Ohjaustehostinöljyn vaihdon tarpeellisuus.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja teho75, 15.02.2016.

  1. teho75

    Rekisteröitynyt:
    28.03.2011
    Viestejä:
    560
    Arvon murot!

    Koska palstalla on paljon keskustelua vaihteistoöljyn vaihdosta niin tuli mieleen tehdä thread ohjaustehostinöljyn vaihtoon.
    Mikä mahtaa olla nykykäytäntö että vaihdetaanko missään huollossa auton eliniän aikana ohjaustehostinöljyjä?
    Joskus olen lukenut että jotkut ovat vaihtaneet ohjaustehostinöljyt autoonsa ja ohjaus on parantunut.
    Voiko tällaisen vaihto-operaation tehdä kotipihassa vai vaatiiko se enemmän taitoja ja ehkä korjaamo käyntiä?
    Kertokaa omia kokemuksianne jos olette vaihtaneet ko. öljyt autoonne.
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 287
    En ole koskaan vaihtanut, mutta nyt voisi olla aiheellista, kun pakkasilla ohjaustehostimen pumppu huutaa kuin syötävä... hetken päästä loppuu kun lämpeää. Varmaan auttaisi öljynvaihto? 400€ kippoon ei kyllä kannata kuitenkaan kun menee paaliin kohta.
     
  3. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 363
    Itsekkin olen miettinyt samaa tässä lähiaikoinna, että pitäisi sama aihe tehdä.

    Tuo ohjaustehostimen nesteiden vaihto ei taida kuulua huolto-ohjelmaan, jos sitä ei erikseen pyydä.

    Esim. Biltemasta saa muutamalla eurolla lappoperiaatteella toimivan pumpun ja tämä riittää varmasti
    ohjaustehostimen öljyjen vaihtoon. Eli tuolla pumpulla imetään ohjaustehostimen öljyn säiliö tyhjäksi
    ja sinne kaadetaan uutta öljyjä. Auto käyntiin ja ohjausta pyöritellään 3-4 kertaa edestakaisin.

    Tuota toistetaan niin kauan, että öljyjen väri muuttuu sen väriseksi, mitä ainetta pitäisikin olla.
    Esim. vihreää tai punaista. Öljyjen vaihtoon pitäisi ihan riittää 2-3l uutta öljyä. Ja tällähän
    säästytään järjestelmän ilmaukselta.

    Itse vaihdoin juuri omaan Renault Clioon ohjaustehostimen öljyt, todennäköisesti ei koskaan
    vaihdettu. Väri oli sellaista ruskeanmustaa, käytin vain 1litran verran uutta öljyä. Tarkoitus on
    vaihtaa uudestaan ohjaustehostimen öljyt, näillä vaan haluan huuhdella järjestelmän.

    Siis vanhat öljyjen kanssa ohjaustehostin ei huutanut, mutta paikallaan ja ajossa sai käyttää
    voimaa. Uusien öljyjen jälkeen ohjaus keveni aivan järkyttävästi. Ja jos tuolla on alkuperäiset
    ohjaustehostimen öljyt, niin valmistajan mukaan nuo ei kestä kuin -33 asteen pakkasia.

    Ja nyt on paikalla Castrol ATF Transmax Dex III Multivehicle öljyä ja tuo kestää sentään -46 asteen pakkasia.


    Ja monihan on saanut huonosti toimivia/ääntäviä ohjaustehostimia toimimaan vain öljyjen vaihdolla.
     
  4. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 287
    Muistaa sitten että jotkut hammastangot, tai siis tiivisteet, ei kestä ATF:ää, vaan pitää olla oikeanlainen hydeöljy. Siinä tulee halvalla iso remppa kun menee laittamaan vääränlaiset öljyt..

    Toi ilmaus ei oo mikään ihme temppu. Pyörittelee vaan rattia laidasta laitaan hetken. (Tuli juuri A4 B5 hammastanko vaihdettua ja sehän oli lähes kokonaan kuiva tottakai. Ilmaamiseen meni n. 1-5min). Jos ei onnistu niin jossain on vuoto/vikaa..
     
  5. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Vaihtelin tuossa jokunen viikko sitten autooni ohjaustehostimen öljyt, ja ainoa mistä tunnisti atf:ksi oli haju, ihan sellaista ruskeaa "liejua", samalla hävisi sellainen "kuiva" kahina joka kuului aina kun rattia pyöritti. Eli kyllä kannattaa niitäkin välillä vaihtaa, ja kun öljyt on kokonaisuudessaan vaihtanut, niin imaisee vaikka aina moottoriöljyn vaihdon yhteydessä säiliön tyhjäksi ja täyttää uudella öljyllä.

    EDIT:aivopieru korjattu
     
    Viimeksi muokattu: 16.02.2016
  6. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 287

    Ja mitä hyötyä tuosta on? Vaihtuu vain säiliöllinen öljyä.Vähän sama kuin vaihtaisit vain moottoriöljyn suodattimen ja väittäisit että nyt on moottoriöljy vaihdettu.

    Tässä aika hyvä ohje: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=608589&sid=5caedc96a294af555741b7eb18cbc05d#p608589
     
  7. kermeli

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2011
    Viestejä:
    1 382
    itsekkin vaihtelin kuukausi takaperin. Motonetistä imuletku oisko jotain 12€ ollut ja imin pois mitä sai, kaasin vähän lisää, käänsin rattia / ajoin muutaman metrin, imin jne kunnes öljy oli kirkkaan vihreää.

    Oli aivan haaleen ruskeeta se entinen "öljy" väittäisin, että ihan hieman parani ajettavuus. No tulipahan ainakin hyvä mieli ja eipä nuo öljyt nyt paljoa maksanu. 150tkm oli ajettu ja tuskin koskaan vaihettu.
     
  8. Inkkari--

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Viestejä:
    1 003

    No ei se nyt noinkaan ole. Nissanin ohjaustehostinöljyt on by the repair book ATF:ää. Kannattaa lukea ne suositukset ja sitten vasta lyödä purkki tyhjäksi.


    Jaa kirjoititkin "jotkut", tuli unenpöpperössä luettua väärin, my bad.
     
  9. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 300
    Mä vaihdoin ohjaustehostimen öljyt, kun alkoi sähköinen pumppu hieman vinkumaan. Vanha neste oli semmosta ruskeaa mönjää, ja pumpun vinkuminen loppui ainakin toistaiseksi. Tän ekan korimallin "uuden" Minin (R50/52/53) tehostimen pumpun hajoaminen on tyyppivika, joten jossain vaiheessa se varmaan alottaa ääntämisen uudestaan, oli siellä kuinka hyvät öljyt tahansa. Mutta kaippa tolla vaihdolla sai pumpulle edes vähän lisäaikaa.
     
  10. nerd83

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2009
    Viestejä:
    421
    Tarpeellisuus riippuu auton oletetusta käyttöiästä. Jos tehostin ei huuda ja meinaat että se vanha paska katiska menee kuitenkin romutukseen piakkoin, niin ei maksa vaivaa.

    Jos taas meinaat pitää autoa pitkään ja/tai auto on niitä pitkäikäisiä automalleja, joita ei romuteta vielä pitkään 20:n ikävuoden jälkeen, niin ei ole todellakaan iso duuni vaihtaa nesteet ja hyvä sijoitus kun ei sitten niin nopeasti kallis pumppu ja hammastanko porsi.

    Paljon auttaa jo, että säännöllisesti imaisee säiliöstä ripulit pois ja uutta tilalle, niin seos vähän kerrallaan puhdistuu, mutta paras tulos on tietenkin irroittaa pumpulle menevä letku ja valuttaa koko järjestelmä tyhjäksi siitä ruskeasta kuraliemestä.

    Huom! Katsokaan tarkasti mitä nestettä tilalle. Monesti on eri varaosaliikkeiden myyjät tiskillä tarjonneet väärää tavaraa ja sitten kun on kipattu se vakio ATF-tahna sisälle, niin sen pois huuhtelu onkin isompi operaatio.
     
  11. Inkkari--

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Viestejä:
    1 003
    Ihan hyvin summattu. Pari purkkia ATF:ää (koska sitä nuo omat käyttää) ja ainakin käyttiksessä tuntuu paljon paremmalta ohjaus. Oli kyllä aikamoista kahviplöröä ne vanhat.
     
  12. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 363
    Tuo on täysin totta.

    Entisessä autossa varaosamyyjä epäili autoon menevän vihreää nestettä, tulipa haettua valmistajan marmoritiskiltä hakemaan öljyjä. Eikös se alkuperäinen neste ollutkin punaista eli ATF-öljyt ja olisi pikkasen säästänyt, jos tuon olisi tiennyt.
     
  13. Stuntman Mike

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2001
    Viestejä:
    1 578
    Alfassa tullut vaihdettua, koska ohjaustehostin ruvennut huutelee omiaan tuossa kovilla pakkasilla (kun oli yli -25C). Tilalle tulleet mömmöt oli ainakin eriväristä mutta saman luokituksen omaavaa kamaa. Mitäänhän radikaalia tuossa ei muuttunut, mut pysyypä käynnistyksessä hiljaisena. Kai näihinkin öljyihin pätee samat säännöt kuin missä tahansa muualle, vaihtelee vaikka viiden vuoden välein ni pysyy sihdit ja muut puhtaina.
     
  14. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Joo, aivopieru korjattu :D
     
  15. Tsaukkis

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2013
    Viestejä:
    541
    Jos se tehostin nielee normi ATF:fää, se ei maksa "mitään", niin miksei sitä vaihtaisi ritsaankin. Tommosen "imupumpun" rakentaa juomapullosta ja pätkästä läpinäkyvää letkua, tiivistykseen tomi erkkarikin kun jesaria ei ollut (varaosaliikkeessä oli jotain maailman parasta myynnissä kyllä josta en päässy kauppoihin). Vaihdoin öljyt vartissa varaosaliikkeen pihassa ja kiikutin naapurissa olevaan korjaamoon vanhat nesteet. Olisipa auton huoltaminen aina näin helppoa...
     
  16. Hiomakone

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2010
    Viestejä:
    155
    Kerrotaampa omakin kokemus tähän: 2009 chevrolet aveoon vaihdoin ohjaustehostimen öljyt 2011 ja kovilla pakkasilla tapahtuva pumpun kavitointi loppui.
    Hydrauliikan vihollinen numero 1 on vesi ja epäpuhtaudet, joita näihin järjestelmiin kertyy ajansaatossa.
     
  17. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 363
    Vaihdoin ohjaustehostimen öljyt uudestaan omaan Clioon. Mistähän johtuu, että nyt sieltä järjestelmästä tuli vähemmän ohjaustehostimen öljyä kuin ensimmäisellä kerralla?
     
  18. Digip

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2013
    Viestejä:
    1 174
    Niin. Sama pätee kaikkeen öljyyn, moottori, vaihdelaatikko, perä, ohjaustehostin, ei ole olemassakaan ikiöljyjä.
     
  19. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 810
    Honda Accordiin vm. 06 vaihdoin kun auton huoltohistoria ei ollut hyvä ja pumppukin äänti. Imin säiliön tyhjäksi, otin kokonaan irti ja huljuttelin roskat uudella öljyllä pois. Sitten takaisin mutta paluuletku astiaan ja uutta öljyä sisään kone käyntiin ja ratti laidasta laitaan. Sitten lisää öljyä ja tämän toistin pari kertaa kunnes systeemi oli huuhdeltu. Sitten oikea määrä nestettä ja hetken antaa käydä ja pyörittää rattia niin ilmakuplat häviää. Suosittelen nostamaan keulan pukeille, helppo käännellä rattia ja vaikka autoa ei käynnistä tulee paluuletkusta tavaraa. Myös mahdollinen kuivana käyminen ei tee niin pahaa kun renkaat ilmassa eikä ole vastusta. Pumpun ääni hiljeni uusien öljyjen myötä. Kannatti koska jos esim hammastanko menee se on kallis ja vaikea remppa.
     
  20. Digip

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2013
    Viestejä:
    1 174
    Jos totta puhutaan, ei se nyt niin kallis ole. Toki työtä vähän enemmän.
     
  21. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 810
    nimenomaan työtä, ainakin ericthecarguy:n hiljattainen video nissanin kohdalta näytti sen, ettei se itse tehtynä ole herkkuhomma ollenkaan. Ja taisi se hondaan maksaa saksassakin ~500€. Paljon se on 5000€ autoon.
     
  22. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 223
    Niinhän se on, että vasta pumpun ulvonta indikoi öljynvaihdon tarpeen eikä niitä öljyjä muutoin kukaan ala yleensä lutrailemaan.
     
  23. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 363
    Mutta silti niillä tehostimen öljyjen vaihdolla on ainakin mulla ollut pariin autoon vaikutusta vaikka pumppu ei ole vielä huutanut.
     
  24. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 363
    Ajatella, että jotkut ajelee sen 15v ja 300-400tkm samoilla öljyillä ja minkälaista kuraa sieltä tulee, kun ne vaihtaa.
     
  25. Methados

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2000
    Viestejä:
    792
    Kyllä niitä on aiheellista vaihdella. 200tkm ajetut CHF 11S

    [​IMG]
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti