Mopoautoista siirtyminen nopeusrajoitettuihin autoihin

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Eemelijan, 08.10.2018.

  1. Eemelijan

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2018
    Viestejä:
    1
    Monet ovat varmaan lukeneet uutisia aiheesta, jossa puhutaan, että Suomessa saatetaan jossain vaiheessa siirtyä nopeusrajoittimella varustettuihin henkilöautoihin. Teen itse tutkielman tapaista kouluprojektia aiheesta ja haluaisin mielelläni kuulla mopoautoilijoiden mielipiteitä seuraaviin kysymyksiin?

    1. Mikä olisi sopiva huippunopeus nopeusrajoitetulle henkilöautolle?

    2. Mitä mieltä siiitä, jos myös nuoren kuljettajan vanhempi voisi käyttää nopeusrajoitettua henkilöautoa, jolloin rajoittimen saisi kytkettyä pois esimerkiksi ajokortinlukijalla?

    3. Kuulostaako nopeusrajoitetut henkilöautot järkevältä ratkaisulta? Mitä mahdollisia ongelmia tulee mieleen?
     
  2. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 539
    1. 60km/h
    2. No mikä ettei.
    3. Mopoauton kun näkee, tietää sen kulkevan mahdollisesti huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Henkilöauton kohdalla vaikeampi havainnoida nopeuseroa.
    Henkilöauto vie myös leveyssuunnassa enemmän tilaa, joten ohittaminen on vaikeampaa. Mielenkiinnolla jään odottamaan, mikäli tämä toteutuu, millaisia liikkuvia shikaaneja liikenteeseen ilmestyy. :think:
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2018
  3. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 120
    Itsehän en ole mopoautoilija, mutta tytär käy parhaillaan mopokoulua (ei -auto vaan perinteinen kaksipyöräinen).

    1. Nopeusrajoitettuja henkilöautoja ei mielestäni tarvita ollenkaan vaaratilanteiden vuoksi. 40 km/h maksimivauhdillakin saa syntymään tilanteita vilkkailla kaduilla ja koulujen ja päiväkotien vieressä, jos kuskilla ei riitä tilannetaju. Ja lisää syntyy toisista autoiljoista ja rekkakuskeista, kun he yrittävät päästä kapealla ja vilkkaalla tiellä ohi tien tukoista.

    2. Ei tarvetta, koska tuollainen "ajokortinlukija" luultavasti maksaa melko runsaasti, käytöstä puhumattakaan koska kuvauksen perusteella se vaatii yhteyden jonnekin Bernerin kyttäyspalvelimelle kortin tarkastuksia ym. varten.

    3. Katso kohta 1.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2018
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 352
    Mopo
    Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

    Mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho on enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

    Eli mopo on rajoitettu joko 25km/h tai 45km/h nopeuteen. Molemmat myös 25km/h tunnissa menevä pienitehoinen mopo on rekisteröitävä ja ei saa ajaa kevyenliikenteenväylää. Tästä on vapautettu sähköpyörä joka menee max 25km/h polkematta mutta niihin taitaa joutua ottamaan vakuutuksen. Yli 25km/h kulkeva "sähköpyörä" on rekisteröitävä ja ajo kevyenliikenteenväylällä on kielletty.

    Käytännössä L1e-B luokan nopeat sähköpyörät ovat täysin polkupyörän näköisiä, mutta jopa 45 kilometrin tuntivauhtia kulkevia sähköavusteisia, rekisteröinti- ja vakuutuspakon piiriin kuuluvia.

    Vaatimuksia nopeille sähköpyörille:
    • Seisontajalan on noustava itsestään jousella ylös.
    • Tämä malli on tyyppihyväksytty valmistajan toimesta.
    • Rekisteröidään, rekisteröintimaksu tällä hetkellä noin 200€
    • Vaatii pakollisen liikennevakuutuksen. Tällä hetkellä käytössä on itselläni mopovakuutus, jonka hinta on noin 200€/vuosi.
    • Päivitys 9/2017: Mopoksi rekisteröidyllä L1e-B luokan nopealla sähköpyörällä (Max 1000W, max 45 km/h, max 35 kg) riittää normaali polkupyöräkypärä. Eli enää ei vaadita mopokypärän käyttöä, kuten aiemmin vaadittiin:
      4.12.1992/1257
      Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
      (20.4.2006/289)
      2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:
      i) mopoksi luokitellun polkimin varustetun sähköpolkupyörän kuljettajaa, jos hän käyttää polkupyöräilijälle tarkoitettu kypärää ja jos polkupyörän massa ajokunnossa on enintään 35 kilogrammaa ja moottorin nimellisteho enintään 1 kilowattia.
      Viite: Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
    • Ei vaadi jarruvaloa, kuten mopo vaatii. Syy on lyhyesti sanottuna se, että tämä kulkee vain polkemalla, ei nappia painamalla tai kahvaa kääntämällä. Ja antaahan se polkemisen lopettaminenkin jonkinlaisen signaalin takaa tuleville.
    • Tietyt osat pitää korvata huollettaessa vastaavilla osilla. Esimerkiksi renkailta vaaditaan ECE-R75 -hyväksyntä, jonka tunnistaa esimerkiksi Schwalben renkaissa E-Bike Ready -merkinnästä. Tässä on myös yksi jäykkyys katsastuskäytännössä. Pyörän tyyppihyväksyntätodistus luettelee useampia sallittuja rengaskokoja, mutta rekisteröintitodistukseen tulee käsittääkseni Suomessa aina vain yksi rengaskokomerkintä. Mutta tyyppihyväksyntätodistuksen mukaan siis suunnilleen vastaavaa kokoluokkaa olevat ECE-R75 renkaat kelpaavat, vaikka rekisteriotteessa onkin vain yksi rengaskokomerkintä. Todistukset ottavat myös kantaa välitykseen, jota ei saisi myöskään muuttaa.
    Sallittua vai ei sallittua?
    • Suomessa nopealla sähköpyörällä ei tarvitse käyttää ajoradan vierellä kulkevaa pyörätietä, kun taas polkupyörällä sitä yleensä tulisi käyttää. Vastaavasti tällä ei lain mukaan saisi ajaa pyörätiellä, paitsi jos merkki on varustettu kilvellä: Mopolla ajo sallittu. Saksassa suositus on ollut, että yli 30 km/h nopeudessa tulee siirtyä ajoradalle. Hollannissa näillä on toistaiseksi saanut käyttää pyöräteitä.
    • Loadin polkupyörämallilla saa kuljettaa kahta lasta, ja siinä on turvavyöt kahdelle lapselle. Mopolla (tai nopealla sähköpyörällä) saa kuljettaa nykyisen lain mukaan yhtä alle kymmenvuotiasta lasta.
    • Polkupyörällä ja sähköavusteisella polkupyörällä saa pääosin liikkua maastossa kuten kävellen, mutta nopea sähköpolkupyörä on rekisteröinnin mukaan moottoroitu ajoneuvo, ja sen maastokäyttö vaatii maanomistajalta luvan.

    Taitaa moni autoilija ruveta mussuttelemaan noista pyöristä ajoradoilla ja ottaa pulttia :D
    Mikä on hassua niin monet autoilijat luulee että jatkeella tulee taluttaa ja väistää vaikka autolla kolmio / stop merkki ja huudellaan että mene pyörätielle joka onkin kävelytie koska sieltä puuttuu joka risteyksen kohdalta sinivalkee merkki missä pyörän kuva. :)
    Mitä nopeuksiin tulee niin nuo 25km/h rajoitetut ovat kyllä pyörällä lihasvoimin ohitettavia etanoita (myös ylämäissä) :smoke:


    Mitä tulee näihin autoihin niin itse rajoittaisin ne 60km/h nopeuteen niin eipähän ole kenelläkään lupia ohitella niitä taajama-alueilla koska rajoitukset ovat max 60km/h. Laki sanoo että rajoitus on suurin sallittu (myös ohitustilanteessa) ;)

    Sama traktori/mopoautokolmio taakse niin ei tule yllätyksenä edes 100km/h tiellä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2018
  5. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    387
    Ei tarvita, tientukkeita olisivat ja aiheuttaisivat vain vaaraa muille tienkäyttäjille.
    Mopoautot voisi, siis pitäisi kieltää turvallisuuden nimissä.
    Jos viistoista vuotiaan tarvii päästä liikkumaan muulla kuin lihasvoimalla, niin siihen on skootteri tai mopo ja yhä yleistyvässä määrin erinäiset sähköpyörät, jopa mopoihin rinnastettavat.
     
  6. KuhaJuha

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Viestejä:
    35
    1. Jos lapsen täytyy päästä liikenteeseen autolla, sopiva nopeusrajoitus olisi mielestäni mahd. alhainen. Tässä tapauksessa 45km/h.

    2. En osaa sanoa

    3. Itse en koe nopeusrajoitettuja henkilöautoja järkeväksi nuorille. En kyllä mopoautojakaan.

    Tässä kun vedotaan, että tarvitaan näitä mopoautoja tai rajoitettuja autoja, että nuoret pääsisivät harrastuksiin ja kouluun. Uskaltaisin kuitenkin sanoa, ainakin näin oman paikkakunnan mukaan, että eniten kilometrejä näihin vekottimiin tulee kun ajetaan kylärallia keskustoissa yms.
    Ja vielä näin pienellä paikkakunnalla jossa ei ole omaa poliisia, mopoautoilla, mopoilla ja kevareilla ajetaan/kiihdytetään aina niin kovaa kun vehje vaan kulkee. Lisäksi sitten tietenkin keulimiset, mopoautolla talvella käkkärikäännökset risteyksissä, yms jalkakäytävillä ajamiset jne perseilyt. Ja näitä 15-17 vuotiaiden (yleensä poikien) liikkennesuorituksia saa lähes päivittäin ihmetellä.

    Näin ollen jos samanhenkiset/tasoiset lapset laitetaan max 1500kg(!) painavaan henkilöautoon, joka vielä parhaimmillaan kulkisi 45-60km/h (ilmeisesti normaalisti kuitenkin kiihtyen), se todennäköisesti heikentää muiden tiellläliikkujien liikkenneturvallisuutta nimenomaan keskustoissa ja koulujen läheisyydessä, joissa mopoilla ja mopoautoilla kruisataan.

    Nämä kommentit eivät tietenkään koske kaikkia nuoria!
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2018
  7. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 051
    Mun mielestä yksi iso riski on se, että eiköhän kirkonkylän amiksen röökipaikalla keksitä vartin aikana, miten rajoitin kierretään tai poistetaan. Vaikka tästä jäisi kiinni, niin vahinkoa voi ehtiä tapahtua.
     
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 352
    Totta aivan kuin mopoja sekä mopoautoja on viritelty aina.

    Uusien mopoautojen rekisteröinti kieltoon ja sitten nämä nopeusrajoitetut henkilöautot tilalle. Taakse kolmio kuten mopoautossa ja jos poliisi huomaa että kyseiseksi rekisteröity menopeli ajelee kovempaa niin annetaan sopiva veromätky (esim. kyseisen auton autovero henkilöautona n. 4000€ + laskennalliset vuotuiset maksamattomat perusverot) maksuun sekä myöhäistetään B kortin saamista jne jne jne...
    Sopiva pelote niin ei kikkailla kovin heppoisin mielin...

    Sitten kun ikää tulee 18v niin voidaan rajoittimet poistaa ja ottaa auto käyttöön normaalisti (tietty maksetaan autovero jos ei ole henkilöautoksi uutena rekisteröity) kun B kortti taskussa tai opetuslupia varten.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  9. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 198
    1. 60km/h. Sopiva raja, jolla voi sulautua liikenteeseen näille autoille sallituilla tiestöillä. Autot pitäisi silti merkitä varoituskolmioilla, kuten mopoautotkin. Ja kyllä ne nuoret (valtaosa) oppivat säätelemään nopeutta, kuten osaavat tehdä kevareillakin.
    2. Erittäin huono idea. Ensinnäkin vaatisi valvontajärjestelmän. Eikä tuollaisten korttikantojen ylläpito varmasti pysyisi tähän keksittävien 'feikkikorttien' mukana. Aina löytyisi joku EU-ajokortti/viivakoodi netistä, jolla rajoittimen saisi pois.
    3. Erittäin hyvä idea. Jos itse joutuisin valitsemaan ajaako lapseni rajoitetulla autolla nykyaikaisine turvavarusteineen vs. ämpärimuovisella laatikolla, niin valinta on helppo. Hyviä puolia myös saman tutun auton muuttaminen rajoittamattomaksi ajokortin saatuaan tai mahdollisen myynnin yhteydessä.

    Rajoitetut autot todennäköisesti pitäisi katsastaa kuin tavalliset autot, joten villeimmät viritykset ja turvalaitteiden puutteet karsiutuisi osittain tämän avulla pois. Takapenkit pitäisi riisua pois, mutta tämä tuskin estäisi porukoita ahtautumasta autoihin, joka taas kohottaisi onnettumuuksien riskiä.
     
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 539
  11. rottah

    Rekisteröitynyt:
    02.10.2015
    Viestejä:
    609
    Muistaakseni jossain usa:n osavaltiossa mopoautossa sallitaan vain yksi henkilö olisi paikallaan !
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti