NVIDIA selvensi GeForce 10 -sarjan SLI-tukea: 3- ja 4-way tuki vain testiohjelmiin

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 09.06.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Petrus Laine -

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2013
    Viestejä:
    3 016
  2. mrkukov

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    2 378
    Voi huoh nvidiaa.

    Testiohjelmien tekijät voisi suoraan hylätä tällaiset ei-pelikelpoiset kokoonpanot. Testien idea on vertailla laitteiden suorituskykyä peleissä.
    Onhan sitten erikseen testejä esim renderöintiin tai ray tracingiin. Toimiiko tuo sli pakka edes sellaiseen vai onko vain ja ainoastaan testiohjelmiin?
    Vähän sama kuin tekisi modauksen että testiohjelmissa piirretäänkin hieman epätarkemmin ja saadaan tuplasti parempi tulos.

    Nvidia - The Way It (Was) Meant to be Played
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2016
  3. Kala-Kalle

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2016
    Viestejä:
    1 625
    Octane render esimerkiksi ei käytä, eikä edes toimi SLI-tilassa monella GPU:lla, vaan ottaakseen kaikki irti kaikista näytönohjaimista, vaatii Octane SLI-tilan disabloimista. Muista en tarkemmin tiedä, mutta olettaisin GPU-pohjaisilla renderöintisoftilla tämän olevan aika yleistä.
    Toivottavasti nVidia ei mene tätä sössimään ja jotenkin säätämään ja rajoittamaan GTX-sarjaa niin, että peli-GPU:ista ei voisi kasata esim. 4:n GPU:n renderöintimasiinaa, vaan se vaatisi Quadrojen ostoa.
     
  4. mrkukov

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    2 378
    Joo eihän nuo renderöijät yleensä SLI/CF siltoja vaadi kun käyttävät kortteja omina yksiköinään. Se ainakin uutisen mukaan on sallittua.

    On kyllä harvinaisen idiootti ratkaisu tämä SLI tuki vain testeihin. Halutaan varmistaa että huipputulokset on varmasti omissa nimissä vaikkei yhtäkään peliä voi sellaisella pelata. :facepalm:
     
  5. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Jep, kyllä ehdottomasti kannattaisi käyttää resursseja kirjoittamaan ajurikorjauksia N:ään kappaletta pelejä, jotta ne sata kellottelijaa saa ajettua benchmarkin muutaman kerran läpi.
     
  6. Mane-

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    528
    Jotain tällaista tässä taitaa olla takana, kustannusten minimointi. Ei onneksi kosketa itseä.
     
  7. CoreD

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2008
    Viestejä:
    213
    Ihan turhaa hommaa uhrata aikaa, rahaa ja resursseja tuommoisiin marginaalikokoonpanoihin. Ottaen huomioon kuinka huonosti pelit toimii kahdellakaan kortilla, niin tuskin tuolta kovin montaa ihmistä löytyy jotka oikeasti hankkivat 3/4-way sli:n ihan vain pelaamista varten. Tai jos hankkivatkin, niin on aika ilmiselvää, ettei itse pelien kehittäjätkään ole ajatelleet pelejään moisilla setupeille pelattavan. JA kuten uutisestakin selviää, jos kehittäjä haluaa kyseisen tuen pelilleen järjestää, niin se on nvidian puolesta ihan fine kunhan kehittäjä itse sen tuen kyseisille setupeille järjestää.

    Itse en ole ainakaan vuosiin katsellut testien karkkimarkkiosioita. Aina on ollut kortteja jotka ovat pärjänneet markeissa suhteessa paremmin tai huonommin kuin varsinaisissa peleissä, joten eipä noita markkeja voi kovin kummoisena PELIsuorituskyvyn mittarina pitää. Siihen lienee syynsä, miksi testaajatkin käyttävät tuhottoman määrän aikaa testatessaan tusinan eri peliä joka näytönohjainrewikkaan pelkkien karkkimarkkien sijaan.

    Useamman kortin kokoonpanoissa markit on vielä vääristyneempi PELIsuorituskyvyn mittari. Pelit x, y ja z kun ei välttämättä ole laisinkaan pelattavia useamman kortin kokoonpanoilla ja 95% lopuista peleistä ei hyödy lähellekkään samassa suhteessa useammasta kortista (etenkään siitä kolmannesta tahi neljännestä), vaikka markkeja tulisi kuinka tuhottomasti :rolleyes:
     
  8. pullapoika

    Rekisteröitynyt:
    29.06.2007
    Viestejä:
    313
    Näin tämän uutisen mukaan juuri tapahtuu. Tuettuna ovat benchmarkit, mutta eivät kuitenkaan varsinaiset pelit. Miksi ylipäätään vaivautua edes testejä tukemaan jos tukea ei pelikäyttöön tule? Puhdasta markkinointia tämä vain on.

    Sinänsä oma mielipide on että synteettiset testit kertovat enemmän raudasta ja sen suorituskyvystä kuin pelitestit tai sovellustestit. Pelitestit vain kertovat miten hyvin tai huonosti ohjelmisto on optimoitu käyttämään juuri kyseistä rautaa. Kenellä on aktiivisin yhteisö takanaan ja/tai syvimmät taskut saa parhaat arviot koska optimointityötä tehdään/teetetään enemmän.

    En muista mikä sivusto joskus teki testin missä ajettiin testejä valtavirran ulkopuolisilla peleillä mutta aina välillä tulee uusiinkin AAA peleihin kömmähdyksiä, jotka rampauttavat suorituskyvyn. Matalamman tason rinnakkaislaskentarajapinnat todennäköisesti vain pahentavat tilannetta pitkässä juoksussa.
     
  9. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    oletko ihan pihalla? :facepalm:
    Sli toimii peleissä
     
  10. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Aika tavalla eri määrä hommaa saada ajurit toimimaan muutamassa benchmarkissa kuin kaikissa peleissä.

    Eihän jossain 3/4-way sli ole edes konseptina muuta kuin markkinointia.
     
  11. mrkukov

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    2 378
    Itse olet pihalla kuin lumiukko kesäkuussa. Lueppa se jutun otsikko ja mieti hetki että mistä täällä voitaisiin puhua. Kaikki ei nääs puhu 100% ohi aiheen kuten sinä.
     
  12. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Kerrotaan nyt sullekkin kun et punalasi hurmoksessasi huomannut otsikkoa.
    "3- ja 4-way tuki vain testiohjelmiin"
    Sinä luulit että Sli tuella ei pelit toimi :facepalm:

    :rolleyes:
     
  13. mrkukov

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    2 378
    Ja sinulle jäi siis oikeasti epäselväksi mitä tuolla tarkoitin?
     
  14. jass0

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2006
    Viestejä:
    177
    Aivan ymmärrettävää.

    Innolla odottelen aikaa kun saadaan kuopata myös 2-way SLI/CrossFire, kunhan pelinkehittäjät alkavat hanskaamaan DirectX 12:n tuoman multi-adapter tuen. :think:
     
  15. mrkukov

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    2 378
    Siihen voi vielä hetki mennä. Oikeastaan tuon voisi olettaa yleistyvän kunnolla vasta sen jälkeen, kun ensimmäinen konsoli alkaa käyttää multi-gpu:ta. Sitä odotellessa.

    Edit:
    :kippis:
     
  16. SapphireThunder

    Rekisteröitynyt:
    11.06.2015
    Viestejä:
    375
    Puhui juurikin siitä että ei ole pelejä jotka toimisivat järkevästi 3 tai 4-way SLI:llä.
    Josta syystä tuki testiohjelmiin on yhtä lailla melko typerää.


    in-topic: Tuo tuki testiohjelmiin on melko lailla vain siitä syystä että ne jotkut 3 ja 4-way hifistelijät valittivat että eivät enää voi tehdä uusilla korteilla 3 ja 4-way SLI kokoonpanoa.
    NVidia vain yrittää pitää mahdollisimman monen henkilön tyytyväisenä.
     
  17. Harvinaisen huonosti löysin speksiä tuosta SLI:stä. Eli aika hihoista ravisteltuja lukuja.

    SLI @400 mhz = 1GB/s kaistaa,
    SLI HB (@650) = 1,625GB/s (mikäli väylän leveys on sama).

    Voitaneen olettaa, että 2 kortin kokoonpanossa uusilla silloilla kaista on 2x 1,625GB/s => 3,25GB/s korttien välissä. Jos käytetään vanhoja siltoja 3-4 ohjaimella, niin jokaisen ohjaimen välissä sitä kaistaa on siis legacyn verran 1GB/s. (Tästä en sitten tiedä onko half-duplex vai full-duplex).

    Siitäkään ei toki ole itsellä tietoa mitä kaikkea tuon väylän läpi ohjailmelta toiselle siirretään ja miten.. pakataanko dataa vai ei jne. No paatostellaan ihan pelkän 4k kuvan siirtoa yhteen suuntaan.

    3840x2160 @ 60hz ~ 500MB/s
    3840x2160 @ 144hz ~ 1,2GB/s

    Tämä vieläpä oletettu perinteisellä 8bittiä / väri. HDR väreillä yms tarvittaisiin vielä 20-30% lisää kaistaa.

    Peliä renderöinnissä tuossa SLI sillassa tapahtunee liikennettä molempiin suuntiin eikä mitään staattista kuvan välitystä, joten reaali tarpeita kaistalle on vähän paha arvioida.

    ---

    Silti ihan ymmärrettävä päätös tiputtaa 3- ja 4-way SLI geneerinen pelituki ajureista, koska toimintaa ei voida varmistaa uusilla resoilla ja kovilla virkistystaajuuksilla.


    Sinänsä verrattavissa esim AMD:n päätökseen aikoinaan tiputtaa h.264 purkutuki pois, mikäli PCIE-väylä raportoi nopeudeksi alle 4x. Itsellä oli eräässä videonpyörittely pannussa legacy PCI väylän päässä (arportoi koneelle nopeudeksi PCIEx1 v1.0) joku passiivi radeoni. Kiersin tuon ajurieston muuttamalla .inf tiedostoja.

    Kaikki 720p videot ja suurin osa 1080i/p videoista toimi. Jotkut kuitenkin ylitti sen mihin PCI väylä pystyi ja videoplayeri rendasi vain vihreän ruudun. Äänet toimi.

    Jos tuota olisi tapahtunut yleisesti kaikilla heikon väylän perässä olevilla ohjaimilla niin kovasti olisi ollut supportilla töitä vastailla tiketteihin, normi kuluttaja ei ikinä olisi tuota osannut debugata.
     
  18. Poistunut keskustelija 0054 Banned

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2005
    Viestejä:
    17 872
    Toisaalta samapa tuo, varmaan 99.9% 3/4-way SLI:n käyttäjistä on jotain benchmarkin kanssa räpelteviä janareita.
     
  19. Lankakerä

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2002
    Viestejä:
    1 252
    Eikö toi ois jossain määrin järkevä suunta - halvempia piirejä x kappaletta, sijoiteltuna erilleen toisistaan ettei kaikki kuumat pisteet ole ihan samassa läjässä. Onko tommoisesta edes huhuja vielä?
     
  20. Juzt

    Rekisteröitynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    6 186
    En nyt sanoisi. Eipä noiden perus High-end ohjaimien jäähdytyksissä mitään ongelmia ole ollut, kunhan vaan on kunnollinen cooleri. En nyt menisi vannomaan onko tuo enemmän vai vähemmän ongelmallinen jäähdyttää, kuin kaksi viileämpää korttia, jotka häiritsevät toistensa ilmankiertoa.


    Plus tietysti, että ei se DX12 niitä multi-GPU ongelmia tule poistamaan, vaikka kenties vähän helpottaakin. Perusongelmat hitaasta korttien välisestä tiedonsiirrosta yms. ei poistu kuitenkaan softalla mihinkään.
    Enkä myöskään usko, että kaksi keskiluokan korttia olisi oikeaasti edes halvempi valmistaa kuin yksi tehokortti. Se on eriasia mitä niistä pyydetään kaupassa, paremmasta ratkaisusta kun voi pyytää enemmän vaikka se olisi halvempi valmistaa.

    Eli eiköhän se jatkossakin mene niin, että 2 GPU:ta on järkevä vaihtoehto vain jos tarpeeksi tehokasta 1GPU:n ratkaisua ei ole, tai valmistajat ovat hinnoitelleet tuotteet niin että siinä halvemmassa kortisas on selvästi pienemmät katteet ja siksi 2GPU on halvempi.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti