Peilittömät järjestelmäkamerat

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja kansaIainen, 24.09.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Taajuuskorjain

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    Viestejä:
    372
    Olyn OM-D E-M10 taitaa vielä pitkään pysyä tuossa samassa hinnassaan kaikkialla? :(

    Kakkos- ja arkirungoksi tekisi mieli hankkia peilitön joka nyt ei olisi kuitenkaan mikään susilaitos. Sonyn a6000 kiinnostaisi myös paremman kennon vuoksi, mutta suppeampi putkivalikoima ärsyttää. Molemmat on kuitenkin kipurajan yläpuolella tällä hetkellä :(
     
  2. uuno_murhapuro

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2008
    Viestejä:
    58

    Testailin lyhyesti tuota Sonyn A6000 mallia ja sekavuus jäi päälimmäisenä mieleen. Ergonomia sinällään on hyvä, mutta esim tarkennuspisteen muuttaminen tuntui olevan todellisen tuskan takana, eikä tätä edes käsittääkseni pysty ohjelmoimaan millekkään Fn painikkeelle? Toinen omituisuus on kun säädät valotuksen korjausta, katoaa histogrammi kokonaan näytöltä? Juuri kun sitä eniten tarvitsee.

    Saattaa olla, että kaikki nämä saa jostain muutettua, mutta itse en kyllä ainakaan tätä keksinyt. Kenno on varmasti todella hyvä, mutta kyllä käyttökokemus on aika kaukana Panasonicin tai Olympuksen järkkäreistä ja se merkkaa enemmän kuin studio-oloissa todettu aukon tai kaksi parempi kuvanlaatu ja kohina =)
     
  3. mkkinde

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2009
    Viestejä:
    190
    Päädyin sitten lopulta Olympuksen E-PL5 -kameraan kattavamman ja halvemman objektiivivalikoiman vuoksi. Kunhan kamera saapuu, pitää ottaa pari testikuvaa hämärissä olosuhteissa (valon suhteen, ei muuten). Jos Olympuksen hämäräkuvauksen laatu ei riitä, passitan kameran takaisin asiakaspalautuksena ja ostan Fujifilm X-M1:n. Kiitokset vielä kaikille avusta :)
     
  4. hese_e

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2009
    Viestejä:
    568
    Onnea matkaan, hyvä kamera se on. Kittilinssi on tosiaan pimeä, kuten kaikissa muissakin kameroissa. Sitä voi paikata jos säädät isoa käsin ja annat vakaajan paikata tilannetta.

    Täydet aukot menee 1.4/2/2.8/4/5.6/8 jne. Yksi täysi aukko (pienempi numero on valovoimaisempi) lisää valovoimaa vastaa yhtä täyden iso pykälän tiputusta, esim iso 800 -> iso 400.
    Eli jos hämärässä et ole tyytyväinen kuvaan, katso mikä aukko ja iso on. Esim 4 tai 5.6 tulee helposti kittilinssillä. Olyn kiinteät on 1.8 valovoimaltaan.

    Joten jos hämärässä arvoiksi tulee iso 12800 ja 3.5 aukko, niin lähes sama kuva tulee 1.8 aukolla ja 3200 isolla. Joten tukemalla kameran johonkin ja kuvaamalla pienemmällä isolla saat selville millaista hämäräkuvaa tulisi paremmalla lasilla.
     
  5. mkkinde

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2009
    Viestejä:
    190
    Kiitoksia vinkeistä. Pitääpä huomioida nämä, kun testailen.
     
  6. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Kamera on vain yksi osa yhtälöä... Nyt vertaillaan omenoita ja appelsiineja.

    Jos ostaa Fujin ja F/2.8-objektiivin, niin Fuji päästelee 2-4 kertaa enemmän valoa sisään kuin Olympuksen kittilinssi. Jos ostaa Fujin ja kittilinssin, niin se on aika pitkälle sama kuin Olympus ja kittilinssi.

    Kannattaa sijoittaa pari kymppiä johonkin Michael Freemanin tai Scott Kelbyn kirjaan, ja lukea se ajatuksen kanssa.
     
  7. hese_e

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2009
    Viestejä:
    568
    Ei yhtään hullumpi vinkki. Noin olisi itsekkin pitänyt tehdä aikaan, mutta oppi ne tietty kantapäänkin kautta. Olisi vain tullun alkuun parempia kuvia..

    Tämä nyt kannattaa ainakin vilkaista:
    Camera Exposure: Aperture, ISO & Shutter Speed

    Sitten kun tuon valotuksen tajuaa, niin kehitystä alkaa tapahtua. Automatiikkahan huolehtii siitä hyvin pitkälle, mutta eihän kamera tiedä mitä kuvaaja oikeasti haluaa.
     
  8. mkkinde

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2009
    Viestejä:
    190
    Niin tosiaan. Minulla ei ole ollut kokemusta kuin pokkareista, joka ei liene yllätys. Jotain perusteita on kyllä hallussa, kuten valotuksen keston ja tuon ISO:n vaikutus hämäräkuvauksessa. En ole kuitenkaan osannut hahmottaa lainkaan aukon koon vaikutuksen merkittävyyttä tässä yhtälössä. Tämän vuoksi korostin alkuperäisessä postauksessani ISO:n merkitystä, vaikka se onkin vain nyt yksi muuttuja. Kiitokset siis vinkeistä ja oikaisuista. Eiköhän tässä pikku hiljaa ohjaudu oikeille poluille :)
     
  9. E.T

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2000
    Viestejä:
    10 427
    Kennon erot eivät ole niin suuret... tai sitten pitäisi kieltää porukoita ostamasta Canoneita!

    In terms of both noise and detail retention, it skirts back and forth between the results of the E-M10 and D5300, all of which slightly outperform the Canon EOS 700D / Rebel T5i.
    Sony a6000 Review: Digital Photography Review

    Käytännössä teknisesti optimaalisten kuvien saamiseen hankalissa olosuhteissa kaikki vaativat yhtä lailla parempaa valovoimaa.
    Samoin niin kauan kuin valotukset eivät ole täysin optimaalisesti kohdallaan mahdollisimman suuren pikselikohtaisen fotonimäärän kaappaamiseen, mutta kuitenkin saturoitumisen välttämiseksi, niin pienemmät synteettiset benchmarketing erot ovat merkityksettömiä.

    Eli enemmän pitäisi kiinnittää huomiota optiikan saatavuuteen järjestelmässä ja kuinka helppoa kameran, tai oikeastaan koko systeemin, käyttö optimaalisten valotusten ottamiseen on.

    Ja Olympuksen tapauksessahan runkovakain antaa monessa tilanteessa pari aukkoa joustoa valotusaikaan, joka on kennojen eroja isompi muuttuja.
    Se teknisesti optimaalisin kuvahan saadaan millä tahansa kameralla aina mahdollisimman matalalla ISOlla.
    Mikä onkin ikävä puute Panasonicissa, kun Olympukset eivät pärjää videokuvauksessa eikä ergonomiassa GH:lle.
    Mutta nyt kun 4/3 kenno on modernilla tasolla niiden kivikautisten 12MP kennojen jälkeen, niin ilman sitä pystyy pärjäämään kun ISOa voi nostaa useammankin pykälän ilman laadun romahdusta. Lauantaina olin nakitettuna serkun ja yhden toisen sukulaisen kanssa kuvailemaan häissä niin hyvin pärjäsi GH3:lla ilman salamaa valovoimaisella primella... Samalla kun tämä kolmas kuvaaja räpsytteli kittilinssisen Canonin salamaa.


    Tai siis oikeastaan kenno.
     
  10. uuno_murhapuro

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2008
    Viestejä:
    58
    Tästä muuten puhui pari Panasonicin edustajaa eräässä haastattelussa koskien GH4:sta. Kertoivat, ettei GH4:ssä ole runkovakaajaa siksi, koska 4K ja videokuvan korkea bitrate kuvaus tuottaa runsaasti lämpöä jos kuvataan pitkiä pätkiä, ja samoin toimii myös runkovakaaja. Eli molemmat yhdessä tuottaa niin paljon lämpöä, ettei kamera kykene sitä jäähdyttämään. Jutusta jäi silti hieman sellainen kuva, että jatkossa oltaisiin GX7:n jalanjäljissä ja runkovakaaja ilmestyisi myös muihin malleihin, pl GH-sarja edellämainituista syistä. Toivotaan näin :)
     
  11. Tcav

    Rekisteröitynyt:
    22.07.2010
    Viestejä:
    2 111
    Bam, ei jäänyt kuin rapeat 1.8 EV 15 stopista. :think:

    Sony Alpha 7S sensor review: New low?light champ - DxOMark
     
  12. jmjh

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    2 835
  13. Shuko

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    175
    Reilun kuukauden ollut käytössä A7r. Viikonloppuna ensimmäisen kerran jouduin käyttämään korkeampia herkkyyksiä, mutta jopa 25600 teki yllättävän hyvää jälkeä. Tuo ässä on varmaankin varsin pätevä, jos tarvitsee enemmänkin niitä käytellä, tai videoo kuvailla.
     
  14. mkkinde

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2009
    Viestejä:
    190
    Do dih. Nyt on päässyt testailemaan Olympuksen E-PL5 -kameraa. Vanhaan Canonin SX220HS -pokkariin verrattaessa kuvassa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä Canon tuotti ISO 3200:lla suttua, niin tämä on säästänyt detaljeja hyvin. Oikeastaan yksityiskohdat säilyvät yllättävänkin hyvin, vaikka mennään ISO -asetuksissa tappiin (oma subjektiivinen näkemys). Kohinan määrä toki kasvaa sellaista vauhtia, että maksimi -ISO:lla ei saane enää kummoista kuvaa, ellei pienennä rankasti. Muiltakin osin kuvanlaatu on kyllä erinomainen tällaiselle puusilmälle. Nämä havainnot ihan kittilinssillä. Kameraa ei tarvitse siis palauttaa :) Syksymmällä pitääkin lähteä linssiostoksille. Yllättäen hakusessa olisi joku valvoimainen linssi. En tiedä olisiko Olympuksen 45mm f/1.8 passeli? Ei olisi ainakaan pahan hintainen. Itse asiassa hinta olisi sellainen, että budjetti saattaisi antaa juuri juuri myöten jo ennen reissuun lähtöä. Pitääpä hieman laskeskella vielä tätä.
     
  15. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Olympus 45mm/1.8 on loistava, mutta se on ahdas. Koeta kuvata kittilinssin ääripäällä ja katso, mitä olet mieltä.

    Tuollaiset on kanssa vaihtoehtoja:
    Sigma 30 mm 2.8 EX DN, MFT | Kiinteäpolttoväliset yleiskäyttöön | Micro Four Thirds | Verkkokauppa.com
    Sigma 19 mm F2.8 DN | A objektiivi, Micro Four Thirds, musta | Kiinteäpolttoväliset yleiskäyttöön | Micro Four Thirds | Verkkokauppa.com
    tai jopa:
    Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake Micro Four Thirds objektiivi, musta | Kiinteäpolttoväliset yleiskäyttöön | Micro Four Thirds | Verkkokauppa.com
    (Sigma on paljon parempi, tuo Olympus on kooltaan pienempi)

    Paras vaihtoehto minun mielestäni on etsiä käytetty / ebay Panasonic 14mm/2.5 ja maksaa siitä korkeintaan 150 euroa. Se on pieni, kuvanlaatu on hyvä ja sitä saa muualta kuin kaupoista halvalla.

    Oisit vaan ostanut E-PM2:n, niin ois jäänyt enemmän rahaa objektiiveihin.

    edit: itsellä on nyt 14mm/2.5 (+ laajakulma), 17mm/1.8 ja 45mm/1.8. Myös Sigmoja oli muutama, mutta vaihdoin ne tuohon 14mm:een.
     
  16. Jokapaitapoika

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2005
    Viestejä:
    611
    Oletteko ostaneet linssejä ulkomailta? Olen tällä hetkellä Balilla ja saisin ostettua fujinonin 56mm f1.2 -linssin 750 eurolla Suomen 1099€ sijaan. Tuleeko tullissa ongelmia tollaisen ostoksen kanssa vai voinko vaan käppästä ongelmitta läpi? Houkutus on kyllä suuri.
     
  17. Tcav

    Rekisteröitynyt:
    22.07.2010
    Viestejä:
    2 111
    Jos sulla on muutenkin kameraroinaa mukana, niin eivät sano mitään. Ainakaan, jos ei ole pakkausta yms. mukana.
     
  18. Shuko

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
    Viestejä:
    175
    Australiasta ja jenkeistä on tullut ongelmitta mukana.
     
  19. SSG1

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    496
    Tuli sitten hankittua 1000D tilalle E—PM2. 1000D on pölyttynyt nurkissa useita vuosia suuren koon ja huonojen linssien takia. Linseissä ei sinällään vikaa ole mutta ovat aivan väärään käyttötarkoituksen.

    Arkikäytössä E-PM2 tulee lähinnä elukoiden, kun ne vielä pentuja ovat, ja illanistujaisten kuvaamiseen sisällä. Kesällä myös rannalla, terassilla ja ulkona . Suurin syy ostaa tämä on kuitenkin matkoille helposti kulkevaksi kameraksi. Nyt reissussa on kulkenut Powershot S95. Sen raivostuttavan hidas AF ärsyttää nykyään sen verran että pakko saada parempaa tilalle.

    Toiseksi linssiksi tulee joko 17mm tai 25mm f1.8. 20mm Panasonic on myös vaihtoehto. 25mm olisi varma vaihtoehto reissuun. Hiukan epäilyttää kyllä onko se liian ahdas sisälle. Tuolla 1000D kitti linssillä koitin mallailla miltä 50mm ja 35mm kinovastaavuus näyttää. Eihän siitä mitään tullut.

    Minkälaisia kokemuksia teillä on 50mm kinovastaavista objektiivista sisällä ja muissa tiloissa joissa ollaan yleensä lähekkäin kuten ravintolat ja kahvilat?

    DigitalRevin 35mm ja 50mm videoiden perusteella pidän enemmän 50mm. Tiukempi croppaus näyttää vaan oikealta.
     
  20. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Itsellä on 17mm/1.8, se sopii minulle täydellisesti. Tosin ostaessani tuota ei ollut 25mm/1.8 edes markkinoilla, mutta minulla oli 30mm Sigma.

    Kun kuitenkin tulee jossain vaihteessa se parinsadan 45mm ostetettua, niin 25mm on mielestäni ehkä liian lähellä sitä. Samoin Sigma 30mm meni myyntiin, kun siitä tuli väliinputoaja, joka oli vain ajoittain kiinni.

    Kyllä jos ravintolassa haluat saada vastapäisen ihmisen pään ja lautasen kuvaan, ei edes 17mm riitä - vaan pitää olla laajempi.
     
  21. SSG1

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    496
    Kova vetohan olisi hommata 12mm,25mm ja 45mm. Siinä alkaa tosin olla jo vähän liikaa linssiä alle 300e kameralle.

    45mm on kyllä sen verran halpa että se tulee hommattua vaikka harvemmin varmaan käytän.

    Onko tuosta 17mm missään hyviä tarjouksia tällä hetkellä?

    Vähän harkitsin ottavani 25mm kokeiluun. Linssit säilyttävät sen verran hyvin arvon että sen voisi helposti myydä eteenpäin jos ei miellytä. Sillä on hintaakin sen verran vähemmän että ei tarvitse kahdesti miettiä hankkimista.
     
  22. MacZon

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 028
    12, 25, 45 linssien hinnalla tosin ostaa jo 12-40 tai 12-35 linssit. Valovoimassa jäävät mutta helppoudessa taas vievät.
     
  23. sgt.barnes

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2007
    Viestejä:
    351
    Mitä luulette kannattaako käyttökokemuksen/kuvanlaadun puolesta päivittää e-pm1 runkoa parempaan? 25mm Oly löytyy täältä ja siihen kyllä voi todellakin olla tyytyväinen.

    Katselin jo OM-D 5:sta käytettynä n.400e hintaan, mutta olisiko E-PL5 esimerkiksi millainen parannus?
     
  24. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Ei E-PL5 ole sen arvoinen. E-PM2 on halvempi, melkein yhtä hyvä (yksi namiska puuttuu ja kääntyvää näyttö ei ole - muuten sama laite).

    Kun E-PM2 on sen 250e, niin kyllä se kannattaa napata ja myydä vanha pois, niistäkin näkyy satasen saavan, vaikka eroa uuteen on kuin yöllä ja päivällä.

    edit: jahas, se tarjous meni jo, nyt on 289e.
     
  25. hese_e

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2009
    Viestejä:
    568
    Tuossa oli E-PM1, eikä E-PM2. Niillähän on kennossa ihan kiitettävästi eroa. Vanha 12mpix kohisi aika tavalla verrattuna uuteen 16mpix kennoon. Eli kuvanlaadussa on ihan mukavasti eroa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti