Parranajon kirous!

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja TeukkaFlash, 19.12.2005.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. kkh

Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    OK. Täytyy jossakin vaiheessa pistää kinuskiterät tilaukseen. Teroittelin vanhoja teriä noita juutuubiohjeita soveltaen ja kyllä ne petraantuivat selvästi joten mitään akuuttia tilaustarvetta ei nyt ole.

2. kabanOSSI66

Rekisteröitynyt:
    19.10.2013
    Mitäs käytit hiomatahnana? Mielenkiintoinen fiksaus☺

3. kkh

Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Mulla on pikkupurkissa jotain kiillotustahnaa mutta en osaa sanoa mitä se on. Joku tämmönen vois olla ihan sopivaa.

Hion aluksi 1500 vesihiomapaperin päällä ja sitten tahnalla jatko. Lasilevy alustaksi jotta on suora pohja. Jos ei ole 1500 paperia niin 800 saattaa mennä kun sitä hienontaa hiomalla kahta paperinpalaa vastakkain.

4. Heska

Rekisteröitynyt:
    06.11.2008
    Joskus oli tekniikan maailmassa tms. lehdessä partakone testi, ja siinä oli maininta että nuo Philipsin terät kannattaa puhdistuksen/purkamisen jälkeen pyrkiä laittamaan samoihin paikkoihin takaisin, koska terä/potero(teräverkko vai mikälie) kuluu samaa tahtia ja jos ne meneekin sekaisin niin kestää jonkun aikaa ennen kuin terä ja se potero on kuluneet yhteensopiviksi. Eli ovat ikäänkuin parit keskenään. Tämä vaikuttaa ihan loogiselta kyllä, joten tulee väistämättä mieleen että jos sen terän itse teroittaa, niin parhaan leikkaustuloksen saamiseksi olisi hyvä saada se poterokin sisäpuolelta joten hiottua tasaiseksi. Taitaa vaan olla sen muotoinen se kolo että ei sitä mitenkään saa hiottua?

5. kkh

Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Jossakin netin ohjeissa neuvottiin laittamaan pieni määrä tahnaa teräverkkokupin pohjille ja sitten käyttämään konetta hetken, muistaakseni noin 10s, itse en ole tätä testannut. Kupit ja terät kannattaa pitää pareina ei siitä ainakaan haittaa ole.

6. Stormtrooper

Rekisteröitynyt:
    10.04.2004
  7. Kissankulta

Rekisteröitynyt:
    23.11.2015

Millä ajat? Itsellä on Prorason preshave mentholia jota laitan toisinaan veitsellä ajaessa. Yleensä en mitään preshavea käytä. Tilasin vasta Tabacin deodorantin näköisen parranajosaippuan (shave stick) ja se vaahdotetaan sudilla suoraan kasvoihin. Aivan loistava tuote ja siihen ei kannata alle sotkea preshavea lainkaan.

8. lolleropallero

Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Lähtökohtaisesti, jos kasvoilla tuntuu siltä, että liukua tarvitaan enemmän, niin usko sitä tuntemusta. Itse vetelen yksiteräisellä, joka on aika armoton tuon liu’un suhteen, ja käytän aina parranajosaippuaa. Esikäsittely kuumassa suihkussa tai lämpimällä vedellä ja sen jälkeen hyvin vaahdotettu saippua kasvoille, ensin toinen puoli ja sitten toinen. Koskaan ei jää liu’usta tai leikkuusta kiinni, vaan aina virheet johtuvat tekijästä; oli kyse sitten väsyneestä vasurista tai huonosti hoidetusta esityöstä (lämpö), niin ainoastaan itseään voi syyttää.

Mutta tosiaan, millä ajat? Parranajosaippuaa voin suositella lämpimästi melkein laitteesta riippumatta, koska se ei tuki moniteräisenkään teriä ja on erittäin helppo käyttää. Mutta tosiaan karvan tulee olla ”esilämmitetty” jotta lopputulos on hyvä.

9. Stormtrooper

Rekisteröitynyt:
    10.04.2004
    Joo se parranajosaippua oli se "liukastus" mitä varmaan kaipailin. Onko jotain hyvää suositella? Ja kuumalla vedellä yleensä naaman huuhdellut (=käynyt suihkussa). Käytän tätä https://www.dickjohnson.fi/muhle-traditional
    Aina olen koneella ajellut ja ihan vasta äskettäin siirtynyt manuaaliseen ajoon, että kyllä tässä ollaan ihan aloittelijoita vielä, varmasti johtuu myös siitäkin :)

10. lolleropallero

Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Itse olen käyttänyt tuota, joka tuli Shave Clubin starttipaketin mukana. https://www.shaveclub.fi/tuote/shave-club-original-parranajosaippua-40g/
    Miellyttävä tuoksu ja helppo vaahdottaa. Tuon kanssa ei sitten tarvitse mitään geelejä tai muita vaahtoja ajoon, vaan pelkkä saippua riittää. Muista saippuoista ei ole kokemusta.

11. Stormtrooper

Rekisteröitynyt:
    10.04.2004
    Ei mitään enää.

Viimeksi muokattu: 06.03.2018
  12. BryciFani

Rekisteröitynyt:
    30.05.2008
    Rainbow partavaahtoa kannattaa välttää. Käyttämätön purkki mutta ei saa mitään ulos.

13. DDT

Rekisteröitynyt:
    01.08.2002
    Tämä parranajo on jännä laji. Kun siirryin muovisista Bic-teristä ns. vanhaan tyyliin, tuntui kaikki vähän työläältä. Piti hauduttaa sutia kuumassa vedessä, vaahdottaa saippuaa minuuttitolkulla erillisessä kupissa ennen sen levitystä. Joskus testasin myös jotain preshavea.

Nykyään vain virutan sutia kuumassa vedessä pari sekuntia, Prorason partasaippuaa sutiin hieromalla sutia saippuan pinnalta, ja vaahdotuksen teen suoraan parransängessä. Joskus laitan jotain Prorason after shave -voidetta. Mutta kokonaisuudessaan kaikki täysin turha kikkailu on jäänyt pois, parranajoon käytetty aika pudonnut kolmasosaan ja ajon jälki parantanut. Terinä on aina Featherin teriä, Israelista sai 100 kpl erittäin halvalla.

Tietysti kaikilla on erilainen iho ja karvan jäykkyys. Itselläni on erittäin jäykkä ja paksu partakarva ja niin herkkä iho ettei sitä voi millään koneella ajaa ilman että koko pää on punainen. Silti perinteisellä systeemillä homma vaan toimii.

Viimeksi muokattu: 13.03.2018
  14. lolleropallero

Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Tässä voi olla taustalla myös ajotekniikan parantuminen. Eli sama ilmiö kuin heillä, jotka ovat juuri vaihtaneet teräajoon, ja vaihtaneet terämerkistä toiseen esim. 5 ajokerran jälkeen; tällöin ylistetään jälkimmäistä terämerkkiä ja ensimmäistä ei osteta enää koskaan uudestaan. Kuitenkin taustalla on paremmin opittu vaahdotus, kasvojen ihon lämpötila tai ihan vain ajotekniikka, eli osataan ajaa paremmin karvan suuntaan.

Itse tiedän yleensä, minä päivänä ajan partani, eli en todellakaan päivittäin. Tällöin nakkaan tuon sudin kädenlämpöiseen veteen jossain vaiheessa ja touhuan välissä kaikkea muuta. Esim. käyn suihkussa, saunassa tai ihan vain pesen kasvot lämpimällä vedellä. Sutia liotetaan käsittääkseni vain sen pehmittämiseksi, mikä helpottaa vaahdotusta. Ja tuntuu miellyttävämmältä kasvoilla. Saippuan vaahdottamiseen menee omassa rasiassaan n. 15 sekuntia, jonka jälkeen sen voi sutia naamaan. Vaahdotuksella on isompi merkitys, mitä enemmän ajetaan vastakarvaan; myötäkarvaan onnistuu huolimattomallakin vaahdotuksella, mutta liu’un tulee olla erinomainen, kun vedetään kolmatta tai neljättä kierrosta ja suoraan vastakarvaan. Tuolloin iho on muutenkin jo useasta kierroksesta johtuen kovilla, ja vastakarvaan ajo kuormittaa lisää.

Pääasia tässä kuitenkin on, että jokainen ajaa juuri siten kuin itsestä hyvältä tuntuu. On olemassa hyviä yleispäteviä ohjeita, mutta paras lopputulos löytyy kokeilemalla. Niin välineissä ja aineissa kuin tekniikassa ja ihossa (ja karvassa) on eroja, jotka selviävät kokeilun kautta.

15. DDT

Rekisteröitynyt:
    01.08.2002
    Ihan asiaa turiset lolleropallero. Itse silti lähinnä nauran sellaiselle ylimääräiselle hifistelylle. Youtubessa törmää noihin parranajon hifistelyihin ja ylisäätämiseen. Ei siinä mitään pahaa ole, ja jos hifistelee niin onhan se arkinen tapahtumakin juhlavampi. Kyllä oldskool-ajossa on sitä jotain, vähän kuin laadukkaassa oluessa. Mutta esimerkiksi tuon sudin pehmentämisen olen todennut täysin turhaksi, ei mitään vaikutusta mihinkään. Itse ajelen yleensä kerran vastakarvaan ja kerran myötäkarvaan, en neljää kierrosta. Ja varmaan 95 %:sti saunomisen jälkeen.

16. am8119

Rekisteröitynyt:
    03.07.2014

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari