Pintaremontoinnin ABC

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja phis_ak, 24.02.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. WeirdBastard

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2001
    Viestejä:
    209
    Sanomalehdissä on näkynyt myynnissä erilaisia suojakoteloita ilmalämpöpumpun ulkoyksiköille ja näyttävät kuvien perusteella melko yksinkertaisilta rakennelmilta, joten ajattelin kokeilla semmoisen tekemistä. Täältä luulisi löytyvän myös muitakin jotka aikovat tai ovat jo kokeilleet semmoisen rakentamista.

    Koteloon soveltuvaa puumateriaalia löytyy aika helposti, mutta tuli vain mieleen, että mitenköhän isot raot niiden vaakarimojen väliin pitäisi jättää ja miten vinoon ne kannattaisi asetella eteen tulevassa ritilässä, jotta laitteen toiminta ei saisi liikaa häiriötä?
     
  2. Jebaus

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2012
    Viestejä:
    412
    Kysehän on ihan puhtaasti siitä kuinka lähelle yksikköä aiot kotelon tehdä. Jos väliä tuulettimiin jää yli 20cm, voit lyödä eteen vaikka vanerin koska ilmaa se saa sivuiltakin. Jos taas rakoa jää 10cm, kannattaa rimojen väli olla jotain 3-4cm luokkaa? Jos alle 5cm päähän teet niin välejä pitäisi olla jo 70% pinta-alasta eli 5cm paksulla rimalla luokkaa 8cm.

    Mutta kunhan pidät huolen että tuulettimella on itseään enemmän imupinta-alaa niin et voi epäonnistua :)
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. WeirdBastard

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2001
    Viestejä:
    209
    Kiitoksia tiedoista, vaikutti ihan järkevältä.
    Taidan jättää vähintään 10 cm tilaa ulkoyksikön ja kotelon sisäpinnan väliin, niin ei voi ainakaan täysin vikaan mennä, jos suojakotelon raot jäävät kovin pieniksi.
     
  5. 4ntti

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2010
    Viestejä:
    613
    Kannattaa tarkistaa mitä pumpun maahantuoja sanoo muista kuin alkuperäisistä laatikoista.
     
  6. WeirdBastard

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2001
    Viestejä:
    209
    Sain tänään eräältä tuttavalta jossakin 2008 vuoden "Tee itse" lehden numerossa olleen ohjeen ulkoyksikön suojakotelon rakentamisesta. Uskoisin, että se ainakin on standardien mukainen. Lehdessä näkynyt rakenne oli myös paljon sirompi ja kevyempi kuin mitä olin alkanut jo itse luonnostelemaan, joten tulee mukava säästö materiaaleissakin.
     
  7. 4ntti

    Rekisteröitynyt:
    06.12.2010
    Viestejä:
    613
    Tuskin noihin mitään standardeja on luotu :D
    Kannattaa se laatikko ainakin irroitella ennenkö se maahantuojan valtuuttama huoltomies tulee pumppua tutkimaan jos se alkaa takuuaikana praakaamaan. Muistelisin että ainakin Panasonicin pumpuissa oli melko yksioikoisesti kielletty muiden kuin valmistajan omien laatikoiden käyttö. Mitään ongelmaahan todellisuudessa tuosta itsetehdystä laatikosta tulee kun sen järjellä (tai niillä TMn ohjeilla) tekee..
     
  8. mrqst

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2013
    Viestejä:
    5
    Olen suunnitellut rivitalosta irti olevan kylmän ulkovaraston muuttamista semi lämpimäksi harraste ja varastotilaksi. Homma olisi tarkoitus hoitaa hyvin sniidulla budjetilla, esim. eristeitä olisi tarjolla tuttavan talotyömaalta. Nyt kiinnostaisi tietää mitä materiaaleja tulisi käyttää ja mitä pitäisi ottaa huomioon ettei koko varasto mätäne paikalleen.

    Varastoon ei tule kiinteää lämmitystä vaan lämmitys hoituisi aina tarvittaessa (~2 päivänä/vko) rakennuslämmittimellä. Ulkoverhouspaneelit on naulattu suoraan kiinni varaston runkoon ja sisäpuolelta seinät on levytetty vanerilla myös suoraan runkoon kiinni. Vanerin ja ulkoverhouksen väliin jää noin 80mm tila. Jos laitan 50mm villaa, riittääkö villan ja ulkoverhouksen väliin jäävä tila tuuletukseen? Entäs tuulensuojaus, levyllä vai tervapaperilla? Tuleeko tuulensuojaus kiinni ulkoverhoiluun vai villaan? Onko villa edes oikea materiaali ko. hommaan? Höyrynsulkua ei ilmeisesti kannata laittaa koska tila ei ole jatkuvasti lämmitetty.

    Lattia pitää purkaa ja laittaa laudoituksen alle myös eriste. Mikä olisi paras eriste maan ja lattian väliin?

    Suurin ongelma on katto. Kattomateriaalina on vanha kunnon aaltoileva asbesti kattotiili, joka on auki molemmista päistä. Varsinkin kovalla tuulella lumi pöllyää korkean päädyn aukoista sisään. Tiilikaton alla ei ole laudoista vaan tiililevyt on kiinni kattoruoteissa. Katon alapinta siis näkyy suoraan sisätilaan. Jos laitan villan kattoon, nii väistämättä jossain vaiheessa sinnä pääsee lunta/vettä. Jos tilkitsen katon päätyjen aukot umpeen ei ilma enää pääsisi kulkemaan eristeen ja katon välissä, onko luvassa ongelmia? Mikä olisi oikea ratkaisu katon eristämiseen? Katon purkaminen ei ole vaihtoehto.

    Tässä leikkauskuva varastossa.

    [​IMG] picture upload sites
     
  9. Jebaus

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2012
    Viestejä:
    412
    Itse tekisin erityksen kokonaan styroksilla tai xps-levyillä. Villa on vähän ongelmallinen koska se tosiaan vaatisi tuulensuojalevyn tai vastaavan kaveriksi, imee itseensä kosteutta ja vaatii siksi vielä hyvän tuuletuksen.

    Levyt sisältä pois ja lattia auki, styroksia tai finnfoamia tilalle, tiivistys runkoihin uretaanilla ja levyt/lattia takaisin paikalleen.
     
  10. ensio kiilahihna

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2012
    Viestejä:
    277
    Kannattaa sitten kysyä tarvittavat luvat taloyhtiön hallitukselta, kun kyseessä on yhtiön omistama tila, kuten koko "pihasi" myös. Sääntösuomessa tarvitaan ainakin käyttötarkoituksen muutos ja rakennuspiirrokset. Suosittelen omakotitaloa.
     
  11. muronsyöjä142

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Viestejä:
    1 206
    Homeeseen vetää höskän noilla spekseillä. Villan kanssa oikeaoppinen rakenne olisi ulkoverhous, tuuletusrimat (ilman pitää siis kiertää siellä ulkoverhouksen alla eikä vain olla vähän tyhjää kotelon sisällä), tuulensuojaus, villa, hyörysulku ja sisäpintamateriaali. Jos rakenne olisi osin kylmillään ja iv niin ja näin niin tuo "oikeaoppinenkin" rakenne homehtuisi pystyyn.

    Paras rakenne olisi varmaankin hirsiseinä ilman lisäeristeitä. Sen voisi jättää kylmilleen ja pienellä lämmittämisellä saisi työskentelylämpötilan pitkälle syksyyn. Todennäköisesti siis edellyttäisi uuden varaston rakentamista, joten itse ehkä kuitenkin unohtaisin koko projektin ja etsisin tarvittavan tilan jostain muualta.
     
  12. Ritsaliini

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2012
    Viestejä:
    20
    Tätä on nyt ainakin kerran tai muutamaan kertaan kysytty, mutta en löytänyt tähän selkeää vastausta.

    Kyseessä rivitalokaksio jossa korkeat viistot sisäseinät. Pikkuruudullinen valkoinen lasikuitutapetti komeilee kauttaaltaan asunnossa. Tarkoitus maalata seinät ja yhteen pikkuseinään olen jo laittanut tasoitetapetin uutta tapettia varten. Nyt aloin miettimään pitäisikö seinät sittenkin tasoittaa. Neljältä eri myyjältä olen kysynyt mielipidetta Tikkurilan Presto R -telattavasta tasoitteesta ja puolet suosittelivat sitä. Homma näyttää helpolta videolla, mutta onko se sitä? Kokemuksia kenelläkään?

    http://www.tikkurila.fi/ammattilais...t/presto_r_-telattava_tasoite_helpottaa_tyota
     
  13. James5

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2011
    Viestejä:
    1 591
    Mä mietin kans aiemmin lasikuitutapetin ylitasoitusta mut hylkäsin sen idean kun tapetti oli paikoitellen aika huonosti kiinni. Se kannattaa tsekata ennenkun lähtee tasottelemaan.
    Parista seinästä revin tapetit pois ja loput levytin.

    Yllättävän vähän löytyy googlellakin kokemuksia tosta tavarasta?
     
  14. ttpp44

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2013
    Viestejä:
    162
    Ajattelin laittaa vinyylilankkua nykyisen pahasti naarmuuntuneet ja auringon valosta rumaksi värittyneen parketin päälle. Näköjään kaapistojen alle parkettia ei ole laitettu, mutta jääkaapin, pakastimet, apk:n ja uunin alla on. Haittaako mitään jos en vedä vinyylilankkua noiden alle? Lankun paksuus on vain noin 4mm.
     
  15. rikun

    Rekisteröitynyt:
    23.06.2008
    Viestejä:
    79
    Mitenkäs kattolistat, katossa on mdf-paneeli ja seinät on kiveä, tarviiko kiinnittää myös seinästä vai riittääkö pelkkä katon koolaukseen ampuminen naulapyssyllä? Ettei jää "nauramaan" seinän puolelta.
     
  16. vhbs

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2004
    Viestejä:
    1 034
    Remppa käynnissä ja suosituksia seuraavien hankintaan kaipaisin:

    - Mistä edullisimmillaan lukkopesät sarjoitettuna? Tarvetta 4kpl abloy ulko-oven avainpesiä (se uusi turvamalli xxxxx13U) sekä postilaatikkoon lukkorunko (cl100). Nämä kaikki sarjoitettuna sento, tai mielummin vielä novel avaimelle ja avaimia yhteensä 10kpl.

    - Kivitasot pitäisi myös tilata, onko suositella jotain hyvää yritystä (eli virolaista)?
     
  17. muronsyöjä142

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Viestejä:
    1 206
    Lukkopesät hommasin itse Sakumetallista joka on Espakin kyljessä. Viaduki 42 eli kymmenen minutin ajomatka Tallinnan keskustasta. Oli ihan helkkarin paljon halvemmat kuin mitä mikään rakentajapalvelu suostui myymään. Ne taas oli halvempia kuin paikallinen lukkoseppä. Rakentajapalvelun lukkopesät oli sitäpaitsi jotain kiinteitä paketteja, joissa ei saanut juuri sopivaa settiä määrien suhteen.
     
  18. Zigh

    Rekisteröitynyt:
    01.07.2003
    Viestejä:
    1 243
    Kesällä juuri tasottelin Presto R:llä tuollaista pikkuruutuista lasikuitutapettia jonkun 20-30 neliötä. On se työlästä ja v-mäistä hommaa, mutta hyvään tulokseen pääsee kun huolella tekee. Pahimmat kohdat joutui tasottelemaan kolmeen kertaan. Amatöörin kannattaa ainakin vähän suunnitella miten työn tekee. Esim. ensimmäisella kierroksella vetää lastalla aina ylhäältä alas, jolloin paikotellen saattaa jäädä vaakasuuntaisia raitoja. Toinen kierros sitten vedot vaakasuuntaan, niin saa ne "raidat" piiloon.

    Työvälineet pitää olla kunnossa, pisin lasta vähintään 60cm ja pari pienempää tarpeen mukaan. Varrellinen hiontatuki ihan must. Itse kun tein kämpässä, jossa samalla asuttiin, niin käytin Mirkan Deco Sanderia, jonka saa imuriin kiinni -> lähes pölytöntä hiontaa.
     
  19. Nomber

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    4 900
    Itse ostin Bauhaussista jotain halpaveriosta tosta Presto R:ästä kun keittiössä oli laskuitutapettia. Ei nyt mikään ihan mahdoton homma ollut tasoittaa ja jälki on ihan hyvää. Ei tuo tietenkään mitään mukavaa puuhaa ole, mutta ei nyt mikään tasoittaminen ole kun hionta on niin pölyistä hommaa.

    Tehtiin niin, että yksi telaa ja toinen sitten leveällä lastalla tulee perässä koko ajan. Lähinnä pääasia ettei jää turhaan isoja kuoppia, mutta muuten ei haittaa kun tuon kaman hiominen oli kuitenkin suht helppoa.
     
  20. vhbs

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2004
    Viestejä:
    1 034
    Presto R:ää voi toki käyttää jos haluaa, mutta helpompi tapa paremmalla lopputuloksella saadaan

    - Halkeamat ja näkyvät saumat avarretaan mattoveitsellä, revenneet/irtiolevat lasikuitutapetit poistetaan ja nämä kohdat sekä kaikki reiät tasoitetaan yli ardex 828:lla... (Kuivumisaika noin tunnin ja kerrospaksuus voi olla vaikka 5cm)
    - Tasoitetaan kaikki pinnat yli kuituja/sideaineita sisältävällä tasoitteella, esim Teknoksen LF tai Vetonitin JS. Tasoitus tehdään niin että kaikki "kuopat" täyttyvät mutta lasikuidun kuvio saa jäädä paistamaan tasoitteesta vielä läpi.
    --> Jos lastasta on jäänyt jälkiä/raitoja seiniin, ne hiotaan tässä kohdassa käsin K80 hiekkapaperilla. Todella nopea homma kunnon hiomatuella ja jatkovarrella.
    - Tehdään toinen tasoitekerros joko pintatasoitteella (Esim samainen LF) mutta jos omat tasoitekyvyt epäilyttävät niin suosittelen vaikka Vetonirin LR+:aa. LR+ on huomattavasti helpompi hioa kuin esim LF, tietysti tämä tarkoittaa myös pehmeämpää tasoitetta eli kolhuja yms syntyy helpommin kuin kovaan tasoitteeseen.

    Tämän jälkeen huolellinen seinien imurointi ja pohjamaalaus samalla maalilla millä pintakin ollaan tekemässä niin että 80% maalia ja 20% vettä. Pohjamaalatusta seinästä näkee sitten onko vielä korjattavaa, tekee tarvittavat korjaukset ja sitten korjattujen kohtien pohjamaalaus jonka jälkeen pintavärin maalaus YHDELLÄ kerralla koko seinään. Mitä useampi maalikerron seinään tulee, sitä epätasaisempi lopputulos joten yksi kerros reilulla maalilla riittää.

    Juuri seurailin kun ammattimies veti tuollatavoin 140m2 asunnon seinät, neliöitä varmaan parisen sataa(?) pari viikkoa siihen meni ja 102 tuntia näyttää olevan laskulla töitä.
     
  21. jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    14 132
    Mikä olisi paras tapa muovisten viemäriputkien äänieristämiseen? Veden lorinoista ja kohinoista tarttis siis päästä eroon. Villalla vuoraaminen on tietenkin yksi, mutta onko muita? Löytyykö esimerkiksi jotain sellaista äänieristykseen hyvin soveltuvaa ratkaisu jonka voisi vaan kietoa tuollaisen ~50mm putken ympärille?

    Putkista näyttää olevan myös valmiiksi äänieristettyjä malleja, mutta sellaisiin vaihtaminen on nyt turhan vaivalloista.
     
  22. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    rivarin kylpyhuoneen/saunan laatoituksen saumojen ja silikonien uusimisesta kokemusta..?

    Vaihtoehtoina olisi etsiä kohtuuhintainen firma, hyödyntää kotitalousvähennykset ja antaa lompakon hoitaa.. mitään tietoa hintatasosta mitä tuollainen maksaa ?

    Toinen vaihtoehto mikä on työläin on hommata erillinen saumarapsi ja käydä kaikki kaakelien saumat läpi.. ei kait ole mikään mahdoton työ.. mutta aikaa vie jonkin verran.. vähän mietityttää omat taidot uuden saumauksen ja silikonien kanssa..

    kolmas vaihtoehto on ostaa fein multimaster (tai joku dremelin/boschin/skillin vastaava) millä saa ilmeisesti tehtyä noi kaakelien avaukset aika paljon helpommin..? vähän taas mietityttää omat taidot. Noihin saa kait jonkinlaisen syvyydenrajoittimen ? Mistään en nähnyt toimintaperiaatetta ? voi näin harrastelijalle olla haastavaa vetää saumoista se 2-3mm pois ettei koske vesieristyksiin..

    Kyseessä siis rivarin kylpyhuone-sauna yhdistelmä. Pesutila laatoitettu remontin yhteydessä lattiasta kattoon, saunassa laatoitus on koko lattian mitalta. Saunan puolella haastetta tuo lauteenalusta.. voi olla että lauteet pitää purkaa jotta pystyy työskentelmään.

    Ideoita, vihjeitä, mielipiteitä ?
     
  23. James5

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2011
    Viestejä:
    1 591
    No sen verran voin sanoa et saumaus ja silikonin laittoa ei kannata pelätä, se on aika helppoa hommaa. Jos vaan saumauslasta mikälie ja pesusieni pysyy kädessä. Ja osaa sekotella massat ja puristaa silikonia nurkkiin.

    Jos vaan on aikaa niin senkun ite rapsuttelee saumat auki, oikeella työkalulla ei pitäs olla kovin hidaskaan homma. Eiköhän viikonlopussa saa jo paljon aikaan?
     
  24. JnnL

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    409
    Saumojen raaputtaminen auki saumakaapimella on sitten todella aikaa vievää hommaa. Raaputtelin joskus kahden ikkunapenkin saumat auki, laatoitusta näissä yhteensä vain noin 0,5m2, enkä mielelläni tekisi samaa uudelleen. Suosittelen siis tutustumaan sähköisiin työkaluihin, sillä työstettävä määrä on noin suuri.

    Itse saumaaminen on kohtalaisen helppoa ja mukavaa hommaa. Katsot vain Youtubesta muutaman opetusvideon ja hankit saumauskumin sekä pesusienen. Saumaus on melko anteeksiantavaa, sillä huonoa saumaa voi työstää jonkin aikaa saumauksen jälkeen sauma-ainetta kostuttamalla. Myös epäonnistuneen kuivuneen sauman voi raaputtaa auki pieneltä alueelta ja lisätä sauma-ainetta.

    Myös silikoonaus on aika helppoa. Tähänkin riittää opetusvideon katsominen. Vanhojen silikonisaumojen irroittamisessa on kuitenkin varottava, ettei esimerkiksi mattoveitsellä puhkaise vesieristystä. Käytännössä vesieristeen päällä on kuitenki laastia suojaamassa, mutta tarpeettoman syvältä ei kannata siltikään raapia.
     
  25. rammon2

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    81
    En tiedä meneekö pintaremontoinnin piiriin, mutta kysytään nyt täällä kuitenkin.

    Eli kellarissa on alkuperäinen öljysäiliö, 2000-litrainen, alkaa olemaan purkukunnossa. Tarvitsisi saada uusi säiliö tilalle, mutta ei tietenkään mitään toivoa saada noin isoa sisälle. Onko olemassa pieniä sarjaankytkettäviä öljysäiliöitä? Tyyliin 200-300-litraisia? Yritin pikaisesti guugletella mutta en löytänyt. Tai sitten jotain muuta hyvää vinkkiä...
     
  26. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    Liplastilla on ketjutettavia ja ylipäätään 75cm leveitä, jotka mahtuvat ovesta sisään. Meillä on 1500-litrainen, ovesta on tuotu sisään aikoinaan.

    http://www.liplast.fi/oljysailiot.html
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti