasista korkkilattia, jossa helposti irroitettava muovikalvo.
    Onko järkevää asentaa vinyylilankut suoraan korkin päälle poistaen muovikalvot vai revinkö korkit irti ja asennan vinyylin alle tarkoitettua alusrullaa?
     
  26. Niämine

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    12
    Siihen vaan korkin päälle suoraan (olettaen et lattia on riittävän suora), eikä niitä kalvojakaa välttämättä poies tarvi repiä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti