Oculus Rift -VR-lasit maksavat Suomessa yli 700 euroa, valmistuskustannukset alle 185 euroa

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 01.08.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Petrus Laine -

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2013
    Viestejä:
    3 016
  2. pingu598

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2015
    Viestejä:
    129
    Varmaan olisivat olleet lähempänä alussa kerrottua hintaa ellei Facebook olisi tullut kuvioihin. Bisnesmalli alkaa muistuttaa Applea.
     
  3. oppilas84

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2002
    Viestejä:
    304
    Joo onneksi itse skippasin ensimmäisen sukupolven, saa nähdä tuleeko hintoihin tolkkua kun seuraava polvi rantautuu.
     
  4. Poistunut keskustelija 0054 Banned

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2005
    Viestejä:
    17 868
    "alkaa muistuttaa", härskimpää tämä mielestäni on kuin Applella.
     
  5. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    Btw, minkä takia nää kommentit ei näy etusivulla kun klikkaa uutisen auki?
     
  6. MadPike

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Viestejä:
    2 160
    No ei kyllä ole härskimpää kun Applella, sillä kyseessä on kuitenkin aivan uusi tuote eikä mikään kausipäivitys.

    Selvähän se että hinta on korkeampi, nyrkkisääntönä Suomessa 3x ostohinnasta pistetään myyntihinnaksi, että bisnes on kannattavaa.
    Onhan Oculus Riftin tuotekehitykseenkin mennyt penni jos toinenkin. Verot ja muut päälle kaiken muun ohella.

    Siitä huolimatta, niin kalliista tuotteesta on kyse kuitenkin, että tilausmyynnissä joku 550 euroa olisi vähän säntillisemmin hinnoiteltu.
     
  7. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Lienee jokin palvelinpään ongelma, tarkistin vielä varmuuden välttämiseksi että ketjun ID on paikoillaan julkaisualustalla
     
  8. Kiiwi

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2015
    Viestejä:
    452
    185€ + R&D + joku voitto vielä, niin ei tuo myyntihinta nyt varmaan kovin astronomisen kaukana tuosta ole. Yhtälailla Vive maksaa paljon, joka nyt oli enemmän kuin odotettavissa 1st gen tekeleellä ihan uudessa markkina-alueessa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.08.2016
  9. Derion

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2013
    Viestejä:
    93
    Ajattele jos kaikki muutkin ajattelis samon. Ei kakkos sukupolvea välttämättä tulis, valmistajat alkaa kuvitella ettei kansaa kiinnostanu aikasemmatkaan. Kakkos sukupolvea saat odottaa todella kauan. Se resoluutio on se ongelma mihin pitäis panostaa mutta taas tuplaamalla reson tulee liian kallis kone ongelmaks ja ei yhtään alle 3000 konetta sais VR Ready lätkän jolloin vielä harvempis sitä ostais. Jos haluaa riffin tai viven niin kannattaa se osto jättää suosiolla ens vuotee, steamissa ei ole kauheen montaa peliä jotka tukee vr ja ne jotka tukee, niistä suurin osa on 15min minipelejä. Sitten kun jotain pelattavaa ilmestyy niin todennäkösesti hintaki saattaa mennä vr laseilla alaspäin. Itelläni on vive kotona joka on tähän asti ollu ihan hauska ajanvietettä jos viettää iltaa kaveriporukalla ja juo olutta yrittäen haastaa VR labsissa jousipyssyammuntaa, muuta vielä ei kauheesti pelaile koska pelien tarjonta ainakin mun mielestä on vielä todella huono.
     
  10. marttiwei

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2015
    Viestejä:
    350
    Riftiä ei tarvitse edes harkita facebook linkin takia.
     
  11. iippoo

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    Viestejä:
    453
    kattoos joskus sitten 3. tai 4. sukupolven aikoihin mikä on tilanne. varmaan tehokkaat näyttiksetkin sitten järkihinnoissa...jollei nvidia monopoli jatku tietty -_-
     
  12. Stuntman Mike

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2001
    Viestejä:
    1 578
    ...ja yllättyineitä taisivat olla ainoastaan Oculus-ristirunkkauspiiri. Onhan se selvää, et ne vetää tosta tekniikkademosta kaiken mahdollisen irti, koska ei tuota parin vuoden päästä kukaan muista.
     
  13. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    Onhan tämä taas jonkinlaista 5-vuotiaan ajattelumallia että kun osat maksaa 200€ niin Oculus ottaa voittoa 500€! Työntekijöitä oculuksella oli jotain 350-400, laskekaa siitä paljonko tulee vuositasolla pelkästään noista menoja. Ei muuten tainnut olla noissa laskelmissa linssejäkään mukana jotka ei ole mitään valmista hyllytavaraa. Kai softat/pelitkin pitäis sitten saada ilmaiseksi kun eihän niissä ole rautamenoja ollenkaan ja lättyjäkään ei tarvitse enää valmistella...
     
  14. Sothis

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    4 512
    Jep, kunnon clickbait-uutisointia :D

    Riftin suunnittelukaan ei tietenkään maksanut mitään, eikä sitä tarvitse ottaa huomioon myyntihinnassa. Kaikki on puhdasta voittoa.

    No viimeisessä lauseessa mainitaan kuin ohimennen, että muitakin kuluja on saattanut olla kuin pelkät osat.
     
  15. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    Nimenomaan. Tuntuu kaikilta unohtuvan että tuotekehitystä on täytynyt tehdä vuosia ja siihen uppoaa miljoonia helposti pienemmälläkin yrityksellä.
     
  16. compvter2

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2013
    Viestejä:
    1 187
    No eihän noissa laskelmissa olekkaan mitään järkeä. Tuotekehitykselle on aika vaikea osoittaa hintaa, koska siihen pitäisi sisällyttää myös ne epäonnistuneet kokeilut joita ei välttämättä julkisuuteen kerrota. Se on myös yksi syy miksi lääkkeitä kehittävien firmojan lääkkeet maksaa yleensä enemmäin kuin niiden jotka tekee vain kopioita. Kyllähän tuota riftiä kuitenkin jokunen vuosi on suunniteltu ties kuinka monen henkilötyövuoden edestä niin kyllä siinä varmaan on jäänyt palkkaa vähän "rästiin"...


    Väitettiinkö joskus muka että noi loppukäyttäjän lasit saisi 300€? Eikös tuo ollut vain niiden ensimmäisten developer lasien hinta? Uutisessa mainittujen kulujen lisäksi tuossa +700€ on muuten 24% alv vero ja kyllä logistiikkaankin jokunen penni uppoaa.
     
  17. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Eli kohtuullinenhinta olisi jossain 400-600€ välissä, riipuen siitä kuinkanopeasti tuotekehitys kulut halutaan kuolettaa.

    Tämä hinta ei ota huomioon ollenkaan sitä valtavaa taloudellisesti hyödynnettävissä olevaa datamäärää jonka Rift kerryttää Facebookille eli sen kerryttämät tulot on puhdasta voittoa (riftin voisi todennäköisesti myydä valmistus ja toimituskuluilla ja siitähuolimatta se tuottaisi voittoa kun tämä tulovirta huomioidaan).
     
    Viimeksi muokattu: 01.08.2016
  18. Datatöntti

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    1 314
    Melkoista ripuliuutisointia saatu taas naputeltua.
    1) Hintaan ei ole laskettu kalleimpia osia: linssejä, eikä joitain muitakaan komponentteja.
    2) Kokonaiskustannusarvio jenkeissä kasatulle sensorille $20?
    3) Muut ihmeelliset asiavirheet, kuten ei esimerkiksi tiedetä mille alustalle lasit ovat.
    4) Onko hinnassa huomioitu SDK:n ym. kehittämisen kulut? Entä Oculus App jota ilman lasit eivät edes välähdä?

    En osaa sanoa onko se 599e tarkalleen valmistuskulut, mutta kyllä nyt on Kaotika työntänyt naamansa melkoiseen kakkaläjään. Pikkuisen lähdekritiikkiä nyt hei?
     
  19. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Tämä on niin helvetin naurettavaa että näitä halppis näytönohjaimia markkinoidaan "VR Ready" ohjaimina, mutta siihen tarvittavat lasit maksaa yhtäpaljon kuin nopeimmat Highend ohjaimet.
    Mainstream Gpu:t on hieno homma, vielä kun olis niitä VR mainstream lasejakin.

    Mitä kuluihin tulee niin varmaan siellä on paljon muutakin kuin pelkät osat.
     
  20. Mestre

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2015
    Viestejä:
    153
    Niin ja verot, Suomi-lisä ja heikentynyt euron kurssi :smoke:
     
  21. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Entrylevel pitäisi saada niin alas että tyypit PC VR pelistä voisi otta jollakin Google Cartboardin tasoisella virityksellä samalla hintatasolla (kun on se oma kännykkkä) koska VR on semmoinen juttu että se täytyy kokea ennen kuin tajua mistä on kyse, ja olisi hyvä pystyä testaamaan omaa motionsicness herkyytäkin ennen kuin upottaa vajaan tonnin vermeisiin.
     
  22. Poistunut keskustelija 0054 Banned

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2005
    Viestejä:
    17 868
    Niinno, hankkiiko sitä tähän hintaan sen iPhonen, vaiko tällaisen turhakkeen, on toki kuluttajan valinta. Itse päätyisin ensimmäiseen.
     
  23. JarJarGangbangs

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2015
    Viestejä:
    456
    R&D ja markkinointi ei ole ilmaista, saati sitten Suomen verot. Eipä tuossa mitään kauheita katteita ole valmistajalla, kyllä tuo hinta rakentuu veroilla ja jälleenmyyjillä.
     
  24. speks

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2002
    Viestejä:
    2 147
    Riisutusta kännykästä laskettelulaseissa (näin karrikoidusti) 700€ on kyllä liikaa.
    300-500€ on ehdoton kipuraja tuon kaltaiselle laitteelle, joten tällä hetkellä Riftit ovat vain fanipoikien/VR-kiihkoilijoiden tuote.

    Sisällön laatu ja määrä on myös suuri ongelma. Kun se saadaan tarpeeksi laajaksi ja laadukkaaksi sekä hinta järkevälle tasolle, niin varmasti myös myynnit kasvavat seuraavaan (tai sitä seuraavaan) VR-lasi generaatioon.
     
  25. Pempula

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2003
    Viestejä:
    470
    Hintahan on aika samoissa linjoissa kuin esim. iPhonella, jolla kuitenkin massiivisesti suuremmat volyymit, joten erittäin suurella todennäköisyydellä vielä reilusti parempi kate ja alemmat valmistuskustannukset. Ei kai tuollaiset numerot nyt yllätyksenä voi kenellekään tulla, voittoa noilla tuskin juurikaan tällä hetkellä tehdä...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti