Muro veneilijät ja vene asiat.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Hellsinki, 13.11.2011.

  1. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    559
    Lauantaina laiteltiin tuo sitruuna vesille ja ajelin talvisäilytyspaikalta laiturille.
    Hauskasti oli aamupäivä aurinkoa, joka vaihtui reippaaksi sateeksi juuri kun alettiin siirtämään venettä pukeilta trailerille.
    Sadetta jatkui siihen pisteeseen asti että sain koneen käyntiin ja lakkasi. Kun päästiin laituriin, paistoi aurinko siniseltä taivaalta :D

    Sunnuntaina oli sitten armoton peseminen, joka jatkuu vielä tällä viikolla. Ulkopintojakin voisi vissiin vähän vahailla ja patjoille tulee uusi verhoilu.

    [​IMG]
     
  2. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 883
    Romuttamolta saanee, kun menee kysyyn luvat et voi repiä sellasen jostain autosta, ainakaan biltemasta ei kannata ostaa tupakansytkän liitintä, ne on ihan paskoja, jääkaappi vetää on offia kokoaja kosketus häiriön takia, autoissa on ainakin laadukkaita =)
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. JTAA

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2014
    Viestejä:
    428
  5. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    vähän myöhässä, mutta noita 12 voltin tupakansytytinopistokkeita kannattanee ostaa nimenomaan veneilykäyttöön tehtynä, ovat vähän kalliimpia, mutta kestää kosteuden, on yleensä lukittavia ja muutenkin laadukkaampia kun esim halpispistokkeet halpisooppeleissa :)
     
  6. pitsa

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2014
    Viestejä:
    1 001
    Hitto! Pitää raaputtaa Jammun kyljestä numerot irti ja teipata siihen 20 tilalle. Sitten vaan vene pois rekisteristä pienitehoisena.
     
  7. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    tuohan oli selvä jo siinä vaiheessa kun tuo trafille siirrettiin. Seuraavaksi rekisteröinnin piiriin tulee kaikki missä moottori ja sen jälkeen myös kaikki loputkin vesikulkuneuvot, jonka jälkeen alkaa veroja ja vuosittaisia maksuja ilmaantumaan, eikä kannata unohtaa että veneilypuolella on jo katsastussysteemi kehiteltynä, on vaan ajan kysymys koska muuttuu pakolliseksi...
     
  8. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    Onkos väestöllä kokemuksia MArinekauppa.com puljusta? lupailee tavaroita nopeastikkin ja asiakaspalvelua joita kumpiakaan ei oo kuulunu. Luvattu 1-7 päivässä meni jo aikaa sitten, sähköposteihin ei vastata, aspan numero näyttää yritysnumerolta muttei ole kerrottu hintatietoja... toki kevätbuumi on päällä, mutta jos noin basic asioista ei osata pitää huolta, kun asiakaspalvelu ja toimitusajat, niin ei oikein hyvin mahda mennä... tai sitten liiankin.
     
  9. _o/ ALTTERI \o_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Viestejä:
    2 883
    Ainakin vanhoisa riisikipoissa on laadukkaita, oma jääkaappi toimii autossa hienosti koko matkan kuoppasilla teillä veneelle saakka, missä on kuivasa hytissä bilteman parineuron tupakansytkä, siihen kun iskee töpselin niin ei tarvi edes veneen heilua kun se pätkii, nimenomaan sen löysän pistokkeentakia ei kosteuden, ulkokäyttöön sitten tietenkin hyvä laittaa kosteudelta suojattu, yleensä kaikki missä lukee hyllyssä vene, niin hinta on moninkertainen ja varsinkin bilteman tavarat, vaikka ne olisi tarkoitettukkin johonkin erityiseen, ne saattaa olla täyttä paskaa, kuten esim bilteman polttoaineelle tarkoitettu ratti, erehdyin sellasen ostaan ja tietenkin kun se oli kaksi osainen ja jengoilla, sekä kyljessä biltema, eihän se bensaa pidä, kun kaadan perämoottoriin bensaa, se vuotaa aina liitoksesta, tulee hirvee öljylammikko aina veteen, bilteman polttoaine säiliö, jonka sain ilmatteeks kaverilta, sekin täyttä paskaa, se vuotaa perämoottoriin tungettavasta liitoksesta ja kusee osan bensoista suoraa järveen =)

    Bensaan liittyvissä bilteman osissa olen ihmetellyt, et ne saa vielä myydä tuollasta kuraa, kun ne vähintäänkin aiheuttaa ympäristötuhoa, sen lisäksi ne voi olla vaarallisia, ja näistä siis ainakin bensatankki on nimenomaan veneilykäyttöön, eli se vene osastolta ostettu tuote ei takaa laatua.
     
  10. miserysc2 Banned

    Rekisteröitynyt:
    22.08.2014
    Viestejä:
    246
    Vuoden 2014 15hv Mercury alkoi oikuttelemaan. Ensin kävi epätasaisesti kun uisteli, sitten sammui. Ei lähtenyt kirveelläkään käyntiin, mutta lähti kun kokeilin ryypyllä. Ryypyllä pysyy käynnissä ja ryyppy päällä voi ajaakkin mutta heti kun ryypyn ottaa pois niin sammuu. Mitä kokeneemmat suosittelevat tutkimaan ensin?
     
  11. Jebaus

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2012
    Viestejä:
    412
    1) Tarkistamaan että on oikeat ja tuoreet polttoaineet/öljyt
    2) Soittamaan huoltoon
    3) Viemään huoltoon
     
  12. Hellsinki

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    727
    Veikkaisin ilmavuotoa koneessa. Tiivisteiden vaihtoa, alipaineletkujen tsekkausta...
    Kaasarit atomeiksi, putsaus ja uudet tiivisteet, suuttimien rassaus..

    Ryyppy antaa bensaa eri reittiä kuin normi suutin, veikkaan tukosta.
     
  13. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    taitaa olla takuunalainen vika...
     
  14. garfield69

    Rekisteröitynyt:
    02.09.2002
    Viestejä:
    269
    Jaahas, löytyi maahantuojalta -14 mallinen F40FETS Yamaha, muutaman saturaisen halvemmalla kuin -15 malliset. Nyt se jo odottelee asennuspäivää liikkeessä, vaihdetaan samalla ohjausvaihde kaapeleineen uusiin. Näemmä näitä uusia ajonestollisia eivät anna itse asentaa, tiedä sitten saisiko sitä edes toimimaan ilman liikkeen koodareita?
     
  15. Subv1sa

    Rekisteröitynyt:
    14.11.2014
    Viestejä:
    253
    Saa toimiin. Ei se mitään koodauksia tarvi.
    Siinä vaan asennettaessa pitää pari pikku juttua muistaa tehdä tai se vehje ei lähde ikinä käyntiin.
    Sen takia voi olla ettei ne anna niitä itse asennettavaksi.
     
  16. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 880
    Kiinnostaisi myös jossain vaiheessa tietää veron lätkäisyperiaatteistakin jotain. Itsellänihän on 8 metrinen puumeriläinen jossa huima 20 hepan diesel, ja jos verottaja rinnastaa sen johonkin ökypaattiin, niin voi alkaa kyrsiä niin paljon että alan selvittämään toiseen maahan rekisteröinnin etuja ja haittoja.
     
  17. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    559
    Eikö tuosta veroasiasta tullut jo infoa ettei ehdi edes ensi vuodeksi toteuttamisvaiheeseen.
    Trafin rekisterit niin levällään ettei tuosta vielä mitään saada aikaiseksi :D

    Tuo ylhäällä olevassa kuvassa näkyvä paatti on nyt saanut kunnon siivoukset, puuosien lakkaukset ja koneen huollot niin on veneilykausikin päässyt kunnolla vauhtiin.
    Tuo vanha moottori toimii kyllä hyvin ja kulkee mutta on melko äänekäs. Lisäksi tuo uistelukone jää nyt vaivalloisuuden takia vähälle käytölle niin mietin tässä nyt molempien korvaamista yhdellä
    nelitahtikoneella. Nuo on vaan perkeleen kalliita. Painoakin on 90hp koneella kiitettävästi.

    Mitenköhän tuo kulkisi vaikkapa 60-heppaisella nelitahdilla? Liukuun varmaan vielä jaksaisi kun siihen riittää 12 solmun nopeus mutta kestääkö enää kuormaa? Pitääpä yrittää malttaa vielä tämä kesä tuolla vanhalla kasivitosella kuitenkin...
     
  18. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    jonniinverta tuo nelari lisää painoa, tosin vanhaan kakstahtiin verrattuna saattaa vähän paremmin olla vääntöä, sanoisin että kyllä se kevyellä kuormalla liukuu ihan ok mutta useammalla hengellä kynnetään sitten jo. Paha toki sanoa mitään varmaa kun ei tiedä rungon painoa tahi mallia...
     
  19. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    559
    Tuo on malliltaan Finnfamily 550 ja veneellä ilman konetta on painoa papereiden mukaan noin 560kg, siihen sitten päälle bensaa ja irtaimistoa ehkä 100kg + matkustajat.
    Noita on uutena saanut ainakin 65-, 75- ja 85-hevosvoimaisina ja tehosuositus on 60-115hp.

    Nyt on vielä aika vähän käyttöä takana ja puolet ajasta ollaan körötelty runkonopeudella ja puolet sitten reippaammin. Huippuja kokeiltiin 4 hengen lastissa aika paljolla matkatavaralla ja silloin kuljettiin noin 25 solmua veneen mittarin mukaan mutta sekin pitäisi vielä varmistaa GPS:llä että pitääkö miten hyvin paikkaansa. Harmi kun näitä ei oikein helposti voi toisella koneella koeajaa :P
    Mulle riittäisi että pääsis sinne 16 solmuun 4 hengen porukalla niin että liukuu vielä vaivatta ja matkanteko olisi mukavaa ja taloudellista.
     
  20. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    saattaa olla kyllä jo melko nirkosesti 60 heppanen, melko painava jo pelkkä runko kuitenkin, tosin inhottavasti noilla nurkilla pomppaa moottorien hinnat...
     
  21. Moebbels

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2011
    Viestejä:
    559
    Juu, sellainen mutu on itsellänikin että se 60 saattaa jaksaa tyynellä ja kevyesti kuormattuna nousta hyvin mutta siihen se sitten jääkin.
    Kun koneita kattoo käytettynä niin yli 60-heppaisissa hinta tosiaan pomppaa heti ja saatavuus laskee. Joutuu miettimään asennustakin niin helposti houkuttais kattoa joku vaihtokone liikkeestä ja asennuttaa samalla. Sille lystille vaan kertyy hintaa aika ronskisti niin sitten se on melkein sama ajella tällä muutaman kauden, säästellä rahaa alkaa miettimään isompaa venettä tilalle :D
     
  22. WiseOrc

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2013
    Viestejä:
    93
    Onko sähköperämoottoreissa n. 200€ hintaluokassa jokin merkki/malli ylitse muiden? Tuli tuossa hommattua 420 pitkä soutuvene ja olisi tarkoitus uistella pienehköillä järvillä 1-3 hengen kuormalla.
     
  23. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 342
    minnkota/yamaha sanoisin ja ei ihan pienintä kannata ottaa.
     
  24. Makemich

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2008
    Viestejä:
    139
    Kyllä tuolla varmaan plaaniin jaksaa kohtuullisesti nousta kunhan se potkuri on valittu oikein, just eikä melkein, huippunopeus jää sitten mihin jää kevyelläkin kuormalla. Mutta jos kerran vanha toimii vielä...
     
  25. garfield69

    Rekisteröitynyt:
    02.09.2002
    Viestejä:
    269
    Noh, nyt on purtilo ollut vesillä muutaman päivän ja jokunen tunti sekalaista sisäänajoa tehtynä. Aika vähällähän tuo kulkee verrattuna vanhaan 2-tahtiseen viiskymppiseen, eikä nopeudessakaan hirveästi jäädä jälkeen, muutama solmu. Ääni on miellyttävän hiljainen/matala (ainakin verrattuna vanhaan 2-tahtiseen) ja tyhjäkäynnilläkin se melkeinpä hukkuu tuuleen/laineisiin. Ensimmäisen ½ tuntia täristi jonkun verran tyhjäkäynnillä, mutta nyt sekin on jo hävinnyt.

    Kulkupuolesta sen verran, että kevyellä kuormalla 2h käytön jälkeen pikainen n. puolen kilometrin täyskaasu antoi n. 32 solmua ja n. 5700 kierrosta, nyt tunti enemmän mittarissa ja n. 350kg kuormalla 25 solmua n. 5300 kerroksella. Leppoisa matkavauhti tulee n. 4000 kierroksen kohdilla. Potkurina vakio alumiininen 11 1/8 x 13". Mitään teräspotkureita ei ole tarkoitus alkaa virittelemään, mutta kuulopuheitten mukaan Mercuryn Black Maxeista voisi löytyä tuota Yamahan omaa parempiakin? Vaikka aika sopivaltahan tuo vakiokin kooltaan vaikuttaa.
     
  26. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Teräspotkureiden hyödyt alkavat tyypillisesti 40 solmun paremmalla puolella joten voit mielestäni unohtaa pohdiskelut tuosta. Vaikuttaa muuten sopivalta rusetilta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti