Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja sendi, 23.02.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Jos kuitenkin löytyy ~yhtä vaihdettu fyysinen ETF samoilla kuluilla vrt. synteettinen, niin itse ainakin otan fyysisen. Enkä siis omista yhtään synteettistä. Eihän sillä suuremmalla vastapuoliriskillä tässä maailmantilassa ole mitään merkitystä, mutta pitkällä tähtäimellä sijoitettaessa tilanteet ehtivät muuttua moneen kertaan ja itse ainakin mieluummin omistan fyysisiä kuin synteettisiä, kun joku suurempi katastrofi iskee.

2. Zepi

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Usein synteettisissä on alemmat kulut, joten eipä se mielenrauha (tietenkään) ilmaiseksi tule. Tämä toki on vain semmoinen ohjenuora, yksittäisissä tapauksissa tilanne voi vaihdella.

3. filt

Rekisteröitynyt:
    03.09.2004
    Eihän fyysisessä toteutuksessa mitään vikaa ole ja mieluusti itsekin sellaiseen sijoitan. Synteettisiä kamppeita on tarjolla usein sellaisille markkinoille, joihin fyysinen toteutus on vaikeaa ja kallista, eikä näissä kannata mitään mörköä nähdä. Kuluissakaan ei ole kovin merkittävää eroa, joten jos fyysinen löytyy, niin siihen yleensä kannattaa toki sijoittaa. Mutta jos rahasto on johonkin länsipörssiin listattuna, ei se oletettavasti ihan täyttä huttua ole, oli kyseessä sitten fyysinen tai synteettinen replikointi.

Se on ihan kokonaan toinen asia, onko rahasto tehokas seuraamaan indeksiä, jota sen olisi tarkoitus seurata. Tällä voi olla paljon suurempi merkitys sijoittajan tuottoon, kuin rahaston kustannuksilla ja replikointitavalla.

4. 37120

Rekisteröitynyt:
    30.04.2012
    Mitä olette ajatelleet tehdä SSAB:n annin kanssa?

Voisiko joku selittää, mitä vaihtoehtoja minulla on, jos omistan esim. 1000 osaketta? En haluaisi merkitä kaikkia mahdollisia osakkeita, mutta miten muut aikovat tehdä?

Voinko esim. merkitä osan merkintäoikeuksistani 1,13 Euron merkintähinnalla ja sitten myydä loput merkintäoikeudet?

5. Pihlaja

Rekisteröitynyt:
    19.06.2013
    Voit. Nordnetissä ja Danskessa onnistuu kokonaan netissä. Nordeassa ja OP:ssa vissiin myynti netissä, mutta merkintä kirjeitse, puhelimessa tai konttorissa.

Itse tein niin, että myin kaikki osakkeet ja ostin 50% lisää merkintäoikeuksia. Lopputuloksena siis hieman laimenee omistus (noin 30%). Tuon osakkeiden vaihdon merkintäoikeuksiin tein, koska oli arbitraasia parhaimmillaan yli 7 senttiä per osake. Lisäksi tuli verotukseen tappioita, vaikka osakkeet oli 20-30% voitolla ennen merkintäoikeuksien irtoamista.

eidt. Saatan vielä ostaa lisää merkintäoikeuksia niin, että laimeneminen jäisi 0-10%.

6. 37120

Rekisteröitynyt:
    30.04.2012
    Tarkistan.. Myit osakkeesi päivän hinnalla (1.9 Eur tjsp) ja sen jälkeen ostit merkintähinnalla 1,13 Eur koko setin + 50 % lisää. Ymmärsinkö oikein?

7. Pihlaja

Rekisteröitynyt:
    19.06.2013
    Myin kaikki osakkeet 1,85e/osake. Ja ostin lähes samaan aikaan lisää merkintäoikeuksia noin puolet noiden osakkeiden määrästä ja ne maksoi 0,57e/mo. Sitten kun nuo ostetut merkintäoikeudet merkitsee tulee hankintahinnaksi (8/7)*0,57+1,13= 1,78e/osake. Alkuperäisillä annista saaduilla merkintäosuuksilla verottajan hankintahinnaksi tulee vain tuo 1,13eur/osake. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Ja tuo (8/7) on siis se, että kahdeksalla merkintäoikeudella saa seitsemän osaketta.

8. marg3

Rekisteröitynyt:
    24.10.2002
    Ei, minä olen homo!

Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  9. Rubbish

Rekisteröitynyt:
    03.06.2003
    Aikooko joku osallistua Pyynikin panimon antiin? Parasta tuottoa tuolla tuskin saa, että ihan vaan mielenkiinnosta itse lähtisin mukaan. Mutta onko tuolla firmalla minkäänlaista mahdollisuutta selviytyä edes seuraavaa 5 vuotta?

http://pyynikin.com/osakeanti/

10. Pihlaja

Rekisteröitynyt:
    19.06.2013
    Miten niin tulee laskemaan kävi miten vaan? Uskoisin, että jos pysyy, niin tulee kesän aikana 10% nousu. Jos taas lähtee, niin tulee nopeasti 10-15% lasku, josta noin puolet palataan vähitellen.

11. marg3

Rekisteröitynyt:
    24.10.2002
    Ei, minä olen homo!

Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  12. Zepi

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Mistä se epävarmuus nyt yhtäkkiä lisääntyisi, brexit äänestyksen päivämäärä on tiedetty jo vaikka kuinka pitkään. Tuloksen selviäminenhän vain vähentää epämääräisyyksiä.

13. jmjh

Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Eiköhän tässä haeta sitä, että kurssit laskee (ehkä) ennen äänestystä epävarmuuden takia. Ihmiset yrittää pelata varmaan päälle ja myyvät omistuksiaan, joka laskee kursseja.

14. webspy-FIN

Rekisteröitynyt:
    15.12.2009
    Kullan hinta pomppaa kohta

15. Smallspender 2.0

Rekisteröitynyt:
    15.01.2013
    Latasin sitten sekä My Stocks Portfolio widgetin, että Seeking Alpha sovelluksen, joten eiköhän näillä ainakin hetken aikaa pärjää. :)

Brexit huoletkin näköjään taas jo kaikonneet tässä kohtaa juuri kun alkoi vihdoin näyttää taas mielenkiintoiselta.

Onko jollakin muuten suositella hyvää perustason (derivatives for dummies) kirjaa johdannaisista? Olisi nimittäin noihinkin markkinoihin jossain vaiheessa mielenkiintoista edes vähän perehtyä.

16. Kazansky

Rekisteröitynyt:
    01.07.2014
    -

Viimeksi muokattu: 12.06.2018
  17. Man1ac Banned

Rekisteröitynyt:
    24.01.2003
  18. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Noin se menee. TWR tai MWR taitavat olla se oikea tapa laskea tuottoa. Taulukkolaskentaohjelmissa on apuja noiden tekemiseen. Jotkut välittäjät myös ehkä antavat suurinpiirtein oikean lopputuloksen. Kannattaa kysyä. Vertailussa pitäisi sitten vielä ottaa verotus ja kulut oikealla tavalla huomioon. Joten aika monessa kohdassa voi mennä pahasti metsään.

19. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Mikä olisi järkevin tapa säästää rahaa pidemmällä aikavälillä (5-10 vuotta) tällaiselle Tauno-tavikselle joka ei ymmärrä hevon vittua osakkeista, pörsseistä yms. eikä kiinnosta opetella koska en kuitenkaan opi? Jotenkin on vähän sellainen kutina, että jos luotan pankin asiantuntijoihin ja puljaan niiden kautta jtn rahastoja tms. niin voitot palaa kuitenkin pankin palvelumaksuihin ja provikoihin kun taas mahdolliset tappiot maksan minä.

20. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Taisit jo vastata itse itsellesi:

21. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    No ei kun siis ihan oikeasti haluan tietää, että mihin minun kannattaisi rahani pistää, kun tavoitteena on luonnollisesti saada niille paras mahdollinen tuotto ilman merkittävää riskiä siitä, että häviäisin kaiken. Vai pitääkö tuo vastauksesi tulkita niin, että ei kannata laittaa rahoja minnekään vaan makuuttaa tilillä?

22. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Sait jo vastauksen viime kerralla:

Noiden lisäksi on Nordnetissä Superrahastoja. Seligsonilla on myös edullisia osingot uudelleensijoittavia rahastoja.

23. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Ei oikein vakuuta nämä nordnetit ja seligsonit. Joo ovat tehneet voittoa, mutta että siis antaisin rahani jollekin yhtiölle joka puolestani sijoittaa rahat... No entäs sitten jos vuosien jälkeen käykin niin, että nuo firmat vain lopettavat toimintansa ja häipyvät asiakkaidensa rahojen kanssa huitsin nevadaan? Mitenkäs sitten suu pannaan? Miten voisin luottaa siihen, ettei näin käy?

24. Viliz03

Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Miten pystyt luottamaan ettei pankki vie rahojasi?

25. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Laki vaatii rahaston pitämään asiakkaan varat erillään. Konkurssissa kaatuu rahastoyhtiö, ei rahasto. Jos et luota järjestelmään, niin jätät tietenkin sijoittamatta.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen