Paras oliiviöljy vai rypsiöljy

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja ?, 31.12.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jeppejehupoika

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2009
    Viestejä:
    2 414
    eikös ne italialaiset olleet kovia väärentelemään niitä öljyjään?
     
  2. Ernomies

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2000
    Viestejä:
    2 324
    Olihan ne ja eipä tule italialaisiin öljyihin koskettua pitkällä tikullakaan.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. _Micco_

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2003
    Viestejä:
    306
    Juurikin näin, eli pysytään niissä Kreikkalaisissa ja Kreetalaisissa öljyissä. Ja muistakaa vielä haistella ja maistella öljyjä, niin tiedätte että se on laadukasta.

    Eli laadukas öljy:

    -Haju on vastaleikattu ruoho.
    -Ei tuoksu eikä maistu öljyiseltä (esim. rainbow espanjalaiset öljyt on TOSI rasvaisen hajuisia ja makuisia)

    Itse käytän lähinnä Rainbow Kalamata Kreikkalaista extra virgin oliiviöljyä. Hyvää on ja halpaa.
    Knossosta sitten juhlapäivinä.

    Muistakaa säilyttää öljyt pimeässä, sillä valo pilaa öljyt. Samoin jatkuva lämpö, eli ei missään hellan reunalla (Oliiviöljyt sopivat toki paistamiseen erinomaisesti).
     
  5. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    Joo extra neitsyt varmaan sopii mutta ei kaikki. Kämppä täyttyi kerran savusta kun menin kokeilemaa.
     
  6. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 296
    Oliiviöljy nimenomaan ei kestä lämpöä paremmin kuin rypsi, alkaa savuttamaan ja palamaan alhaisemmassa lämpötilassa. Tietenkin jos haluaa syödä karsinogeeneja niin silloin oliiviöljy on hyvä paistamiseen.
     
  7. jonesky12345

    Rekisteröitynyt:
    17.08.2015
    Viestejä:
    1 056
    Eikös uudet tutkimukset nimenomaan osoita, että oliiviöljy kestää kuumentamista paremmin kuin rypsiöljy. Syöpää aiheuttavia aineita syntyy vähemmän. Itse paistan oliiviöljyllä, mutta uunissa valmistettaviin leivonnaisiin, sämpylöihin tai ruokiin joissa öljyä käytetään, käytän rypsiöljyä. Salaattikastikkeena käytän oliivi tai rypsiöljyä.
     
  8. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 296
    Meinaat, että uudet tutkimukset muuttavat oliiviöljyn savutuspistettä? Suurin osa karsinogeeneista tulee nimenomaan siitä kun se öljy ylikuumenee ja alkaa "palamaan". Oliiviöljy kestää huonosti kuumentamista ja siksi esim kukaan ammattikokki ei sitä paistamisessa käytä.
     
  9. jonesky12345

    Rekisteröitynyt:
    17.08.2015
    Viestejä:
    1 056
    Ei varmasti savutuspistettä, mutta yleisesti kuumennettaessa terveellisistä haitallisiksi muuttuvia yhdisteitä syntyy rypsiöljyssä enemmän kuin oliiviöljyssä (oletettavasti sitten kärytyspisteen alapuolella)
     
  10. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 296
    Ehkä näin mutta se on marginaalinen ilmiö niiden palamistuotteiden karsinogeeneihin verrattuna, joita tulee jos yrität sillä paistaa.
     
  11. tomppa-69

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2012
    Viestejä:
    465
    Second press-oliiviöljyn savuamispiste on about sama kuin rypsiöljyn. 230C?

    Extra virginin antioksidantit palavat jo alle 200C:ssä.

    Rasvahappokoostumus on oliiviöljyssä paljon parempi paistamista ajatellen. Omega-3 rasvat muuntuvat aldehydeiksi paistolämpötiloissa. Ryspiöljyssä omega-3:sta 10-15%, oliiviöljyssä 0,5-1,5 %.

    Ja muutenkin paistamisessa kannattaa unohtaa kokkausongelmien snobbailut. Tulikuumalla pannulla paistaminen on aina epäterveellistä. Jauhelihan ryöppääminen pannulla (ns. asiantunjoiden mukaan kauhistus) on turvallista paistamista.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2016
  12. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 296
    Olet oikeassa second pressistä mutta kuinka moni tätä käyttää? Käytätkö sinä? Tässä ei ole kyse mistään kokkiohjelmien fanittamisesta vaan yleisestä tiedosta ja kokemuksesta jonka mukaan yleisimmät oliiviöljyt alkavat savuttamaan paistolämpötiloissa. Kukaan ei ole puhunut mistään tulikuumista pannuista etc vaan normaaleista, esim. pihvin paistossa tarvittavista lämmöistä. Mutta tämähän pätee vain tuohon suodattamattomaan, joten olet siinä oikieassa ja myönnän oleeeni väärässä :)
    Mutta ehkä kannattaa panostaa juurikin tuohon extra vaaleaan oliiiviöljyyn jos haluaa paistaa koska sillä on tuo korkeampi savutuspiste niin ei tule ongelmia. Ehkä se on sitten se paras vaihtoehto. Tai ehkä avokaadoöljy.. :think: Vai sittenkin voi!:think::think:



    Löysin pari tutkimusta aiheesta:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15291498
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21691461
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2016
  13. Pusherman

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2004
    Viestejä:
    8 886
    Pihvit tottakai voissa.
     
  14. tomppa-69

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2012
    Viestejä:
    465
    Itse käytän aika usein second press-laatuista oliiviöljyä ruoanlaitossa, koska se on halvempaa (esim. Rainbow-perusoliiviöljy tai Bertolli Classico). Oikeastaan kaikki oliiviöljyt, missä ei ole extra virgin-merkintää, ovat paremmin kuumuutta kestävää second press-laatua. Monesti tulee sekoitettua laitettua pannulle oliiviöljyä ja nokare voita kaveriksi, ettei räisky. Luomu-extravirginiä tulee käytettyä muuten.

    Naudan sisäfileepihvit pitäisi paistaa erittäin kuumalla pannulla, siis semmoisessa lämpötilassa että teflon kärähtää. Näihin lämpötiloihin paras rasva on joko voi tai kookos. Itse en käytä naudanlihaa ollenkaan, eettis-ekologis-taloudellis-terveydellisistä syistä. Kana ja possu paistuu pienemmällä liekillä.
     
  15. Pusherman

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2004
    Viestejä:
    8 886
    Vähän myöhään ilmoittelet.
     
  16. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Öljyt on lihottavia. Niitä ei kannata käyttää liikaa ruoanlaitossa.

    Korkeassa lämpötilassa ruokaan muodostuu aina haitallisia yhdisteitä, vaikka ei käyttäisi mitään öljyä.
     
  17. Pezto

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Viestejä:
    784
    Ilman sokeria ne ei lihota, vaan on täydellistä energiaa ihmiselle.
     
  18. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Ei öljyjen lihottavalla vaikutuksella ole sokerin kanssa mitään tekemistä. Öljyt on maailman tiheimpiä kaloreita: ruokalusikallisessa on 120 kcal.
     
  19. Pezto

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Viestejä:
    784
    Et taida ihan sit ymmärtää mitä insuliini on ja mikä sen vapauttaa kehossa:D
     
  20. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Ei insuliinikaan asiaan liity. Öljy vaan on kaloripommi.
     
  21. Pezto

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Viestejä:
    784
    Sä et vaan pysty syömään rasvaa yhtä paljon ku sokeria. Sokeri on tän maailman vitsaus.
     
  22. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Pystyn helposti. Yksi ruokalusikallinen öljyä on tosiaan sen 120 kcal. Sokeri on enemmän ongelma jenkkilässä kuyin täällä.
     
  23. khan

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2000
    Viestejä:
    293
    On se iso ongelma täälläkin. Elintarviketeollisuus on rakentunut rasvakammoisuuden ympärille ja sokerin haittoja väheksytään vaikka suomalaiset ovat vuosi vuodelta ylipainoisempaa porukkaa. Kuitenkaan enempää tähän asiaan menemättä pitää sanoa, että jonkinlaista rasvaa ruoanlaitossa pitää yleensä käyttää jos jotain paistaa, etenkin vähärasvaista kanaa. Se on jo todettu ettei tiettyjä kasvirasvoja kannata käyttää, vaan ennemmin oliivi/avokado/kookosöljyjä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2016
  24. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Ei ole pakko käyttää rasvaa ruoanlaitossa, mutta voi sitäkin kohtuudella käyttää. Toi rasvakammoisuushöpinä ei pidä paikkaansa. Ravintosuositukset ei ole mitenkään rasvakammoiset. Sokerin haittoja paisutellaan nykyään ihan järjettömällä tavalla massamediassa.

    Oliivi/avokado/kookos on kaikki kasviöljyjä. :) Kookos ei ole terveellistä rasvaa.
     
  25. Sata100

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2012
    Viestejä:
    2 136
    Paistaminen mainittu monesti. Paistamisessa muodostuu epäterveellisiä aineita.

    Jos kuitenkin pitää paistaa, voi paistaa ilman rasvaa. Jos jostain syystä pitää kuitenkin paistaa lisärasvalla, kannattaa valita vähiten lisähaittaa aiheuttava rasvatyyppi, tyydyttynyt rasva, josta muodostuu vähemmän epäterveellisiä aineita paistettavaan ruokaan kuin tyydyttymättömistä rasvoista. Jos voin sijaan pitää jostakin järjenvastaisesta syystä käyttää kasviöljyä, voi valita sellaisen, joka on vähemmän innokas kemiallisesti yhdistymään paistettavan ruuan aineiden kanssa, eli rasvaöljy jossa on vähemmän monityydyttymättömiä ja enemmän tyydyttyneitä + yksittäistyydyttymättömiä. Lopuksi vielä mielipide, että kasviöljyssä paistettu ruoka maistuu kuin olisi maustettu tuberkuloosipotilaan keuhkolimalla.

    Kasviöljyjä tarvitaan kehon normaaliin terveeseen toimintaan. Järkevimmin ne ottaa kuumentamattomana. Omega-6 / omega-3 suhde 2:1 sopii kai useimmille. Useimmat saavat liikaa kuutosta (6:1 tai jotain).
     
  26. khan

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2000
    Viestejä:
    293
    Totta, nuo ovat kasviöljyjä myös. Tarkoitin siis, että tiettyjä kasviöljyjä tulisi välttää, kuten rypsi- ja auringonkukkaöljyjä. Olen kyllä edelleen eri mieltä kylmäpuristetusta kookosrasvasta, josta katson olevan positiivisia terveysvaikutuksia. Ainoa rasva, jonka katson haitalliseksi on transrasva.

    Kyllä nämä suomalaiset ravintosuositukset nimenomaan ovat rasvaa karsastavia - rasvaa uhrataan hiilihydraattien tieltä ja leipää markkinoidaan kuitujen lähteenä vaikka niitä saa kasviksista muiden terveyshyötyjen lisäksi. Kaikista huvittavinta on Diabetesliiton lautasmalli jossa pitää syödä verensokeria nostattavia ruokia ja sen jälkeen piikittää insuliinia. :facepalm:
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti