Ohjelmointi kiinnostaa, mutta mikä kieli?

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja Dedu, 04.09.2017.

  1. Dedu

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2008
    Viestejä:
    37
    Ajattelin että olisi mielenkiintoista opetella koodaamaan kaikenlaista pientä ihan harrastusmielessä. Käyttötarkoitus olisi pääasiassa erilaisten pelien (ja pienten sovellusten) luominen. Pelit siis pääasiassa varmaan kolmiulotteisessa maailmassa pyöriviä tietokonepelejä, erityisesti jotain FPS-/RPG-tyylistä. Mikä olisi hyvä ohjelmointikieli/-kielet tälläiseen tarkoitukseen?
     
  2. Photiou

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    715
    Mutu-tuntumalla kannattaa tutustua johonkin engineen/frameworkiin esim. Unity ja valita kieli sen perusteella. Unityn kanssa käy esim. C# ja C#:lle löytyy käyttöä muualtakin jos ei pelinkehitys nappaakaan.
     
  3. Mechagodzilla

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2006
    Viestejä:
    27
    Unity/C# on paras vaihtoehto. Opetan sillä peliohjelmointia jengille joka ei tyypillisesti ole ohjelmoinut ennen, ja vaikea kuvitella että vaihtaisin johonkin muuhun työkaluun. Venyy mihin tahansa käyttöön tarvittaessa (peligenret, mobiili- ja VR-alustat), mutta on helpompi kuin muut yhtä joustavat ympäristöt. Miinuksena on se, että C#:ta ei käytetä ohjelmoinnin perusopetukseen missään muualla kuin pelikoulutuksissa, joten siitä ei ole niin hyviä valmiita materiaaleja saatavilla vaan olen joutunut kehittämään itse.

    Jos ei olisi valmis panostamaan paljon aikaa ja oikeasti oppimaan koodausta, vaan pääpointtina olisi oman pelidesignin tuunaaminen ja kokeilu, niin jonkun olemassaolevan pelin modaus saattaisi silloin olla parempi kuin Unity.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti