Mistä generaattori pientuulivoimaprojektiin?

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja perusmursu, 30.12.2018.

1. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Ajattelin ihan mielenkiinnosta rakennella pienen savonius-tyyppisen tuulivoimalan. Tiedän kyllä varsin hyvin homman rajoitteet, eikä tällä ole tarkoitus tehtailla isoa määrää sähköä. Ideaalitilanteessa voimala pyörisi mahdollisimman pienellä tuulella ja tuottaisi muutamia watteja, ja voimakkaammalla tuulella olisin todella tyytyväinen noin 100w tuottoon, mutta vähempikin riittää. Jos homma toimii, niin tämä tulisi mökille täydentämään aurinkokennoja ja pitämään akut kunnossa etenkin talviaikaan, kun aurinkoa ei ole liialti tarjolla.

Kysymys kuuluukin, mikä olisi fiksuin aihio generaattoriksi tällaiseen projektiin? Pitäisi tuottaa kohtuullisella hyötysuhteella ja suht matalilla kierroksilla sähköä, että ei tarvitse tehdä ihan järjettömiä välityssuhteita. Tilasin itse asiassa jo stepperimoottorin, mitä ajattelin ensimmäisenä kokeilla, mutta onko parempia ehdotuksia. BLDC-moottori oli myös yksi kandidaatti, mutta todella pienellä kV -arvolla olevia motteja ei tunnu löytyvän järkevään hintaan ja uudelleenkäämitys kuulostaa aika työläältä. Sähkö syötettäisiin 12v akustoon.

Koska tuotto-odotukset ovat aika vaatimattomat, niin projektista pitäisi selvitä pikkurahalla :)

2. Sepposeponseponseppo

Rekisteröitynyt:
    11.04.2018
    Suoravedolla olevasta pesukoneesta..

3. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Tämä lienee niitä parhaimpia vaihtoehtoja DIY tuulimyllyyn, mutta tähän projektiin vähän turhan järeä ratkaisu, eikä ole kyllä sopivaa pesukonettakaan teurastettavana :(

4. Sepposeponseponseppo

Rekisteröitynyt:
    11.04.2018
    Tämmösen uudemman mopon/skootterin laturista, on 1-vaihe kamppeita ovat 12V noin 100W. Noita on kahta mallia (magneetti keskellä tai ulkokehällä) http://www.motelek.net/andere/kokusan_neu/stator2110_12v85w.jpg Löytynee käytettynä 10-20 hintaan tai jotan sinnepäin.
    Joku 120mm laitetuuletin sitten taas skaalan alapäässä.. ehkä 5W

5. kkh

Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Taitaa noi mopon laturit vaatia aika paljon kierroksia tuottaakseen jotain joten vaatisi savoniukseen vaihteiston tms välityksen.

6. Sepposeponseponseppo

Rekisteröitynyt:
    11.04.2018
    Aina vaatii vältyksen kun tuulella pyöritetään, oli aihio lähes mikä vaan

7. Kremmen

Rekisteröitynyt:
    23.03.2010
    No jos olet tekemässä itse koko roottorin, niin miksi et tekisi itse myös generaattoria? Savoniukset pyörii hitaasti, jolloin hitaassa generaattorissa kannattaisi olla mahdollisimman monta napaparia. Juuri semmoinen sopii hyvin itse tehtäväksi.
    Rakenne on kerrosvoileipä jossa akselin suuntaiset staattorikäämit kehällä ja niiden välissä roottorina kestomagneettipannukakku. Rakenne on simppeli ja voit itse päättää genun mekaaniset ja sähköiset ominaisuudet.
    Ylennysvaihteessa on huono hyötysuhde joka pahimmillaan pilaa koko idean. Hidaskierroksisella genulla häviöt voi minimoida.

8. kkh

Rekisteröitynyt:
    16.04.2015

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari