Muro veneilijät ja vene asiat.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hellsinki, 13.11.2011.

  1. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Laita tuollaista sukkaa, löytyy esim. hydrauliikka liikkeistä... Löytyy erikokoja eikä maksa paljoa...

    [​IMG]
     
  2. un5k4

    Rekisteröitynyt:
    06.10.2004
    Viestejä:
    1 399
    Kiitos vinkistä, millä tuotenimellä lähteä kyselemään Etrasta?
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Texsleeve, käytetään letkujen räjähdyssuojana...
     
  5. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    470
    Onko kenelläkään kokemusta Yamarin 5150/5220 Bowridereistä? Vaihtoehtona olisi 80hp 4-tahti yamaha tai Evinrude 80hp 2-tahti (E-tec eli ruiskulla)? Riittääkö tehot esim. 2-3 päällä vesihiihtoon ym. t. maakrapu
     
  6. Jims

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2006
    Viestejä:
    335
    Ei ole Yamarineista pidempää kokemusta kuin 42 Openista, joka oli ihan kelpo vene.

    Muutaman kerran olen tuollaisen 5220 Bowriderin kyydissä ollut ja ajanut, eikä siinä suurempia murheita ole, varsin hyvä perusvene.
    Valmistajanahan noissa on ollut esimerkiksi nykyisin AMT veneitä tekevä tehdas Kontiolahdella ja Seliö Boats Sammatissa.
    Laatu on perus hyvää, vaikka joidenkin kohtien viimeistelyyn olisi voinutkin panostaa hieman enemmän.

    Väittäisin 80 hevosen tehojen riittävän vesihiihtoon 2-3 hengen kuormalla, ainakin oma AMT 185 HT:ni jaksaa vetää hiihtäjän ylös 90 hepan Hondan kanssa ihan nätisti Hondan vakiopotkurilla.
    E-tecissä saattaa olla hieman 4-tahti jammua parempi vääntö hiihtäjän vetoon, mutta muilta ominaisuuksiltaan pidän henkilökohtaisesti enemmän jammusta, toisaalta 4-tahdissa on enemmän huollettavaa kuin E-tecissä, joten tämä kannattaa ottaa huomioon.

    Potkurin voi vaihtaa pienemmällä nousulla olevaan, jos tuntuu ettei hiihtäjä nouse riittävän liukkaasti.
    4-lapaisella potkurilla saa sitten paremman pidon lähtöön, jos tuntuu että potkuri vain vatkaa vettä eikä vene etene.

    Iso vetorengas noin 100 kg painoinen ukko kyydissä nousi ihan kivasti plaaniin noin 28 heppaisella ( 20 hp kone, josta porattu kuristus pois ja kaasarit säädetty / suuttimet uusittu ) kaksitahti jammulla tuon Yamarin 42 Openin kanssa, kun vaihtoi potkurin 4-lapaiseen tuumaa pienemmällä nousulla, huippunopeus tippui muistaakseni tällöin 23,5 kn -> 20,3 kn.
     
  7. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Riittää kyllä. Kuorman sijoittelun optimoimista vaatinee sekä mahdollisesti kokeneemmän hiihtäjän. Ei siinä välttämättä nyt mitään vauhdin hurmaa pääse kokemaan mutta nousee kyllä ylös.
     
  8. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    470
    Kiitoksa hyvistä vastauksista, Muroon voi aina luottaa. Millaisena näette tuollaisen 2004 luvun kaasari 4-t Yamahan? Pitääkö siinä säädellä kaasareita usein vai onko suhteellisen "huoltoavapaa" laite (pl. tietenkin normihuollot).

    Jos miettii veneen jälleenmyyntiarvoa, niin tuollainen 4t moottorilla varustettu yksilö lienee parempi vaihtoehto?

    Tuleeko muuten mieleen vaihtoehtoisia, vastaavan tyyppisiä, venepaketteja?
     
  9. Jims

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2006
    Viestejä:
    335
    Muistaakseni tuollaiselle Yamahalle ei tarvitse kummoisia tehdä, jakohihnan vaihtoväli on muistaakseni 1000 tuntia tai 10 vuotta.
    Ainakin nuo venekerhon kalamiehet ovat ajaneet vanhemmilla Yamahan 50-60 heppasilla nelareilla 200-500 tuntia kaudessa huollon ollessa pääasiassa öljynvaihto ( koneeseen + perään ), polttoainesuodattimien vaihto, tulppien vaihto sopivalla tuntivälillä ja impellerin vaihto Yamahan ohjeiden mukaisella välillä.

    Kyllähän nelari kiinnostaa ostajia aina enemmän, vaikka 2-tahdilla on oma kannattajakuntansa.

    Bellallta taitaa löytyä myöskin tuollainen 5 metrinen bowrider, AMT:ltä löytyy 180 BR, Galialta löytyy bowridereita ja sitten ovat nämä amerikkalaiset sisäperäkoneella olevat bowriderit joista yleisimpiä ovat Sea Ray 175BR ja Bayliner 175BR, harvinaisempina merkkeinä sitten Glastron, Mariah yms.
     
  10. Subv1sa

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2014
    Viestejä:
    253
    Jakohihna 1000h/5 vuotta
    Vesipyörä 2-3 kautta nykyään kun menivät huonontamaan vesipyöriä (joku ainesosa aiheutti asentajille syöpää)
    Valmistajan ohjeen mukaan öljyt ja suodin, peräöljyt 100h/1v mutta kyllä ne uistelijat noilla samoilla öljyillä aika isoja tuntimääriä vetää vuodesta toiseen.
    Tulpat 100h/1v mutta kyllä ne niilläkin hyvin paljon pitempään ajelee. Normaalitulpat kuitenkin eikä mitkään kalliit.
    Pa-suotimet kerta kauteen.
    Venttiileihin ei tarvi yleensä koskea yli 80hp. (hydraulinostimet)
    Kaasarit kannattaa säädättää noista silloin tällöin. Jostain syystä synkat saattaa muuttua rajustikkin.
    Isoin ongelma kaasari jammuissa on tukkeutuvat suuttimet. Ainakin jos kesän jäljiltä jätetään vanhoilla bensoilla seisomaan. (putsaan n. 200 kaasutinta kesässä :D)
    Muuten noi Yamahat tuntuu toimivan liiankin hyvin näin asentajan näkökulmasta.

    Tosta E-tecistä sen verran senkin merkkihuollossa työskennelleenä että en välttämättä suosittele.
    Silloin kun toimii on aivan mahtava kone mutta sitten kun siihen tulee jotain vikaa niin kellään ei ole enään kivaa.
    n. 80% mitä meillä kävi oli erinäisiä takuu/käyntiongelmia.

    Vähiten vikoja on tarvinnut korjailla Yamaha, Honda, Suzuki ja eniten Mercury, Evinrude, Johnson.
    Yamahoissa ehkä prosentuaalisesti vähiten ollut korjauksia/vikoja vaikka niitä eniten meillä pyöriikin.
     
  11. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    470
    Sub1visa
    Eli 80hp AETL moottorissa on jo hydrauliset nostimet?

    Entäs jos nappaa tosiaan bensaletkun irti ja antaa käydä loppuun (meneekö laihalle ja aiheutuuko siitä lisäharmia?`)... ei taida ehtiä niin pahasti mennä laihalla pitkän aikaa?
     
  12. Makemich

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2008
    Viestejä:
    139
    Meillä on ´98 50hp 4t Mercury jossa jammun kone ja suutin ongelmaa on tosiaan vuosien varrella esiintynyt ennenkuin siirryttiin talvisäilytyksessä käyttämään pienkonebensaa. Mitäs asentaja sanoo tähän mp-puolella tuttuun "faktaan" että ainoa mikä on pahempaa kuin jättää säilytyksessa vanhat bensat kaasareihin on tyhjentää kaasarit kokonaan, tiivisteet pääsee kuivumaan ja se on sitten siinä!?
     
  13. Subv1sa

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2014
    Viestejä:
    253
    On tuossa jo.
    Siellä kaasareissa on ihan tyhjennysproput joilla ne pääsee valuttaan tyhjäks mutta kuivana ei niitä kannattaisi säilytelllä.
    Viimeselle ajolle stabilointiaineet bensan sekaan tai vielä parempi jos ajaa sinne pienkonebensiinit niin sen jälkeen ei todennäköisesti noita ongelmia tule.

    Joo ollut paljon ongelmia myös noitten kaasareitten kanssa jotka tyhjennetty talveks.
    Veneiden kaasareissa meinaa ainakin neulavent. mennä herkästi jumiin.
    Myös ton etanolibensan tulon jälkeen on kaasareitten kumitiivisteet ruvenneet menenään tosi huonoksi nopeasti varsinkin jos ollut kuiviltaan.

    Pienkonebensa todellakin tuntuisi olevan paras ratkaisu noihin säilytyksestä johtuviin kaasari ongelmiin.
     
  14. taloudellinen

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2014
    Viestejä:
    203
    Kyllä tuolla koneella hyvin nousee ukko pintaan. Mulla Terhi 475 twin c + 50 hp 4t honda ja hyvä peli on vedellä wakeboardia ja vetorengasta :) Tälle kesälle kun saisi vielä veneeseen vetokaaren (Valmistajalta tulossa jossain vaiheessa) niin pystyisi taas hyppimään laudalla. Vanhaan veneeseen tein itse kaaren mutta tuohon uuteen ei voikaan tehdä koska takuu lähtee..
     
  15. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    559
    Onko murolaisilla kokemuksia tästä soittimesta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/389464/Bluetooth-venesoitin-IP67

    Pitäisi veneeseen jonkinlainen soitin hommata. Yksi ylimääräinen autoradio lojuisi varastossa mutta sille ei kovin siistiä ja helppoa asennuspaikkaa löytyisi. Linkin malli taas olisi helppo upottaa veneen konsoliin.
    Mietityttää vain onko tuo mistään kotoisin. Kovin kummoisia vaatimuksia ei kyllä ole, kunhan nyt jonkinlaista musiikkia saisi ilman että tarvii patteriradiota aina roudailla.

    Samalla olisi tarkoitus päivittää kaksiakkujärjestelmään ja vedellä muutenkin sähköt vähän paremmin :)
    Trimmitasojen laitosta en ole vielä päättänyt, kyllä ne kovasti houkuttelisi mutta hintaa kunnon setille kertyy aika lailla.
     
  16. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    559
    Eipä tuosta näköjään kokemuksia täällä ollut tai sitten on kaikilla muita kiireitä.

    Tilasin samannäköisen soittimen Aliexpressistä hintaan 52e posteineen:
    Toivotaan ettei narahda tulliin, eipä tuohon ALV niin paljoa ole että konkurssiin joutuu. Heittelen sitten omia mielipiteitä tuosta tänne kunhan värkki saapuu perille.
     
  17. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Kyllä on vahvasti liioittelun makua noissa huolloissa. Kyllä tuolla huolto-ohjelmalla saa menemään rahaa huoltoihin mutta se lienee valmistajien tarkoituskin. Tietenkin jos on uusi vehje niin takuun takia nuo pitää tehdä.

    Peräöljyt vähän makuasia. Itse olen vaihdellut n. 3-4 vuoden välein (ei ole ollut vettä seassa). Tulpat kestää vähintään viisi vuotta jonka jälkeen ne voi tarkistaa. Koita verrata ajotunteja esim. auton tulppiin. Tuota impelleriäkin vähän ihmettelen. Mulla on tuossa pihassa kohta 20 vuotta vanha 70 heppanen Yamaha ja edelleen kusee hyvin alkuperäiselllä. PA-suodatintakaan en ole koskaan vaihtanut (nylon). Vedenerottimen voi tyhjätä kerran vuodessa-parissa. Talven jälkeen ei ole kertaakaan ollut ongelmia "vanhojen bensojen" kanssa. Nyt tosin voi olla kun seissyt noin kauan.

    Tuossa mun pari vuotta sitten hankkimassani F150 -koneessa moottoriöljyt on ollut mulla kirkkaat parin kesän jälkeen=>harkitaan vaihtoa nyt kauden alkaessa.

    Se mikä noissa kannattaa tehdä on vesivaseliinin työntäminen kaikkiin nippoihin. Erityisesti rikiputkeen joka tuossa vanhemmassa koneessa jumittaa joka kesä. Nyt se on niin jumissa parin vuoden ajamattomuuden jäljiltä että pitää moukaroida ohjauskaapelin pää irti ja rassata putki poraamalla.
     
  18. Subv1sa

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2014
    Viestejä:
    253
    Niin no 10 vuotta noita jo tehnyt ihan päätyökseni.
    Ne vanhemmat impellerit kesti ihan jumalattoman kauan mutta nämä nykyiset ei tunnu kestävän mitään. (joka viikko tulee koneita joista impelleri pieninä palasina)
    Vesiperiä ja talvella veden takia haljenneita periä korjataan kymmeniä joka vuosi.
    Tulppa vikaisia ollaan käyty ihan paikanpäällä korjaamassa + niitäkin tulee pihaan ihan viikottain.
    Vanhojen bensojen takia tukkeutuneiden kaasareiden takia taas menee yhdeltä ukolta vähintään kaksi päivää viikossa.

    On meillä käynyt myös koneita joille ei todellakaan ole tehty yhtään mitään ja toimii aivan kuin uusi.
     
  19. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    470
    Osaatko Sub
    Millainen homma on itse vaihtaa remmi tuollaiseen Yamahan AETL 80HP kaasarikoneeseen? Autojen ropaamisesta on kokemusta eli perushuollot onnistuu luonnollisesti, mutta jakoremmejä en ole vaihtanut. Paljonko kustantaa vaihtaa liikkeessä PKI-seudulla?
     
  20. PartII

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2013
    Viestejä:
    2 357
    Melkeinpä helpompi homma kuin autoon.
     
  21. Subv1sa

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2014
    Viestejä:
    253
    Tosiaan paljon helpompi kuin autoon.
    Ainoo siinä on se magneeton irroitus. Siinä pitää olla kunnon ulosvetäjä että se lähtee irti vaikkakin Yamahoissa se on paljon löysemmin kartiolla kuin hondissa.
    Hihna siinä kallein osa on kun on veneen osista kyse. Kiristäjä pitäisi kanssa vaihtaa mut ne ei kyllä ole yleensä mennyt miksikään.
    Hihna siihen muistaakseni oli 67F-46241-00 ja sen hinta pyörii jossain vähän yli satkun. Siitä en sit tiedä mitä ne töistä ottaa pääkaupunkiseudulla.
     
  22. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    470
  23. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Plotterit on hiton kalliita, varsinkin isommat. Halvemmalla (luonnollisesti) selviää esim. tablettiin hankittavalla karttaohjelmalla. Markkinoilla on monia hyviä. Suosittelen ensin tuollaista ja sitten vasta laitetta mikäli vielä on tarvetta.
     
  24. Hellsinki

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    727
    Sony xperia tablet Z = vedenkestävä ja siihen navionics plotteri ohjelma, toimii kuin junan vessa. Halpa ratkaisu.
     
  25. Frankie

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    470
    No vene tuli hankittua, nyt pitäisi vaan hankkia uusi kuomu. Mistä olette niitä hankkineet ja millaisia kokemuksia löytyy teetetyistä kuomuista?
     
  26. Jims

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2006
    Viestejä:
    335
    Onnittelut hankinnasta!

    Missä päin vaikutat?
    Helsingistä voin suositella Cover Top Oy:tä, joka tekee laadukkaita ja mittatarkkoja kuomuja.

    Kaikki teetetyt kuomut, joita olen nähnyt ovat olleet laadukkaita ja mittatarkkoja, kuomut tehdään yleensä paksummasta kankaasta kuin tehdaskuomut.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti