Muro veneilijät ja vene asiat.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hellsinki, 13.11.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Dr Ater

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2004
    Viestejä:
    30
    -
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
  2. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 370
    terheissä hyvät takuut ja kyllähän tuo käytännössä kestää tuo abs ihan ok, mutta liekö 4 heppanen riittävä tuohon 385:n, painaa kuitenkin jonkinverta ja tasaperäinen, yksin liikkuen varmasti mutta kolme saattaa olla jo liikaa. Samaan hintaan saanee saimannin joka 4 heppasella kulkee kyllä sen mitä runkonopeus antaa myöden myös kolme päällä, eli siis ei kovin kovaa :) mutta saimannin etuna on varmaan vähän paremmat tilat, joskin myös perästä voimakkaasti kapenevat, joka saattaa joillekkin olla epämieluista.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Dr Ater

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2004
    Viestejä:
    30
    -
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
  5. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 287
    Onko tosiaan niin että suomessa ei ole yhtään ainutta hyvää ja järkevää venefoorumia? Jokainen softaltaan aivan täyttä kuraa ja keskustelu "Risto-Urpo 65 laukaalta" -tasoa...
     
  6. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 287
    Mikähän olisi paras / kestävin konsti korjata noin 3-5cm leveä ja 30cm pitkä raapaisu lasikuitupaatin pohjassa?
    Sen verran huomastin että lasikuitu on jonkinverran vettynyt, eli kannattaako tuohon edes yrittää vetää mitään korjausainetta / gelcoatia pintaan vai suosiolla vain hiomakone käteen, reilulta alueelta gelcoat pois ja kuitu esiin --> Uutta kuitua ja sen jälkeen uusi pinnoite (mikä?).
     
  7. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 370
    lienee ainoa kestävä keino ottaa kaikki vettynyt pois, antaa reilusti kuivua jonka jälkeen epoksilla mattoa tilalle. Pintaan ihan gelcoat tai epoksimaali, riippuen kuin paljon haluaa nähdä vaivaa.
     
  8. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 287
    Jees, näin ajattelinkin. Rouhaisu näyttää aika tuoreelta ja vene on ilmeisesti tasan kerran ollut vesillä viime kesänä. Muuten säilytetty trailerilla. Tänä vuonna ollut muutaman kerran noin 30min rykäisyn vesillä, kuinkahan nopeasti tuollainen paljas kuitu imee kosteutta itseensä, onko villejä veikkauksia?

    Meinasin tänään vetää epäkeskolla paljaaksi ja katsoa hieman laajemmalle, miltä siellä pohjassa näyttää.
     
  9. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 287
    Tulipas hioskeltua eikä se nyt kovin pahassa hapessa näyttänyt olevan. Hioin 3-4 kerrosta kuitua pois tuosta pahimmasta kohtaa missä halkeama meni syvimmilleen. Kosteusmittari näytti puulle kalibroituna noin 40 lukemia, eli ei taida olla vettynyt oikeastaan ollenkaan kun otetaan huomioon että nyt kyseessä on lasikuitu. Ajattelin tuohon vain lätkiä nyt kuitua, antaa kuivaa, hioa sopivaksi ja sen jälkeen maalailla. Katsotaan millaista tulee:

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2017
  10. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Se nyt on ihan sama minkä perään tuon laittaa.
     
  11. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    464
    Kesä meni Yamarinin ja Yamahan kanssa ilman pienintäkään häikkää. Kone vaan vertyi ajossa kun aiempi omistaja ei ollut käyttänyt bensassa stabilisointiaineita. Ohjaus oli turhan jäykkä, joten kaapeli ohjaus vaihtui hiljattsin hydrauliseen Ultraflexiin. Kaasuttimet irroitin ja säädin Carbtunerilla. Nyt vaan ajoja kun saisi veneen ensin vesille
     
  12. Avomar

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2014
    Viestejä:
    641
    Pinnapilotti ostamassa. Kaikki neuvot ja arvostelut/kokemukset ovat tervetulleita. Entinen AUTOHELM 800 sanoi 30 vuoden jälkeen sopimuksen irti (hihnat poikki ja varaosia ei enää saatavana – sääli).
    Purjevene on 27 jalkainen ja noin 2,5 tonni painava. Katsoin että Raymarine ST1000+ olisi riittävä, mutta meinaan ostaa pienellä varauksella ST2000+. Onko siinä mitään järkeä, tai pitäisikö katsoa Simradin puolelle?
    Muistan, että vuonna 2005 kokeilin Raymarine ST1000+ omassa veneessä ja en saanut sitä ei millä säätöillä kulkemaan näin vakaasti ja hyvin, kuin sitä teki vanha Autohelm 800. Onko Reymarine pinna pilotti varmasti suuntavakaa ja luotettava vaihtoehto?
     
  13. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 901
    Huhhei, tullu itsekin taas kiinnostuttua veneilystä ja jumaleishön ku nälkä meinaa kasvaa syödessä ja haaveissa siintää tottakai joku kunnon huvialus. Mutta paluu maanpinnalle, eli tyydyttävä luokkaan soutuvene tjsp.

    Vanhoja moottoreita lähinnä tulee korjailtua, hauskoja vehkeitä eivätkä senajan laatuvehkeet toimiessaan lainkaan häpeä uudemmille. Pitäs joku pikkuse veikeämpi alusta vaan viimeistään ensikesäksi löytää, eli joku suht pieni ja kevyt mutta sellainen johon sietää tuupata 20..30hp moottorinkin. Terhi microfun tms ehkä? On just työnalla Gale 25heppainen mutta ei venettä missä sitä uskaltais testata :smoke:
    Nykyinen on joku perus tasaperäinen soutuvene (100kg, 3.9m, Crescent), johon 10hp alkaa olla jo ylärajoilla ajettavuuden suhteen (suositus 6hp max. mutta kuudella ei plaanaa). Tossa videossa kyseinen ruuhi, moottorina Evinrude sportwin vuosimalli 1960 johon hiljattain tein täyshuollon. Huiput >30km/h :D

     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2017
  14. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 370
    taitaa microfun plaanata ympäri noin isolla... itellä on seafun c ja siinä 20 heppanen ja ei se ehkä kaikkein nopein yhdistelmä ole, mutta tais olla maksimi kone tuohon runkoon... plaanaa kyllä 3 isoa miestä kyydissä vielä ihan ok.
     
  15. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 287
    Vanha tuulilasivene tuli myytyä ja ostettua tollanen Sunbirdin Corsair Bowrideri (onkohan nyt 15 jalkainen)100 heppasella V4 Sukisukilla. Harmi vaan että nyt alkaa kelit olla pikkuhiljaa lusittu ja tässä suunnitellaan lähiviikkoina talvisäilöntää / halliin sullomista.

    Kuva vastaavanlaisesta paatista, ei kys. vene mutta värien yms suhteen äkkiseltään näyttäisi aika samanlaiselta:
    [​IMG]

    Muutama kysymys venetietäjille:

    Veneen sisusta tuntuu olevan kuiva lattiaa myöden, mutta pilssissä tottakai on aina hieman kosteutta. Johtuuko tästä se että ikkunat ovat aina huurussa ja kosteus tiivistyy pressun / kuomun sisäpintaan (=ei hengitä tarpeeksi?). Kosteudenkerääjiä on pari veneessä mutta tuntuu silti huurtuvan.

    Toisena ongelmana on että ajopeite päästää jonkun verran vettä läpi, käsittelin sen starbriten kyllästysaineella mutta saumoista ja vetoketjuista toki hiukan aina pääsee läpi. Tässä on kokolattiamatto ja ilmeisesti vanerinen välipohja joka ei tietysti tykkää kosteudesta. Tämähän tietysti kuivaa saman tien kun vene on ilman kattoa lämpimänä päivänä, mutta nyt syksymmällä kun sataa joka päivä ja veneellä ei tule käytyä kun ehkä kerran viikossa, saattaa kosteutta hiukan lattiamattoon imeytyä.

    Pitäisittekö tuota ongelmana vai onko se tämäntyyppisessä veneessä enemmänkin sääntö kuin poikkeus että väkisinkin hiukan sitä kosteutta löytyy?
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2017
  16. Lepanokka

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2007
    Viestejä:
    1 412
    Silloin tällöin tullut aina mieleen, että missähän mahtaa mennä isoisän rakentama meriläinen. Tuntuu vaan olevan kohtalaisen mahdoton selvitettävä, kun tuo veneiden rekisteröinti on ollut sen verran kirjavaa.

    Vene on laskettu vesille 80-luvun alussa ja rekisteröity tuolloin. Eteenpäin se on myyty 80-90 -luvun taitteessa.

    Nuo venerekisteritidot kun menivät maistraateille jossakin vaiheessa pari vuotta takaperin niin soittelin veneen perään mutta koska on pidetty rinnakkaisia rekisterjä, löytyi tuolla alkupreräisellä rekkarilla vain jokin busteri. Tästä eteenpäin virkailija ei kuulemma pystynyt auttamaan.

    Onko nyt tosiaan niin, että vene jää paikantamatta (jos on enää edes olemassa) ilman, että alkaa soittelemaan ympäriinsä ja kyselemään muistaisiko vielä minne päin ja kelle on jälleenmyyty? Tässä alkaa kuitenkin noita vainajia olemaan välissä jo aika monta.
     
  17. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Missäpäin rakennettu ja käytetty? Kunnollista veneilyfoorumia ei taida enää olla joten kannattanee kysellä rannikkokaupunkien veneilyyn tai saaristoon liittyvistä FB-ryhmistä. Kuvien kera tietenkin.

    Paikantaminen on hankalaa varsinkin jos on kerran poistettu rekisteristä eikää ostajasta ole mitään käsitystä.
     
  18. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 571
    Nostellaan vähä säiettä. Täs kesälomat menty kalas pienellä(4x1,6m) ja vanhalla pulpettiveneellä. Ehdin sitä vähä kunnostella ja maalailla ennen loman alkua. Tuli pyörivät jakkarat, uus pulpetti jne. painopiste siirtyi melko reilusti eteenpäin. Moottorina oli 15hv Johnsoni ja eihän se jaksanu plaaniin nostaa kahdella henkilöllä, kalavarustuksella ja päivän eväillä. Tuli ny hommattua tommonen antiikkinen 25hv Evinrude tohon tilalle ja pari kertaa ny ehtiny käydä testailemassa. Liukuunhan se nostaa nyt melko äkkiä mutta huiput ei mielestäni oo siltikään kohdalla..? 28,5km/h sai mittariin GPS:llä, tosin melko kovassa aallokossa ja vastatuuleen. 15hv Johnsonilla huiput oli 15km/h eikä noussu kunnolla. Koko ajan menty suurinpiirtein samanlaisella kuormalla. Luulisin et 30km/h menee rikki ykspäällä, mut melko vaatimattomalta sekin tuntuu ku on kattellu kommentteja muista lähteistä jossa todetaan et 25hv pitäis viedä 40-50km/h. Johtuiskohan vaan veneen mallista ja siitä et painopiste on melko edessä?

    Veneen muotoa ja istuinpaikkoja näkee vähä tästä..

    [​IMG]
     
  19. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 370
    itellä Terhin seafun c ja siinä 20 nelari perässä ja kaks päällä huiput noin 32-35km/h joten vanha vene ja perämoottori voi olla ettei sillä vaan saa sen emepää. Vanha Yamarin 405 ja siinä 30 heppanen kaks tahti kulki noin 35 kilsaa jos oikein muistan vielä ja tuokin kaks päällä. Toki kunnon putsaus ja paineiden tsekkaus voisi kertoa että onko kaikki kuitenkaan kunnossa perämoottorissa ja muuttunut painopiste nyt saattaa sekin kuitenkin jotain vaikuttaa ja pieni silmäily että onko runko esim. märkä ja siten melko painava?
     
  20. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 419
    Tuohan pitää sitten rekisteröidä kun hommasit tuon 25 heppaisen (en näe rekisterinumeroa). Kakskymppisellä olisit säästynyt.
     
  21. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 571
    Vähä luulen ettei tää kone tuu kauaa olemaan :D

    Kiitos korvaoo:lle, voi hyvinkin olla ettei toi vaan kulje enempää. Tautisen vanha vene ja pohjan muotokin todennäköisesti on huonompi mitä moderneissa veneissä. Jossain oli juttua myös et nää vanhat Johnson/Evinrude mallit on speksattu tehojen puolesta kampurasta, kun taas uudemmat on ropellin päästä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.08.2018
  22. Jayded

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2011
    Viestejä:
    204
    Terhin 410 ja 20 heppanen Johnson, josta kuristukset porattu pois huiput 45km/h. Uudemmalla vakiolla 20hv Johnsonilla huiput noin 40km/h. Nämä kahden hengen kuormalla kalastusvarusteet mukaanlukien kohtalaisen tyynellä säällä. Ehkä hiukkasen alakanttiin olisi tuo nopeus siis, vaikka keulapaino haukkaa nopeudesta kyllä herkästi muutamia kilometrejä pois. Kokeilisin eri moottorin kulmia, että sais sitä keulaa vähän nostettua.

    Omalla 18-jalkasella Cabin-veneellä ja 90hv 2-tahti Yamahalla huiput 55km/h, mikä tuntuu sekin vähän alakanttiin, mitä oon nähny noita nopeuksia. Toisaalta siinä ei kuorma paljoa vauhtiin vaikuta, muuten kuin että plaaniin kestää nousta pidempään.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti