Omatekoinen salmiakkikossu + muut viinamixit

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja yannara, 28.04.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Tranfire

Rekisteröitynyt:
    02.06.2010
    Löytyy tuosta pöydältä vajaa purkki Poppamiehen tulisia Lempeä Vadelma -karkkeja, onko joku niitä sekoitellut viinaksiin? Tuleeko hyvää/tulista ja kuinka monta karkkia uskaltaa laittaa esim. 0,5 litran viinapulloon? Vähän jos etukäteen tietäisi sekoitussuhteita ja muiden kokemuksia, niin uskaltaisi läträrä putelin chiliviinaa...

2. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Onkos kukaan kerennyt maistelemaan tuota Chymoksen chiliminttua? Voisi kuvitella olevan melko veikeetä tavaraa.

3. deadstar

Rekisteröitynyt:
    05.08.2005
    Nyt kokeiltu 1,5pussia toffeemarianneja reiluun 4dl kossuun, en pitänyt koska viinan maku puskee liikaa esiin. Ei ole edelleenkään hedelmäturkinpippureiden voittanutta :kippis:

4. zyzz666

Rekisteröitynyt:
    22.02.2013

Eikö kellään ole kokemusta härskit sillit+viina mixistä? Tarkoituksena olisi itse tulevaisuudessa tehdä ja haluaisinkin tietää onko se sen arvoista.

5. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    On tehty ja toimii hyvin

6. teemuta

Rekisteröitynyt:
    28.04.2010
    Ajattelin kokeilla 0,3 tai 0,5 viinaa tehdä... onko merkillä väliä, alkosta ja halpaa pitäs olla.
    Onko pussillinen mustia purkinpippureita riittävästi 0,3/0,5 satsiin? Kantsiiko vaikka lakritsalia laittaa sekaan?

Varmaan ihan rittää, että murskaan pussin sisällön mahd. pieniksi paloiksi ja pudotan pulloon? Sitten pariks päiväks pullo jääkaappiin/pakastimeen ja välillä ravistus=DONE?

7. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Samapa se on mihin sen tekee. Pullo auki, huikat ja sitten karkit sen kokoisena, että mahtuu kaulasta sisään. Huikat tietty sen takia, että muutenhan se tulvii yli. Luonnollisesti... Enpä ole koskaan maistanut mixeriä missä olisi liikaa ollut turkkareita. Maun mukaan puolesta pussista kokonaiseen. Tosin salmari on aika skeidaa verrattuna esim. fisuun.

En mä kyllä pulloa laittaisi pakastimeen, ennenkuin suurimmat kökkäreet on liuenneet. Ravistelua vaan. Liukenee patterin päällä suht nopeasti ilman sitäkin. Kiireellisessä tapauksessa olen itse temponut pastillit ja kossut blenderiin ja antanut surista. Toimii näinkin. Lisäksi vedenkeitin ja astianpesukone on testattu. Vedenkeittimessä tietysti lasipullo, vettä ja pohjalämmitteinen malli (lienee itsestäänselvyys mutta eihän näistä tiedä).

8. teemuta

Rekisteröitynyt:
    28.04.2010
    Oletko siis laittanut viina+salmiakki sekotuksen pesukoneeseen/vedenkeittimeen?
    Voishan tuota sitten vaikka normi kattilassa lämmittää.

9. Leggins

Rekisteröitynyt:
    04.11.2010
    Voi sen potun laittaa vaikka astianpesukoneeseen. Äkkiä ne liukenee, itse yleensä laitan edellisenä päivänä liukeneen, on sitten seuraavana päivänä makiaa.

10. BillyB

Rekisteröitynyt:
    22.01.2008
    Jotain "home made" absinttia vois viritellä. Millähän tuohon juomaan (pohjana tietenkin wahva kirkas viina) saisi sellaisen mukavan vihertävän värin? Elintarvikevärillä tietenkin, mutta jos yrittäisi kuitenkin saada aikaiseksi mahdollisimman luomua juomaa. Jostain luin, että pinaatin lehdet värjäisivät viinan?

11. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Viinan värjääminen vihreäksi tuskin siitä tekee absinttia, ei edes home made absinttia :D Jos nyt joku teema-ilta on tuloillaan ja juoman pitää jostain kumman syystä näyttää vihreältä niin miksei se elintarvikeväri vain kelpaa? Ei niistä mitään haittoja ole.

Kotitekoinen absintti voiskin olla joo-o... Laimentamaton pontikka terästettynä koiruoholla ja todelliset vibat säilytysastioiden epäpuhtauksista. Eiköhän noilla eväillä jo korva irtoaisi.

12. BillyB

Rekisteröitynyt:
    22.01.2008
    Sorry, väärä foorumi - my bad:smoke:

13. ranteet_auki

Rekisteröitynyt:
    30.03.2008
    absolut citron + cocacola
    5/5

14. TrueMetal

Rekisteröitynyt:
    10.11.2007
    Itse olen laittanut noihin turkinpippuri sekotuksiin yleensä 120-140g turkinpippureita/0.5l viinaa. Kannattaa ostaa niitä värikkäitä ja tehdä joka väristä oma ;)
    Taisin viimeks varata 3 pussia turkinpippureita ja 1,5l viinaa (riittä hetkeks...)

15. Casual.M

Rekisteröitynyt:
    18.08.2008
    Olisko kellään ehdotuksia / suosituksia pari, kolme tuntia kestävän bussireissun matkajuomaksi? Ehtona on, ettei liian päihdyttävää mielellään koska siitä jatkuu sitten tinttaaminen laivalla koko yön, eikä tee mieli sammua liian aikaisin. Toisaalta, juotavaa pitäisi olla sen verran ettei se lopu kesken bussimatkan. Eli sanotaanko vaikka, että millä sekoitussuhteella saisi litran tai puolitoista about viininvahvuista viinamixiä? Mauksi kävisi vaikka noi Härskit sillit, mutta ei sillä käytännössä väliä ole, mitä karamelleja (joskaan ei ehkä turkkareita, salmarista on jo pientä yliannostusta).

Omat aiemmat sekoittelukokemukset on lähinnä vodkapullo -> sekaan megapussi turkkareita, mutta tuntuu että tuosta saattaisi tulla liian väkevä setti pitkällä tähtäimellä ajatellen tälle reissulle. Siksi kyselen jos joku tietäisi toimivan reseptin.

16. sunbay

Rekisteröitynyt:
    15.02.2011
    Itse varmaan tekisin punaista kalaa. Vaikka salmari onkin pääraaka-aineena, ei tuo mielestäni sille maistu.

Esimerkiksi Punainen jaffa / Fanta exotic pulloon:
    0,5l ~ 30% salmaria
    1,0l punaista energiajuomaa
    = 1,5 litran pullo ~10% juomaa

Ei välttämättä sovi kofeiiniherkille ja lisää kusella ramppaamista bussissa :smoke:

17. Casual.M

Rekisteröitynyt:
    18.08.2008
    No ei huono idea. Kuulostaa about sellaselta millaista hainkin.

18. lmws

Rekisteröitynyt:
    02.05.2007
    Pienenä vinkkinä punaiseen kalaa, jos ei liian vahvaa halua. Normaali salmarin sijasta laittaa vaikka Royal Salmiakkia (oisko jotain 18%, 0.7L) ja loput energiaa. Ja ei tarvitse olla juuri punaista energiajuomaa. Vaikka ES:ää sekaan niin maku on jokatapauksessa lähes sama..

19. Cipsi

Rekisteröitynyt:
    08.07.2011
    Itse asiassa liuottelin tässä punaisia kaloja juuri kossuun. Puoltoista pussia 2,5 dl koskenkorvaa ja lisäksi vettä niin, että kokonaistilavuudeksi tuli 5 dl. Ihan jees. Hieman polttelee ikävästi kurkussa, vähän niinkuin halpa viina, mutta epäisen sen tulleen niistä punaisista kaloista. Lakritsalista tuli parempaa, 2-3 pötkyä samalla tapaa kuin punaisia kaloja.

20. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Olen aina suosinut fisua näissä viinamixeissä ja sopivana suhteena on ollut 50g fishermans frendejä (2 pussia) 0,5 litraan vodkaa. Nyt voisikin kokeilla noita ufoja ja vaikka härskejä sillejä. Jostain kumman syystä ei näytä vain kuuluvan prisman valikoimaan bonbonit lainkaan. Ilmeisesti ufot ovat maultaan aika mietoja verrattuna fisuihin, ainakin jos katselee täällä määriä mitä ihmiset ovat käyttäneet? Joku ainakin mainitsi tyyliin 300g / 0,5 litraa.

Sitten kysymys. Testimielessä voisi noita eri karkkeja kokeilla ja mieluiten ne lasipulloon tekisin, vaan mistä ostaa n. 2dl lasipulloja?

Kaotika oli ilmeisesti näitä viinamixejä testaillut vähän enemmänkin, niin osaatko antaa jotain summittaisia määriä sekoitussuhteista näille:
    -pinkit ufot (ilm. tästä se "orginaali" tehdään?)
    -härskit sillit
    -omppuruuvit (saako näitä makuunista?)

21. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Pitäisi saada ruuvejakin makuuneista.
    Itse olen todennut hyväksi suhteeksi karkista riippumatta (fishermans friend ei ole karkki) noin 1dl karkkisulaa (tai murskaa) 4dl viinaan, ts puolen litran pullosta vähän rohkasuryyppyä ja sitten täyteen karkista

22. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Omppuruuveja ei saanut makuunista. Oli vain vadelmaa ja jokin sekotus. Laitoin itse tulemaan koe-erät ufoista, härskeistä silleistä, duudsoneista (jukan pommit) ja fisuista (tosin testimielessä minttuviinaan). Saas nähä mitä puskee.

Härskejä sillejäkään ei tahtonut löytyä mistään. Niin ja lasipulloja en myöskään saanut. Sen sijaan ostin 2dl lasipurkkeja. Herättää hilpeyttä tuo ulkomuoto. Joulupukkikansi kruunaa komeuden.

Sekoitussuhteena käytin desi viinaa + karkkia sen verran mitä mahtuu. Ufot laskin ja niitä meni 17. Ainoa mikä epäilyttää on jukan pommien liukeneminen. Nämä kun eivät ole jauhomaisia.

Viimeksi muokattu: 23.03.2013
  23. hiost

Rekisteröitynyt:
    18.08.2003
    Monta grammaa ufoja 0,5l kossuun?

24. Lepanokka

Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Itse laitoin puoleen litraan 50 ufoa. En tosin ole maistanut mutta tuo määrä liukeni ihan kivuttomasti.

Eilen hain vielä piruuttain toisesta makuunista noita omppuruuveja, kun näytti valikoimassa olevan. Pitihän siitäkin laittaa satsi tulemaan.

25. hiost

Rekisteröitynyt:
    18.08.2003
    50 ufoa näyttää painavan aika lähelle tasan 200g. Vois kokeilla tolla satsilla minkä makusta tulee.

Edit: 0,5l kossusta kaadoin desin pois niin pulloon meni about 3/4 ufoista tai vähän vähemmän. Antais noiden imeytyä ja maistais tuleeko viinan maku läpi pahasti :|

Edit2: kaadoin vielä vajaan puol desiä pois ja tuikkasin loputkin karkit pulloon. Ei jaksanu maistella välissä kun lemahti kossun tuoksu niin selvästi.

Viimeksi muokattu: 28.03.2013

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi