Mitä on järkevää lähteä nyt opiskelemaan? Insinööri vai Kauppis?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Mazzu1, 04.09.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Calle

Rekisteröitynyt:
    22.08.2003
    Tuo mitä Red sanoi pätee kyllä sinänsä, eli se palkka riippu vähän mistä roikkuu, mutta siltikin kyllä ekonomin on ihan realistista odottaa saavansa se 4-5ke kohtuu pian valmistumisen jälkeen. (tämä sillä varauksella että talous oikenee, eikä ajauduta mihinkään ennennäkemättömään katastrofiin)

Enkä lähtökohtaisesti mitään 70h viikkojakaan pelkäisi etukäteen, nuo riippuu niin paljon siitä työpaikan kulttuurista, positiosta ja ennenkaikkea omasta halusta tehdä niitä.

2. Levisz

Rekisteröitynyt:
    22.07.2009
    Onkos täällä hammaslääkäreitä tai hammaslääkisopiskelijoita? Mitä mieltä omasta alasta? + ja -?

3. Bumanoid

Rekisteröitynyt:
    05.04.2012
    Pistetääs tää ketju hyötykäyttöön..

Abivuosi menossa ja koulutusvalinnat mietinnässä, kevään yhteishakuun pitäisi saada hakukohteet selville. Tähän mennessä olen pohtinut lääkistä, yhteiskuntaieteitä, oikista, kauppista, tekniikkaa ja hallintotieteitä, että lista ei kovin lyhyt ole :D

Luonnontieteet sujuu, mutta mitään erityistä kiinnostusta niihin ei ole kaikkia kiehtovia maailmankaikkeutta ja aineen syvintä olemusta koskevia pohdintoja lukuunottamatta. Tekniikasta eniten kiinnostaisi sähkötekniikka, tietoliikennetekniikka ja automaatio. Tietotekniikassa ohjelmointi on liian suuressa osassa, eikä siihen ole oikein minkäänlaista paloa. Sen sijaan filosofia, yhteiskunta ja talous kiinnostavat, joten olen pohtinut sosiologiaa, yhteiskuntapolitiikkaa ja taloustieteitä valtiotieteellisessä, sekä oikista.

Luonteeltani olen pohdiskeleva visionääri. En halua kangistua kaavoihin, ajattelen asioita monelta kantilta ja syvällisesti, kyseenalaistan auktoriteetit ja vakiintuneet rakenteet ja haluan luoda jotain uutta ja parempaa. Olen aika analyyttinen ja hallitsen hyvin isot kokonaisuudet, minkä ansiosta ongelmanratkaisukykyni on hyvä. Lukiossa olen pärjännyt suhteellisen vähällä vaivalla, kun olen halunnut ymmärtää asiat ja sitä kautta itse keksiä ratkaisut esimerkiksi matematiikan tehtäviin mekaanisen toistamisen sijaan. Oppitunneilla olen siinä mielessä laiska, että en jaksa mekaanisesti laskea, mutta vaikeista soveltavista tehtävistä pidän. Läksyt jäävät usein tekemättä :rolleyes: Yo-tulokset ovat tähän asti olleet E:tä ja L:ää.

Unelma-ammattejani voisivat olla minkä tahansa alan asiantuntijatehtävät ja konsultointi, tutkija, henkilöstö/markkinointi/talouspäällikkö yms, analyytikko, kirjailija, ja ehkä politiikkaankin olisi mukavaa päästä sekaantumaan.

Näitä minulle mielenkiintoisia ja sopivia opiskelupaikkoja ja paikkakuntia on niin paljon, että kysyisin teiltä mihin itse hakeutuisitte minun asemassani työllisyyttä, opiskelun sujuvuutta ja työn mielekkyyttä sopivasti painottaen. Paikkakunnista sen verran, että Helsinki on aika ensisijainen vaihtoehto, mutta hintataso ja kaupungin iso koko epäilyttävät. Keski- ja itä-suomi taas ovat minusta luonnon ja kaupunkien koon kannalta ihanteellisia, mutta yliopistojen taso mietityttää. Mutta siis, mihin ja mitä laittaisitte minut opiskelemaan tällä vähällä tiedolla? :D

4. ikuhappy

Rekisteröitynyt:
    19.05.2011
    Jos tuossa boldatussa onnistut, niin ihan sama mitä opiskelet työllistymisen kannalta. Politikointi ja puoluejäsenkirjat "pätevöittävät" kummasti about kaikkeen ja julkiselta puolelta löytyy kyllä suojatöitä insinööristä juristiin.

5. Wakazaa

Rekisteröitynyt:
    30.10.2015
    Tällä hetkellä ei voi suositella insinööri/DI -opiskeluja, eikä oikein kaupallista puoltakaan. Suomen teollisuus kyntää tällä hetkellä niin syvällä, että käännettä tuskin tulee ainakaan tämän vuosikymmenen aikana. Tästä johtuen jalan oven väliin saaminen on vaikeaa. Yleismaailmallinen lama, yliarvostettu Euro ja yleinen kustannustason nousu (lue verotuksen, asumisen, yms kulujen jatkuva nousu) ovat lamaannuttaneet yritykset. Tämä sitten vaikuttaa henkilötasolla siten, että joka puolella tunnutaan vain keskittyvän oman pallin suojaamiseen, yrityksen edulla ei ole niin väliä.

Olen toiminut suhteellisen pitkään eri teollisuussektoreilla. Viimeisen parin vuoden aikana on ruvennut houkuttamaan back up planin kehittäminen sen varalle, että duunit loppuu. En ole vain pystynyt kehittelemään tarpeeksi hyvää ja houkuttavaa suunnitelmaa, jonka varaan rakentaa. Asia on mietinnässä päivittäin ja hakeutuminen ulkomaille on yksi varteenotettava vaihtoehto. Esimerkiksi Kiinassa arvostetaan kokemusta länsimaisesta tuotekehityksestä ja tuotantoon liittyvien asioiden johtamisesta.

6. Wakazaa

Rekisteröitynyt:
    30.10.2015
    Tämä on todella valitettavaa faktaa nykypäivän Suomessa.

Lukioaikana minulla oli koulukaverina Keskustanuorissa aktiivisesti vaikuttava kaveri. Oli Keskustan edustajana mukana kaikenmaailman oppilaslautakunnissa ja järjestöissä, samaan aikaan kun muut vetivät kotitekoista viiniä ja tutustuivat siinä ohessa naisiin. Tänä päivänä tämä kaveri on korkeassa virassa eräässä kunnassa, jonka palkkalistoille hän on hommannut myös vaimonsa. Kova palkka juoksee minimaalisella työpanoksella. Paikkaan olisi varmasti paljon kovempiakin tulijoita, mutta kuten sanottua, puoluekirja pätevöittää Suomessa täydellisen keskinkertaisuudenkin mihin tahansa virkaan.

7. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Jos nyt on abi, pääsee opiskelemaan aikaisintaan syksyllä 2016 ja valmistuu ehkä 2020-2021 jos kaikki menee putkeen. Kukaan ei tiedä, mikä on sen päivän huippuala ja ennusteet eivät aiemminkaan ole onnistuneet. Hoitoala jos ei kiinnosta niin varmaa ei ole.

8. Colttu

Rekisteröitynyt:
    12.01.2014
    Täytyy tähän todeta omalta yliopiston ohjaalta mitä sanoi minulle tuossa syksyllä, pätee tosin konetekniikkaan, mutta jossain määrin yleistettävissä. Tällä hetkellä Suomi on about ihan pohjalla, joten suunta rupeaa kohta olemaan vaan ylöspäin. Siinä kun valmistuu noin 4-6 vuoden päästä niin on maailma jo hyvin erilainen teollisuuden osalta. Ja siinä vaiheessa kun suomalainen insinööri oikeasti keksii jotain hyvää se lähtee kyllä nousuun. Suomalaisten tekemänä kovaa kamaa on edelleen laivat ja Turun telakallakin on tällä hetkellä jonossa pari hassua paattia. Samoin Helsingin telakalla on jonossa jokunen jäänmurtaja, puhumattakaan Koneen kyvyistä korkeisiin rakennuksiin. Ei suomalaisilla firmoilla nyt niin huonosti mene.

9. muronsyöjä142

Rekisteröitynyt:
    01.04.2015
    Politiikkaan pitää päästä mukaan nuorena, eli nyt sinne keskustanuoriin ja nopeasti. Puolueella ei ole väliä, ne ajavat kaikki samaa asiaa eli omaansa. Tärkeintä on lyötää oikea porukka, johon pääsee oikeasti sisälle. Voit siis hengailla parissakin poliittisessa liikkeessä alkuun. Lojaali selkäänpuukottaja etenee pitkälle (= lojaali viimeiseen saakka, eli kunnes kannattaa lyödä puukko selkään). Monet luulevat, että mukaan pääsee myöhemmin ja pääseekin, mutta silloin jää helposti ulkopuoliseksi, joka vääntää ilmaistyötä ja muut korjaavat hyödyt.

Insinööri ei kuitenkaan viihdy politiikassa. Se on sosiaalista peliä, jossa keskustellaan yleensä merkityksettömistä nippeleistä. Itse nippeleitä tärkeämpää on kuka on mitäkin mieltä ja on oikealla puolella pelilaitaa. Tässä muodostuu liittoumia ja ne ovat kaikki kaikessa. Tätä diskurssia pyöritetään helposti aamusta iltaan. Insinööriä kiinnostaa vain osa niistä politiikan sisällön nippeleistä ja vain ne itse sisältöasiat. Näin hän pelaa itsensä pussiin ja hirttäytyy omaan mielipiteeseensä.

Nyt jos lähtee tekniselle alalle suosittelen, että opiskelee sitä mistä pitää. Näin tällä alalla voi kehittyä riittävän hyväksi, jotta tarvittaessa pääsee töihin mahdollisesti maamme rajojen ulkopuolelle. Siinä omassa erityisalassa ei kannata jäädä oppimateriaalin varaan vaan kannattaa opiskella itse siihen päälle paljon laajempi oppimäärä eli harrastaa kyseistä alaa oikeasti. Kannattaa satsata myös kieliin esim. saksa ja englanti, se englanti aivan tappiin saakka (jotta sujuu puhtaasti vähäisellä aksentilla). Itse en usko, että Suomi nousee, koska täällä vain paisutetaan julkista sektoria ja nostetaan veroastetta.

10. juho_-

Rekisteröitynyt:
    28.11.2005
    Hyvä työllisyystilanne ja hyvä palkka. Jotain kiinnostusta alaa kohtaan olisi tietysti hyvä olla (en ole itse kyseisellä alalla, mutta tunnen henkilöitä jotka on).

Omaa alaa valitessa miettisin ehdottomasti omia vahvuuksia ja heikkouksia. Kauppikseen ei kannata mennä ellei ole sosiaalisesti taitava ja hyvännäköinen jne.

Viimeksi muokattu: 06.01.2016
  11. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Juuh okei :rolleyes:

12. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Harvinaisen rehellinen mielipide murossa. Arvostan. Kirjoita mielellään jatkossakin pohdintojasi.

Tuo BackUp plan on täälläkin mielessä - sen verran voin vinkata, että yksi ongelma on se mihin on jo tottunut ("man vet vad man har men inte vad man får")

@juho_- Periaatteessa noin mutta Kauppiksessa on se laskenta- ja rahoitus (+ kansantaloustiede joissain). Siellä ei tartte näyttää hyvältä, substanssiosaaminen tärkeintä.

Poliitikon hommassakin on sitten eduksi jos näyttää hyvältä. Osaamisella ei niin väliä, mutta paskaa pitää kyetä puhumaan kansaa vakuuttavasti. Timo Soinista kannattaa ottaa mallia (hän kompensoi puhumalla surkean ulkonäkönsä - jos näyttää edes siedettävältä ja osaa puhua edes 50% kuten Timo = menestys)

13. Väre

Rekisteröitynyt:
    18.01.2000
    Työttömyyttä ei tosiaan ole käytännössä ollenkaan, mutta töitä on hankala löytää tietyistä kaupungeista (lähinnä mihin alan koulutus on keskittynyt). Oulussa työpaikan saanti valmistumisen jälkeen on heikoin.

Kiinnostusta alaan ja ihmisten kanssa työskentelyyn on löydyttävä, pelkkä palkkapussi mielessä hammaslääkärin hommia tuskin jaksaa eläkeikään asti. Työtyytyväisyys alalla on erittäin hyvä, monet jo eläkeikään ehtineet jatkavat työelämässä, koska kunto riittää työntekoon ja työnteosta nauttii. Sorminäppäryys ja tarkkuus on suotavia ominaisuuksia, mutta eiköhän ne tule ajan myötä kaikille toistojen lisääntyessä.

Koulutuksessa hankalinta on sisäänpääsy, sen jälkeen opinnoista kyllä selviää painamalla perselihasta penkkiin. Mitään superhelppoa opinnot eivät ole ja päivät ovat välillä pitkiä. Plussaa opinnoissa on käytännönläheisyys kliinisessä vaiheessa, oikeita töitä harjoitellaan viimeiset kolme vuotta.

14. Veloxi

Rekisteröitynyt:
    29.05.2014
    Itsekin tässä on tullut mietittyä tulevaisuudensuunnitelmia. Valmistun huhtikuussa hammashoitajaksi lähihoitajakoulutuksesta. Tästä syystä saan siis kaksi ammattinimikettä; lähihoitaja ja hammashoitaja.

Alanvalinta on kaduttanut jo parisen vuotta, sillä perus lähihoitajan hommat eivät todellakaan ole se mitä haluan tehdä. Siispä valitsin koulutusohjelmaksi hammashoidon, mikä onkin ihan erilaista. Nyt harjoittelussa olleena ja valmistumisen lähestyessä en kuitenkaan tunne haluavani tehdä näitä hommia valmistuttuani. Onhan tämä mielekkäämpää kuin lähihoitajan työ noin muuten, mutta ei tämä silti ole se meikäläisen juttu, eikä hoitoala ylipäänsä.

Olen meinaan luonteeltani yksin viihtyvä, enkä siksi pidä jatkuvasta kanssakäymisestä ihmisten kanssa, mitä hoitotyössä joutuu tekemään. Lisäksi haluan työskennellä ja tehdä päätöksiä itsenäisesti.

Siispä olenkin päättänyt totaalisesti vaihtaa alaa. (Tiedän että hammashoitajana olisin varmasti työllistynyt, mutta minkäs teet...) Tekniikka on minua aina kiinnostunut ja tunnen itseni siinä myös hyväksi. Olen kuitenkin vähän epävarma että mihin koulutukseen sitä kannattaisi hakeutua. Valitettavasti en omista lukiopapereita, eikä toisen alan perustutkinnollakaan taida olla mitään virkaa toiselle alalle haettaessa. Saa nähdä mihin sitä päätyy... Maaliskuussahan olisi kai mahdollista jotain hakuja suorittaa. Asiasta tietävät saavat antaa neuvoja.

15. yero

Rekisteröitynyt:
    24.09.2008
    Oikista Ivy League -yliopistoon. Vaatii työtä ja massia helvetisti.

Se on justiinsa näin. Nykyisen suhdanteen odotetaan aina jatkuvan ikuisesti. Kun on laskukausi, oletetaan sen jatkuvan ikuisesti, kun on nousu, ei ajatella, että käänne tulee. 2020-21 edetään taas kovan nousun aikaa.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen