Muistien vaikutus suorituskykyyn revikka

Viestiketju alueella 'Käyttäjien tuotetestit' , aloittaja Asmola, 13.09.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Hyvin monesti olen törmännyt kysymykseen, onko muisteilla suoranaista vaikutusta tietokoneen suorituskykyyn,
    peleissä, ohjelmissa tai käytössä yleensä? Tarkkaa vastausta tuohon en ole osannut antaa, joten päätin testata
    onko muistien kellotaajuudella tai asetuksilla (latensseilla) suoranaista vaikutusta suorituskykyyn.

    Suorituskykytestit:

    Testikokoonpano:

    AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4,2GHz
    Noctua NH-D14
    Asus Crosshair IV Formula
    Corsair HX1000W
    Samsung F1 750Gb
    Samsung DVD-RW USB2
    Dimastech Bench/Test Table Hard V2.5 Inox
    BenQ G2411HD
    Windows 7
    Ati Radeon HD 5870 Crossfire

    Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz CL8 @ 1333MHz CL9 1T, 1333MHz CL7 1T, 1600MHz CL9 1T ja 1600MHz CL7 1T

    Testausohjelmat/menetelmät:
    MaxxMEM²
    Cinebench R11.5
    3DMark Vantage (Performance preset)
    3DMark 06 (Default)
    Aliens vs Predator Benchmark (1920x1080, kaikki max)
    Far Cry 2 (1920x1080, DX10, kaikki max sekä erikseen kaikki min)
    Left 4 Dead 2 (1920x1080 AA 4X, AF 4X)
    TrackMania Nations (1920x1080, Nicer, AA 4X, AF 4X)
    Stalker Call Of Pripyat Benchmark (1920x1080, Medium, DX11, MSAA 4X, Enabled Tesselation)
    Dirt 2 (1920x1080, Optimal-asetukset)
    Mafia II (1920x1080, High-asetukset)
    Resident Evil 5 (1920x1080, kaikki max)
    Arma II: Operation Arrowhead (1920x1080, kaikki High)


    Testitulokset:

    Suoritin testit AMD Phenom II X6 1090T BE-prosessorin ydinten toimiessa 4,2GHz-kellotaajuudella,
    prosessorin muistinohjaimen toimiessa 3GHz-kellotaajuudella sekä Corsair Dominator GT DDR3-muistien
    toimiessa 1333-1600MHz-kellotaajuudella ja CL7- ja CL9-asetuksilla. Pelien kuvanpäivitysnopeudet
    mittasin joko pelin/testin omalla työkalulla tai FRAPS-ohjelmaa käyttäen.

    MaxxMEM²
    [​IMG]
    Muistien kirjoitus, luku ja kopiointi paranevat tasaiset hieman muistien nopeutta nostettaessa
    sekä asetuksia tiukennettaessa. Ero on myös selvä muistin viivettä mittaavassa testissä.

    Cinebench R11.5
    [​IMG]
    Cinebench-testiohjelma testaa tietokoneen 3D-mallinnus tehoa ja tässäkin on havaittavissa selvä parannus
    muistien nopeutta muuttamalla.

    3DMark Vantage
    [​IMG]
    3DMark Vantage ei hirmuisesti muisteista hyödy mutta pieni parannus tuloksessa näkyy.

    3DMark06
    [​IMG]
    3DMark06 hyötyy muistien nopeudesta Vantagen tavoin vain marginaalisesti.

    Aliens vs Predator Benchmark
    [​IMG]
    Tässä näytönohjaimen suorituskyvystä riippuvaisessa testissä ero on minimaalinen eri muistiasetuksilla.

    Far Cry 2

    Kaikki Max
    [​IMG]
    Far Cry 2 on prosessoripainoitteinen peli ja suorituskykyparannusta tulee mitä korkeammalla taajuudella
    tai tiukemmilla asetuksilla muistit toimivat.

    Kaikki Min
    [​IMG]
    Minimi-kuvanlaatuasetuksilla testattaessa Far Cry 2:ssa ero eri muistiasetusten välillä alkaa olla selvä.

    Left 4 Dead 2
    [​IMG]
    Left 4 Dead 2 hyödyntää Far Cry 2:n tavoin prosessoritehoa hyvin ja tässäkin muistien vaikutus
    tulee selvästi esille.

    Stalker Call Of Pripyat Benchmark
    [​IMG]
    Stalker Call of Pripyat on selvästi näytönohjaintehoa vaativa peli joten eroa ei muistien ansiosta
    juurikaan tule.

    TrackMania Nations
    [​IMG]
    TrackMania saa pienen boostin nopeampien muistiasetusten ansiosta.
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2010
  2. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Dirt 2

    [​IMG]
    Dirt 2-pelin sisäinen suorituskykytesti ei ole täysin identtinen jokaisella ajokerralla joten ajoin
    varmuuden vuoksi osan testeistä (1333 CL9 ja 1600 CL7) kahteen kertaan mutta poikkeus
    kuvanpäivitysnopeudessa oli vain ~1 fps joten tuloksia voinee pitää suht realistisina. Selitystä
    1600 CL9-asetuksen pienelle sample-määrälle en löytänyt mutta silti pelin antama fps-arvo oli
    suurempi kuin 1333 CL7:n, vaikka sillä sampleja oli hieman enemmän. Joka tapauksessa, muistien
    vaikutuksen voi havannoide tuloksista erittäin selvästi!

    Mafia II


    [​IMG]
    Mafia II antoi selittämättömästä syystä samat min ja max fps arvot jokaiselle eri muistiasetukselle/
    testiajolle (poikkeus 1333 CL7 10,4). Koska FRAPS vaatii manuaalista aloitusta ja lopetusta, en
    kerennyt ajamaan testiä FRAPS-ohjelman mitatessa FPS-arvot. Keskimääräinen kuvanpäivitysnopeus
    kuitenkin antaa osviittaa että tässäkin pelissä muistit näyttelee omaa rooliaan!

    Resident Evil 5

    [​IMG]
    Resitend Evil 5-pelin erillisessä suorituskykytestaus-versiossa muistien vaikutus on myös ilmeinen,
    oman boostinsa saavat niin min, max kuin keskimääräinenkin kuvanpäivitysnopeus.

    Arma II: Operation Arrowhead

    [​IMG]
    Arma II hyötyy hieman muistien kellotaajuudesta sekä tiukemmista latensseista, erityisesti minimi
    FPS nousee hieman muistien kellotuksesta. Jouduin ajamaan tämän testin vain yhdella näytönohjaimella
    koska kuvanpäivitysnopeutta rajoittavaa vsync-ominaisuutta ei pelin demossa saanut otettua
    pois käytöstä, jolloin FPS rajoittui tasan 60 FPS:ään.

    Lopputulos ja yhteenveto:
    Ero hitaimpien ja nopeimpien muistiasetusten välillä on erittäin riippuvainen testistä jolla nopeutta arvioidaan.
    Prosessori-riippuvaiset pelit hyötyvät tiukemmista ja nopeammista muisteista enemmän ja niissä ero on selvästi
    havaittavissa, ainakin numeroiden valossa. Selvää on kuitenkin että asetuksilla ja kellotaajuudella on
    vaikutusta suorituskykyyn.

    Mutta maksaakko ~20€ enemmän 2x2Gb 1600 CL7-muistisetistä vertaa 1333 CL9, päätös on täysin
    ostajan käsissä. Suorituskykyparannusta tulee hieman mutta onko se hintansa arvoinen sijoitus?
    Ei ehkä normikäyttäjälle mutta mielestäni ylikellotusta harrastavalle on. Ja jos kokoonpanon
    budjetti lähentelee ~1000€, luulisi siitä jo hieman liikenevän rahaa parempiin muisteihin.

    Semmosta ois nyt tarjolla, lähinnä Erämaanketun pyynnöstä!:kippis:
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2010
  3. mailbag

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    5 404
    Hyvä rewikka mutta lisää testejä kun tuohon saisi ja myös vähän normaalimmilla esim 3.5-3.8Ghz kelloilla :)
     
  4. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Ajelen lisää testejä tuohon kunhan kerkeää!:) Hidasta vain testailla pelejä joissa ei ole ns. testiohjelmaa itsessään mutta katsotaan mitä saa aikaiseksi.
     
  5. mailbag

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    5 404
    Miten tuo onnistuu peleissä joissa ei ole testiohjelmaa, eikö siihen ollut joku oma softa?
     
  6. hOLIC

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2006
    Viestejä:
    8 909
    Hyvä revikka tämäkin! :kippis:

    Lisätestejä odotellessa :)
     
  7. jpjantti

    Rekisteröitynyt:
    30.09.2007
    Viestejä:
    7 787
    Vielä kun joku jaksaisi Bloomfieldillä ja kunnon muisteilla ajettua samanlaista settiä niin näkisi miten paljon kolmikanavaisella enää vaikutusta.

    Aikaavievää puuhaa tosiaan on ja hyvä että joku jaksaa ajella näitä.
     
  8. luujauho

    Rekisteröitynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    687
    Numeroiden valossa eroja syntyy, mutta fps pysyy muutenkin niin suurena, ettei silmillä voi eroja kuitenkaan havaita. Tulipahan tähänkin asiaan varmistus.
     
  9. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Joissain peleissä voi tallentaa timedemon pelistä jonka voi sitten pistää pyörimään ja tietokone rendereröi sen samalla tavalla kuin itse pelinkin.
    Left 4 Dead 2-testin tein juuri tuolla menetelmällä.:smoke: Toinen vaihtoehto on sitten vain pelata sama kohta uudestaan ja uudestaan eri muistiasetuksilla
    frapsin mitatessa fps:sää.
     
  10. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Pistin mm. Mafia II, Lost Planet 2, Dirt 2 ja Arma II-demot latautumaan (kaikki kakkososia!;)) ja ajelen noilla ainakin testit!

    Edit: Pistin nyt vielä RE 5:n tulemaan myös.
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2010
  11. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Sitäpä odotellessa... :smoke:
     
  12. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Juuri Arma II jäi tulematta noista.. oli steam yllättäin kiinni töistä tullessa.:confused: Mutta muista tulee testit tässä illanpäälle.
     
  13. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Lisäisilin Dirt 2- , Mafia II- ja Resident Evil 5-tulokset tokaan postaukseen!:)
    En jaksanut eilen illalla ajella Lost Planet 2:sta/ Arma II:sta (joka ei kerennyt latautua).
    Mutta jatkoa piisaa.
     
  14. teme

    Rekisteröitynyt:
    26.09.1999
    Viestejä:
    1 606
    hyvä revikka. tulipahan selväks, ettei niillä muisteilla todellakaan oo helvetinkään väliä, muille kuin benchmarkkaajille...
     
  15. Cuthalu

    Rekisteröitynyt:
    27.01.2002
    Viestejä:
    815
    Onhan noita samoja testejä revikat pitkin internetsejä pullollaan. Kokeilehan miten muistin kellotaajuus ja latenssit vaikuttavat kiinnostaviin asioihin, kuten erilaisiin latausaikoihin.
     
  16. EramaanKettu

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Viestejä:
    9 163
    Kiitos Asmola kun jaksat nähdä vaivaa tämän eteen :kippis:
    Riittävän laaja artikkeli itselleni. Vieläkun sais omat kalikat kulkemaan sen +1333 cl6 :D

    No missä niitä on? linkkaa nytten ihmeessä vaikka joku missä kellotetaan LGA 1366 +4GHz ja testataan eri muistiasetuksia?

    Miksi hel:mad:ssä esim joku ostaa GTX460 sijaan 480 kun erohan on vain fpssiä? :D Tottahan tuo on, että ero ei Crossfire setupilla ole silmin nähtävä kun fps on aina korkea. Aina se ei kuitenkaan ole niin. ja joskus pienikin parannut voi olla riittävä :D

    Ne ketkä ei muisteja arvosta lainkaan pitävät myös luultavasti juntteina kaikkia kenellä on intelin ylihintanen prossu, sli/cf setuppi, joku huippu näyttis, laatu poweri järkevästi ylimitotettuna? :D No nytten on kuitenkin todistettu, että ero voi olla jopa 10% luokkaa (L4D min fps)

    Pitää myös tajuta että jos koneessa on jo "paras prossu" "paras näyttis" ei pelitehoa voi lisätä kun kellottamalla ja muisteilla? Siinä ei ylihintaset SSD:tkään auta. No päättäkööt kukin itse :D en noita huippu muisteja ole suositellutkaan mihinkään budjettikoneeseen..
     
  17. hOLIC

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2006
    Viestejä:
    8 909
    Jos koneeseen haluaa yleistä sujuvuutta softien latausaikoihin tai pelien latausaikoihin niin SSD:tä kehiin ja muistikellot tappiin sekä latenssit minimiin, vaikuttaa muuten kummasti kaikkeen käyttöön.
     
  18. EramaanKettu

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Viestejä:
    9 163
    Jotenkin tota SSD hehkutusta en tajua kun ero on ollut vielä liian pieni ittelle vs raid 5 hdd. Tietenkin SSD saa myös raidiin mutta kysymys olikin lähinnä enään hinnasta. kirjotusajat ssd:ssä pikkuhakujen kanssa omaa luokkaa mutta kyllä toi koko ja "varmuus" on toista luokkaa HDD puolella. Myöskin toi alentuva suorituskyky hiukan hidastaa omia ostohaluja. Lähinnä pelatessa kun ei vaikuta kun tuo lukuaika? Mutta menee aika OT:ksi :D

    Silti kusetustahan on sanoa, että muisteilla ei oo mitään väliä ;)
     
  19. hOLIC

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2006
    Viestejä:
    8 909
    No eipä ole vielä mitään epävarmaa ollut tämän SSD:n kanssa :) Ja eipä nämä nyt niin hirveästi down gradea ota mitä porukka luulee... Itellä 13kk vanha tämä lätty, mutta silti käyttötunteja on jo 6700, eli pyöreästi 280 vuorokautta. Se on aika paljon enemmän kuin mitä valtaosa käyttäisi vuoden aikana. Levyn kunto 99%.

    Ainiin, kirjoituksia 1.56TB.

    Jep, offiksi meni tämäkin :(
     
  20. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    En ole keksinyt keinoa miten Arma II Demossa saisi vsync:n pois päältä, kellään ideoita?
    Demossa ei ole moista asetusta eikä CCC:stä vsync:n pois-pakotus toimi.:smoke:
     
  21. hOLIC

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2006
    Viestejä:
    8 909
    Jos siinä demossa on itsessään fps cap siinä 60:ssä? Koita kattoa asennuskansiosta löytyykö configia mistä pystyy vähän muuttelemaan :smoke:
     
  22. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Vai sellaista. :mad:
    Kesällä kun itsellä oli toi demo niin tuolloin oli niin kämänen näyttis mulla ettei 60fps edes pyörinyt niin en tiedä onko tossa demossa jtn. kattoa, vaikea olisi kyllä uskoa.
    Nvidian korteilla kyllä lähtee VSync pois ihan normisti nVidia Control Panelista, siis tässä koko pelin versiossa, ja luulen että demossakin lähtee samoin.

    Pitää kattoa ne 2 config filua oisko siellä jtn. riviä tjsp...

    Noi 2 editoitavaa tiedostoa löytyy C:/Users/YOURNAME/MyDocuments/ArmA2 kansiosta.
    Mun mielestä siellä ei ollut mtn. rajoitusta joka tuohon vaikuttaisi, ainoastaan refresh=60, mutta toi määrittelee vain monitorin virkistystaajuuden eikä siis mitään VSync päällä on/offia tjsp...

    Edit: Tuli muuten mieleen että näkyykö sulla siis esim. Frapsilla että FPS:t jäätyy selvästi siihen 60 eli kovempaakin kulkisi kun vain saisi VSynckin pois?
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2010
  23. Asmola

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6 285
    Frapsilla mitattuna min fps ~57, max ~63 ja average ~60 aivan sama mitkä grafiikka-asetukset on joten eiköhän tuo vsync ole silloin päällä.
    Googletinkin jo tuosta ja sama ongelma muillakin, selvää ratkaisua tuohon ei kuitenkaan löytynyt. Mutta katsotaan josko jotenki osais kikkailla!;)
     
  24. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Ok, kuten huomasit ettei tossa paljoa näyttis vaikuta, esim. näyttiksen kellottamisella ehkä +1fps. Sama jos jos SLI/CF setuppi niin eroa saattaa tulla 0-2fps vrt. single-GPU. Niin CPU riippuvainen toi peli on.

    Eli toi on sitten joku Catalyst bugi ko. pelin kanssa.
     
  25. hOLIC

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2006
    Viestejä:
    8 909
    Mutta sen kyllä sanon että yhdellä HD5870:llä ei peli taida pyörähtää min 57fps.. :D Että kyllä tuossa pelissä on siitä CF:stä hyötyä enemmän kuin 1fps. Ainakin silloin kun tuota itse testasin HD5870:llä, se oli aivan pelikelvoton kovilla grafiikka asetuksilla.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti