Parhaat ja huonoimmat jäähdytinmerkit?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja konvehteja, 27.01.2016.

  1. konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    4 166
    Pitäisi tuossa tilata jäähdytin autoon ja aina välillä saa kuulla, kuinka jonkun valmistajan jäähdytin on ollut aivan paskaa ja hajonnut parissa vuodessa. Näkyy tuota valikoimaa omaan autoonkin olevan ja hintahaarukka melkoinen 90€-500€.

    Ainakin seuraavia oli saatavilla:

    Hella
    Van Wezel
    Frigair
    Aks Dasis
    Thermotec
    Prasco
    NRF
    Diederichs
    Magneti Marelli
    Valeo
    Blue Print

    Osassa sentään mainitaan, että on materiaali on muovi / alumiini joka ilmeisimmin on täyttä paskaa. Orkkis jäähdytin on alumiini / kupari.
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 387
    Mun silmään laatujärjestys:
    Hella - OK, alkuperäislaatua
    Valeo - OK, alkuperäislaatua
    Aks Dasis - Pieni valmistaja Saksassa
    NRF - käyttää alihankkijoita euroopasta
    Diederichs - Saksasta
    Thermotec - Saksasta myös?
    Van Wezel - Belgia
    Magneti Marelli - Italiasta
    Prasco - Italiasta?
    Frigair - Italiasta?
    Blue Print - todennäköisesti Kiinasta

    Jos löydät Nissens -merkkiä, niin ne ovat ihan laadukamppeita.
     
  3. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 251
    No tuo alumiinikenno ja muovipäädyt on ollut käytäntö lähes kaikissa autoissa jo ainakin viimeiset 30 vuotta niin ei ne nyt ihan mitään täyttä paskaa ole, jos on vaan laatuvalmistajan tekele. Halvat huonolaatuiset tarvikkeet sitten tietenkin erikseen. Joku erikoisempi tai vanhempi auto ilmeisesti kyseessä, jos sieltä kuparikenno messinkipäädyillä löytyy? Sellaista tuskin uutena saa mistään halvalla. Kuinka paha vuoto? Noiden etu kun on se, että aika pahankin pystyy vielä korjaamaan.
     
  4. mikko853

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2003
    Viestejä:
    2 950
    Magneti Marelli myös orkkislaatua, tai ainakin orkkiksena Fiatissa ja Alfassa :D
     
  5. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    Motonetistä myivät omaan Audiin Nissensin jäähdyttimen 99,90 eurolla (Motonet 30-7527). Vaikutti käsissä hypisteltynä ihan ookoo kamalta ja onhan tuo jo kohta pari kuukautta ollut ajossakin ihan ilman mitään ongelmia. Juurikin muovipäätyinen ja alumiiniputkinen rakenne.
     
  6. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 387
    Joo, minkähän takia premium-merkit ei käytä Magneti Marellia osissaan :think :) Noei, tuskinpa sitä moittia tarvii, mutta lokeroin kuitenkin samaan kaikkien muiden italiaano-osien kanssa.
     
  7. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Muutaman nissenssin ilmastoinnin lauhdutinkennon olen nähnyt ja "mittatarkkuus" oli sitä luokkaa että palauttaa piti.
     
  8. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    259
    Nissens omien kokemusten perusteella ihan täyttä paskaa, koemuksia vain kotimaisesta kuorma-automerkistä joissa moista oli tehdas asennuksena. Repeili päädyt ja letkulähdöt irti tinauksista. Ja mikä huvittavinta päällä oli tarra missä oli ilmoitettu max käyttöpaineeksi 1.5bat ja max testauspaineeksi 2bar. painekorkki oli 0.9bar ja se riitti siihen että päädyt pullistuivat niin ettei vanha aina mahtunut nousemaan rungon välistä pois.

    Jos varaa on valita niin behr/hella olisi oma valinta.
     
  9. Sacces

    Rekisteröitynyt:
    22.08.2018
    Viestejä:
    1
    Mulla on vanha 91-mallinen MB100 ja siinä uusi Nissens-syyleri, josta sanotaan, että valmistusaineet kupari ja muovi. Letku petti ja neseet tuli ulos. Nyt siinä on vain vettä. Pitäisi laittaa jäähdytysneste, mutta mikä niistä on paras?
    https://www.talouselama.fi/uutiset/...rheeseen/f3d87794-c6f6-3b40-8ee8-b663efe1f070
    Tuolla näet kerrotaan, että on
    1. etyleeniglykoli, vihreä, tavallinen
    2. long life-glykolit, punainen, kuten Nesteen
    3. propyleenipohjaista, vihreä, Biltema.
    Ja noita vihreitä ei saa ikinä sekoittaa keskenään, eri kamaa. No nyt ei ole kuin vettä vaan ennestään.
    Mutta vielä, propyleenipohjainen voi olla myös oranssia!
    Bilteman vihreää ei siis passaa sekoittaa Nesteen vihreään, Teboilin vihreään tai vaikkapa merimoottorivalmistaja Volvo Pentan vihreään. Bilteman vihreää lukuunottamatta nuo kaikki ovat etyleeniglykoleita.
    Mitäs siis ostaisin??
     
  10. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 387
    propyleeniglykoli on ihan eri kamaa kuin muut, ja voi varmaan ollakin mitä väriä tahansa. se on ympäristöystävällisempää ym ja tehty vähän eri tarpeisiin jne.

    tavallista etyleeniglykolia ostat (sitä on sinisenä ja vihreänä), tai jos haluat hifistellä niin parempaa silikaattivapaata punaista, muutaman euron kalliimpaa. Sellainen on parempaa etenkin täysalumiinimoottoreille (missä lohkokin alumiinia), mutta kyllä toi tavallinenkin etyleeni kelpaa autoihin missä on alumiiniosia. Huomaa että ton ajan autoissa ei ollu punaisia litkuja, vaan tavalliset etyleeniglykolit. Propyleeniglykonia ei kannata laittaa, koska se on ihan eri aine, mitä mersuissa käytetään.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2018
  11. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 401
    Tuossa -55 asteen versiossa pitäisi tarkkaan laittaa 66,6% jäähdytysnestettä ja 33,4% vettä, mutta ei normi kuluttaja saa noin tarkasti. Helpomalla pääsee, kun hankkii 10l kanisterin ja lyö 6.5l tuota ja 3.5l vettä perään.
    Päästään lähelle tuota astelukua.
     
  12. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 387
    Näin on, mutta jo -36c riittää hienosti.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti