Nelivedon kestävyys

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Zerocco, 08.10.2005.

  1. Zerocco

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    0
    Tarkoituksena olisi hankkia syksyn aikana auto ja merkki olisi Audi ja vuosimalli jotain -80 ja -90-lukujen taitteesta. Nyt onkin pieni pohdinnan paikka, kun kiehtoisi kovasti tuo legendaarinen quattro-neliveto, mutta on myös ilmassa jonkinasteista epävarmuutta sen kestävyydestä (varsinkin niissä valtaosassa yksilöitä, joilla on takanaan jo 300 000 kilometriä).

    Jos sinulla on omakohtaisia kokemuksia tai joku tuttavasi omistaa/on omistanut quattrolla varustetun Audin, niin kerro ihmeessä niistä minullekin. Miten on toiminut, onko ilmennyt vikoja jne.? Helpottaisi vähän tätä valinnan vaikeutta =)

    (Ja pidetäänhän ne kommentit puolueettomina ja asiallisina, koska tarkoitus ei ole aloittaa mitään eri automerkkien välistä sotaa.)[signature]Hiljaa hyvä tulee![/signature]
     
  2. Grithawarlord

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    1 124
  3. Zerocco

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Viestejä:
    0
    Täsmennetään vielä sen verran, että haen kokemuksia nimenomaan itse nelivetojärjestelmästä ja sen kestävyydestä. Muut viat saavat elää omaa elämäänsä tällä haavaa. =)[signature]Hiljaa hyvä tulee![/signature]
     
  4. Paul

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2004
    Viestejä:
    17
    No ainakin Subarun neliveto kestää kauemmin ku niiden korit...
    Kai ne noissa perusvehkeissä kestää mut en tiedä noista kovemmista menijöistä.[signature]Vaaraan johtava polku on helppokulkuinen.
    -William Shakespeare- [/signature]
     
  5. Dj Clue

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2001
    Viestejä:
    803
  6. Carl0s

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    846
    broidi tossa jokinaika sitten osti ysikytjotain vuosmallisen, kasikymppisen quatron. Autolla oli ajettu ~100tkm, ja ainakin viellä tuntuu nelivetojärjestelmä olevan kunnossa. Lukkoperäkin toimii (talvella kiva leikkiä).

    Eiköhän ne kaikki nelivedot kestä, kunhan käyttää laadukasta öljyä perissä/lootissa, ja muistaa myöskin vaihtaa ne.
     
  7. weebee

    Rekisteröitynyt:
    20.10.2000
    Viestejä:
    240
    Höpsis vainakin tuon hitsausjutun kanssa.Itsellä -87 kärry,joka siis paljon vanhempi kuin useimmat murottajista.Tuon sinkitty kori ei ole koskaan paikkaa tarvinnut,eikä tule lähivuosina tarvitsemaankaan.
     
  8. HiOct

    Rekisteröitynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    222
    Käännetäänpäs asia näin päin. Tänne voivat ilmoittautua kaikki joilla on TorSen korkannut normaalikäytössä. Aivan, aika hiiren hiljaista tulee olemaan. Hyvä 8th Miracle, suosittelen juuri audin nelikkoa sen kestävyyden takia. Perusasiat kuitenkin aina mielessä. --> Kaiken saa rikki, jos haluaa. Normaali käytössä ollut on tod.näk kunnossa. Ja mikä estää ottamasta kaveria avuksi autoa ostaessa.

    edit: siis omistan quattron

    [Edited by: HiOct on 8.10.2005 7:26][signature]Älä ole minulle vihainen, pidä tätä vaikka myöhästyneenä aborttina.
    Paras argumentti demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskivertoäänestäjän kanssa.
    [/signature]
     
  9. Banana Hammock

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2000
    Viestejä:
    65
    Porukoilla ollut tuollainen ´87 100 Avant Quattro jo 15 vuotta ja vieläkin se on kolmosautona heillä. Ei siinä nelivedossa ole mitään ongelmaa koskaan ollut, vaikka minäkin olen sillä leikkinyt ja esim. kaiken maailman pakuja vetänyt pois ojista. Isoin tähänastisita ongelmista oli varmaan ohjaustehostimen pumppu. Kori kestää kyllä osasinkityksen takia hyvin, kuten joku jo mainitsi.
     
  10. -Cone-

    Rekisteröitynyt:
    17.12.2000
    Viestejä:
    1 435
    Kokemuksen syvällä rintaäänellä voinen sanoa, että neliveto Audilla on pitkälle samat ongelmat kuin etuvedolla, eli edessä vetonivelet ovat ne, jotka ensimmäisenä saa vaihtaa. Perä saattaa kulua loppuun, jos ei ole viitsinyt koskaan minkään sortin huoltoja tehdä. Kestävyyden puolesta on siis sama ostatko Audin etu- vai nelivetoisena. Hieman enemmän saat huollettavaa, mutta kallista lystiä ei tule olemaan. Toki autoa ostettaessa kannattaa kurkkia perä ja kuulostella kuuluuko torsenista / perästä vaimeaa ulinaa, joka kertoo kulumisesta.[signature]We are moderators of the MuroBBS, resistanse is futile, prepare to be moderated.
     
  11. Ezzy

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Viestejä:
    3 927

    Tollasta katselin kans talviautoksi, kun sais päälle parilla tonnilla.
     
  12. Oddball

    Rekisteröitynyt:
    18.11.2000
    Viestejä:
    468

    Se nyt ei vielä hirveästi ole =) Just katselin tuossa päivällä kaupan pihassa yhtä viitisen vuotta vanhaa farkku-legacya, jossa kaaret ja takaluukku kukki jo iloisesti...
     
  13. PH

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2000
    Viestejä:
    786
    Quattro kestää..

    Kyllä saa pahemman kerran huoltoja väliin jättää ym. laiminlyöntejä tehdä jotta ne laatikot hajoaa.
    Pirun hyvä systeemi muuten tuo Quattro neliveto.[signature]All people need three things: something to do, someone to love, and something to hope for.[/signature]
     
  14. zpeed

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2003
    Viestejä:
    549
    Kaverilla kokemuksia neliveto audista:

    2v kokemusta Audi 80 quattrosta, korimalli Typ89 eli vuosimallit 87-92. Itsessään nelivetotekniikka on pomminvarmaa, harva sitä on rikki saanut, eli siitä ei paljoa kannata stressiä ottaa. Kuluvia osia on vaan enemmän kuin etuvetoisessa ja se tietää rahanmenoa. Rehellisesti sanottuna en itse ostaisi jos en itse osaisi korjata, tulisi liian kalliiksi :) Toisaalta jos saa sellaisen auton mihin on kaikki kuluva vaihdettu niin mikseipä...[signature]Fear. Pain. Hatred. Power.[/signature]
     
  15. Ezzy

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Viestejä:
    3 927
    Kellään kokemuksia Suzuki SJ 410 pikkumaasturista? Nelivedoista kun puhutaan ja siinäkin jonkinlainen sellainen on =) Lähinnä siis 80-luvun alkupuolen malleista puhun.

    [Edited by: Ezzy on 8.10.2005 23:30]
     
  16. <<karhu>>

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    2
    Kyllähän se neliveto kestää, kun siinä on kaksi vetävää akselia yhden sijasta...
    Vaihdelaatikko on ainakin tehokkaammissa nelikoissa se heikko kohta.[signature]Karhu Iso A.[/signature]
     
  17. emery

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    152
    Kaveri ""harrastelee"" noita pikku susuja :) Ihan mielettömiä vehkeitä kyllä, Sillä menee kyllä vaikka pakilla puuhun jos vaan pokkaa riittää. Maastoautona tuo on siis aika huippuluokkaa, Offroad kisoissa erittäin suosittu malli.
    Normi käytössä ei ole kyllä mikään paras mahdollinen, helvetin pieni, ei mikään kovin hyvä ajaa, vie bensaa suhteessa aika paljon (1l koneeksi) Kallis hankintahinta jne. Mutta on se sitten toisaalta helvetin hauskakin :D[signature]Viestisi on tyhjää täynnä. Kokeile lähettää sisältörikkaampi viesti. :|[/signature]
     
  18. Carl0s

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    846

    Mjoo, nelikko on samaa tasoa kun kaikissa OIKEISSA maastureissa. Paskaks et saa paitsi tahalteen rikkomalla. Suizassahan on se hyväpuoli, että jakolaatikosta on h2 ja h4 synkattuja. Eli talvella kun tuuta takavedolla mutkaan, tuntuu että perkele! sehän lähtee lapasesta, niin eikun nelikko päälle, ja mutka suoritettu.


    Maastossa suiza sitten onkin täysin oma lukunsa.
     
  19. tehjone

    Rekisteröitynyt:
    18.11.2003
    Viestejä:
    2 049
    Osta toyota neliveto niin se kestää. [signature]CP-Geek: WOOOT! 1337 !!!1! MÄ SAAN BANNIA TAAS JENGIÄ![/signature]
     
  20. Ezzy

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Viestejä:
    3 927
    Joo, hauskuuskertoimen takia tuota harkitsenkin ja noita 80-luvun malleja sais 1500-2500eurolla näemmä.
    Hajoo pää, jos ei o jotain huvia talvellakin. Millasia kulutuslukemia tolla sitten saa aikaiseksi maantiellä? Vois kuitenkin sijoittaa mahdollisimman ""tavallisiin"" talvikumeihin.

    edit: näemmä suzuki samurai 1.3L kohneella pääsee 10L pintaan sadalla :D

    [Edited by: Ezzy on 9.10.2005 19:31]
     
  21. T14

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2000
    Viestejä:
    397
    Täytyy yhtyä muiden kommentteihin ja sanoa, että kyllähän se Quattro tuntuu kestävän. Omalla ikää kymmenisen vuotta ja 180tkm takana, eikä mitään ongelmia sen suhteen.

    Suomen Audi Clubin forumeita tulee lueskeltua kohtalaisen aktiivisesti ja täytyy sanoa, ettei kyllä tule yhtään topicia mieleen missä olisi jollain nelivetosysteemi jostain hajonnut. Kehuja sen sijaan saa lueskella melkein jokaiselta jolta Quattro löytyy..[signature]Hmmm..... ;)[/signature]
     
  22. MuroRST

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2018
    Viestejä:
    8
    Vanha juttu, mutta kannattaa huomioida quattroista puhuttaessa että niitä on erilaisia toisistaan toteutukseltaa poikkeavia, visko (erittäin vanha), Torsen (aika vanha, pitkittäiskoneissa), Haldex (eri versioita, poikittaismoottorisissa), ja nämä uudet Grown Gear ja Ultrat. Torsen on aika pomminvarma, aika harvoin saa kuulla niiden vioista. Haldexit aika usein foorumien otsikoissa kun ei enää työnnä takaa. Torsen paras ja vielä parempi modattuna.
     
  23. BountyHu

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2012
    Viestejä:
    23
    Torsen on todella varma, omalla S4 ajettu yli 500tkm ja mitään ylimääräisiä ääni ei kuulu. Huoltokaan ei ole ollut täsmällistä, mm 300tkm ilman lienten vaihtoa.
     
  24. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 550
    Vanhoista 80-90 luvun non-turbo torseni vehkeistä ensimmäisenä paukkuvat lootat, 01A on siellä limiitillä 400hv/500Nm rajoissa(tosin vaatii turbon noille tehoille). Nätillä käytöllä menee enemmänkin mutta jos harrastaa paukkulähtöjä kuivalta asfaltilta niin paukkuu rattaat loodasta helposti, esim. kolmonen on aika herkkä. Toisekseen rumalla käytöllä saattaa myös takavetarit napsua jos pitoa on hyvin. 016 loota taitaa olla hivenen kestävämpi ja melkoisen suosittu rallipiireissä kiitos manuaalisesti lukittavan lukon.Turbovehkeissä on sit monesti kestävämpi 01E loota joka kyllä joillakin kestää jopa sen kilohepan verran. Epähuolellisilla vaihdoilla voi kyllä synkrot porsia ja siirtäjäpakat jumittaa mut aika harvoin totaalituhoa saa aikaseks. Tosin 1khv+ niin alkaa sisääntuloaksila olemaan kovilla ja saattaa katketa. Perä ja takavetarit on kyllä jo kovilla ja jos lähtöjä harrastaa niin ennemmin tai myöhemmin ne menee takuuvarmasti. Siis vakio-osista puhuttaessa. Esim. ensimmäisen sukupolven S4:sta paukkuu kyllä perä jo reilussa 500hv jos on hyvin pitoa. Pikkukorisissa menee helpommon takavetarit, varsinki jos siellä on ns. pikkuversiot.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti