Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja sendi, 23.02.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Samaani-man

Rekisteröitynyt:
    27.03.2010
    Eipä taida Nordnet tarjota mitään vaihtoehtoja tuolle. Itsellä Nordnetissä tili ja eipä tunnu turvattomalta, kun 20+ merkkiä pitkä ja vahva salasana ja tunnuskaan ei ole mikään nimimerkki tyyppinen. Nuo olen rakentanut myöskin niin, että ne on aktiivisessa muistissa, niin eipä ole käytettävyyden kanssakaan ongelmia. Itse asiassa enemmän vatuttaisi joidenkin numeroyhdistelmien kanssa pelailu tai vastaava.

En itse asiassa tiedä, kuinka helposti tililtä saisi nyysittyä rahat, jos jonkun nordnettiläisen tilille murtautumaan. Kun tilille antaa nostotilin, niin tuo vielä varmistetaan jollain puhelinvarmenteella yms. Nopeasti ajateltuna rikollinen voisi vain olla niin mulkku, että möisi kaikki osakkeet laitaan tai ostaisi tilillä olevilla rahoilla salkun täyteen roskalappuja.

Tottakai koskaan ei voi olla turvassa, mutta sanotaanko näin että suurin tietoturvauhka on se käyttäjän oma kone ja itse olen oman koneeni tietoturvan yrittänyt kokonaisvaltaisesti nostaa pahdollisimman korkealle tasolle. Vielä kun jossain vaiheessa pääsis Windowssin orjana olemisesta eroon, siirtyminen täysverisesti Linux-maailmaan olisi vain jaksamisesta kiinni, kun muuten Linux on ihan tuttu.

2. ntz

Rekisteröitynyt:
    18.08.2001
    Nykyään palveluntarjoajien on naurettavan helppoa tarjota 2-factor autentikaatio halukkaille vaikkapa google authenticatorin avulla. Eli kirjautumisen lisäksi pitää syöttää minuutin välein vaihtuva numerosarja jonka saa kännykästä. Sinulla on virheellinen turvallisuuden tunne jos kuvittelet että pelkkä kiinteä tunnus/salasana riittää kunhan ne ovat riittävän pitkiä.

Tämän puute on Nordnetin suurin miinus, perusasiat pitäisi saada ensin välttävälle tasolle eikä lähteä kehittämään mitään sharevilleä kuten ovat tehneet.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    LG BP250

LG BP250

55,95 €
    -19 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. Crasso

Rekisteröitynyt:
    11.07.2012
    Tuo on aivan totta, mutta jos joku murtaa käyttäjätunnuksen ja salasanan jää vahingoksi lähinnä kiusanteko. Rahaa ei sinäänsä saa kuin vastatilille ellei onnistu aspan kanssa jossain social engineeringissä. Toivottaisin 2factorin tervetulleeksi esim niin, että sitä vaadittaisiin kauppojen ja siirtojen yhteydessä.

Ja Paapaalle kiitos kommenteista. Voisihan tuota kokeilla, mutta minulle veroautomaatio ainakin on sen verran arvokasta ajansäästöä etten vaihda Nordnetistä jos säästö jää max muutamaan kymppiin vuodessa.

5. Samaani-man

Rekisteröitynyt:
    27.03.2010
    Ilmeisesti viestistäni ei välittynyt se ajatus, että Nordnet tarjoaa minulle "riittävän turvallisuuden", jotta olen valmis heidän palveluaan käyttämään. Kuten mainitsinkin, 100% turvallisuutta on mahdotonta saavuttaa ja edelleenkin painotan, että kun pitää huolen OIKEASTI oman koneen tietoturvasta, niin eipä tartte yöuniaan menettää jonkun Nordnetin kirjautumiskäytännön takia. Jos tilisi varastetaan vakoilemalla tai murtautumalla jotenkin tuon liikenteen salauksen läpi tai suoraan Nordnetin järjestelmiin, niin sitten kannattaa pelata tavallista enemmän Lottoa ja ainakin saat oikeutetusti syyttää palveluntarjoajaa, joka varmasti tavalla tai toisella joutuisi korvausvastuuseen. Siinä kuitenkin olen samaa mieltä, että kauppojen ja siirtojen yhteydessä voisi hyvin olla joku lisävarmistus, koska se ei sinäänsä käytettävyyttä huononna. Itse tulee kirjauduttua salkkuun välillä muutenkin kuin vain kauppoja tai siirtoja tehdessäni, joten en huoli mitään "vaivalloisia" kirjautumiskäytäntöjä.

Tietoturvapuoli on tietenkin hemmetin tärkeä, kun kyseessä on osakesalkku, mutta lähinnä kannattaa puntaroida tietoturva/palvelun kustannustehokkuus optimointia ja Nordnet on tällä hetkellä useimmalle piensijoittajalle se halvin vaihtoehto kaupankäyntikulujen ja säilytyksen osalta. Muutenkaan en ole joutunut painimaan Nordnetin kanssa minkään ongelmien kanssa, joita kivijalkapankkien palvelut tuntuvat kohtaavan aika-ajoin.

Toisaalta toivotan Lynx:in tervetulleeksi Suomeen ja Nordnet voi hyvinkin vaihtua Lynx:in palveluihin kunhan alkavat ensin tarjoamaan kaupankäyntiä myös Helsingin pörssissä ja jos alkaisivat siirtämään verotustiedot yms. tiedot automaattisesti verottajalle. Tätä ei ehkä koskaan tapahdu tai se vie ainakin vielä pitkän tovin, mutta vähintäänkin Lynx tuo kaivattua kilpailua noihin kaupankäyntikuluihin, jotka voisivat olla Nordnetissäkin huomattavasti halvemmat.

6. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Nordnettiin saisi tulla sama homma kuin Seligsoniin että joka kirjautumisessa tulee mailiin viesti että tilille kirjauduttiin ja IP osoite josta se tapahtui. Jos siis joku kirjautuisi tilille tietäisi sen samantien ja pystyisi toimimaan.

7. Sponssi

Rekisteröitynyt:
    29.08.2006
    Eikö tuo olisi aika riskialtista hoitaa autentikointi jonkin googlen tapaisen yrityksen kautta. Eli yrityksen, jonka business on nimenomaan omistaa sinun tietosi ja myydä niitä eteenpäin.

Ja tuohon kun ymppää googlen koon ja sen, että se on kotoisin maasta, jossa tiedustelulla on laillinen oikeus päästä kaikkiin yrityksen asiakkaan tietoihin. Ja google ei kai edes pyristele hallintoaan vastaan noissa tietoluovutuksissa, kuten paremmat firmat. Esim. Microsoft käy ilmeisesti edelleen kallista oikeustaistelua liittovaltiota vastaan, koska koittaa suojelle asiakkaidensa tietoja.

8. poppis90

Rekisteröitynyt:
    24.09.2009
    Eikö ole aika riskialtista ylipäänsä hoitaa raha-asioitaan internetissä? Tai ylipäänsä ihmisen kanssa - sehän se heikoin lenkki aina.

9. niko.m

Rekisteröitynyt:
    31.03.2013
    Eipä oikeastaan. Live-linux ja puhdas käynnistys aina kun menet nettipankkiin. Vaihtuvat turvaluvut tuohon vielä niin riskiä ei edes teoriassa ole. Ainakin jos lähelläsi ei ole ketään.

10. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Yritin ostaa nordnetissä ulkomaista osaketta, mutta rahat palautuivat.. mistähän moinen voisi johtua...

ei näy toimeksiannoissa eikä omassa salkussa.

11. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Kysyisin asiaa Nordnetistä, en Murosta.

12. Nomber

Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Miten menee kun olen ostanut eri aikoina seligsonin rahastoja. Jos myisin esim. puolet niin mikä on voitto mistä maksan verot? Jokin keskimääräinen tuottoprosentti tms? Eli tuskin voi valita mitä myy? Eli myisi vaan jotain ostoerää joka on tappiolla tai +-0? Eikä maksaisi veroa kun ei voittoakaan olmut.

13. ojisama

Rekisteröitynyt:
    23.11.2006
    Eikö se ainakin oletuksena myy vanhimpia ensin, ja erittäin voit laskea voiton (ja siten keskimääräisen tuottoprosentin).

Hämärä muistikuva, että täällä on ehkä vastattu (ainakin siitä oli puhetta) siihenkin, että voiko noita myydä muutenkin kuin ikäjärjestyksessä...

14. wna

Rekisteröitynyt:
    27.05.2008
    Myynneissä aina salkkukohtaisesti FiFo = First in, First out.

Pelimiehillä on useita salkkuja..

15. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Tässä oli puhe rahastoista ja rahasto-osuuksia voi yleensä pyynnöstä myydä eri järjestyksessä kuin fifo. Seligsonin kautta pitäisi onnistua. Kannattaa kysyä tarkemmin sieltä.

Ja Nomber, joka myydylle osuudelle katsotaan erikseen se voitto ja siitä vero. Keskijutut voit laskea itse, mutta vero määräytyy joka osuudelle erikseen.

16. Nomber

Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Tarkoituksena mahdollisesti myydä kaikki rahastot ja pistää tilille rahat.(1,6% korko) Tuli ostettua kämppä lainalla ja omat rahat pidettyä sijoituksissa, mutta toisaalta tässä aika iso riski, että jos rahastojen arvot oikein tippuu niin vain laina jää käteen. Tililtäkin saisi enemmän korkoa verojen jälkeen kun lainasta joutuu maksamaan ja riskiä ei olisi.

Ja nyt olisi vielä huipussaan tuo rahastojen arvo joten sinänsä ei tavallaan huono hetki.

17. Galaxy

Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Kaikkea voi tietysti aina tapahtua, mutta en oikein näe syytä toimia noin. Rahastojen arvo ei noin vain tipu siten että käteen jäisi vain asuntolaina. Melko suurella todennäköisyydellä tuolla liikkeellä häviät vuodessa useamman % verran tuottoa...

Toisaalta ymmärrän osaltani mitä varmaan tarkoitat fiiliksen pohjalta. Saavutan itse todennäköisesti ensi vuonna sen pisteen että mulla on enemmän sijoituksia kuin lainaa eli olen ns. nettovelaton. Vaikka taloudellisesti ajaltetuna on ehdottomasti järkevämpää pitää lainaa ja sijoituksia kuin käyttää rahat lainan maksuun, niin jostain syystä ainakin oma mieli on sellainen että ajatus velattomuudesta kuulostaa todella houkuttelevalta. En kuitenkaan siihen virheeseen aio sortua.

18. amoult

Rekisteröitynyt:
    19.12.2000
    Eikös salkun yleisnäkymässä näkyvään keskihintaan laskettu mukaan myös välityspalkkiot? Eli siitä voisi syntyä pientä heittoa verratuna varsinaiseen ostohintaan. Vai mikä sulla on siinä pielessä? Ota ihmeessä NN asiakaspalveluun yhteyttä jos ovat jotenkin väärin mielestäsi.

19. rapinaa

Rekisteröitynyt:
    10.09.2013
    Ilmeisesti ne kulut ovat siinä mukana, mutta silti omat laskelmat ei mätsää. Toisaalta: senhän voi itse klikkaamalla muuttaa mieluisakseen. Not a big deal.

Enemmän minua kummastuttaa tuo ostoerittäin näkyvä lista. Siellä on siis yksi osto "pilkkoutunut" itsestään noin 15 osaan, joista pari osaa on "nollan osakkeen" kokoisia, mutta silti niillä on jokin hankinta-arvo. Tuo kyseinen toimeksianto kuitenkin toteutui yhdellä kaupalla, ei siis noin 15 osassa. Lisäksi nämä noin 15 osaa ovat arvoltaan ja määriltään toisistaan suuresti poikkeavia, arvoiltaan reilusti enemmän hajontaa kuin kyseisenä päivänä. Kaiken kruunaa se, etteivät tuon osakkeen osalta kappalemäärät täsmää, eli listassa on enemmän "yksittäisostoja" kuin viivan alla --- minkä määrän siis oikeasti omistan. Olen kyllä osallistunut yhtiön anteihin pariin otteeseen, ehkäpä ne voivat vaikuttaa asiaan?
    (Screenshotilla olisi helppo havainnollistaa mitä tarkoitan mutten kehtaa)

PS. Turkin talouden tulevaisuudesta näkemyksiä?

Lounastauolle? :think: :kippis:

20. nikoliz

Rekisteröitynyt:
    22.08.2012
    Onko IB:llä tapahtunut joku hinnanmuutos? Ostin osakkeita ja IB väittää comissioksi 0.25-0.37 usd? Ennen oli ~0.70 usd:n luokkaa.

21. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    On näköjään:

"USD 0.35 minimum per order for all monthly volumes."

Halpa muuttui siis vielä halvemmaksi :D

22. Zepi

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Noilla hinnoilla on kyllä ikävän vaikea pitää sormet erossa safkiksen ajan pikkuveivauksista :D

Onneksi mobiili-klienttiin tarvitsee sentään 2-factor passut niin vähän hidastaa ja lisää harkintaa osta-myy-osta-myy veivaukseen.

23. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Prosentin kultaisella peukalosäännöllä sallittu minimierä olisi siis huimat $35 :D

Ei voi valittaa, mutta laitoin kyselyä IB:n suuntaan, että miksi eivät julkaise näistä tiedotteita ja kysyin, muttuiko hinnastossa joku muukin asia.

24. ntz

Rekisteröitynyt:
    18.08.2001
    Ideahan 2fa:ssa on että kaksi varmennuskeinoa ovat toisistaan riippumattomia. vaihtuvan turvakoodin lisäksi siis pitää kirjautua oikealla tunnus/salasanaparilla palveluun nykyiseen tapaan. itse palvelun kirjautumistiedot eivät todellakaan menisi googlelle, googlea käytetään pelkästään tarkistamaan että vaihtuva numerosarja täsmää (=varmistaa että kirjautujalla on salasanan lisäksi tietty kännykkä hallussaan).

Toki esim. RSA:lta saa fyysisiäkin avaimenperiä joissa numerot vaihtuvat ja laput voidaan lähettää paperilla kuten esim. Nordea tekee, mutta nettipohjainen ratkaisu ei vaadi käytännössä lisäkustannuksia. Kaikissa palveluissa joissa olen tätä 2fa:n nähnyt käytössä, se on myös ollut kytkettävissä pois niin halutessaan, ja käyttäjät ovat voineet vapaasti valita mihin toimintoihin lisävarmistusta tarvitaan.

25. Nomber

Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Itseäni ei velattomuus sinänsä houkuta vaan tilanne jossa minulla on X määrä velkaa ja X+Y määrä rahaa varmassa tallessa tilillä josta saa enemmän korkoa kuin lainasta maksan. Sitten kun on tuo noin X määrä varmassa paikassa niin olisi tarkoitus laittaa rahastoihin jne. paremmin tuottaviin kohteisiin loput.

Myin nyt vajaalla tonnilla rahastoja tälle vuodelle niin saa verottomana noi ja täytyy katsoa tammikuun alussa mikä on rahastojen arvo ja mahdollisesti myydä loput. Kuitenkin jonkinlainen mielenrauha ja ajatus siitä, että saa koska vaan maksettua koko lainan pois on ainakin minulle aika tärkeä, vaikka siitä maksaisikin menetettyinä korkoina kovan hinnan.

26. mendoza

Rekisteröitynyt:
    04.08.2009
    Onk murot lähteneet tuottoa.fi osakkeisiin mukaan? Sieltä uutisoitiin nyt uusista C-sarjan osakkeista, joita myydään 2015 alusta. Olennainen muutos on maksimikoron putoaminen 8% - > 7%.

Voiko tästä lukea jotain? Pitäisikö paeta vai panostaa?

Itellä nyt 4k€ kiinni, puolet tästä jo 38kk. Toiminut (omistaminen) kuin junan vessa, nostoista ei kokemuksia. Osingot maksavat kuukausittain ulos, maksettu aina kuun ekana pankkipäivänä. Tämän vuoden alusta alkoi menemään 7% veroa, sitä ennen oli verotonta.

Viimeksi muokattu: 03.12.2014

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi