Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja sendi, 23.02.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Pertti_Pasanen_Spede

Rekisteröitynyt:
    25.10.2001
    Miten se ilmaisuus sitten toimii noiden kanssa jos 50 eurolla vähintään ei pysty välttämättä ostamaan joka kerta?

2. ojisama

Rekisteröitynyt:
    23.11.2006
    Osuus siis maksaa tietyn summan, ja jos määritelty säästösopimuksessa, että ostat ETF a:ta 50:llä (ja korkeintaan 55:llä, tms), niin jos se a maksaa sen 38€, niin tuossa ostetaan ilman muita kuluja yksi a. Tällöin tililtä lähtee tuo 38€.

Eli toisin kuin rahastoissa, et voi (helposti) laittaa tarkkaa summaa. Isommilla summilla, vähän ETF:stä riippuen, nuo menee (ainakin prosentuaalisesti) lähemmäs 'haluttua' summaa.

3. Merenantimet JiM

Rekisteröitynyt:
    08.10.1999
    Lähtökohtaisesti menee. Ainakin omat norjalaiset menneet aina oikein. Suomessa toimii todella hyvin nämä systeemit.

4. Vara-Paavi

Rekisteröitynyt:
    01.07.2016
    Kannattaa kyllä itse tarkistaa aina. Itsellä sellainen kokemus, ettei verottaja laske mitään ikinä väärin itselleen vahingoksi, vaan jos siellä on virhe ni se on käytännössä aina sijoittajan tappioksi... Terveisin monta tonnia veroissa säästänyt, kun jaksaa katsoa että tiedot täsmää :)

5. Feni

Rekisteröitynyt:
    13.10.2013
    Lisäksi ulkomaalaisissa osingoissa kannattaa huomioida, että osa veroista (yleensä 15%) maksetaan toisen maan verottajalle, ja loput menevät Suomen verokarhulle. Osa maista (USA, kuulemma ruotsi) pidättävät automaattisesti tuon 15% ja sinun ei sijoittajana tarvitse miettiä mitään; asiat toimivat automaattisesti oikein. Osa maista kuitenkin (lukemani mukaan Ranska, Sveitsi, Tanska ja monet muut) pidättävät enemmän veroja mitä Suomen ja tämän toisen osapuolen välinen verosopimus sanoo. Tälläisessa tilanteessa sinun pitää itse hakea palautusta vieraan maan verottajalta ylipidätetystä osasta. Mikäli kyse on yksittäisistä osakkeista ja pienistä summista, voi tästä koitua kohtuutonta vaivaa.

6. Merenantimet JiM

Rekisteröitynyt:
    08.10.1999
    Jees. Usein kun mollataan Suomea ja verottajaa ym. niin plussana pitää kyllä sanoa että veroilmoituksen "täyttäminen" on nykyään lastenleikkiä, järjestelmät toimivat erittäin hyvin arvopaperikaupassa. Ainoastaan ao-tilin/pankin vaihtamisen yhteydessä on joutunut ilmoittamaan hintoja.

7. ReBorn

Rekisteröitynyt:
    12.02.2001
    Saksan mahtipankkille ei ennusteta ruusuista tulevaisuutta. Onneksi itsellä olevat (ja suurin osa Nordnetin kuukausisäästössä olevat) DB:n ETF:t on fyysisiä, joten niiden pitäisi olla turvassa vaikka pankki kaatuisi tai "sijoittajavastuu" toteutuisi. Toki tuossa artikkelissa povataan, että DB:n johdannaisetkin taataan.
    Noin yleisellä tasolla ennustan, että jollain välillä saadaan kyllä johdannaisfinanssikriisi aikaiseksi. Sen verran paljon on kaiken maailman monimutkaisia finanssi-instrumentteja kehitetty ja myyty tämän vuosituhannen puolella.

8. Zetbo

Rekisteröitynyt:
    19.07.2003
    https://osakeliitto.fi/

Kannattaa Nordnettiläiset(ja muutkin) liittyä tuohon Osakesäästäjien Keskusliittoon. Ainakin ensi vuodeksi! Sillä saa kaupankäynti tason 3:lle Nordnetissä ja 7e laaki kaupat kotimaassa. Tuo Viisas Raha-lehti on myös mielestäni hyvä. Järjestävät myös kaikenlaisia tapahtumia joista suurin on mielestäni ollut ilmaisia. En kyllä ole itse osallistunut laiskuudesta tai ei ole aikataulut kohdannut.

9. Nmiet

Rekisteröitynyt:
    26.12.2012
    Ainakin oman alueen osaston aktiivisuus on korkea ja lähes kuukausitttain tulee kutsuja erilaisiin yritysesittelyihin ja tilaisuuksiin. Lisäksi kannattaa muistaa että jäsenmaksun voi vähentaa verotuksessa.

10. niko.m

Rekisteröitynyt:
    31.03.2013
    Itse taas vastustan liittymistä tuohon, palaan tähän kohta ja veikkaisin että Paapaakin haluaa sanoa tästä jotain. Mutta suurin "etu" on siis tuo NN:n 3:s taso. Jos tekisit joka kolmas kuukausi kaupan, niin ei-jäseneen verrattuna säästät 8€, jos teet joka toinen kuukausi kaupan, niin säästät 12€. Jäsenmaksu 34€, verovähennys kelpoista pääomatuloista. Eli normaalille palkansaajalle luultavasti hyöty on 30% eli 10.2€, sinänsä hyötyä ei juurikaan saa. Jos joka kuukausi teet kaupan, niin pysyt taso 3:lla ilman jäsenyyttäkin.

Sitten taas itse liittoon, itse erosin silloin hallintarekisteri-kohun aikaan (viime vuoden lopulla?). Liittohan vastusti sitä kovasti, joka on mielestäni (pienen) osakesäästäjän etujen vastaista. Toisekseen liiton suurimmat otsikot lehdissä ovat koskeneet Talvivaaraa. Tästäkin on jo hieman aikaa, mutta kuitenkin, se aika mitä tuota vatvottiin olisi voitu käyttää huomattavasti järkevimpiin asioihin. Tuo talvivaara-case sai osakesäästäjien keskusliiton näyttämään liikaa AY-liikkeiltä (omaan silmään), eli turhista asioista kitisijöihin. Jos kokee suurta solidaarisuutta SDP:tä tai vasemmistoliittoa kohtaan, sekä Antti Rinne/Li Andersson/Paavo Arhinmäki miellyttää, niin en näe syitä miksei tuohon liittoon liittyisi.

11. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Mä en eronnut, mutta pistin useamman vihaisen mailin, jossa perustelin, miksi Osakeliiton hyvin mustavalkoinen (vastustava) suhtautuminen hallintarekisterilakiin ei ole missään nimessä kaikkien osakesäästäjien toiveiden mukaista. Eivätkä kaikki perustelut kestä päivänvaloa. Mutta kuulun osakeliittoon yhä siksi, että se on ainoa etujärjestö, jota ehkä hieman kuunnellaan myös kun tehdään verotuspäätöksiä, jotka vaikuttavat piensijoittajiin. Saamaton järjestö, mutta silti ainoa joka tukee piensijoittamista. Eikä tuo kulu ole kummoinen.

Hallintarekisteriasia on valitettava, mutta vastassa on niin iso muuri, ettei sitä hevin kierretä vaikka Osakeliitto sitä puoltaisikin. Veikkaan, että laki muuttuu kun EU sitä vaatii. Siihen asti kärvistellään - ja piilotetaan ne osakkeet jos siltä tuntuu nykyisin menetelmin.

12. Zetbo

Rekisteröitynyt:
    19.07.2003
    Itse PK-seudulla asuvana myös tulee paljon kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin, mutta en paikan päälle ole valitettavasti vielä päässyt. Suurin syy on, että ei ole potentiaalisia firmoja ollut esittelyissä tai jos on ollut niin oon ollu duunissa tai jotain muuta. En jaksa mennä kuuntelemaan jotain Heranthis Pharmaa kun ei ole aikomustakaan sijoittaa kyseiseen kiskaan. Tämmösenä lähiörottana kyllä vähän ahdistaa aina mennä tuonne keskustaan, mutta ymmärrän miksi ne on aina siellä... :D

13. Zetbo

Rekisteröitynyt:
    19.07.2003
    Ei taida olla oikein muita piensijoittajienliittoja. Suomessa muutenkin vähän semmoisia piensijoittajia jotka on tarpeeksi aktiivisia liittyäkseen johonkin liittoon. Parempi ehkä yrittää vaikuttaa tähän "huonoonkin" liittoon sieltä sisältä päin kun olla liittymättä mihinkään. Itse pidän tuota Viisas Raha-lehteä jo kohtuu hyvänä perkkinä liittyä tuohon ja tuo Nordnetin taso3 on plussaa vaan. Onhan tuolla noita muitakin alennuksia, mutta itselle ei ole käyttöä.

14. vw_g1

Rekisteröitynyt:
    04.08.2014
    Miten tuo veronmaksajain keskusliitto, onko sen jäsenyydessä jotain pointtia? Onko joku jäsenenä?
    Lehteä ( Taloustaito ) olen silmäillyt ja joitain ihan ok juttuja ollut.
    https://www.veronmaksajat.fi

15. Corex

Rekisteröitynyt:
    14.07.2001
    Voisinpa itsekin liittyä Osakesäästäjiin. Nordnetilta tulisi muutama euro kotiinpäin kuluissa kun ei sitä nyt joka kuukausi tule kauppoja tehtyä. Lehti vaikuttaa myös asialliselta...

Onhan nuo soitelleetkin minulle muutaman kerran mutta tällöin kiinnostus on ollut nolla.

16. ddude

Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Olen jäsenenä.
    Isoimmat edut itselle on ilmainen veroneuvonta jota olen käyttänyt keskimäärin kerran vuoteen.
    Lisäksi kun omat vakuutukset on IF:ssä siitä saa kohtuullista alennusta.
    Noiden lisäksi olen käyttänyt Tallinkin edun ja lehdessä on ihan ok juttuja mutta ei mitään mullistavaa.
    Kaiken kaikkiaan musta ihan kannattavaa kun jäsenmaksu on vain 25€ /vuosi.

Tässä puhutaan nyt eri hommasta eli osakesäästäjistä joiden jäsenenä saa Nordnetin wintrade kaupankäyntialustan ja jtn muita etuja.
    Lehti siis tässä "Viisas Raha" ja jäsenmaksu 34€/vuosi

17. Nokkari

Rekisteröitynyt:
    22.05.2014
    Miettinyt tuota FIFO käytäntöä ja miten esim. Seligsonilla voi valita myydessä eniten/vähiten voitolla olevat osuudet rahaston sisällä.

Tuleeko indeksisijoittajalle sittenkin edullisemmaksi käyttää Seligsonin rahastoja verraten Nordnetin ETF:ät? Jos ajatellaan että voi myydessä aina valita ne osuudet, jotka ovat vähiten voitolla, tai poimia vähennettävät tappiot? Verotuksen kannalta tuossa mielestäni pystyy säästämään huimasti, verraten vaikka sijoittajaan joka on ostanut vuosia jotain World ETF:ää. ETF:ät kuitenkin menevät aina myydessä FIFO:n mukaan.

Edit: Tämä tuli mieleen suunnitellessa alle 1000€ verotonta myyntiä. Seligsonilla pystyy valkkaamaan vuosien mittaan sijoitetut eniten voitolla olevat osuudet. ETF:issä ei mitään joustoa, vaan aina menee myydessä ensin ostetut.

Viimeksi muokattu: 29.09.2016
  18. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Riippuu varmaan hyvin paljon siitä, kuinka paljon ja missä vaiheessa niitä myyntejä tulisi. Mitä kauemmin vain säästää ja mitä pienemmät myynnit ovat, sitä kannattavampia ovat Nordnetin halvat ETF:t. Ja hankintameno-olettama on kuitenkin aina käytössä, mikä rajaa verot pariinkymmenee prosenttiin myyntisummasta vaikka olisi kuinka noussut.

19. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Onkos muut katselleet Vincitin osakeantia jo? :)

20. Nokkari

Rekisteröitynyt:
    22.05.2014
    Tämä totta kyllä.

Mietityttää vaan esim. tilanne jos nyt sijoittaa, ja kohta tulee vaikka 50% kurssiromahdus, niin ei vähennyksiä tipu vättämättä, jos on vanhoja voitollisia sijoituksia pohjalla. Verraten tilanteeseen että voisi poimia nämä viimeksi sijoitetut osuudet. Summista riippuen vähennykset voisivat olla vaikka kymmeniä tuhansia. Sitten jos vielä on muita pääomatuloja, niin näistäkin voisi nykyisin vähentää.

Ehkä pitäisi Nordnettiin tehdä useampi salkku, jossa on päällekkäisiä indeksi etf:iä ja monelta eri yhtiöltä. Voisi näiden välillä veivata. Aina kun tietty kohde on tarpeeksi voitolla, niin sijoitukset uuteen kohteeseen, tai vaihtoehtoisesti samaan kohteeseen, mutta eri salkkuun.

Edit: Täyty vielä mainita, että olen suhteellisen kyrpiintynyt kaikkeen sijoittamiseen liittyvään kikkailuun. Pakko kai näitä on silti miettiä. Lakimuutosten myötä kikkailun määrä tuntuu aina vaan kasvavan.

Viimeksi muokattu: 29.09.2016
  21. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    @Nokkari, järkevää voisi olla hajauttaa. Eli ostat sekä Seligsonin että Nordnetin kautta. Saat näin liikkumavaraa ja erikoistilanteissa voit hyödyntää Seligsonin FIFO-poikkeuksia.

22. Formica

Rekisteröitynyt:
    07.12.2000
    Onko tässä nyt oikea riski, että DB:n synteettiset ETF:t muuttuisivat arvottomiksi näiden sekoilujen tuloksena? Siihen ei ole varaa, joten pistänkö kaiken myyntiin? Tuleeko vain turhia kuluja, kun alan näitä uusiksi vekslaamaan?

23. Mechanical Man

Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    Pikkasen tiirailin. En vielä mitään syvällisempää.. Työntekijät kuulemma uskovat itse nousuun..

24. -Hrym-

Rekisteröitynyt:
    01.11.2014
    Kellään muulla Deutsche Bankin liikkeeelle laskemia swap etf:iä? Itsellä on kohtalaisesti DBX9:ä ja DBXU:ta ja molemmat ovat tuottaneet kohtalaisen hyvin, mutta nyt ruvennut hieman arvelluttamaan niiden omistus koska DB:n tilanne on tällä hetkellä aikas arveluttava.

25. Endemon

Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Miksi? DB on too big to fail. Ei sille voi käydä mitään.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen