Parkkitutkan aiheuttama lisävalo ongelma, tietääkö kukaan?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja MarkMart, 12.06.2018.

  1. MarkMart

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2018
    Viestejä:
    6
    Autona Mazda CX-5 vm.2014. Tarkoituksena asentaa rekisterikilven taakse tulevalle lisävalotelineelle 3kpl 9" tuuman lisäpitkiä,
    mutta auton MASKISSA on 2kpl parkkitutka antureita ja jos niiden keilan eteen tulee lisävalot, niin parkkitutka huutaa kokoajan.
    Osaako tai tietääkö joku, miten ongelman voisi ratkaista, että lisävalot saisi asennettua paikalleen kilpitelineeseen ja parkkitutka ongelma jotenkin ratkaistuna???
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 332
    laita led bar siihen kilpitelineeseen
     
  3. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    253
    Minä olen tuollaiset ongelmat ratkaissu siirtämällä ne parkkitutkan anturit sopivaan paikkaan eli lisävalojen viereen samaan telineeseen.
     
  4. MarkMart

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2018
    Viestejä:
    6
    TeknoR; Led bar liian heikko tehoinen verrattuna siihen mitä olen keulalle nyt laittamassa.
    Jani R-K; ei ole kovin fiksun näköinen, jos siirtää parkkitutkat kilpitelineeseen.
    Siirtoa olen itsekin kyllä miettinyt, mutta kun ei tiedä, millainen keila niistä lähtee eli onkohan
    optimoitu juuri ja vain ja ainoastaan tuohon maskin kohtaan? Pystyyköhön niitä mitenkään kytkeen pois päältä?
     
  5. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 457
    Kuvittelisi että sopivalla vastuksella tms voi esim keskimmäiset anturit ohittaa, ja jättää systeemi toimimaan uloimpien varassa. Tuo on tietysty hyvä pitää mielessä kun lähtee hivuttamaan lähelle jotain pylvästä.
     
  6. MarkMart

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2018
    Viestejä:
    6
    Mitenkähän tuo vastus homma käytännössä toteutetaan ja minkähän kokoista vastusta pitäisi olla?
    Onkohan noissa parkkitutkan antureissa kaikissa samanlainen keila. Nimittäin jos siirtää eripaikkaan, niin jos esim. alemmas, kuin alkuperäinen sijainti, ottaako sitten maasta heijastuksen ja huutaa koko ajan?
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2018
  7. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 568
    Led bar liian heikkotehoinen? :facepalm: Laitat jonkun 250w led barin, niin ei kyllä kolmesta normi ämpäreistä enempää lähde valoa. Tuollaisesta lähtee jotain ~25 000 lumenia ja normi 35w xenonista lähtee 3000 lumenia..
     
  8. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 457
    Eipä noilla lumeneilla, tai wateilla ole sen kanssa tekemistä soveltuuko se kaukovaloksi vai ei. Kaukovaloksi soveltuvia ledbareja on kyllä olemassa, mutta jos sellaista ei halua, niin ei ole pakko ottaa.
     
  9. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 568
    No kaikista helpoin ratkaisu, jos ne ämpärit ei siihen keulalle sovi parkkitutkan takia (kuten tilanne on OP:llä). Itse unohtaisin kyllä suoraan ne parkkitutka ranetukset kun led-bar siihen saanee ilman ranettamista. Kyllä sillä teholla nyt aika paljon on tekemistä sen kanssa sopiiko joku kaukovaloksi tai ei. Itse en enää mitään perus halogeeneilla olevia ämpäreitä ruuvaisi keulalle, kun niissä on niin pieni valoteho. Toki led-bar pitää olla sopiva valokeila, mutta niin pitää olla niissä ämpäreissäkin. Tuossa edellä väitti op, että käy kun ei ole riittävästi tehoa. Aivan varmasti led-bar löytyy enemmän kun riittävästi tehoa, kun valitsee vaan riittävän tehokkaan mallin.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2018
  10. MarkMart

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2018
    Viestejä:
    6
    Muuten, mittailin eri Led bar vaihtoehtoja. Jos asentaa kilpitelineeseen, niin Led bar tulee parkkitutkien keilan eteen. Eli, ei sekään auta.
    Taitaa se parkkitutkien siirto olla sitten ainoa vaihtoehto, jos niitä maskissa olevia ei saa pois kytkettyä.
    Mitä valotehoon tulee, niin veikkaanpa, että 3 x NBB Alpha Special Editionit Xenoneina on vielä tehokkaammat, kuin mikään Led bar, vai onko?
    Jos joku todella tietää, että Led bar on noita NBB Alphoja tehokkaampi, niin kerropa Led bar merrkki ja malli, kiitos! ;-)
     
  11. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 568
    Kolme 50w xenonia ei ole vielä lähelläkään tuollaista led-baria. 50w xenonista lähtee ~4000lum, eli ~12 000 lum kun tuollaisesta kunnon 250w led bar lähtee ~25000 lum. Eli led barissa on tuplat tehoa noihin nähden. Kannattaa sitten muistaa, että referenssi lukemat menee helposti yli. Monia 250w led-bareja ei saa laillisesti laittaa keulalle. Tälläinen löytyi, jossa referenssi on 100 https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalopaneeli-240w-maxtel-ref-4-x-20/3010130217/. Vaatii siis auton omien pitkien kytkemisen pois, jos laillisen haluaa. Samasta kaupasta sitten vähän tehokkaampi, joka ei ole tieliikennelaillinen https://www.lumise.fi/ajoneuvovalai...nekayttoon-ei-tieliikennekayttoon/3010120136/
     
  12. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 457
    Hei jos tosiaan kuvittelette että niillä luumenelilla näkee hyvin, niin laittaa keskelle konepeltiä tuollaisen:
    [​IMG]
    Potkii 33200lm!

    kaukovalon tapauksessa tuo luumen arvo on oikestaan täysin pelkkää paskapuhetta, koska sillä ei ole loppujenlopuksi mitään merkitystä, koska siinä ei oteta oikeastaan mitään kantaa siihen mihin se valo menee. Jokin tietystä kohtaa keilaa mitattu valaistusvoimakkuus lukseina, mutta kun kyse on lisäkaukovalosta sekään ei ole ihan yksiselitteinen juttu.

    Lisäkaukovalon pitää olla olemassa olevia valoja tukeva. Laittamalla jonkun kilowatin laajakulmaisen valonheittimen saa kyllä helvetin kirkasta valoa siihen auton eteen, mutta edelleenkään ei näe sen pidemmälle kuin ennenkään, ja vastaantulijan takia kun joutuu sen mörssärin sammuttamaan ei enää näe sitäkään vähää. Yleensä nuo ledbarit jotka hehkuttavat lähinnä lm arvoja tai tehoa ovat juuri rakenteeltaan tällaisia työvalomaisia jotka eivät käytännössä ole kummoisiakaan lisäkaukovaloja. Offroad harrastajalle ne voivat olla erinomaisia.

    Referenssiluvusta voi päätellä jotain valon ominaisuuksista, mutta käytännössä mä en ole keksinyt kokeilemisen lisäksi mitään muuta järkevää tapaa vertailla noita kuin lehtien tai vastaavien tahojen tekemät valokuiomittaukset.

    Tuota mä jo mietin alunperinkin että miten se ledbar voisi auttaa tilanteessa jossa parkkitutka ei tykkää lisäkaukovalosta. Käytännössä samoihin kohtiinhan nuo kummatkin asennetaan.
     
  13. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 457
    Tuli mieleen että olisiko jollain tietoa tuollaisesta todella isosta ledbarista jossa olisi kaukovalon referenssiarvo mutta olisi käytännössä työvalokuviolla? Varsinaisia työvaloja ei saa asentaa eteenpäin ilman riittävän hyvää syytä, ja se että haluaa vain valaista auton ympäristöä ei ole riittävän hyvä syy, vaan siinä pitäisi olla jokin laite edessä tjsp.
     
  14. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 568

    Joo lumeneille ei ole mitään merkitystä, laita sinne kaukovaloon 5w polttimo, niin varmasti näet tosi hyvin kun valokuvio on oikea. Eli kyllä sillä valoteholla on paljon merkitystä kuten on valokuviollakin. Ei sen lisäkaukovalon tarvitse tukea niitä auton omia kaukovaloja, jos ne auton omat kaukovalot korvaa lisäkaukovaloilla, joka sekin on täysin laillinen ja ihan fiksua, jos auton omat kaukovalot on perseestä. Kannattaa joskus kokeilla laittaa auton omiin pitkiin 55w halogenin tilalle 35w xenoni, niin ero on kun yöllä ja päivällä.. Monien autojen omilla pitkillä ei näe mitään syksyllä vesisateella, mutta kun sinne tilalle vaihdat xenonin, niin jo alkaa näkemään. Varsinkin jos lähivaloina on alkuperäiset xenonit, mutta pitkissä on halogeenit, niin ne kaukovalot on todella onnettomat. No eihän noita kaukovalojen valokuvioita tiedä ellei näe testiä tai testaa itse sama koskee ämpäreitä ja led bareja. Molemmista varmasti löytyy niitä hyviä ja huonoja.

    No kyllän nyt tuollaiset led-bar saa paljon helpommin soviteltua kun 3x 9" ämpärit siihen keulalle. Monesti se led bar sopii joku tutkien ylä tai alapuolelle. Tuollainen 9" ämpäri taas ei.
     
  15. MarkMart

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2018
    Viestejä:
    6
    Muuten, toisena vaihtoehtona on nakata 100-120W polttimot lisävaloihin, eli tulisi yhteensä 300-360W tehoja lisävaloihin keulalle omien lisäksi,
    jotka on Bi-Xenon valot.
    Ja tuolle konseptille ei vielä pärjää mitkään Ledit eikä Led bar lisävalot! ;)
     
  16. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 568
    Ei mahda kovin tykätä ne lisävalo umpiot, kun tuollaiset polttimot lämpenee melkoisesti, voi heijastinpinnat olla aika lyhyt ikäiset. No laittaa vaikka 600w led-barin tai kaksi 300w led-baria, niin ei nuo xenonit sille pärjää valotehossa. Tosin kannattaa vähän miettiä, että mitä tapahtuu kun ne kaukovalot joutuu sammuttamaan toisen auton tullessa vastaan. Luultavasti hetkeen ei kuski näe _mitään_ kun silmä on ottunut paljon kirkkaampaan valoon. Pakanalla oli hyvä pointti, että ei se pelkkä valonmäärä, kyllä se valokuviokin on oltava järkevä. Jos tulee liikaa valoa auton eteen, niin ei sillä kuitenkaan näe pitkälle.
     
  17. MarkMart

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2018
    Viestejä:
    6
    Led barista saadaan kyllä valotehoa, mutta kantama on se ongelma. Tekee leveän valokeilan auton eteen. Olen tutkinut Led barien valokuvioita ja lux lukuja
    eri matkoille/metreille.
     
    Viimeksi muokattu: 21.06.2018
  18. atanos79

    Rekisteröitynyt:
    12.01.2009
    Viestejä:
    661
    Sen mitä Googlen kuvahaku antoi ymmärtää, niin ilmeisesti ne maskin tutkien pohjat ovat irroitettavia kohtuullisen helposti. Ota ne irti siten, että tutkat ovat niissä pohjissa vielä paikallaan ja mittaile kuinka pitkälle johdot antavat myöten niiden siirtämistä ajatellen. Puskurin maalaamattomaan tummaan alaosaan ne menisi aika siististi mikäli johdoissa riittää pituus. Itse ottaisin puskurin irti ja tutkisin takakautta miten toi olisi järkevimmin toteutettavissa.

    Noissa tutkien pohjissa näyttäisi olevan hieman tasaista pintaa "linssin" molemmin puolin. Mittaa sen "linssin" ulkokehän halkaisija, poraa vastaava reikä uuteen sijoituspaikkaan puskurissa, sovita takakautta paikalleen ja liimaa "linssin" molemmin puolin kiinni puskurin takapuolelta. Ulospäin näkyy tällöin ainoastaan tutkan pohjan "linssi" jolloin asennusjälki säilyy mahdollisimman siistinä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti