Pienoiskivääri, ruutiaseammuntaharrastuksen aloittaminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja hynkel, 24.05.2005.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
    Itse olen kuullut että useammassa eri paikassa on ruettu vaatimaan AAK todistusta ja vuoden verran lajin harrastamista lainavehkeillä, kun on haettu lupaa esim AR-15 kivääriin...
    Tuolta linkistä oikein hyvä tutustumisvideo practicalista ...vaikka moni ammuntapätkistä onkin SRA:ta :D
    http://moontv.fi/ohjelmat/urheilu/toiminnalliset-ampumalajit

2. Cogu

Rekisteröitynyt:
    21.12.2004
    AAK todistusta ei voi kirjoittaa pitkille aseille, eli tuollaiset vaatimukset on täysin perusteettomia.

"Helpoiten" saat luvan arskalle palvelusammunta perusteella. MPK:n kautta pääset asuinpaikasta riippuen ampumaan laina-aseilla ja sitä kautta keräämään harrastemerkintöjä. Nykyään on ihan turha hakea ilman minkäänlaista dokumentoitua harrastustaustaa lupia edes pienoiskiväärille.

3. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
    Joo perusteettomia ovat lainpykälän mukaan, mutta nämä on pyydetty toimittamaan ja en usko että tällaisia kertoisivat jos ei olisi pyydetty. Miksei AAK voi muka kirjoittaa todistusta pitkille?? Sehän vaan laskee harrastuskerrat ja aseet millä on harrastettu ja kirjoittaa todistuksen minkä lakipykälen mukaan todistus on ja montako kertaa on 2 vuoteen harrastus kertoja. Ei siinä kysellä tai kerrota että onko todistus pitkille vai lyhyille? Ei ainakaan multa ole kysytty tai todistukseen merkattu...Ja se todistushan on voimassa useamman kuukauden niin eihän AAK voi tietää jos annan sen myöhemmin pitkien aseiden hakemusten mukaan....

Viimeksi muokattu: 13.07.2015
  4. aop

Rekisteröitynyt:
    02.03.2001
    Koska laki ei tällaista mahdollisuutta anna.

5. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
    Niin mutta kuten kirjoitin, AAK ei voi tietää mitä lupaa varten todistuksen annan...ja todistuksesta lupavastaava näkee että kaveri harrastaa lajia, vaikka siinä ei oliskikaan esim. kivääri merkintöjä. Mullekkin lupavastaava sanoi että hän ei juuri perusta tästä AAK todistuksesta, senhän voi kirjottaa tuttu tuosta vaan, sanoi että jätä hänelle se ampumapäiväkirja josta näkee miten olet harrastanut ja minkä verran :)

6. James_P Banned

Rekisteröitynyt:
    13.08.2013
    Pari vuotta sitten valtionmailla törmäsin metsämieheen jolla oli ar-15 tyyppinen ase ja asiaan kuuluvasti tietysti röllipuku päällä :D . Vähän aikaa joutu kattelemaan, että mikä hemmetti tuolla menee, mutta mettämieshän se siellä kulki :D . Ei kyllä itsellä tulis mieleen mennä metsälle tuollaisessa varustuksessa, mutta kukin tyylillään :)

7. DocWeird

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Joskus kyyhkysmetsällä voi törmätä röllipukuiseen nuorisoon, muuten ei kyllä ole tullut vastaan. Saattaa olla että haittaa osassa touhua liikkumista suhteessa enemmän mitä peittää äijää - hajua tai ääntä kun se ei nyt kuitenkaan poista (saattaa lisätäkin ;) ). Itse olen joskus sortunut molle-liivin käyttöön, samoin kyyhkysmetsällä - siihen kun saa jumalattoman määrän panoksia taskuihin. Tuppaa vain painamaan pelkkä liivikin jonkin verran vaikka painon hyvin jakaakin...

8. NopeeHopee

Rekisteröitynyt:
    12.02.2001
    Täällä ehkä tartuttiin liikaa tuohon minun "soramonttu" -mainintaan.
    Siksihän täällä kyselin, mitä vaaditaan luvan saamiseen, koska wikipedian artikkelissa ainoastaan pistooleille mainittiin 2v harrastevaateet jne mutta pitkille aseille ei mainittu mitään.
    Asia on myös näköjään herättänyt vähän keskustelua, eli eivät säännöt kovin selkeät taida olla.
    Ei minulle pikaisella googlauksella selväksi tullut mitä täytyy harrastaa, mutta monia vinkkejähän tässä on saatu,
    ja näiden neuvojen kera alan viemään asiaa eteenpäin, eli mitä täällä päin voi harrastaa ja siitähän se lähtee liikenteeseen... Eli kiitoksia neuvoista!

9. Very old sniper

Rekisteröitynyt:
    04.01.2010
    Nykyisen aselain mukaan ei todellakaan ole selkeät ja mitä olen kuullut eri nimismiespiiristä (nykyään kait puhutaan poliisipiiristä...) niin luvan käsittelijä ei edes itse tiedä miten lakia tulkitsee ostolupaa käsitellessään....

Parhaiten saa tietoa oman poliisisedän työpisteestä kysymällä kun heilläkin tuntuu olevan eri tiedot työtehtävänsä hoitamiseen...

Itse olen joskus käyttännyt Röllipukua metsällä kun on ollut pakko päästä lähelle saalista (en omista koiraa ja en myöskään halua sellaista riesaksi. (ruokaa saa hätätapauksessa rahalla kaupasta jos mehästyksessä ei saa saalista... :D ))

10. DocWeird

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Kannattaa myös muistaa että ainakin "pällitestin" voi käydä tekemässä oikeastaan missä vain (varaa ajan netistä) jos vaikuttaa siltä että paikallisessa laitoksessa työskentelee "hankalaa" henkilöstöä...

11. Very old sniper

Rekisteröitynyt:
    04.01.2010
    Pällitestistä ei omaa kokemusta (keräilijän status) ja en muutamaan vuoteen ole ostanut kuin panoksia. Tietääkseni aselaista on tulossa taas uusi päivitys (en jaksa etsiä missä vaiheessa on) ja miten nykyinen hallitus ottaa sen käsittelyyn, on tuntematon....

Viimeisin ampumaratakeskustelu (siitä tosin aikaa kulunut) aiheesta oli jotain hyvää ja paljon paskaa harrastajille.

Jos jollakin on ylimääräista aikaa ja intoa, niin saa etsiä internetin syövereistä tämän hetken tiedot...

:)

12. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
    Aselupahakemukset käsitellään aina asuinpaikkasi mukaan. Eli jos alueesi aselupavastaava on hankala tapaus, et voi kiertää häntä muuten kuin muuttamalla muualle.
    Tuo pällitesti taas kysymyksineen, joita on n. 250kpl, on aivan ilman aikoinen. Tosin kysymykset ovat sitä luokkaa että jos tuota ei läpäise, niin et sinä aseita silloin tarvitsekkaan :D

13. MajorNelson

Rekisteröitynyt:
    24.06.2003
    Joka sekin onneksi poistuu kohta. Tällaista tietoa antoi hakemuksen käsittelijä Itä-Uudellamaalla viimeksi kun haastateltavana kävin ja jutusteltiin muutoinkin. Liittyy siis tuon hakuprosessin keventämiseen.

14. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
  15. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
    Onhan tuo Arska itelläkin joskus ollu repussa...Oli lintukivääristä juuri tehty kaupat, eikä uutta ollu vielä tilalle, niin pitihän se varulta joku mukaan ottaa :D Ei tosin tarvinnut ampua....

[​IMG][/URL]

16. Kala

Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Olisi edessä luvan hakeminen pienoispistoolille. Perusteluissa tuli sitten ongelma eteen, että miten kutsua tauluammuntaa valvotulla sisäradalla, jotta saisin ilmaistua asian oikein viranomaiskielellä?

17. jarkkinen

Rekisteröitynyt:
    28.04.2012
    Kai se riittää ku kertoo missä harrastanut mitä harrastanut, ottaa vielä valvojalta todistuksen mukaan että näin todella on. Tarviikos siinä pistoolissa olla 2 vuotta harrastusta takana ennen kuin edes kannattaa yrittää lupaa, olet varmaan asian selvittänyt kerta lupaa haet.

18. MkH

Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    25m kouluammunnaksihan sitä virallisesti kutsutaan (5 ls sarjoja pistoolikoulutauluun) , mutta en välttämättä suosittele sitä termiä lupahakemuksessa käyttämään. Olisiko ihan 25m tarkkuusammunta?

19. jepsfrost

Rekisteröitynyt:
    01.12.2014
    Ei ehkä kouluammunnoista kannata hakemuksessa puhua :D Sullahan pitäisi olla laji merkattuna jo ammuntapäiväkirjaan 2 vuoden ajalta. Pelkkä tarkkuusammunta ei ole hyväksytty laji, vaan se on oltava oikea kilpailulaji.
    Mutta jos sä olet .22:lla 25m ampunut viiden sarjoja, niin kilpailulajihan on silloin 25m urheilupistooli...

25 m pistooli (urheilupistooli)

Ampumamatka: 25 m

Ase: Ase on puoliautomaattipistooli tai revolveri, kaliiperi .22, Liipaisun laukaisuvastus on vähintäin 1 kg. Aseen tulee sopia tarkistuslaatikkoon, jonka mitat ovat pituus 30cm, leveys 15 cm ja korkeus 5 cm. Ase saa painaa enintään 1,4 kg.

Luodit: Patruunat ovat ns. pitkiä ja kaliiperia .22.

Taulut:

• kouluosa: Sama pistoolitaulu kuin miesten vapaapistoolissa. Kympin halkaisija on 50 mm.
    • kuvio-osa: Tauluna on miesten olympiapistoolissakin käytetty taulu, jossa kympin halkaisija on 100 mm.

Viimeksi muokattu: 01.11.2015
  20. Pargaspoliisi

Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Minkäs aseen ammuksia tällaiset ovat?

21. mansikki

Rekisteröitynyt:
    14.03.2013
    googleta 45 auto

22. jarkkinen

Rekisteröitynyt:
    28.04.2012

Uudelleen ladattu, itse valetulla luodilla?

23. Capone

Rekisteröitynyt:
    31.03.2004
    Jos kiinnostaa niin mulla ois myynnissä 223 kivääripaketti. Br-tuotteen vaimentimennin jne.

Yv:llä lisäinfoa. OSTOLUPA OLTAVA

24. DocWeird

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Kuten jo todettiin, .45 automaattipistoolin ammuksia.

Tuo on ns. "cast bullet", eli käytännössä "halvimmalla mahdollisella tehty ratapanos". Käyttötarkoitus siis paperin rei'ittäminen ja usein itse uudelleen ladattu.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen