Murolääkärit: Hampaista huolehtiminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 14.11.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Omena

Rekisteröitynyt:
    23.09.2001
    Pari kommenttia tähän. Sen on tullut huomattua, että yksityisellä ja kunnallisella voi olla isoja ero. Yksityisellä löytivät suusta vaikka mitä ja ehdottivat isoa remppaa. Kunnallisella sanoivat, että yksi alkava reikä, että harjaa vähän enemmän ja tule myöhemmin uudestaan tarkastukseen. Yksityisellä olisi mennyt varmaan 1000€ johonkin johonkin ja kunnallisella kaksi tarkastusta ilman toimenpiteitä ja hampaat ovat olleet kunnossa.

Sähköhammasharjoissa on tosiaan aika paljon eroja. Verrattaessa vanhaa sähköhammasharjaani tähän uuteen on ero todella iso. Vanha tuntuu lähinnä laiskalta ja uusi oli aluksi melkein liian raju. Parin päivän tottumisen jälkeen putsaa hampaat selvästi paremmin kuin vanha luuska.

2. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    ainakin nuo braunin yli 100e mallit tuntuu kyllä päteviltä vehkeiltä. Mallinumero 5000 ja ylöspäin. Voin suositella lämpimästi kaikille jotka harkitsevat hyvää sähköhammasharjaa.

Viimeksi muokattu: 12.03.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. sosiaalipummija

Rekisteröitynyt:
    21.03.2013
    Kävin hiljattain päivystyksessä hampaisiin säteilevän kivun takia joka osoittautuikin sitten poskariksi, mutta siinä samassa tsekkasivat leegot ja x-rayasivat eikä suusta löytynyt kuulemma reiän reikää. Kävin 6 vuotta sitten viimeksi hammaslääkärillä ja olin täysin varma että suusta löytyisi edes jotakin mätää, mutta yllätys oli positiivinen. Hommasin talvella sähköhammasharjan hintaluokasta pari hunttia ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen. En nyt muista merkkiä, olisiko joku Oral-B tjsp.

Yksityisten kohdalla herää kysymys tekevätkö he operaatioita rahan takia vai onko julkisella oikeasti annettu ohjeistus että muita kuin selviä reikiä ei ruveta paikkailemaan kustannusten minimoimiseksi?

5. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Musta tuntuu että julkisella puolella vaan halutaan kaikki pois ettei tarvii tehä duunia.

Itsekin kun kävin hygienistilla niin sanottiin vaan että pitäs ryhdistäytyä kyllä nyt harjaamisen suhteen o_O (lue: hampaat hirveässä kunnossa).

Sitten taas kunnallinen hammaslääkäri sanoi että ONPAS HARVINAISEN HYVÄT HAMPAAT, TULE SEURAAVAN KERRAN JOSKUS VUONNA 2023 :D (veti yli kortista vanhan vuosiluvun ja laitto pari-muutama vuotta lisää seuraavaan käyntiin).

6. Sora

Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Oivoi, Hammasta särkee, lääkäriin pitäs mennä. Ientulehduskin taitaa olla päällänsä ku veri maistuu suusa ja punottaa kun leegoja pesee. Pelottaa. 4v aikaa edellis kerrasta. Hammashuolto laiminlyöty myös siltä osin. Hemmetin hammaslääkäri pelko. Jatkuvasti pyörii vaan mielessä että entä jos sielä ei olekkaan pelkkä reikä ja/tai kivi.

Mitään vinkkejä millä helpottaa hammaslääkäri pelkoa helpottamaan?

Viimeksi muokattu: 14.03.2017
  7. Jupuna

Rekisteröitynyt:
    24.09.2000
  8. Omena

Rekisteröitynyt:
    23.09.2001
    Ihan järjellä vaan ajateltuna, että jos siellä on vielä enemmän vikaa tms. niin sitä suuremmalla syyllä sun pitää mennä sinne lääkäriin. Vähiten tuollaista pelkoa olisi jos kävisi säännöllisesti esim. vuoden välein tarkastuksessa. Oman terveydensä hoitamattomuudesta maksaa aina itse. Enkä siis todellakaan väitä, että itse toimisin optimaalisesti ihan siis yleisellä tasolla tämä toteamus.

9. N1kkel

Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Kannattaako suuvesiä käyttää? Mitä haittaa tai hyötyä niistä voi olla?

10. Zalasha

Rekisteröitynyt:
    10.12.2003
    Omasta kokemuksesta puhuen niin en käyttäisi kuin tilapäisesti. Jos suussa on poikkeava/haitallinen mikrobikanta, niin toki sillä suuvedellä voi helpottaa oireita, kuten esimerkiksi pahanhajuista hengitystä. Suuvesi tappaa kuitenkin samalla niitä hyödyllisiäkin mikrobikantoja. Jos lähtee siihen että eliminoi vaan jatkuvasti mikrobikantaa suusta suuvedellä, niin luulenpa ettei se kovin hyvää tee limakalvoille.

Parempi ratkaisu on muuttaa ruokatottumuksia ja hoitaa suuhygieniä sähköhammasharjalla säännöllisesti. Ja esimerkiksi haisevasta hengityksestä ei pääse muuten eroon kuin korjaamalla totaalisesti ruokatottumukset. Sokerit pois jne.

11. Moloch

Rekisteröitynyt:
    04.11.2010
    Hampaista huolehtimisessa on riittävän pesun lisäksi hyvä myös langata hammasvälit. Varsinkin takahampaiden välien puhdistuksessa on aivan ehdoton väline hammaslankain:

Helpottaa todella paljon lankaamista.

12. jorzak

Rekisteröitynyt:
    06.11.2015
    Akkuhan niistä menee huonoksi ja siksi "heikkenee". Ainakin Oral-B tekee sen vaihtamisen niin saatanan vaikeaksi kuin mahdollista, ihan normi akkuparisto sielä on mutta yleensä juotettu kiinni sinne mahdollisimman keskelle härveliä niin, että pitää purkee kaikenlaista piirilevyä ja juottaa sitten takaisin... Kivasti lisää uusien laitteiden myyntiä kun ei ole liian helppoa vaihtaa akkua.

13. Randomizer

Rekisteröitynyt:
    20.02.2004
    Olen laittamassa(toivottavasti onnistuu) implanttia etuhampaan tilalle mutta nyt väliaikaisesti joudun olemaan proteesin kanssa ja voi vittu että ovatkin perseestä. Syöminen täysin mahdotonta, lonksuvat ja heiluvat miten sattuu kun peittävät koko suun kitalaen, makujakaan ei noiden kanssa oikein maista. Juominenkin on hankalaa kun tuntuu että nielaiset koko proteesin kerralla joka kulauksella. Hammas siis irroitettiin ja proteesi laitettiin samalla kertaa(muotitettiin aikaisemmin), kuinkahan kauan tuo luutuminen kestää nimittäin ehdin varmaan laihtua luurangoksi ennenkuin saan implantin suuhun. Hammaslääkäri vielä peloitteli että ei välttämättä onnistu koko implantin laitto luutilanteen takia, sitten lienee vaihtoehto sillatus mutta sekin kuulemma paska idea näin nuorella iällä(35). Proteeseja en ala loppu elämää pitämään se on aivan varman, olen vaikka ilman etuhammasta mielummin.

14. duck

Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Siis onko sinulla nyt sellainen irroitettava proteesi, joka otetaan esim. yöksi pois?
    Minullakin on ollut aivan vastaava tilanne kuin sinulla nyt (jopa samat varoitukset h-lääkäriltä, ettei välttämättä saisi implanttia luutilanteen takia).
    En enää muista tarkalleen, mutta noin 6-9 kk jouduin käyttämään irtoproteesia, jonka otin aina ruokailun yhteydessä pois, koska sen kanssa ei vain pystynyt syömään.
    Implantti operaatiossa taas laitettiin keinoluuta tjst. jonka jälkeen taas odottelua noin 3-6 kk. Kun keinoluu oli luutunut, niin saatiin implantti asennettua.

Nämä odotteluajat riippuvat sitten siitä käykö yksityisellä vai kunnallisella ja jonotilanteista yleensäkkin.

15. Randomizer

Rekisteröitynyt:
    20.02.2004
    Juurikin tuomoinen irroitettava proteesi ja syöminen ilman sitä on tietysti helpompaa mutta esim. yleisissä työpaikkaruokaloissa suht härskiä hommaa alkaa irrottelemaan tota laitosta suusta syönnin ajaksi joten varmaan pakko tottua. Kotona sitten joutavat suoraan kaappiin. Alunperin lekuri meinasi että voidaan tehdä väliaikainen kuitusilta mutta valitettavasti kävi ilmi että anatomia etualalla on semmoinen ettei se onnistu. Yksityisellä olen käynyt ja teetän myös implanttihoidon siellä. Jotakin 6-12kksta se joskus puhui, yhtä tuskaa tulee elo kyllä olemaan siihen mennessä. Nyt alkaa oikeastaan tuntumaan aivan vitun samalta paljonko koko lysti maksaa kunhan saa kiinteän hampaan tilalle.

16. duck

Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Yksityistä minäkin suosittelen, nimittäin kunnallisella voi aikaa vierähtää hyvinkin paljon.
    Minä ratkaisin tuon proteesin irroittelun ennen ruokailua aina "salassa". Jotenkin se irtoimplantti tuntui olevan niin löysä, että olisi varmasti joskus irronnut kesken ruokailun ja sitten se vasta olisi ollut kiusallista keräillä
    implanttia lautaselta :).
    Itse meinasin myös ennen implantin asennusta käydä hampaiden valkaisussa, koska implantin laiton jälkeen se ei tietenkään ole järkevää, mutta en sitten käynyt kun unohtui koko asia.

17. Sora

Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Tää oli kyllä aivan loistava hankinta. Pääsee paljo paremmin väleihin kiinni, ja itse pääsee paljon pidemmälle, mitä langan kanssa pääsin.

Onkos kellään kipeytynyt kieli hammaslääkärin jälkeen?

Mulla oli paikkausoperaatio tuossa viikko sitten, tietenkin suu auki möllöttää se tunteroinen. Nyt viikon ajan tuntenut kielen alla sellanen paine, niinku siellä olisi jotain ylimäärästä, tai että pakko liikuttaa jatkuvasti kieltä.

Kieli ei varsinaisesti ole arka tai kipeä, eikä siinä ainakaan kotikonstein näe mitään.

Hirveän stressin sain tästäkin itelle kaivettua :D

18. Sadboy

Rekisteröitynyt:
    03.02.2016
    -

Viimeksi muokattu: 11.07.2017
  19. muronsyöjä142

Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Itse ostin helmikuussa oral-b:n sähköhammasharjan amazon.de:stä ja olen ollut tyytyväinen. Maksoi tasan kaksi kymppiä eikä postikulujakaan tullut. Samoin vaihtopäät tilasin sieltä.

Joku puhui hammaslankaimista hammasväleihin, mutta itse olen käyttänyt sellaisia muovitikkuharjaimia. Ne ovat todella näppäriä ja parempia kuin tavallinen hammaslanka.

20. Sgt Nicolai

Rekisteröitynyt:
    22.12.2003
    Julkisia ei kauheasti kiinnosta alkaa purukalustoa korjailemaan sen kummemmin. Menevät yleensä sillä juurihoitotekniikalla ja paikkaavat ne vain sitten.

21. vaniljacreme

Rekisteröitynyt:
    18.03.2008
    ite käyn tarkistuksessa kerran vuoteen ja tulee kyl käytyä ehkä liianki herkästi hammaslääkärillä jos vaivaa on. käytän yksityistä..maksaahan tuo mutta palvelu on parempaa ja pääsy nopeampaa. huonot legot on mulla kun nuorena ei kiinnostanu. nyt sitten korjaillaan kun vanhat paikat irtoilee yms vuotaa. uusia reikiä ei oo pahemmin oo tullu.

22. 666 PA

Rekisteröitynyt:
    28.05.2018
    Kumpa se olisikin niin helppoa. Terveisin hammaslääkäri inho ja pelko.

23. 666 PA

Rekisteröitynyt:
    28.05.2018
    Mulla on ollu ja on edelleen vähän sama vika.

24. Inq

Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Itse istun juuri kirurgin oven takana odottamassa luuimplantin asentamista. On proteesi kyllä sen verran perseestä. Koko elämä kärsitty hammaslääkäripelosta, sit meni etuhammas kuolioon ja oli pakko mennä lääkäriin (oli vähän kipee...). Lääkäri oli reipas nuorimies joka sanoi että hänen periaate on ettei mikään operaatio saa sattua, sitä varten on puudutusaineet keksitty.
    Hoiti hampaan kuntoon ja sano että nää muutkin hampaat on siinä kunnossa että voisin hoitaa koko suun kuntoon kuukaudessa, tai sitten julkisilla koitat yksitellen. Sanoin että hoidetaan ny kaikki vaan, lääkäriä en vaihda.
    Proteesi kyllä mulla pysyy tosi hyvin paikallaan, mutta syöminen on perseestä, toiv. Kohta pääsen siitä eroon.

25. BORINBOIKA

Rekisteröitynyt:
    01.07.2014
    Murolaisilla kokemuksia invisalign oikomisesta ? Itsellä hyvät hampaat ja vain yksi reikä ollut tähän mennessä, toki kellertyneet niinkuin kaikkien ellei niitä valkaise. Junnuna kunnallinen puoli hoitanut oikomiset pisin vittuja ja nyt tekis mieli lähtee korjaamaan...

26. 4kex

Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Itse huolettaisi hoitamattomissa leegoissa eniten kaikki hammasperäiset tulehdukset mitkä voi levitä. Esim. työkaveri valitti kuumeilua ja hengästyi helposti. Pitkien tutkimusten jälkeen löytyi synnynäinen läppävika ja hammasperäinen sydäntulehdus. 3kk sairaalassa tungettiin antibiootteja ja sydänleikkaus.

Toisella kaverilla puolestaan tuli poskiontelotulehdus mätänevästä hampaasta.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen