Mopokuumetta elikkäs puhetta moottoripyöristä.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja jaytoy, 16.01.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Oevoe

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2008
    Viestejä:
    540
    [​IMG]

    Tuommonen pärrävärkki tuli hommattua heinäkuun lopussa helvetillistä kuumetta helpottamaan. Kovinkaan paljoa järkeä tässä ei kyllä tainnut olla tässä taloustilanteessa, mutta pääsipähän ajamaan pitkästä aikaa. Suurinpiirtein 1700km olen ehtinyt ajella ja jonkinmoista pleksiä kyllä tarvitsisi matka-ajossa. Pyörähän on Yamaha XJ 600S Diversion vuodelta 1992.

    Kuvasta näköjään tuli aika karu... Nooh näyttääpähän paremmalta mitä todellisuudessa on, maalipinta varsinkin.
     
    Viimeksi muokattu: 02.09.2016
  2. Samoin se kawakin taitaa suurin piirtein mennä. Ei se sammu vaikka vaihtaa vaihteita isommalle tyhjäkäynnillä. Eikä taida tarvita kytkintäkään käyttää ollenkaan. Kone käy ainakin jollain lailla pienilläkin kierroksilla, mutta varmaan samoin että 3000 nyt ainakin saa olla. Parempihan se olisi että vähintään 5000 koska kumminkin ottaa sen jotain 13 000 kierrosta.

    Kyllä ihan itsekkin suosittelen 600CC kyykkyä ensipyöräksi ja täystehoista. Kawassa saa jaloilla ja polvilla tuettua tankista ja saa penkistä useammanlaista ajoasentoa. Ei se mulla ole niin käsien päälle käynyt, mutta jos on tuollaisia rennompia vaihtoehtoja, niin ne varmaan on parempia. Kyykyssä ei oikein mitään muuta vikaa ole muutakuin että "maataan" käsien päällä. Mutta tuolla vanhalla zx6r:llä tosiaan jos istuu penkillä aivan edessä, niin saa suht pystyn ajoasennon. Ja pääseehän siihen tankin päällekin makaamaan, mutta se on varmaan tarkoitettu sitten kovempaan vauhtiin tai johonkin, eli ei normaali ajoon.

    On se 600CC hyvä ensipyörä, koska on ainakin alkuun melkoinen tykki. Ja onhan se toisaalta vieläkin. Jos vaan sitten osaa ajaa iisisti (esim harjoitella kallistukset hyvin ja muuta). 1000CC on sitten varmaan vähän huono koska liikaa tehoa ja ei voi sitten enää sitä kaikkea tehoa hyödyntää jos pyörässä on 200 heppaa. Niin ainakin luulen. Masokistille sekin varmasti sopii ensipyöräksi, mutta vaatii jo hellää kaasukättä. 600CC pyörää ei ainakaan karkaamaan saa, tai sitten ei kyllä osaa yhtään. Paitsi ylinopeudella ehkä.

    Kyykkypyörän pikku plussia että katteet suojaa vähän (tuulelta) ja kylmällä säällä moottori lämmittää vähän. Luulisin että nakussa moottorin lämmöt menee kokonaan "harakoille".
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. betoniporsas

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2012
    Viestejä:
    1 497
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001253107.html
    No nyt on kyllä taas sellainen päätös ettei mitään rajaa. Verotetaan moottoripyörät kuutioiden mukaan :facepalm:

    Itsellä tallissa 600cc 108hp ja 650cc 32hp, 3 kertaa pienempitehoinen tulee siis kustantamaan enemmän, mikäli eivät tule järkiinsä ja vaihda sitä tehon perusteella hinnoiteltavaksi.
     
  5. qweeqwqwe

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2013
    Viestejä:
    149
    Alkaa pikkuhiljaa tulla raja vastaan. Mites sen mopon saikaan viron kilpiin? Vai oiskohan aika alkaa verryttelemään saksan sanastoa.

    Kaikkein typerintähän tässä kaikessa on et ne saatavat verotulot on vaan pieni pisara budjetissa ja kyseessähän ei ole käyttövero vaan omistusvero. Ei auta seisontaan laitto tod. näk.

    Oon kyl vähä sillä kannalla että jonkinlaine mielenilmaus ois jees. Ei meillä prätkäilijöillä taida olla ay-liikkeitä lobbaamassa meidän puolesta.
     
  6. Adige Banned

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2015
    Viestejä:
    204
    Smoto laittoi ainakin katsastuksen kanssa kampoihin hyvin ja EU:lle (tai jonnekin) toimitettu vastaus oli lähes sanasta sanaan smoton kannanotto asiaan.
     
  7. wIrd

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    1 730
    Uutisessa oli kuitenkin näin: " – Ajatuksena kuitenkin on, että ihan pienimmät moottorit (pienemmät kuin 55 hevosvoimaa) jäävät veron ulkopuolelle, ministeriöstä kerrotaan."
     
  8. teme

    Rekisteröitynyt:
    26.09.1999
    Viestejä:
    1 606
    vois kuvitella, että tuo koskee noita moottoriveneitä ja niiden moottoreita, kun oli siinä kohtaa artikkelia mainittu...
     
  9. En nyt vielä juttua lukenut, mutta miksihän moottoripyörään pitää laittaa omistusvero? Onhan autossakin autovero jonka saa jäähylle jos laittaa auton liikennekäytöstä poistoon. Myös moottoripyörälle saa tehtyä liikennekäytöstä poiston. Vai joutuuko viedä kilvet konttorille ja ajaa ilman kilpiä (pellolla vaikka :) )? Lisäksi eihän poliiseja enää näy yhtään missään.

    Itselle kyllä sopii vero kuutiotilavuuden tai painon mukaan. Vaikka onkin jo vanha 16 vuottias pyörä.
     
  10. ^JJ

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    1 241
    Eiköhän se nyt ole selvää että rahastahan siinä on vain kyse. Osalle pyöristä kun tehdään ajokauden loputtua aina se liikennekäytöstä poisto on vaihtoehtona joko omistukseen perustuva vero tai sitten autojen kaltainen vero jolloin sen veron määrä per pyörä täytyisi olla huomattavasti suurempi jotta veron vuosittain kerryttämä euromäärä olisi yhtä suuri.
     
  11. zapper

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2001
    Viestejä:
    1 294
    Se on hyvä, että verotetaan kuutiotilavuuden mukaan. Itselläni kun on vain 1470 kuutiota :mad:
     
  12. Itsellä on 600CC, mutta jos tuo liukuma on 100-150€, niin eihän se tunnu missään.

    Niin. Toki se vero pitäisi olla päiväkohtainen. Eihän siinä ole muuten mitään järkeä. Tulee ajettua enää niin vähän, että ei kannata pyörää pitää jos sille tulee 100 euron kiristysvero. Mutta jos pyörä on ympärivuotisessa vakuutuksessa ja ajossa, niin tuo 100-150e ei nyt paljon missään tunnu. Tai sitten harkita ottaa autoa pois ajosta ja päästellä pärrällä, kivempaa se tietysti olisi :)

     
  13. wIrd

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    1 730
    Totta, olisi ehkä pitänyt lukea paremmin ajatuksen kanssa...
     
  14. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Päivävero olisikin ihan vitun fiksu. Siten väki pitää sitä pyörää ajossa sen kuukauden kesässä ja siitä pitäisi repiä tuottoa sitten, joten päivämaksu olisi monta euroa :D
     
  15. jusutus

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2009
    Viestejä:
    2 588
    Siis 100-150€ on vuositasolla tulossa lisää veroa maksettavaksi? Kaatuuko jonkun motoristin budjetti tuohon? :confused:
     
  16. Schopenhauer

    Rekisteröitynyt:
    21.09.2012
    Viestejä:
    292
    Ei varmaan, mutta vituttaa silti. Pitäisin ennemmin nuokin rahat itselläni.
     
  17. Zufushiki

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2009
    Viestejä:
    954
    Itsellä viime vuoden syksystä ollut kortti ja ensipyöräksi hain hornetin. Suosittelen kyseistä pyörää! Varma, kevyt, heppoja riittävästi ja hyvä ajoasento. 2 päällä ajellessakin on sopivasti tehoa.

    Tällä kaudella jo tullut ajettua lähes 7000km ja lisää on vielä tulossa. Mittarissa kohta 60000km ja ajattelin itse ajella yli 100tkm mittariin.
     
  18. Krizu

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2001
    Viestejä:
    160
    Eihän tuo summaan vuodessa ole mahdottomasti jos ajaa pyörällä paljon, mutta kyllä se riipaisee niitä joilla pyörä tallissa seisoo.. Eniten harmittaa se että ihan ilman järkevää perustetta rahastetaan valmiiksi kallista harrastusta.
     
  19. J.diGriz

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2008
    Viestejä:
    756
    Jos tallissa sattuu olemaan useampi pyörä, se kirpaisee vähän enemmän, ja aivan turhaan, ilman minkäänlaista vastinetta. Pyöristä on verot maksettu jo moneen kertaan ja tullaan vielä maksamaankin, ihan ilman vuosimaksuakin.
     
  20. No niin. Tallissa kaksi pyörää ja molemmat kilvissä. Kyllä päivävero olisi paljon tasapuolisempi vero kuin tuollainen kiristysvero. Onhan harrasteautojakin ja niistä saa kaikki verot ja maksut poikki kun tekee sen saman liikennekäytöstä poiston. Äsken vielä oli kolme autoa ja yksi vain ajossa, nyt enää kaksi autoa. Mutta ei siitä toisesta autosta oli yhtään mitään kuluja jos autolla ei aja, eikä tarvitse edes kilpiä palauttaa.

    Sama kiristysvero autoille olisi ihan ok. Saataisiin romuautot paaliin. Lisäksi kahden auton talvisäilytys oli vähän ongelmallista kun vie paljon tilaa, mutta moottoripyörä sentään vaatii vähemmän "kallista" varastotilaa talveksi. Onhan niitä tehokkaita harrasteautojakin, eikö niillekkin voisi laittaa joku harrastevero? Esim teslalle voisi antaa 1000€ "harrasteveron" myös vuosittain.
     
  21. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    No se riippuu ihan miten vero toteutetaan. Päivävero olisi perseestä koska se yksinkertaisesti niittäisi harrastajia kun väki pitäisi pyörää seisonnassa ja maksaisi aivan sikana niille jotka harrastavat ympäri vuoden tai ajavat hyötyäajoa pyörällä ja pitkää kautta. Toisaalta vuosittainen kiinteä omistamisvero ei varmaan ole edes mahdollinen tässä maassa.

    Ja kyllä, jos olisi kasa harrastepyöriä tallissa niin kyllä se harrastaminen kaatuisi jos tulisi vaikka tonni vuodessa hintaa joillekin paperilliselle rungoille...
     
  22. evilracer

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2014
    Viestejä:
    314
    Joo-o. Kaipa se tämäkin joutaisi jo talvisäilöön kohtapuoliin.
    [​IMG]
     
  23. Haluaisin kanssa jostain syystä tollasen pikkumopon :) Yksi huono onkin tallissa tuollaisella nelitahtikoneella jossa on 110 kuutiota. On vaan rengas puhki ja kaasuvaijeri poikki, eli pientä fiksiä vaatisi. Täytyisi yrittää sitä käyntiin, saa sentään siitä vaijerista vielä kaasutettua. Monkeytä tai pv:tä ei ole itselläni silti ollut. Pappis sentään. Sitten tiger ja honda sfx. Plus pari kevaria vaikka ei korttia silloin vielä ollutkaan. Honda oli aika hyvä peli. Variaattorista vain ylimääräiset palikat pois ja nopeutta tuli lisää.
     
  24. evilracer

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2014
    Viestejä:
    314
    Onneks näitä saa vielä ihan rahalla ;) . Uus kopiomanki maksaa hiukan tonnin molemmin puolin ja käytettyjä saa paljon halvemmalla. Itse ostin toisen vastaavan satasella, pieniä osapuutteita lukuunottamatta soiva peli.
     
  25. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Talvellahan se tuollaisen ajokausi vasta alkaakin! Kaatuminen mahdotonta ja hauskaa on!
     
  26. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 965
    No mulla oli tässä keväällä vielä kolme pyörää kilvissä, nyt enää kaksi. joista toisen joutunee ns romuttamaan tällaisten verokeksintöjen takia, tulisi edes mahdolliseksi liikennekäytöstä poisto.

    Tiedän useamman harrastajan joka toimii minimibudjetilla, omistaa useamman projektipyörän ja sinällään kunnostuskelpoisia pyöriä joutuu sulattoon.
    Kaikenlisäksi ainakin omalla kohdallani kyseinen vero ei sinällään ole ongelma rahallisesti, se rahasumma oli mikätahansa on pois muusta kulutuksesta, todennäköisesti vaatteista, ruuasta, ravitolareissuista tms. eli kyseinen vero kuten muutkaan veronkorotukse eivät tule lisäämään valtion verosaatavia suoraan korotetulla summalla kun rahat tulee olemaan toisaalta kierrosta pois.

    Paljonko tämänkin veron tarvitsee vähentää vuotuisia motoristien ajokilometrejä jotta sen tuotto onkin valtiolle +-0 tai jopa negatiivinen?
     
Tagit:

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti