PELIT-lehden vittuilu lukijoita kohtaan

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja Helppoheikkinen, 15.08.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hunterofPinkBunnyWabbits

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2009
    Viestejä:
    1 143
    Mistäs ton läpäisy tietää. Esim Fallout 4 poistaa saavtukset js pelissä on modeja jotka lisää ESP tai ESM tiedoston, kiitos konsolien.
     
  2. Tweg

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2011
    Viestejä:
    159
    Steamin saavutustilastojen perusteella minä nuo laskin. Juu tuskin pitää kutinsa tarkkaan mutta tarkoitus olikin vain osoittaa vääräksi väite siitä, että kukaan ei päihitä Dark Soulseja.
     
  3. svrn

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2004
    Viestejä:
    1 845
    Itse tilaan Pelit-lehteä. Lähinnä sen takia, että sieltä löytää paljon hyviä pelejä, joista ei muuten olisi kuullutkaan. Peliarvostelujen lisäksi lehdestä löytyy muita hyviä artikkeleita, joita lukee mielellään. Rahaa löytyy pinkkatolkulla, niin kyllähän tuota mielellään tilaa.
     
  4. Hellsinki

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    728
    pelit lehti kuoli konsoleiden myötä. RIP
     
  5. Tolppa60

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    203
    No nyt on kaveri pihalla kun lumiukko. Kerrotko viel mitä ovat nää äärettömän kovat rangaistukset jota soulsseissa tulee? Ja sen jos kerrot viel paljon on tullu pelattuu noit pelejä?
     
  6. Endemon

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Viestejä:
    759
    No oishan nyt Soulsit kertaluokkaa parempia ja suositumpia, jos tekijät eivät vittuilisi pelaajille vaan laittasivat peliinsä kunnon save/load systeemin. Sinäänsä taistelujen vaikeutta ei tarvitsisi tipuuttaa lainkaan.
     
  7. Frank Provo Banned

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2010
    Viestejä:
    2 563
    Eikö toi suosio perustu nimenomaan siihen ettei peli ole kädestäpitelevä läpijuoksu niinkuin monet nykypelit?
     
  8. Karhuherra

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    1 348
    Vittu miten typerä ehdotus. Vapaa talletus sopii kyllä hienosti avoimen maailman peleihin, mutta ei mihinkään enemmän tai vähemmän lineaarisiin esteratatyylisiin peleihin kuten Soulseihin, Crash Bandicooteihin, Hotline Miamiin ja satoihin muihin vastaaviin. Vapaa talletus melko pitkälti tuhoaisi pelien vaikeustason ja tekisi siitä puuduttavaa grindaamista, sen sijaan että pelaajat yrittäisivät keskittyä ja käyttää aivojaan.

    Checkpoint-systeemi nimenomaan on juuri oikea ratkaisu kehitystiimiltä.
     
  9. Pehmytrambo Banned

    Rekisteröitynyt:
    04.04.2013
    Viestejä:
    1 135
    Päinvastoin, checkpoint-systeemi on aivokuollein ratkaisu pelimaailmassa ikinä - ja nimenomaan yritys keinotekoisesti vaikeuttaa peliä, kun ei ole sen vertaa jatketta selkäytimen päällä, että keksisi jotain parempaa. Se nyt on vielä OK, että kesken taistelun ei voi tallentaa, mutta että pitää pelata pitkät pätkät peliä uudestaan jonkin pienen mokan vuoksi, mokan jonka aiheuttaja voi olla esim. jokin reaalimaailmasta tullut häiriö. Checkpointtien keksijä kyllä lutkuttaa punahehkuista mulkkua Helvetissä.
     
  10. Tweg

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2011
    Viestejä:
    159
    Se kyllä nostaa pelin vaikeustasoa mutta siinä ei ole mitään keinotekoista. Sen tarkoitus on nimenomaan tuottaa pelaajan toimille joitain oikeita seurauksia ja asettaa pelaaja paineeseen ja jännitteseen. Juuri tähän väittäisin, että Soulsien suosio suurilta osin perustuu. Pitkästä aikaa peli, josta voi oikeasti saada todellisia onnistumisen tunteita ja tyydytystä, kun tietää ettei voinut tallentamalla kusettaa itseään jonkun osion läpi. Tolla systeemillä saa pelaajan adrenaliinit virtaamaan ihan eri lailla kuin tavallisessa vapaan tallentamisen systeemissä, jossa ei koskaan joudu ottamaan riskiä ja jossa ei ole kuolemalla ollenkaan seurauksia. Todellisuudessahan rangaistus kuolemisesta Soulseissa ei melkein koskaan ole kovinkaan suuri. Jos jonkun vähäisen sielumäärän menettämisestä vittuuntuu peliin niin paljon, että lopettaa, niin se kertoo, että liioittelee sen seuraukset ja että on tottunut niin laajaan kädestä pitämiseen, ettei kestä yhtään vastoinkäymistä. Varsinkin uudemmissa Soulseissa bonfiret on vielä laitettu sen verran lähelle toisiaan, että niiden välisten osioiden pelaaminen ei kovinkaan kauaa vie. Se illuusio kuoleman merkittävyydestä on kuitenkin tärkeä ja varsinkin pelejä ensimmäistä kertaa pelatessa tuo lisäarvoa kokemukseen.

    Tämä systeemi olisi kuitenkin erittäin vaikea sovittaa laajoihin avoimen maailman peleihin. Jossakin Skyrimissä ei kyllä toimisi yhtään, että pitäisi aina palata johonkin tiettyyn paikkaan tallentamaan. Soulseissa kehittäjät kuitenkin tietävät tarkemmin sen, mitä reittejä jokainen pelaaja kulkee ja pelin maailma ei ole läheskään yhtä avoin, joten tällä systeemillä devit pystyvät tarkasti määrittämään sen, kuinka paljon haastetta haluaa pelaajille heittää. Dark Soulsin toisessa ja kolmannessa osassahan monien yleinen kritiikki oli, että tallennuspaikkoja peliin laitettu liikaa. En usko, että useimmilla, jotka tätä mieltä olivat se oli jotain vaikeustasoelitismiä (joillakin varmaan sitäkin kyllä), vaan bonfirejen määrää kritisoitiin sen takia, että se sabotoi pelistä saatavaa onnistumisen tunnetta.
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2016
  11. Corex

    Rekisteröitynyt:
    14.07.2001
    Viestejä:
    3 831
    Lopetin tilaamisen kun konsolipelit ympättiin mukaan. Eli tästä on aikaa hyvä tovi :think: Miksi maksaa turhasta sisällöstä...

    Silloin tällöin käsiin sattuu irtonumero (en osta) kuitenkin. Tällöin tulee naureskeltua yhdelle tosiasialle mikä ei ole muuttunut vuosien varrella; arvostelijoilla tuntuu olevan pelikoneina aina järkyttävät nuhapumput :) Luulisi että jos ammatti pyörii pelaamisen ympärillä (edes osittain) niin kalusto olisi myös kunnossa. Jo pelkästään harrastuksen takia ihmiset laittavat vehkeensä kuntoon. Viimeisin irtonumero oli 12/2015 jossa mm. Battlefront arvosteltiin raakasti pelin suosituksia alemmalla kalustolla.
     
  12. Endemon

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Viestejä:
    759
    Mielestäni tämä on vain hyvä. Nämä "nuhapumput" vastaavat kuitenkin enemmän keskivertolukijan kokemuksia, kun jos näitä alettaisiin testaamaan 5k€ hintaisilla monstereilla. Harvempi tälläisen omistaja edes lukee Pelit-lehteä nii ihan ymmärrettävää.
     
  13. Kirottu

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2003
    Viestejä:
    18 597
    Suurimman osan arvosteluista tekee avustajat, joille näiden tekeminen on sivuhomma, ei työ. He tekevät arvosteluja tavallaan harrastuksena vapaa-aikanaan. Mielestäni on täysin kohtuutonta vaatia heiltä tehokoneiden omistamista edellytyksenä arvostelujen tekemiseen.
     
  14. lapsus linguae

    Rekisteröitynyt:
    06.10.2003
    Viestejä:
    1 633
    Olen varma siitä, että checkpointien keksijä lutkuttaa punahehkuista mulkkua helvetissä. Ja vielä varmempi siitä, että jokainen joka vielä 2010-luvulla rakentaa pelin tallennusjärjestelmän checkpointien varaan, päätyy samaan tapaan imailemaan pimeyden ruhtinaan polttavaa valtikkaa helvetin alimmalle tasolle.
     
  15. Endemon

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Viestejä:
    759
    Ihan hyviä pointteja. Kyllähän joku näinkin voi ajatella ja pitää tämän tyylin peleissä. Itselleni ja monella muulle nämä ovat vain asioita, jotka saavat välttämään koko peliä. itse olen töissä ja pelaan pelejä viihteenä. En ole ammattipelaaja, kuten NNirvi. Tärkeää on, että pelissä pääsee eteenpäin. Jos ratkaisua johonkin ei noin puolessa tunnissa löydy katsotaan se sitten Youtubesta.(pois lukien tietenkin ratkaistavissa olevat puzzlet). Murupolku esim. Witcherissä on juuri paras keksintö, koska poistaa Youtuben tarpeen ja pärjää pelkällä pelillä. En mä halua käyttää aikaani turhaan juosten kerta toisensa jälkeen samaa pätkää että pääsee koittamaan sitä bossia.

    Witcher 3 normitasolla tarjoaa juuri sopivaa haastetta minulle. Siinäkin on vaikeita bossitappeluja, mutta ne hoidetaan niin, että on checkpoint ennen bossi ja sitten hakataan se noin 20 kertaa ennen kun menee läpi. Oikeeta progressiota tulee koko ajan bossiin, eikä aikaa juuri kulu hukkaan. Kyllähän siitäkin saa onnistumisen tunnetta, kun jauhaa sen satatuntisen kampanjan läpi. Mutta ei se saa paikallaan jauhaa. Mielummin pitkä ja keskivaikea, kuin lyhyt ja vaikea.


    Ja mitä Dark Souls 3:n vaikeuteen tulee on se rankattu Pleikkari 4:n 12:ksi vaikeimmaksi peliksi. (806 peliä mukana arvostelussa)http://www.gamefaqs.com/games/ranki...type=diff&dlc=1&game_id=168566&min_votes=2#12

    Vaikein mitä koskaan Pleikkari 4:lle on tehty on juurikin se hengen sukulainen Bloodbourne.
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2016
  16. Tweg

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2011
    Viestejä:
    159
    Täytyy kyllä ihmetellä koko tuota rankingia erittäin suuresti myös muiden kuin Souls-pelien osalta. No kai pelien vaikeustasokin on erittäin subjektiivinen asia - eri ihmiset on totta kai hyviä eri asioissa. Mutta miten ihmeessä voi Binding of Isaac olla sijalla 10, korkeammalla kuin esimerkiksi 1001 Spikes? Näyttää myös hieman korreloivan pelin suosion kanssa tuo vaikeusaste-ranking. Tarkoitan siis sillä tavalla, että keskivertoa vaikeammat pelit, jotka ovat myös suosittuja, ovat korkeammalla listassa kuin objektiivisesti vertailtuna ansaitsisivat olla juuri suosionsa takia. Esimerkkinä juurikin tuo Binding of Isaac vs 1001 Spikes. Jos mainstream-yleisö olisi pelannut 1001 Spikesia, niin kuin pelasivat Isaacia, niin olisi varmasti rankattu korkeammalle. Nyt kun 1001 Spikes taisi jäädä aika pienen porukan kulttihitiksi, semmoisen porukan jotka jo valmiiksi pitävät vaikeista tasohyppelyistä, niin nämä pelaajat eivät tietenkään pidä peliä yhtä vaikeana kuin mainstream-yleisö pitäisi. Tämä tietysti sen takia, että porukka, joka tuon 1001 Spikesin osti, on jo valmiiksi hyviä tuollaisissa pelissä.

    Väitän kyllä edelleen että Soulsien vaikeustasoa liioitellaan huomattavasti. Kyllä se on vaikeampi kuin keskivertopeli, se on selvää. Mutta se ei vaadi mitään ihmetemppuja, nopeita reaktioita tai sorminäppäryyttä vaan keskivertoa haastavammaksi sen tekee sen anteeksiantamattomuus. Se vaatii erilaisen asennoitumisen pelaamiseen kuin useimmat pelit mutta itse pelisuoritus ei ole alkuvaikeuksien jälkeen teknisesti kovinkaan haastava keskivertopeliin verrattuna. Vaikkapa 1001 Spikes on äärimmäisen haastava ja erittäin tarkkaa hyppelyä sekä ajoitusta vaativa platformer ja se on silti Dark Souls 3:sen ja Binding of Isaacin takana? Hämärä lista. Uskoisin myös, että Soulsien erittäin vaikea maine on useimmiten peräisin sellaisten henkilöiden tahoilta, jotka haluavat pelin vaikeuden korostamisella ikään kuin kehua itseään.

    On muuten outo lista muutenkin. Bloodbornen DLC on sijalla 1, Bloodborne DLC:n kanssa sijalla 3 ja sitten pelkkä Bloodbornen peruspeli sijalla 27. Ei kyllä ole noin suurta eroa DLC:n ja peruspelin vaikeustason välillä mielestäni.
     
  17. Karhuherra

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    1 348
    Sinun mielestäsi voi olla, mutta checkpoint-systeemistä pitämiseen on kyllä olemassa ihan järkevät perusteet. Mieti vaikka jotain tasoloikkaa vapaalla tallennuksella - sen sijaan että haaste perustuisi useiden hyppyjen oikeaan ajoitukseen, niin haaste muodostuisi yksittäisistä hypyistä, jotka pitäisi tehdä älytöntä ajoitusta vaativiksi että haaste niissä säilyy. Pelaaminen muodostuisi jatkuvasta kuole -> lataa -> yritä uudelleen -tyylisestä grindauksesta mikä nyt ainakin minun mielestäni on ihan perseestä. Checkpoint-systeemillä saadaan pelistä tehtyä vaikeampi ilman että sen oikeaa vaikeustasoa lisätään ja ennen kaikkea se vaatii pelaajalta tasaisen hyvää pelaamista, ei mitään yksittäisiä satunnaisonnistumisia tai yliluonnollisia kykyjä. Sen lisäksi checkpoint-systeemillä pelistä saadaan parhaassa tapauksessa jännittävämpi. Kun kuolema tietää pientä takaisinjuoksua tai muuta sanktiota, niin siitä pelihahmon hengissä säilymisestä alkaa välittämään ihan eri tavalla. Ei base-hyppäämisessäkään mitään jännittävää olisi, jos pieleen menneen hypyn jälkeen päätyisit takaisin harjanteen reunalle.

    Toisekseen Souls-peleissä sinä palaat checkpointille vaan silloin kun kuolet. Jos laitteeseesi tulee tekninen häiriö, niin palaat kutakuinkin samaan kohtaan kuin missä olit häiriön sattuessa. Toisaalta matka checkpointilta esim. pomotappeluun on aina sen verran lyhyt, että sinne juoksee yleensä alle minuuttiin, eikä kyseessä todellakaan ole niin iso "ongelma" kuin muutamat henkilöt ovat saaneet sen tässä ketjussa näyttämään. Kuoleminen ei tarkoita puolikkaan pelin vetämistä läpi, vaan nopeaa juoksumatkaa. Juokseminen tosin vaatii huomion keskittämisen itse pomotappelusta vihollisten väistelyyn ja monesti matkalla jo hieman unohtuu mitkä virheet johtivat äskeiseen kuolemaasi tai mitä kaikkia liikkeitä pomolla oli, joka ainakin omasta mielestä auttaa pitämään pelin enemmän reaktiopohjaisena muistipelin sijaan.

    Ja vielä tähän loppuun sen verran, ettei Souls-pelit ole edes mitään mahdottoman vaikeita. Pelimekaniikat ovat vain sellaiset, että niiden osaamattomuuden seurauksena kuolema korjaa nopeasti. Räiskintäpelien puolelta vastaava mikä tulee mieleen niin on CS:GO. Sitten kun pelimekaniikat muotoutuu selkäytimeen, niin Souls-pelien vaikeustaso on yleisesti ottaen täysin sopiva, eikä kuolemakaan korjaa enää kuin harvoin, mutta silti takaraivossa säilyy se ajatus että henki on kumminkin jatkuvasti veitsen terällä. Jos miettii vaikka omaa Bloodbornen läpipeluuta, niin suurin osa alueista tuli tutkittua ilman kuolemia. Pomot vaati yleensä sen 1-3 yritystä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Mutta voi vitsi sitä hikoilun ja keskittymisen määrää. :D Toki Dark Souls II & III ovat menneet enemmän vaikeustasolla mässäilyn puolelle, mutta enpä minä noista kahdesta muutenkaan juuri välitä. Demon's Souls, Dark Souls ja Bloodborne eivät samalla tavalla rakennu pelkän vaikeuden varaan, vaan myös pelien sisältö on omintakeista ja mielenkiintoista.
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2016
  18. Karhuherra

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    1 348
    Mutta voihan nuo vapaan tallennuksen tasoloikatkin tehdä onnistuneesti. Käsittääkseni Ori and the Blind Forest menee tähän kategoriaan, vaikken peliä ole pelannutkaan.

    Itse osaan arvostaa kumpaakin tallennustapaa, jos vaan on synkassa muun pelisuunnittelun kanssa.
     
  19. joenssen

    Rekisteröitynyt:
    15.02.2012
    Viestejä:
    850
    Pelit-lehti on hienoa pelijournalismia ja ylipäätään journalismia parhaillaan. Peliarvosteluthan lehdessä täyttävät vain 50% lehdestä. Itse tilaan lehteä forumin sekä tuon journalismin vuoksi, noita hienoja artikkeleja ja kolumneja ei mistään muualta voi suomeksi lukea.
     
  20. Nizi

    Rekisteröitynyt:
    31.07.2009
    Viestejä:
    607
    Itse luen Pelittiä vain ja ainoastaan Nnirvin juttujen takia. Jo 90-luvulta tms seuranneena hänen sanailunsa on ainut mitä pelitistä on jääny mieleen. Odotan hänen pojaltaan jotain mahtavaa.
     
  21. Zalmari

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2004
    Viestejä:
    1 162
    Tekisi mieli nähdä printtimedian dissaajien keski-ikä, lehtien & kirjojen lukeminen on aina mukavempaa paperilta kuin näytöltä.
     
  22. Pehmytrambo Banned

    Rekisteröitynyt:
    04.04.2013
    Viestejä:
    1 135
    Joo, vaahtoamisen jälkeen olen taipuvainen tälle kannalle. On tullut vain takavuosina vastaan turhan monta peliä, joissa on turhautunut pelaamaan pitkiä pätkiä edellisestä checkpointista jonkin pienen mokan takia. Tasoloikkien suhteen alkaa vanhalla (neljä checkpointia ja on 50 kasassa) olla jo vähän ongelmia refleksien kanssa, tai sitten roolipelien vähemmän hektinen tahti on mennyt selkäytimeen.
     
  23. Hypetreme

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2005
    Viestejä:
    717
    Käsittääkseni täällä on dissattu vain Pelit-lehteä, eikä yleisesti printtimediaa. Se että pidät lehtien & kirjojen lukemista paperilta mukavampana kuin näytöltä, ei tarkoita sitä että kaikki muutkin pitäisivät.
     
  24. Sadness

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2013
    Viestejä:
    9 709
    Itse tuli tilattua kesäksi pelaajalehti, ei sitä jaksanut lukea vaan netistä kivempi tonkia eri tietoja ja yleensä ovat ajantasalla.

    Sitten kirjoja/sarjakuvia/pokkareita taas luen ihan fyysisenä muodossa, niitä ei taas pysty lukee näytöltä.
    Tiedän että kiva ristiriita mutta näin täällä.
     
  25. Stuntman Mike

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2001
    Viestejä:
    1 578

    Ei printtimediassa mitään vikaa ole, sitä vaan nykypäivänä se vähän huonompi karsiutuu herkemmin pois. Itse tilailen tiedealan julkaisuja ihan vaan koska haluan pysyä menossa mukana, vaikken esim. harrasta mitään biologiaa tai fysiikkaa. Pelit-lehti ei vaan ole kauhean laadukas printtimedia, vaan on mielestäni jossain Tieteen Kuvalehden tasolla - kyllähän sitä lukee, mutta kun on vaan niin paljon parempaakin luettavaa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti