Mistä ostaa kohtuuhintaista/laadukasta softatestausta?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja lehtomaj, 28.09.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. lehtomaj

Rekisteröitynyt:
    27.12.2014
    Hei,
    olisiko kenelläkään tietoja/apuja antaa, eli mistä esim pieni softafirma (start-up tms.) voisi ostaa softatestausta omalle tuotteelle? Tällä en siis tarkoita mitään massiivista pitkäkestoista testausta (jonka kustannukset on kymmenissä tai sadoissa tuhansissa euroissa), vaan vaikkapa tuotteen/sovelluksen testausta esim 100 miestyötuntia. Itse testaus voisi hyvinkin tapahtua Suomen ulkopuolella, mutta mistä tälläista kannattaisi lähteä Suomessa kyselemään? Testauksen hintana sanotaan nyt vaikka että max 35€/h.
    Kiitos jos jollakulla on antaa vinkkiä jopa ihan firman nimestä, hinnoitteluista, kuinka paljon/vähän tällaista tarjontaa pk-firmoille/start-up:lle on Suomessa olemassa, mistä lähteä etsimään, jne jne.

2. SloBo

Rekisteröitynyt:
    08.06.2000
    Tuohon hintaan et saa Suomesta yhtään mitään. Kolminkertaisella hinnalla alkaa jo löytyä.

Katse siis jonnekin Intian suuntaan. Laatu onkin sitten varmasti hinnan mukainen.

3. Feni

Rekisteröitynyt:
    13.10.2013
    Ensin kannattaa selvittää mitä ihan oikeasti haluatte ja tarvitsette.

Kuten yllä jo mainittiinkin, voi tuohon hintaan olla vaikea löytää kotimaista testaajaa. Tuo hinta sitten riippuu millaista testausta tehdään:
    - Testataan toiminnallisuutta jotain olemassa olevaa speksiä vastaan.
    - Käytettävyystestaus
    - Turvallisuustestaus
    - Suorituskyky
    Jne

Ja mitä tässä halutaan lopputulokseksi? Jotain ISO-standardin täyttymistä? Miksi edes haluatte ulkoistaa testaamisen, luulisi että se pienestä start-upissa kannattaisi pitää firman sisällä?

4. Jokumuu

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Jos teette itse softaanne, niin miksi ihmeessä haluaisitte ulkoistaa testauksen? Testaus on halvinta toteuttaa itse, kun sisällyttää sen osaksi tuotekehitysprosessia (TDD tai sitten vain tekee samalla kun homma etenee).
    Sitä paitsi monelle startupille koko testaaminen on oikeastaan turhaa ja jopa haitallista, aikaa ja rahaa palaa kun tuote pitäisi saada myytyä. Myykää ensin, testatkaa sitten jos olette myyneet tarpeeksi (kvg. "Testing is dead").

Tietysti testaamista tarvitaan, jos asiakaskunta on niuhoa "laadun" suhteen. Tällöinkin kyse on yleensä hyväksymistestauksesta, jonka joko tämä asiakaskunta voi toteuttaa itse tai se voidaan hoitaa kolmannella osapuolella. Jos kolmas osapuoli, niin unohda se 35e/h ja Intia.

...Mutta... Useimmat ohjelmistokonsulttitalot Suomessa tarjoavat testauspalveluita. Ennen yhteydenottoa kannattaa olla selkeä visio mitä haluaa ja jopa detaljinen testipläni saattaisi olla avuksi (toki silloin testaaminen on jo vähän kuin puoliksi tehty), joka tapauksessa jonkinlainen testisuunnitelma tarvitaan edes alustavien kustannusten arvioimiseksi.

5. elukka47

Rekisteröitynyt:
    01.02.2011
    35€/h kyllä saa ulkoistettua testausta. Ongelmana voi olla tuo että se on vain 100h, tuo on aika pieni määrä. Intia kannatta unohtaa, ne on niin luokattomia.

6. lehtomaj

Rekisteröitynyt:
    27.12.2014
    Kuten kirjoitinkin, en tarkoittanut 35e/h hinnalla että itse testaus tehtäisiin Suomessa (tiedän että se on mahdoton yhtälö). Tarkoitin että toimittava firma olisi Suomessa, itse testaus voisi hyvinkin tapahtua esim Intiassa (tai monessa muussa halvemmassa maassa Euroopassa tai Aasiassa).

7. ilkka99

Rekisteröitynyt:
    21.06.2001
    Ihan mahdoton yhtälö. Joudutte itse ostamaan työn ulkomailta.

8. Cesium

Rekisteröitynyt:
    14.04.2013
    Myy kunnalle tai valtiolle softa puolivalmiina, maksaavat testauksesta hyvin.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen