Murolääkärit: Hampaista huolehtiminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 14.11.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Joudun käymään kiven poistossa kerran vuodessa ja se johtuu myös siitä, että en käytä hammaslankaa. Eilen suuhygienisti tutki suuni, ja joissakin hampaissa on ientulehdusta (gingiviitti) joka iäkkäimillä ihmisillä muuttuu Parodontiitiksi, kuten mun faijalla, joka ei myöskään ole käyttänyt hammaslankaa. Lääkäri suositteli elekrtonisen hammasharjan hankkimista ja varasi minulle kaksi käyntiä opettelemaan lankan käyttöä.

Kirjoitan tätä siksi, että kysymykseni on - onko tuossa sähköisen hammasharjan ja langan käytössä mitään ihmeellistä opeteltavaa, josta pitäisi maksaa 2x80€?

Onko teillä ollut ientulehduksia? Miten nopeasti ne paranevat ja huomaako sen silmämääräisesti?

Ostin hammas-lanka-harjan (tämä vissiin kätevin tapa lankakäyttöön), jossa vaihdettavat lanka-pidikkeet ja etuhampaista vuoti heti verta ekalla kerralla, mutta ei se satu. Verenvuodon pitäisi loppua kun pitkään tota käyttää.

Aihe on oikeasti tärkeä, koska kun tämä sairaus muuttuu Parodontiitiksi, ja ienluu sulaa, niin hampaat tippuu. Googlettakaa :)

Linkkejä;

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00714

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00716

2. petepeluri

Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Hieman eri tavalla sähkökoneella harjataan, mutta ohjeet tulee kyllä mukana.

3. Tavoteilluin poikamies

Rekisteröitynyt:
    06.02.2009
    Jätä hiilarit minimiin niin ei tarvitse välittää hammaskivestä enää.

Säästä heti alkuun tuon 160e

4. m.o.s.

Rekisteröitynyt:
    02.08.2007
    Hammaskiveen kyllä vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin vain hiilareiden syöminen...

Ehkä kannattaa miettiä, että säästääkö oikeassa kohtaa, jos ei mene niille opetuskäynneille. Entä jos kävisit ensin ensimmäisellä ja mietit sen perusteella, onko enää toisesta hyötyä? Jos lankaaminen huomattavasti tehostuu sillä, että sinulle opetetaan sen tekeminen oikein, se saattaa hyvinkin olla rahan arvoista.

Joka tapauksessa tulee maksamaan aivan pirusti, jos ikenet alkavat kunnolla temppuilla. Pitänee siis harkita, onko kyseessä taas yksi "satasen säästö, tonnin kustannukset" -tapaus vai onko lankauksen opetuskerrat todella hyödyttömiä.

5. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Kyllä kyllä, puhut täyttä asiaa. Ja ehkä tämä asia ei olekkaan niin yksinkertainen? Ja kuten tuossa näistä lueskelin, niin aika paljon vaikutusta ien tulehdukseen on myöt tupakoinnilla. Itse en polta kuin joskus satunnaisesti ja sitäkin yritän lopettaa (ja tässä yksi syy lisää).

6. Marshal

Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Siis tuo hammaslanka on ymmärtääkseni sellasta ettei sitä juurikaan kovin moni arkikäytössä käytä, ellei sitten oma äiti satu olemaan hammaslääkäri... Itse en ole koskaan käyttänyt ja harjaan hampaani kerran 1-2 päivässä. Eikä siis mitään suurempia ongelmia ole ollut.

7. Simo Sisu

Rekisteröitynyt:
    15.07.2006
    Itselläni oli aikaisemmin ientulehdusta, kun pesin vain hammasharjalla hampaat yleensä 2 kertaa päivässä. Mutta hammaslääkärilaskut ja pelko terveydestä aiheuttivat sen, että aloin käyttää aluksi hammaslankaa.

Myöhemmin olen todennut kaikkein helpoimmaksi käyttää hammaslankainta ja Jordanin Soft rubber sticksejä. Kumitikut ovat kait kertakäyttöisiä, mutta itse käytän muutaman kerran, ja heitän roskiin kun ovat rispaantuneet. Itse ostin tikut Citymarketista. En tiedä onko olemassa vastaavia tuotteita, mutta nämä ajavat hyvin asiansa.
    Clean Between dental sticks - Jordan

Lanka ahtaisiin väliin ja tikku vähän isompiin rakosiin. Kumitikku on omassa käytössä huomattavasti parempi kuin (pienet) väliharjat. Etenkin pienet väliharjat taipuvat helposti käyttökelvottomiksi ja ovat tympeitä käyttää.

8. m.o.s.

Rekisteröitynyt:
    02.08.2007
    Itse yllätyin kun otin asian kerran työpaikalla puheeksi, yli puolet kyllä sanoivat lankaavansa säännöllisesti, jos ei joka päivä niin ainakin useamman kerran viikossa. Itsekään en ole saanut otettua lankaamista tavaksi, vaikka hyväksihän se olisi. Onneksi hammaslaatuni on sellaista, ettei hammaskiveä juurikaan synnykään.

9. SloBo

Rekisteröitynyt:
    08.06.2000
    Minäkin vihasin langan käyttöä, kunnes löysin nämä: https://cart.jbutler.com/store.php?crn=223&rn=510&action=show_detail . Nyt olen addikti.

Yksi tuollainen kestää varmaan viikon, vaikka kuinka hinkkaisi, ja mukana tulevassa näppärässä suojakotelossa noita on kätevä kuljetella minne vaan. Menevät vielä tosi kaposiin hammasväleinihin hyvin ja tuo toimii myös todella hyvänä hammastikkuna.

Toki varmaan joku myyntiedustaja ja bakteerikammoinen on sitä mieltä, että kertakäyttövehkeitää ovat, mutta näin asian laita ei todellakaan ole.

Noita saa ainakin Yliopiston apteekista joillakin paikkakunnilla, mutta säästäväinen tilaa nipun jenkeistä.

10. jpjantti

Rekisteröitynyt:
    30.09.2007
    On tullut nyt pari kuukautta käytettyä lankaa ja on siitä kyllä mielestäni ollut hyötyä. Loppujen lopuksi ei se nyt kovin kauan kestä nopeasti hinkata sillä langalla ahtaimmat kolot, ei edes pelkän langan kanssa ilman mitään tommosia apuvälineitä. Aikansa menee, että sopivan tavan oppii. :)

11. Jammaz

Rekisteröitynyt:
    01.12.2002
    Olin reilu vuosi sitten elämäni ensimmäisen kerran hammaskiven poistossa. Kaikki oli niin kauan hyvin, kunnes esiin kaivettiin ultraääni. Tämän jälkeen olen kiltisti langan kanssa käynyt hammasvälit läpi.

12. Nomber

Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Olen jo vuosia aloittanut langan käytön ja joka päivä olisi tarkoitus mutta aina se unohtuu. Noin pari kertaa kuussa sitten muistan tuon ja lankaan hampaani. Kyllä sieltä pahanhajuista möhnää tulee joten ainakin jotain hyötyä on. Ei se loppujenlopuksi iso vaiva olisi, muttei vaan muista/viitsi. Pitänee hommata tommonen aloituspostauksen laite, koska aiemmin olen vaan sormien ympärille kietonut langan, mutta kun se on ohutta ja kun sen langan oikeen pingottaa niin sattuu sormiin.

13. PalleX

Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Itsellä on niin ahtaat hammasvälit, että tuo alkupostauksen Colgaten varrellinen lankahässäkkä on ihan must. Normilangalla koitin, mut tuntu niin työläältä ja hankalalalta että se jäi sitten käyttämättä. Tuolla varsimallilla on erittäin helppo käydä kaikki välit takahampaita myöten läpi.

14. Thuuba

Rekisteröitynyt:
    05.01.2002
    Itsellä kanssa joka hammaslääkärikäynnillä otettu pois sitä hammaskiveä ja kehoitettu käyttämään lankaa. On vaan niin ahtaat hammasvälit, että tuo lankaaminen on tuntunut niin epämukavalta, ettei sitä ole viitsinyt suorittaa. Lähinnä sitä kiveä on muodostunut keskimmäisiin alahampaisiin.

Hauska juttu tuo hammaskiven poisto - ollut kunnan hammaslääkärillä joka kerta varsin kivulias toimenpide, kun (nais)hammaslääkäri on toheloinut sen koukkunsa kanssa ja tökkinyt ja repinyt ientä siinä samalla kun on sitä kiveä poistanut. Myöskin tuon operaation jälkeen oli aina pari viikkoa sellainen tunne alahampaissa, kuin ne painautuisivat jotenkin toisiaan vasten, tuli siis tökittyä hammastikulla niiden väliin painetta, jotta helpotti. Sitten kävin armeijassa hammaslääkärissä, niin hammaskivi lähti ilman mitään tuntemuksia ja mitään jälkimaininkejakaan ei ollut, olin kovin yllättynyt.

Voisi kyllä tilata tuollaisen yllämainitun satsin ameriikoista ja testata, miltä vaikuttaa.

15. Oltorno

Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Mulle hammaslääkäri kauppas näitä:

Aika halpoja jotain 5e. Saa myös apteekista. Eikä ole kertakäyttösiä.

Oli tossa 10v tauko hammaslääkäristä ja keväällä sitten piti mennä. Tulos 8 reikää ja 260e lasku. Tosin olin varautunut tuplat isompaan laskuun.

Ei kyllä tunnu missään ronkkiminen puudutuksen jälkeen. Muksuna jäi vaan sellanen pirun kammo kun ei sillon koskaan puudutettu. Rystyset valkosena sai puristaa penkkiä ja vesi valu silmistä. Ennemmin maksan sen 6e siitä piikistä eikä tartte tuntea mitään.

16. Ignorelista sigussa

Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Eli ei kaavittu sieltä ikenien välistä manuaalisesti vaan käyttivät kivutonta ja nopeaa ultraäänivehjettä?
    Itse viimes ehdotin että eikös teillä ole semmonen vehje, vaan silti tonkivat työkalullaan.

17. Lolladin

Rekisteröitynyt:
    24.09.2009
    Hammaslangankäyttökurssi? :D
    2x80€ :D

Ei jumalauta. Itellä on alaetuhampaiden takana tota kive tjsp, niin ite poistan sen jollain terävällä metallisella tikulla yleensä. Lähtee raaputtmalla.

18. Ignorelista sigussa

Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Ikenen altakin?

19. Lolladin

Rekisteröitynyt:
    24.09.2009
    Kyllä.

20. Pezto

Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Hammaskiveä syntyy amylaasin vaikutuksesta. Hammaslaadulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ihmisillä joilla on usein reikiä, syntyy paljon vähemmän hammaskiveä. Se on paljon kiinni syljestä.

21. S*mael

Rekisteröitynyt:
    07.11.2000
    Vai että kivuton? Ei ainakaan omalla kohdallani ollut.

22. Jammaz

Rekisteröitynyt:
    01.12.2002
    Ensin kaavittiin manuaalisesti koukun kanssa, siinä en tuntenut pahempaa kipua. Kun ultraäänivehje kaivettiin esiin, niin voi jumalauta se kipu repi aivoja. Kävin vielä yksityisellä Hammas-Pulssilla ja maksoin siitä nautinnosta itseni kipeäksi. Naikkonen sanoi, että se on täysin ihmisestä kiinni miten pääkoppa siihen ultraääneen reagoi.

23. rkmaki

Rekisteröitynyt:
    27.06.2002
    Mullakin kehittyy hammaskiveä aikalailla. Hammaslangan käytöstä on ollut tuohon suuri apu etenkin kun on ahtaat hammasvälit. Kesti jonkun aikaa oppia sopiva tekniikka, mutta nykyään se sujuu nopeasti ja rutiinilla ilman mitään apuhäkkyröitä. Pari kertaa viikossa pyrin käyttämään lankaa.

24. muromies86

Rekisteröitynyt:
    02.03.2004
    Kuinka usein pitäisi käydä hammaslääkärillä? Itse kävin viimeksi hammaslääkärillä inttiaikoinani reilut pari vuotta sitten. Oikealla hammaslääkärillä taisin käydä viimeksi 3-4vuotta sitten. Uskaltaako tässä enää mennä edes hammaslääkäriin jos ne sanovat että hampaat on aivan hirveässä kunnossa.

25. kääpä

Rekisteröitynyt:
    21.06.2008
    Hammaslääkäriin hopi hopi!

On muuten hiukan eroa kustannuksissa, riippuen selviääkö pelkällä paikalla vai meneekö hammas juurihoitoon. :smoke:

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen