Murolääkärit: Hampaista huolehtiminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 14.11.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. wertiy

Rekisteröitynyt:
    27.06.2008
    22v saakka 0 reikää ja aina pessyt aamuin ja illoin. Hammashoitajalla käynyt 2v välein. Sit 24v paikattiinkin kerralla 4 reikää mistä pari hampaiden väleissä. Siitä järkyttyneenä ostin braunin parhaimman sähköhammasharjan ja olen käyttänyt joka ikinen ilta hammaslankavälinettä 2 min hammaspesun lisäksi.

Nyt 26v uudestaan hammaslääkäriin ja uudet 4 reikää, pari välissä ja pari pinnalla. Sokerijuomia en ole juonut 5v ja muutenkin sokeria menee pari kertaa viikossa. Tupakkaa/mitään muuta en käytä mikä voisi pilata hampaat. Purkkaa käytän, mutta en joka päivä. Ostin Elmexin kariessuojasuuvettä mitä tarkoitus käyttää pari kertaa viikossa. Fluoritabletteja hammashoitaja ehdotti myös kokeiluun, mutta hieman haluton tämä kaupungin hammaslääkäri oli ohjeistamaan tarkemmin.

Viime kerta masensi oikein huolella, kun tiedän pitäväni mahdollisimman hyvää huolta hampaistani ja ulkoisesti hyvin siistit ja valkoiset. Muilla perheessä yleisesti hyvin vähän reikiä.

Mikäköhän tässä nyt vielä voisi tehdä? Voiko sähköhammasharjalla pestä jotenkin väärin? Käytän pehmeää harjaa ja painan melko miedosti ettei harja piippaa liian kovasta voimasta. Myönnän, että hampaat on vähän liiankin herkkä paikka itselleni ja pakkomielle, mutta tällä menolla viisikymppisenä tekarit...

2. viljasika

Rekisteröitynyt:
    20.11.2016
    edit: turha viesti

Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  3. N1kkel

Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Oliko pieniä alkuja vaiko "kunnon reikiä"? Tekstisi perusteella veikkaisin ensimmäistä. Karieksen eteneminen niissä hampaissa on pysäytetty eikä vielä kannata masentua, varsinkaan jos hampaat eivät ole oireilleet tai vaivanneet.

Naposteletko? Noudatatko säännöllisiä ruokailuaikoja? Ehkä syljen koostumus tms. edesauttaa reikiintymistä?

Viimeksi muokattu: 22.11.2016
  4. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Minulla taas paikattu liioittelematta hampaita yli 30 kertaa, vaikka ikää ei vielä kovin paljon olekaan. Hampaat sulaa suuhun ja vain muutamassa hampaassa ei ole koskaan ollut reikää. :) Kolaa yms. en juo, ja pari kertaa päivässä pestään.
    Täytyy säästää rahaa, josko jonain 40-50 vuotiaana saisi uusittua proteesit kaikkien tilalle suosiolla.

5. Merenantimet JiM

Rekisteröitynyt:
    08.10.1999
    Suosittelen kokeilemaan Philips Diamondcleania. Ainakin itsellä ero kuin yöllä ja päivällä.

Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  6. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
  7. Merenantimet JiM

Rekisteröitynyt:
    08.10.1999
  8. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Voi olla, että sen pehmeämmän hammasharjan käyttö ei olekkaan niin fiksua. Neuvottele vielä lääkärisi kanssa, mutta sähköhammasharjalla on tarkoitus myös vahvistaa ikeniä. Jos ne aluksi vuotaa verta jonkun verran, niin jatkat sharjan käyttöä ja ne vahvistuu. Sama juttu lankaan, aluksi vuotaa mutta kun säännöllisesti tekee, niin vuoto lakkaa kun ikenet vahvistuu ja bakteerit poistuu -> tämä ei toisin päde jos hammaskiveä jo muodostunut, silloin vuotaa koko ajan.

Vittuh, 3-4v sitten kävin viimeksi tarkastuksessa, silloin kaikki oli hyvin. Oma yksityinen hammaslääkäri lähti, ja me muutetiin. Oli kaikkee sählinkiä, niin vasta nyt tarkistukseen - 6 reikää, visureiden poisto, hygieniakäynti. 1200-1500€ kustannukset yksityisellä. Tietynlainen porauspelko ei anna käydä julkisella...

Viimeksi muokattu: 14.02.2017
  9. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    ikenien vuoto yleensä johtuu pienestä ientulehduksesta. näin sanoi hygienisti. eli ei ole pesty hampaita/ienrajoja kunnolla. kun pestään usein ja kunnolla, loppuu se vuotokin.

Viimeksi muokattu: 14.02.2017
  10. Jupuna

Rekisteröitynyt:
    24.09.2000
    Onko fluorihammastahonoissa muita eroja kuin maku? Mikä olisi paras ja mikä on pelkkää markkinointia? Oral-B markkinoi kovasti kallista uutuuttaan.

11. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Tää on hyvä kirjoitus, vois melkein liimaa aloitukseen.

12. Pertti_Pasanen_Spede

Rekisteröitynyt:
    25.10.2001
    Itse olen tykännyt prismasta löytyvästä oral-b tahnasta. Jotenkin tuntui siltä, että sillä olisi hampaat tulleet puhtaammaksi.

13. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Oispa riittävät raot hampaiden välissä että voisi käyttää hammaslankaa.

14. Photiou

Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Hankin Amazonista Waterpikin juuri tuosta syystä - ensin oli Philipsin Airfloss, mutta se ei kestänyt kuin pari kuukautta päivittäistä käyttöä (kerran jaksoin uusia takuun piikkiin).

15. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Myyrmäessä LVH tuntuu olevan samanlainen, palvelu on ensiluokkaista, mutta maksaa kuin synti, 2-3 kertaa enemmän kuin tavallinen yksityinen.

16. A_SA

Rekisteröitynyt:
    02.09.2007
    Toimiiko tämä hyvin päivittäisessä käytössä? Itse en niin tykkää käyttää lankaa tai harjoja välien puhdistukseen. Jää siis usein putsaamatta, mutta tämä voisi olla toimivampi ratkaisu.

17. Photiou

Rekisteröitynyt:
    23.11.2005
    Kerran päivässä tulee käytettyä - hankala tietysti sanoa miten hyvin puhdistaa oikeasti.. Pitäisi löytää suuvesitiiviste tuohon jossa olisi fluoria - yksi kerta syö ~5 dl nestettä, joten normaaleja suuvesiä ei voi käyttää. Nyt olen laittanut Vademecumia, mutta epäilyttää onko siitä muuta hyötyä kuin 'raikas maku'.

18. Beth

Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Kiitos että jäit kokemuksesi.

Sama juttu oli minulla viime kesänä. Sairastelin niin raskaasti yli 2 kuukautta että melkein jalat petti, laahustin kun 100 vuotias, koko ajan oli pahoinvointia ja voimakasta hikoilua. Vasta kolmas röntgeeni näytti hampaan juuressa olevan tulehduksen. Minulla on sepelvaltimotauti ja sairastettu sydäninfarkti, siksi olin hyvin huolissaan yleistilasta, mutta hammasta vain arasteli, kivuksi sellaista en olisi kutsunut. Sen sijan hetki, jolloin hammas halkesi, oli merkittävä. Ensin luulin että salatissani oli joku luu tai siru tai paikka irtosi. Samalla oli lievä, hyvin lievä tunne verenmausta suussa. Mutta hammas näytti ehjänä. Kyllä ajatus että 18 v sitten juurihoidettu hammas halkesi kävi itselläni ja olin melko varma sitä. Hammas oireili koko ajan lisää ja lisää. Kysymys on toiseksi viimeisesta hampaasta alarivissa.

Hammaslääkärit toimineet lääkärietiikan vastaisesti kun kerran toisensa jälkeen yrittäneet juurihoidetulle oireilevalle hampaalle väkisin "antaa vielä yksi mahdollisuus", vaikka itse pyysin jo poistoa. Romahtuneen yleiskuntoni ei otettu kantaa. Yksi terveyskeskuksen hammaslääkäri sanoi jopa kivenkovaan sanoi ettei se johtuu hampaasta. Seuraavaksi terveyskeskuslääkäri oli jo tarjoamassa minulle masennuslääkeitä voimattomuuteen Ja jatkuvaan pahoinvointiin (!). Onneksi en uskonut typerä yleislääkäriä.

Hammasta poistettiin vasta 3 viikon päästä, kun ikeen alkoi tulehtua, sillloin huonovointisuus oli jo niin voimakasta, että sanoin että nyt vedätte hammasta tai viette mun suoraan sairaalaan täältä. Röntgeeni vihdoinkin näytti selkeä tummentuma (tulehdusta) kahden juuren välissä. Joka viitasi halkeamaan kahtia. Hammasta vedettiinkin kahdessa osassa.

Sairastelin vielä hampaanpoiston jälkeen vielä kuukauden, mutta koko ajan olin menossa parempaan suuntaan. Näin pahasti se rasitti elimistoani. Lopulta järkyttävä hikoilu ja pahointi oli poissa ja olin taas terve.

MUTTA:
    Nyt vastakkaisessa hampaassa (joka on sekin juurihoidettu) samat tuntemukset. Tuntui taas syödessä outoa, tällä kertaa ei ei ollut selvä tuntemusta "putaisin jotain luusirua", vaan lievä verenmakua suussa. Ja taas alkamassa sama rumbaa.

Kävin yksityisellä, lääkäri ei nähnyt mitään, koputtamalla hampaaseen kun en tuntenut kipua, hän ei ottanut edes röntgeeniä. Näki edellisessä panoraamakuvassa kyllä että hammas on juurihoidettu. Järkyttävä että sanoi että "joo, siinä sun nyt poistetuissa hampaissa näkyikin jotain". Olin järkyttynyt. Lääkäri ehdotti aivan toisen täysin oirettomaan paikan vaihtoa kosmeettisesta syystä. Suostuin. Mutta hammas jonka takia alunperin tulin jakaa oireilua. Siihen hammaslääkäriasemaan minulla ei ole enää mitään asiaa.

Maanantaina alkaa taistelu tämän hampaan poistosta julkisessa th:saa. Tuntemukset ovat samoja kun edellisen juurihoidetun hampaan kanssa. Lisäksi minulla on outo tuntemus joka säteilee silmääni samalla puolella. En todellakaan halua mennä samaan romukuntoon enää!

Tämä myös viimeinen toinen juurihoidettu hammas suussani. Mikään niistä ei juurihoidettu karieksen takia vaan kipeytyneet liian voimakkasta hampaiden purennasta, nukkuessa kai. Pidin kiskoa sen jälkeen puoli vuotta. En tiedä oliko edes juurihoito tarpeellinen toimeenpide, kun ei ollut kariestä, syvästä karieksesta puhumatta.

19. N1kkel

Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Voiko johtua juurihoidetusta hampaasta vai mistä se, että kun painaa oikeaa poskea sormella tietystä kohtaa, niin tuntuu paineen tunnetta. Muuten ei ole kipua eikä oireilua. Vai liekö poskiontelossa tukos. Ollut jo pitkään tuollainen ja vähän aikaa sitten otetuissa ylähampaiden röntgenkuvissa ei epäilyttävää näkynyt. :confused:

Viimeksi muokattu: 04.03.2017
  20. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Hmm, nyt kun täys remppa 1400€ edestä on tehty, tarkastus , röngen, 6 reikää porattu ja visurit poissa, niin nyt katoin viikon päästä peiliin niin molemmissa poskihanpaissa porottaa 2 mustaa pistettä. Ja vielä aika näkyvissä paikoissa. Ei kai ne vittu reikiä voi olla :o

21. TeknoR

Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Mustat pisteet on kariesta. Eli juu.

22. Oltorno

Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Kannattaa olla tarkkaan noiden leegojen kanssa. Tutulta poistettiin hiljattain hammas. Ilmeisesti jäi jotain ja joutu käymään uudestaan ronkittavana. Pari päivää ja pahoinvointia + kuume. Luultiin noroksi kun sitä liikkeellä ja muksujen kanssa tekemisissä töissä. Illalla jalka oli alkanut tuntumaan. Aamulla sattui niin paljon, että piti lähteä Pulssiin josta suoraan sairaalaan leikattavaksi. Reiteen ja pohkeeseen molempiin 20cm leikkeleet josta poistettiin ilmeisesti mätää tai jotain epämääräistä viikon verran pidettiin haavoja auki kun tuli tavaraa pihalle. Samoten viikkon verran pyyhkiytynyt muistista pois. Ilmeisesti bakteeri päässyt suusta verenkiertoon ja sieltä jalkaan. Eikä olisi kovin kauaa tarvinntu odotella niin seuraukset olisi olleet aika paljon vakavammat.

23. twigman

Rekisteröitynyt:
    01.08.2016
    Jouduin ala-asteikäisenä kiertämään hammaslääkärissä ylipurennan takia harva se viikko. Kehittyi lopulta melkoinen hammaslääkärikammo kaikkien operaatioitten jälkeen. Tämän jälkeen kävin hammaslääkärissä ainoastaan silloin kun oli aivan pakko, eli viisureita poistattamassa ja äärimmäisissä kivuissa.
    Noin vuosi sitten alkoi taas joku hammas oireilla ja arvelin että nyt otan niskasta itseäni kiinni ja paikkauksen jälkeen varasin tarkistusajan, kerralla hampit kunnolla kuntoon. Tarkistusaikaa sopiessa kerroin hammaslääkärille ihan suoraan että pelottaa ihan saakelisti, en saa edellisenä parina yönä nukuttua ja muutenkin keskittymiskyky on nollissa. Sain kokeiltavaksi esilääkityksen joka on tarkoitus ottaa ennen vastaanotolle menoa edellisenä yönä ja aamulla. Täytyy sanoa että lääkityksellä saa ihmeitä aikaan. Yö tuli nukuttua ja aamulla pystyi rentona (vähän liiankin) astelemaan vastaanotolle. Jos kärsitte samasta ongelmasta kuin minä niin suosittelen kertomaan asiasta hammaslääkärille ihan rehellisesti.

24. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Hmm, mulla alkanut vihlomaan hammas jota on porattu. Vihlonta tulee vain kylmää juodessaan ja ei ihan heti, mutta monta kaliaa putkeen kun ottaa niin tuntuu. Tämän vihlomisen huomasin vasta reilu viikko sen jälkeen kun viimeinen operaatio oli tehty. Sellainen epämukava paine-kipu se on, ei mikään kestämätön, mutta eipä sitten kaljanjuonnista paljoa nautita. Mietin että meneekö tollainen vihlominen itsestään ohi, ja miten pitkään siinä voi kestää? Voihan se olla, että hermot totuttelee uuteen halustoon jne..

25. jaapas

Rekisteröitynyt:
    02.12.2008
    Mää jottain 10v pessyt hampaita noin 1 kerta kk. ja ei reikiä. Se on vähän geeneissä se reikiintyminen. No ikenet vähän tulehtu ku alko tuleen hammaskiveä ja niitä puhdistettiin ja nyt pitää sitten peseskellä ;) ja ostin ihan halvan sähköharjankin, onse ihan kiva vehje. Enkä ole käynyt hamppilääkärissä kait 30 vuoteen.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen