Murojen autotalleissa tapahtuu (projektitopikki)

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja DaKyy, 03.08.2016.

  1. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Ajattelin pykäistä tällaisen threadin, enkä nyt äkkiseltään löytänyt vastaavaa topiccia autoalueen syövereistä. Jos tällainen jo on, niin yhdistettäköön siihen.

    Ideana olisi näpytellä projekteista kuvia ja tekstiä tänne ja tietysti keskustelua niistä - omat autot topicin alla näitä aina välillä onkin näkynyt, josko jatkossa saataisiin projektit tämän topicin alle.

    Eli auto- tai moottoripyöräprojekteista tai vaikka itse autotallin rakennusprojekteista keskustelu tänne.

    Ajattelin itse pistää tästä projektista kuvia ajan mittaan.
    [​IMG]
    Taaempana tekniikanluovuttaja #2, etualalla varsinainen projektiauto neljän vuoden tallissa seisotuksen jälkeen.

    [​IMG]
    Tällainen ECU sinne olisi tulossa. Olisihan megakin ollut varmasti vaihtoehto, mutta näiden kanssa on ennenkin tullut pelattua ja tuki on toiminut ihan hyvin. Lisäksi saa laajakaistan suoraan ecuun kiinni ja samaten 4bar mappianturi on jo ecun sisällä. Tarkoitus olisi vielä lisäillä moottoriin triggeröinti nokka-akselille vanhan pyörijän paikalle, jotta saadaan sekventiaalinen suihkutus toimimaan. Motonetistä VAG:n hukkakipinäpuola sitten hoitamaan vanhan puolan ja pyörijän virkaa.

    Paljon on tapahtunut jo tuon ylemmän kuvan ottamisen jälkeen, mutta siitä tuonnempana.
     
  2. sorsasd

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2013
    Viestejä:
    456
    Hieno vehje ainakin työn alla.
     
  3. henkilöasiakas

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2008
    Viestejä:
    847
    Monenlaista isompaa ja pienempää projektia on aina meneillään autojen kanssa. Tällä hetkellä tiiviimmin työn alla vanhempaan Audi A8:aan faceliftin sisustan vaihto.

    Entistä sisustaa:

    [​IMG]

    Uudet ovipahvit paikallaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tänään olin kojelaudan kimpussa:

    [​IMG]

    Pahoittelut huonolaatuisista kuvista.
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2016
  4. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Onkos tuo ihan bolt-on hommaa vai pitääkö sähköjä muokkailla tai ilmaräppänöitä modailla että tuollainen onnistuu?
     
  5. henkilöasiakas

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2008
    Viestejä:
    847
    Osat sinällään menee heittämällä, sähköjen kanssa saa ihmetellä sitten enemmän. Faceliftissä on muutenkin sähköjä paljon enemmän kuin vanhassa. Kojelaudan vaihdoin ihan kokonaan uudemmasta, koska se oli ilmeeltään vähän modernimpi. Keskikonsolin sähköjen kanssa tulee olemaan vielä melko iso homma.
     
  6. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 386
    Kaasutinprojekti siirtyi sateen takia, joten aloin vähentämään autoja tallista, jotta voisi joskus sielläkin näperrellä käyttöauton kanssa.

    Ammuin maalia:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Milläs vehkeillä putsailit pohjat? Itse olen käyttänyt noita porakoneisiin saatavia messinkiharjoja joilla saa suurimmat ruosteet pois ja sitten vielä puhaltanut alumiinisilikaatilla ennen maalausta.
     
  8. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 386
    Epäkeskolla hioin ja sitten annitrolilla hapotin loput pois. Muissa kohdissa (takalokarin alareuna mm käytin kans harjalaikkaa rälläkässä).

    Ja nyt kuivumisen jälkeen alkaa näyttää siltä et maalaan loputkin autosta :D

    Ei taida saada myllyttämällä edes lähelle samaan sävyyn.
     
  9. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Omat projektit on toistaiseksi olleet niin nysväystä, että on turha ollut rälläkkää suurempaa näyttää noihin. Ovat yleensä melko pieniä rakosia mitkä pitää saada puhtaaksi, niin kuin jossain vaiheessa varmaan kuvistakin näkyy.

    Katsoinkin noista kuvista, että ei taida ihan mennä sävy-sävyyn tuollainen auringon polttama punainen väri, vaikka miten myllyttäisi :D
     
  10. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Vielä muutama sananen tästä omasta projektista.

    Kohdehan on siis vuosimallin 1987 Volvo 480 ES, 1.7 litran Rellun vapaastihengittävällä koneella. Joskus siinä on ollut peräti 109 hevosvoimaa, mutta ennen projektin aloitusta siitä mitattiin jotain 80 hepan luokkaa dynossa :D Tekniikanvaihtoa siis tiedossa, eli luovuttajassa sama rellun lohko, mutta turbon kanssa ryyditettynä. Volvo aikoinaan lykkäsi Porschen huoleksi moottorin turbotuksen, ja Saksalaiset insinöörit loihtivatkin kyseisestä moottorista huikeat 11 hevosvoimaa enemmän, eli yhteensä 120 pollea vakiona :) Ruiskuna Boschin Jetronic LH 2.2 ja turbona Garretin T20. Molemmat siis tähän projektiin vaihtuu.

    Auton hommasin vuonna 2003, tässä se taitaa olla vasta pestynä hankinnan jälkeen;
    [​IMG]


    Ei siinä montaa kuukautta mennytkään, kun auto alkoi kukkia sieltä täältä. Laitoin 2005-2007 autoa kuntoon.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kori laitettiin silloin kuosiin ja alustaa päivitettiin. Konin keltaiset säädettävät iskarit tuli joka nurkkaan, joskin alkavat varmaan olemaan pikkuhiljaa jo huollon tarpeessa. Samaten sisusta tuli päivitettyä puolinahkoihin. Hommasin vielä suht harvinaisen Volvon alkuperäisen tehtaan korisarjan. Se taitaakin olla auton kallein osa. On sen verran harvinainen, että koko euroopasta ei taida löytyä viittä kokonaista ehjää sarjaa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Näissä yllä olevissa kuvissa ei vielä ole helmasarjaa mukana, jonka hankin sitten vielä jälkeenpäin;
    [​IMG]

    Siitä sitten pikakelausta tälle vuosikymmenelle. Auto jäi pois ajosta joskus 2011 kieppeillä, kun päätin että tuo moottoriosasto pitää päivitellä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kun ei omassa tallissa ole moottorinostinta tai ylipäänsä nosturia, piti käyttää mielikuvitusta. Ketjutalja ja auton kori kattoon kiinni. Apurunko irti ja koria ylöspäin, niin moottori tuli helposti alta pois. Kunnostin autossa olleen apurungon, kun ensimmäisessä tekniikanluovuttajassa apurunko oli aika soosina. Se onkin näissä yleensä huonossa kunnossa, mutta hyvin vuotanut kampiakselin stefa oli pitänyt apurungon heikon kohdan hyvin öljyttynä.
    [​IMG]

    Puhdistamisen, puhdistamisen ja taas puhdistamisen jälkeen puhalsin vielä apurungon kiiltäväksi ja laitoin VHT:n epoksimaalin päälle.
    [​IMG]

    Sitten aletaan kohta olla tässä päivässä, tai lähinnä tässä vuodessa.

    Laitoin kunnostetun apurungon kiinni sen verran, että sain korin rullaamaan.
    [​IMG]
    Tässä autoa vähän huuhtaistu, että suurimmat pölyt sai pois. Auto piti saada tallista ulos ennen operaatiota, ja tietysti nelisen vuotta sitten oli tullu todellinen älynväläys laittaa käsijarru päälle... Ihme kyllä oli vain toiselta puolelta jumissa, ja pari iskua satulan käsijarru"vipuun" vapautti senkin.

    Nyt kun on päästy tähän päivään, niin voin taas jatkaa topicissa vähän tuoreemmilla jutuilla.
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2017
  11. sofronieva

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2009
    Viestejä:
    21
    On kyllä hieno 480. Onko tämä projekti ollut missään muualla esittelyssä?
     
  12. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Kiitos. On tämä mm. VRCF:n foorumilla ollut, ja on varmaan jatkossakin - joskaan volvopiireissä tämän mallin olemassaoloa ei vaan oikein haluta muistaa :D
     
  13. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 299
    Tässä oma projekti.

    [​IMG]

    Kyseessä on siis ensimmäisen korimallin Toyota Corolla, vuosimalli 1968.
    Isoisä osti tuon 1969 ja on ollut siitä asti perheessä. Pois rekisteristä auto on ollut jostain 90-luvun puolivälistä asti ja tuossa pari vuotta sitten tuli aloitettu projekti. 2014 tämä oli siinä kunnossa että pääsi pihassa hieman pyörittelemään. Kuva on otettu silloin kun tuli samalla pestyä. Sen jälkeen jäi projekti hieman taka-alalle kun tuli ostettua pari muuta autoa, joiden ei pitänyt olla projekteja, mutta tulikin sitten kuitenkin aika paljon laittamista niissä.

    Tänä kesänä tuli taas hieman touhuttua Corollan kanssa eikä enää ihan hirveästi olisi laittamista että pääsisi kokeilemaan leimalle. Suunnitelmana olisikin että viimeistään ensi keväänä saisi auton kilpiin, hyvällä tuurilla jo tämän vuoden puolella. Toki senkin jälkeen on vielä vaikka kuinka paljon laittamista...
     
  14. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Onko tullut otettua projektin eri vaiheista kuvia? Pisteet siitä, että näyttäisi alkuperäinen lookki säilyneen :) Aina kyllä päät kääntyy, kun katukuvassa muutamaan vuoteen näkymätön auto ilmestyy näköpiiriin. Täytyy kyllä tunnustaa etten tuota varmaan Corollaksi kauempaa tunnistaisi, itselle se toisen korimallin Corolla on tutumpi.
     
  15. Jymä

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2009
    Viestejä:
    443
    Heräteostos enduron moottori pitäisi kasata tällaisen insidentin jäljiltä... :o Osat on olleet jo pari kuukautta, mutta ei ole ehtinyt tutkimaan.

    [​IMG]
     
  16. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 299
    Kuvia on jonkun verran joo, mutta ei toi oo ulkoisesti kovinkaan muuttunut vielä ja suurin osa kuvista on osien yksityiskohtia. Alunperinkin tää oli aika hyvässä kunnossa.

    Tässä alkutilanne:

    [​IMG]

    Sisustassa ehkä eniten tarvetta entisöinnille. Alkuperäiset etupenkit on kuluneet rikki, toinen on korvattu etäisesti samannäköisellä ja kuskinpenkkiin ukki aikanaan itse tehnyt kangaspäällysteen, hiiret on seisonnan aikana käyneet riehumassa ja sisustassa vielä samat kurat kuin mitä seisontaan laittaessa.

    [​IMG]

    Tarkoitus on tosiaan pitää tämä alkuperäiskunnossa ja saada museorekisteriin. Näitä on aika vähän farmareina ollut alunperinkin ja useimmat entisöijät ovat entisöineet coupe-versioita joten siltäkin kantilta hyvä juttu säilyttää alkuperäisenä.
     
  17. igmas

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    166
    Tällainen isompi huolto tuli tehty kesäloman aikana.


    Muovi tippu pois kun liikutin ketju eli aika vaihtaa.

    Oli kuin näkkileipää kun sitä koittaa taivuttaa


    Muovi letku hajosi käsiin kun sitä koski.


    Vielä sen lisäksi AC lakkasi toimimasta(Eli vika oli että kompura kytkin ei aktivoitunut) mutta se alkoi toimimaan taas tänään että saa nähdä kauanko se toimii :D

    Vähän lisää kuvia tässä
    http://imgur.com/a/LxyEo
     
  18. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Onkos tuo kovinkin tavallista että kampura menee tuolla tavalla hajalle? En nyt ihan äkkiseltään muista että itselle olisi vastaavaa tullut vastaan. Vai onko tuon jokin ulkoinen tekijä hajoittanut?

    Ajattelinkin, ettei noita farkkuina hirveästi ole näkynyt, uudempia korimallejakaan. Mites ajattelit noi penkit kunnostaa? "Uutta" tilalle vai verhoilijalle? Itse vaihdoin puolinahkoihin penkit ostamalla alkuperäiset puolinahka-penkkien päälliset eBaysta, kun rungot oli molemmissa penkkityypeissä samat. Riitti, että nykäisi vanhat päälliset pois ja uudet tilalle. Säästi huomattavasti postikuluissa.

    Näin asiasta mitään ymmärtämättömän silmiin näyttää kauheelta hässäkältä. Vois kyllä olla ilkeempikin homma, jos ketju olis toisella puolella konetta, tuossa nyt pääsee vielä touhuumaan :D
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 167
    Todella hieno Ke16 Corolla. Muistelisin, että noita tuotiin maahan jotain 40-50kpl. Oma eka auto oli Ke26, jonka myin 2007 pois. Se on ainoa auto, jonka poismyyntiä aidosti kadun. Uudempiakaan farkkumalleja ei löydy oikeastaan ollenkaan, koska neekerit haalivat ne kaikki afrikkaan.
     
  20. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Tuosta 480 volvosta tuli mieleen, että Jynnelillähän on aika mittava kokoelma samanlaisia, jos tarvii lisää elintenluovuttajia:D

    Eipä noita liikaa ole, hyvä että entisöintiinkin löytyy intoa, 10 vuoden päästähän noita ei saa enää mistään. Kuinkahan paljon noita 480:a on valmistettu, ja montako löytyy suomesta? Itse ainakin pitänyt ihan hauskan näköisenä autona, kymmenisen vuotta sitten tuli kerran ajettuakin tuollaisella..

    Jaa niin, omat projektit. Pitäis ja pitäis auto vahata ennen syksyä, motivaatio 0.
     
  21. Jymä

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2009
    Viestejä:
    443
    Ei ole tavallista. Ehkä tuollain voisi hajota jos on oikein pahasti kierossa, mutta tässä on ollut enemmänkin valmistusvirheestä kyse. Kampura vaikutti ihan alkuperäiseltä, vaikka kuvassa onkin uusi kiertokanki mallina. Onneksi koneesta ei ollut hajonnut muuta. Husaberg wikistä:
    Crankshaft snap '04 The oil drilling in the big end was excessively large causing some cranks to fail. For '05 the drilling was smaller cancelling the chance of failure.
     
  22. DaKyy

    Rekisteröitynyt:
    29.04.1999
    Viestejä:
    1 492
    Yhteensä noita lienee valmistettu vuosina 1986-1995 vajaa 80 000kpl, suomeen maahantuonti mielestäni lopetettiin kuitenkin 90-luvun alussa, sen takia nuo suomiautot mitä myynnissä näkyy ovat melkein järjestään 80-luvun puolelta. Suomen tuontimääriä en tiedä, mutta eipä niistä varmaan montaa enää ajossa ole. Huomasin että Jynnelillä noita oli useampia kaupan, varmaan olisin jonkun niistä ostanutkin, ellen olisi ehtinyt hakemaan omaa varaosalullaa jostain hevon kuusesta.

    Mitä kaikkea tuosta nyt sitten menee uusiksi? :D Ostitko tuon siis risana?
     
  23. igmas

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    166
    Ei ole niin paha kun miltä näytää kestää vaan kauan. :D
     
  24. Jymä

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2009
    Viestejä:
    443
    Juu, ostin risana pilkkahintaan eikä tuo oikeastaan vaatisi kuin uuden alapään tapin ja laakerin kampuraan. Mutta samalla vaihtaa kiertokankisarjan, runkolaakerit, nokkaketjun ja kaikki tiivisteet niin moottori toivottavasti kestää pariin seuraavaan venttiilikoneistoremppaan asti. :)
    2-tahtipyörät olisi vaan helppoja jos itse tekee kaikki huollot...
     
  25. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 550
    Aina jotain pientä projektia työn alla, ei oikein osaa olla näpräämättä jotain... Twincharged evo II projekti parhaillaan rakenteilla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti