Nestejäähdytys sovellettuna tietokoneeseen. (Eli FAQ ja lisää)

Viestiketju alueella 'Jäähdytys' , aloittaja ite, 19.01.2005.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Atasimey

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2011
    Viestejä:
    365
    Nips naps
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2012
  2. Madidas

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2009
    Viestejä:
    632
    Ollaankos sitä kytätty minun suunnitelmiani vesijäähdytyksestä tähän koteloon ?

    Tosin ei tähän koteloon saa vesijäähdytystä kasattua muuta kuin yhdellä tavalla. Jäähdytin kattoon (tai lattialle) ja siitä eteenpäin... tiukkaa tekee, mutta kyllä mahtuu.

    Tuulettimista kannattaa kaikki pistää vain push eli puhaltamaan ilmaa koteloon. Jos on yksi pull, niin sotkee hieman kiertoa. PCI-paikathan ovat reijitetyillä levyillä suojattu, joten extra ilma poistuu sitä kautta melko hyvin. Ainahan voit kääntää takatuulettimen imemään ilmaa pois kotelosta, jos ei tuo pelkästään riitä.

    Tuon pumpun kohdalla tarkoitatko lattiaa tuulettimen eteen vai kiinnitystä takatuulettimen yläpuolella olevaan tuuletusaukkoon (itsellä tämä)? Itse pistäisin, jos lattialle menee, pumppu suora-> cpu sisään 90* kierre-> cpu ulos 45* kierre-> gpu alhaalta suoraan sisään-> gpu ulos ylhäältä 45* tai 90* kierre-> rad emolevyn puoleinen sisään 90* tai 45* kierre-> rad ulos suora-> säiliö 90* ylhäältä tuleva-> säiliöstä pumppuun suoraan tai inregroitu molemmat samaan.

    Jos pumppu ei ole vielä lyöty lukkoon, voi harkita tätä yhdistelmää. Hintaa on enemmän, mutta antaa enemmän tilaa järjestellä letkuja ja saat tuon lämpötila-anturin myös kiinni.

    Muuta lisättävää ei oikein olekaan, mutta miten ajattelit tehdä siistit leikkaukset katton jäähdytintä varten ?
     
  3. Lagittaja

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    7 128
    *En oo itseasiassa kytännyt :D

    *Tuulettimia olen siis laittamassa 3x push 3x pull, napin takana sanoin että minulla on jo omasta takaa 2x AP-15 ja 1x AP-14, joten korissa 1x AP-15 ja 2x AP-14 lisää.
    11cm paksu hässäkkä tuosta tulisi P/P viritelmällä, radi kun on 6cm paksu ja tuularit sen 2,5cmx2.
    Siihen vielä pistäis shroudit kaikille niin 16cm mötkö hohhoh jossei nyt kuitenkaan :D

    *Kyllä, tuulettimen eteen mietin sitä siihen lattialle.
    Kyllä, tuo DDC+EK res kombo houkuttelee mutta menee turhan kalliiksi ja budjetilla kun tässä ollaan liikkeellä niin pakko jossain säästää.
    Sillälailla olin siis suunnitellut tuon pumppusäiliön että:
    pumppu tulisi alimmaiseksi -> siihen pumpun päältä lähtevään ulostulo liittimeen tuo pitempi doppel nippel mikä lie liitin ja siihen päälle säiliö suoraan kiinni.
    Ja joo, vetäisinkin tuon letkun suoraan säiliön yläosasta radille, mutta tuo säiliö-osa-yhdistelmä jonka valitsin niin letkutulot ja lähdöt on pohjassa. 2x pohjassa ja 2x sivulla, toinen pohjasta tukkoon ja toinen sivusta ja aukinaisiin sitten letkut.
    Se kävi mielessä että voisi siihen laajennuspaikkojen vieressä olevaan tuuletusrei'än kohdille laittaa tuon mutta ei taida mahtua kun liian korkea viritelmä tulla tuosta :D
    Pumppu 66mm + 38mm säiliön pohja + 120mm säiliö + sitten säiliön ja pumpun välinen adapteri ilmeisesti 30mm luokkaa :D

    E: Niin ja dremelillä ajattelin huitoa vapaalla kädellä tuohon rei'än :D
    Printtaa netistä radin sommittelu jutun ja piirtää sen siihen ja käyttää kunnolla aikaa tuohon niin hyvä siitä tulee :D
     
  4. Madidas

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2009
    Viestejä:
    632
    Tuo push+pull yhdistelmä tulee peittämään nuo sinun emolevysi sisäiset USB-paikat ja muut... Alin PCI paikkakin saattaa myös peittyä. Mittasin juuri, kun oma kone on tuossa vieressä. En ole ihan 100% varma asiasta, mutta silti. Itsellä tulee vain push with 3xGT 1850`s... välttääkseni tuon "ongelman". Ja tässä valmis malli sinulle. Oma malli tulee olemaan tämä leikatessa: Bittspower Radgard 360.

    Ja on se aika sama miten ne letkut menevät, kunhan vesi virtaa hyvin ja letkua on tullut käytettyä mahdollisimman vähän.
     
  5. Lagittaja

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2009
    Viestejä:
    7 128
    Eipä tuo nyt niin haittaa jos ne emon usb sun muut paikat jää piiloon, ei ne nyt sinne täysin tavoittamattomiin jää kun tuo Phobya on 125mm leveä, ja tuo kotelo on sen 210mm leveä. Jos maks prossujäähyn korkeus on 165mm niin radin ollessa ihan keskellä sitä kattoa niin tilaa taitaa olla about sen verran että liittimet mahtuu paikalleen.
    Itse asiassa siis hyvä vain jos se peittää ne, eipähän tarvi huolehtia näkyykö usbi sun muut karvat :D
    Eikä mulla käyttöä ole tuolle alimmalle pci paikalle :D

    Mutta joo, muuten varmaan laittaisin pelkät 3x 1850rpm GT:tä mutta ei pahemmin kiinnosta niitä täysiä ajella. Ajelis noita 1850rpm propelleja 7voltilla ja 1450rpm:iä sillä 9voltilla.
    Itseasiassa mullahan on 2kpl niitä 1450rpm GT:eitä. Yksi on tuossa koneessa kiinni ja yksi on kaverin koneessa, lahjoitin sille tuon U12P:n joka mulla lojui ylimääräsenä ja laitoin tollasen 1450rpm GT:n siihen. Taidampa tehdä niin että nappaan GT:n itselleni takaisin ja nakkaan siihen kiinni tuollaisen noctuan P12:sta, yksi sellainen lojuu puuhalaatikossa pölyttymässä..
    Eipä tarvikaan tilata kuin yksi AP-15 ja yksi AP-14 :kippis:
    Vois varmaan sitten myöhemmin miettiä mitkä propellit laittaa itse koteloon sitten, voisi joku 800/1150rpm GT olla kova sana, pitääpä miettiä.
     
  6. Skiivari

    Rekisteröitynyt:
    09.06.2009
    Viestejä:
    184
    Jos mineraaliöljy on vettä paksumpaa on vesipumpuilla aika rankkaa. Kannattais joku erityisen jytky korkean paineen/hitaan virtauksen pumppu ettiä.
     
  7. TelaKeppi

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    46
    Nyt kaivattaisiin apuja. i7-2600k vakio asetuksilla idlaa (1.6GHz) 45C asteessa näillä rojuilla. Veden lämpötila on 33C, eli melkoinen ero. Kierto on nyt näin: pumppu & säiliö -> cpu -> kenno -> pumppu & säiliö. Pitäisikö tätä muuttaa? Letku on 11/8mm. Pumppu toimii nyt 12V piuhalla. Kennoa jäähdyttää Aerocool 1500 RPM, 82.6 CFM, 26.5 dBA hyrrä. Käytin paremman puutteessa blokin mukana tullutta geneeristä tahnaa, mutta eihän se voi tuollaisia eroja aiheuttaa?
     
  8. nalle puh

    Rekisteröitynyt:
    21.10.1999
    Viestejä:
    1 553
    Luulisin, että parempi järjestys olisi pumppu -> cpu -> kenno -> säiliö -> pumppu

    Oletko tarkistanut onko miten hyvä kontakti blokilla? Itsellä on sama pumppu ja cpu idlaa alle 30c.
     
  9. TelaKeppi

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    46
    Kontaktin pitäisi olla ihan ok, mutta pakko se on tarkistaa ja vaihtaa ainakin tahna parempaan. Säiliö on suoraan pumpussa kiinni Koolancen kannella, järjestystä ei voi niiden osalta vaihtaa, muutakuin käyttämällä kannen IN sisääntulon sijasta täyttöaukkoa säiliön päällä, jolloin pumpun pitäisi toimia tehokkaammin, mutta en usko että nyt olisi pumpun tehosta kiinni.
     
  10. EramaanKettu

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Viestejä:
    9 163
    Pumppu ja rese kun on samassa niin toihan ei muuta yhtään mitään? Vai mitä se nalle ajaa takaa? Toiseksikin se veden lämpötilaero on minimaalinen kierrossa, joten kierto on hyvä kun säiliö on ennen pumppua, niin kun se on _aina_ tapauksessasi...

    Sen sijaan olet ettinyt kaupasta kaikki halvimmat rojut ja koonnut niistä lopputuloksen joka ei ilmeisesti miellytä :( Veikkaisin, että antecin 620kin olisi parempi... Noh, kontakti ja paremmat tahnat... Veden lämpötila kun tulis olla 30 luokkaa maximissaan niin jos se sen on jo idlessä ei voi paljon parempaa odottaa..

    Muista myös sensorien kalibrointi voi olla mitä sattuu, idle = ei mitään väliä, MAX ratkasee...
     
  11. mm67

    Rekisteröitynyt:
    20.07.2010
    Viestejä:
    1 210
    Ei tuo ihan normalilta kuulosta, itsellä on 2600K:n kanssa samassa kierrossa myös HD6870, jäähdyttiminä Swiftechin MCR220 ja XSPC:n RX120. Tyhjäkäynnillä esim. nyt 21 asteisessa huoneessa veden lämpö pysyy 25 asteen kieppeillä kun pelkästään tuon 120 mm jäähdyttimen tuuletin pyörii pikku kierroksilla.

    [​IMG]
     
  12. Atasimey

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2011
    Viestejä:
    365
    Nips naps
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2012
  13. TelaKeppi

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    46
    Kennon pitää olla 1x120mm, pumppu ja säiliö on yhdessä koska SFF kotelo on muuten liian ahdas, XSPC Rasa oli käytössä edellisessä Q9550 setupissa, jossa toimi hyvin. Pitäisikö tuo kenno sitten vaihtaa?
     
  14. Mechanical Man

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    Viestejä:
    1 295
    No ei se ainakaan parhaasta päästä ole. Vaikka nuo ovatkin 360 kennojen mittauksia, antaa ne kuvan suhteellisesta erosta.

    Idlessä kyllä kovat lämmöt, miten rasituksessa käy? Nouseeko lämmöt nopeasti vai hitaasti?

    Nopeasti jos nousee, tarkoittaa se joko ilmaa blokissa tai huono kontakti blokilla ja cpu:lla. Lämpö ei siis siirry näissä tapauksissa tehokkaasti veteen.
     
  15. TelaKeppi

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2005
    Viestejä:
    46
    Joo, kyllä se pitää paremmalla tulevaisuudessa korvata. Thermochill sopisi lähtöjensä puolesta vanhoihin läpivienteihin. Lämmöt nousee nopeasti, eli kyllä se kontakti vialta vaikuttaisi. Ilmaakin saattaa olla, koska kun kallista hieman koteloa, näkyy cpu blokkiin sisään menevässä letkussa kuplintaa, tosin en ymmärrä mistä ne voisivat tulla. Vesisäiliö ei kupli ja sisään säiliölle tulevassa letkussa ei ole kuplia.
     
  16. Mechanical Man

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2001
    Viestejä:
    1 295
    Mites kenno, saatko irti yksinään ja kallisteltua? Oletko käännellyt koppaa eri asentoihin, kyljelleen jne.
     
  17. Epirus

    Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Viestejä:
    5 383
    Nyt on tämä setti tilattu, ja about 2 viikon päästä yritän sovittaa ja asentaa tuohon Define miniin. Olisko jollain jotain vinkkejä mitä tehdä ja mitä ei, kun on ensimmäinen vesijäähypaketti kyseessä. Aion siis jollain ilveellä tuonne kotelon takaosaan niitten letkuläpivientien läpi vetää ne letkut ja siihen se radi tuulettimilla. Millähän tuon sais parhaiten koppaan kiinni?
     
  18. Purei

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2010
    Viestejä:
    164
    Kysymys. En tiedä kuuluuko välttämättä juuri tähän lankaan mutta täällä varmaankin osataan vastata. Saako kuparilevystä ja jostain muusta pehmeämmästä aineesta, kuten muovi, blokin aikaan kun pistää sen kuparilevyn parinkerroin cpun päälle ja siihen semmoinen esim muovinen yläosa jossa kanavat? Capish? Ihan kokeilumielessä voisin kokeilla tehdä. Ja varmaan kannattavampaa tehdä jostain muusta kuin muovista. Mutta mistä?
     
  19. EramaanKettu

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Viestejä:
    9 163
    Jätä väliin kun et edes tiedä perusteita lämmön johtumisesta.
     
  20. Purei

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2010
    Viestejä:
    164
    Olen käynyt fysikkaa jo kaksi kurssia, tiedän mistä puhun. Melkein.
    Lämpö johtuu prossusta metalliin mutta tarviiko sen koko blokin olla metallia. Onko se tarpeeksi suuri ala lämmön johtumiselle metallista veteen kun se on vain siinä alaosassa?
    Ja jos en kerta tiedä mitään niin voisitkos sitten olla kiltti ja valaista minua? :)
     
  21. Atasimey

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2011
    Viestejä:
    365
    Jos englanti sujuu niin ottaisin googlen käteen ja lähtisin tutkimaan ja opettelemaan - niin materiaaleja kuin ratkaisujakin. Se vie aikaa (viikkoja?) ja aina toisinaan tuntuu sen verta vaikealta että itkettää (koita selvittää akvaarioissa käytettävien mustien eri kivilajien sotkuntuottoa ja sähkön johtavuutta niin tiedät mistä puhun...) mutta on sen arvoista. Hyvää ja erikoista ei saa nopeasti. :kippis:
     
  22. nalak

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2003
    Viestejä:
    449
    Tässä tällänen aika pro malli:
    Homemade goodies
     
  23. EramaanKettu

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Viestejä:
    9 163
    No pakkokai se on tarttua kun noin kauniisti pyydät vaikka vittuilen päin naamaa normaaliin tapaan :kippis:.

    "Parin kerroin CPU päälle" Tässä oli eka virhe, materiaali tosin oli hyvä valinta €/Kg suhteessa... Lämmön johtumista haittaa jokainen "väli" eli esim piikiven jälkeen tulee jo -> Lämpötahna -> IHS -> "normi lämpötahna" -> Jokin seuraavista; Esim blokki, cpu cooleri -> heatpipe, "Direct heatpipe" -> jne jne... Mitä nopeammin ja vähemmillä vaihdoilla sitä parempi.

    Eli mitä vähemmän siinä on kamaa päällä sitä parempi. Siksi esim Pii -> Tahna -> CPU Blokki // Kulho tms onkin paras mahdollinen suoraan ja sehän perustuu täysin pinta-alaan ei siis paksuuteen (Jota kuvittelen, että kuvittelet tolla "kaksin kerroin") Eli jos sulla on siili niin sen pinta-ala on huomattavasti suurempi kun tasanen vastaava...

    Jos sinulla ei ole työkaluja kuten jyrsintä jne jne niin, ko blokin teettäminen on lähes mahdotonta, joten koko homman voi unohtaa imo. Jos taas koulusta tms pystyy hyödyntämään niin miksipä ei. Sillon tosin sen "kuparilevyvirityksen" saa unohtaa ja keskittyä kupariköntin työstämiseen.
     
  24. Purei

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2010
    Viestejä:
    164
    Siksi juurikin kuparilevy koska penkkiporaa en omista. Jyrsin yms pitäisi löytyä. Mutta mistä tuo kulho kannattaa tehdä? Mitä olisi helppo työstää? Kuparilevyä on tarpeeksi mutta kuinka saisin tehtyä siitä sen 'kulhon'? Onnistuiskos siitä levystä muotoilla sopivat kanavat? Esim naulojen tai muiden vastaavien avulla? Alle jotain kovaa, levy päälle ja vasaraa näyttää sopivasti.
     
  25. EramaanKettu

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Viestejä:
    9 163
    Ei onnistu. Tuolla puhutaan mikrometreistä, joten tarkkaa hommaa ja pitää tietää mitä tekee...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti