Millainen auto on Nissan Almera (vm. 2001-2006)?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Mr. Hat, 05.12.2018.

  1. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572
    Vähän olisi kokemusta Nissan Almera N15 (vm. 1995-2000), mutta millainen on Almera N16 (vm. 2001-2006) ja mitä eroavaisuuksia N15 verrattuna?

    Mitä vikoja näihin uudempiin Almera N16 vanhemmiten tulee? N15 ruostuu, mutta on muuten luotettava.
     
    Viimeksi muokattu: 05.12.2018
  2. Venom_S

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2016
    Viestejä:
    17
  3. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 165
    Tuolta Venom_S:n mainitsemasta ketjusta varmasti löytyy hyvää osviittaa.

    Omia kokemuksia ja kerättyä tietoa:
    - Bensakoneista venyy ketjut, joka mielestäni isoin tyyppivika.
    - 1.5 litraisista menee vaihdelaatikoita. Luin joskus, että täyttöproppu on tehtaalta asti väärässä kohtaa / liian matalalla, eli öljyjen vähyys tuhoaa ajan myötä laatikon.
    - 1.8 litraiset saattavat syödä öljyä. Muutamaa eri versiota nähnyt, näitä ovat nelossylinterin soikeus, karstoittuneet öljyrenkaat ja pakoventtiiliviat.
    - Pakosarjassa kiinni oleva katalysaattori saattaa mennä tukkoon.
    - Dieselkoneet yleisesti ottaen kestäviä, muutama tyyppivika kuten SCV.
    - Alkupään mallit (pre-facelift) ruosteherkempiä.
    - Kaikkia vuosimalleja koskee etupuskurin takana olevan poikkipalkin ruosteherkkyys.
    - Facelift-mallin ajovalot surkeat. (Depo-merkkisillä tarvikeumpioilla saa huomattavan valotehon lisäyksen, tästä olemassa ketju Almeraownersclubin puolella)
    - Takajarrut vaativat normaalia enemmän huolenpitoa, etteivät käyttö- ja käsijarrumekanismit jumiudu.
     
    Mr. Hat tykkää tästä.
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572
  5. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 165
    Juu, se facelift-mallin päivitetty 1.5L mylly ei ole läheskään niin laiska kuin se vanhempi. :)

    Ajettavuudeltaan N15 verrattuna "hienostuneemman" tuntuinen, hieman hiljaisempi ja vakaampi.
     
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572
    Tuo ketjun venyminen on sellainen asia, joka vähän askarruttaa. Tulee maksamaan jakopää pajalla laitettuna lähemmäs auton arvon?
    Ehkä jos löytyisi maininta jo kertaalleen tehdystä jakopäästä...?

    Vaihdelaatikko ei ehkä ole sellainen ongelma, jos se testatessa toimii hyvin, niin vaihtaa öljyt ja ylitäyttää hieman?
     
  7. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 165
    Vanhempaan malliin (Ilman muuttuvaa venttiilinajoitusta, koskee sekä 1.5l että 1.8l) ketjusarja on halvempi ja työ hieman yksinkertaisempi. Useamman tunnin homma kyllä joka tapauksessa. Ensioireet useimmiten ovat käyntihäiriöt ja nokka-akselin/kampiakselin asentotunnistimien vikakoodit.

    Mieluiten toki ostaa sellaisen yksilön mihin jakoketjuremontti on jo tehty.

    Vaihdelaatikkoa kannattaa erityisesti kuunnella, rupeaa muistaakseni ensin vinkumaan (laakerivaurio) ja sitten pahenee rohinaksi ja vaihteiden kytkeytymisessä saattaa esiintyä ongelmia.

    1.5L koneisen vaihdelaatikosta on eri revisioita (4M506 V, VA ja ainakin VC) ja joitain laakereita on päivitetty (varaosanumeroista katselin) elinkaaren aikana. Eli voi olla turvallisempaa ostaa tuolla varjolla loppupään malli. Pahitteeksi öljynvaihto ei ole, laatikkoon menee 2.8 - 3.0 litraa 75W80 GL4+ -luokituksen omaavaa öljyä, (Nissan MT-XZ) esim. Total Transmission Gear 8.
     
  8. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 552
    Kannattaako ny tommosta oksennusta harkitakaan? Tuntuu porukka kovasti suosivan näitä mahtavia japanin ihmeitä, mut tuos on jo "ominaisuuksia" puolta enemmän mitä keskiverto saksalaisessa, ja lisäksi kun nää on ensisijaisesri vain tarkoitettu siirtymään paikasta A paikkaan B, niin ajo-ominaisuuksista ei voi puhuakkaan, saatikka turvallisuudesta. Jo 80-luvun saksalainen vie nois ominaisuuksis mennen tullen...
     
  9. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 165
    Lähtee kyllä keskustelu vähän raiteilta nyt, mutta:

    Hintakysymys tuo enimmäkseen lienee. Parilla tonnilla saa vähemmän ajetun Almeran kuin vastaavan Golfin.

    Melko samanlaisia luokituksia ja pisteitä turvallisuuden puolesta näyttää saaneen saman aikakauden/kokoluokan Volkkarin kanssa.

    https://www.euroncap.com/en/results/vw/golf/15496
    https://www.euroncap.com/en/results/nissan/almera/15550

    En tiedä miten turvallisuus sitten taas 80-luvun autoihin liittyy mitenkään kun verrataan 2000-luvun tuotoksiin...

    Ajo-ominaisuuksia miettiessä eihän se varmasti ole yhtä pehmeää/mukavaa kyytiä kuin jossain isomman koko- tai hintaluokan samanikäisessä saksalaisessa. Esim. 3BG Passat on aivan eri planeetalta ajaa kuin N16 Almera. Aivan varmasti joku vanhempi Lexuskin vie halvempaa 2000-luvun alun saksalaista "perus perhekippoa" kuten Astraa tai Golfia.

    Sitten kun pysytään taas lähtökohtaisesti suht saman hintaluokan vehkeissä, esim. tuo edellämainittu neloskoppainen Golf, niin ihan samantyyppisillä alustaratkaisuilla (McPhersoneilla + kiinteä taka-akseli) nekin on tehty... Radalle ei mennä kummallakaan, mutta älyttömistä eroista on mahdotonta puhua. Silloin kun alusta ja renkaat ovat kunnossa, niin aivan moitteetta ja vetelemättä pysyt tiellä ja taitat normaalin tieliikenteen mutkat ilman mitään epäloogisuuksia.

    Noh, ostakoon kukin mitä ostaa. Jos autoon on käyttää se pari kolme tonnia, niin aina tulee kompromisseja. Joka autossa on omat tyyppivikansa ja ominaisuutensa.
    Itsellä kokemusta sekä aiheeseen liittyvistä N16 Almeroista ja nyt ajellut pari vuotta VW Boralla.

    Bora on mielestäni paremman näköinen sisältä kuin N16, ehkä aavistuksen hiljaisempi myös. Aivan yhtä huonot penkit molemmissa, toki lisävarusteena on aikanaan saanut saksalaiseen paremmatkin. Ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat aikalailla samaa tasoa jos kyydin pehmeyttä ja ohjausvastetta miettii, Borassa on kivemman tuntuinen vaihteisto. Borassa ollut enemmän alustan ja sähköjen kanssa sanottavaa, mutta koneen puolesta luotettavampi (vanhan mallin 2L 8v maamoottori) kun ei ole noita ketjumurheita. Toki sitten jos oma kikotin olisi yleisemmällä 1.4 / 1.6 -koneella, tämäkin väite olisi vähän niin ja näin, niissä omat EGR/kaasuläppä/anturivammansa. Tee se itse -miehen näkökulmasta Nissania on paljon kivempi ja hieman halvempi remontoida.
     
  10. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    679
    Itse olisin kyllä eri mieltä tuosta. Uudempi Almera painaa enemmän kuin se eka malli ja tehoiltaan vastava on se vanha 1.6 jossa taitaa olla kuitenkin pari heppaa enemmän. Eron huomaa jo tyhjää peräkärryä vetäessä, kuormalla toi 1.5 ei oikeastaan enää ylämäkiä vedä kuin kävelyvauhtia konetta huudattamalla.
     
  11. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572
    No ero taitaa joka tapauksessa olla pieni, jotain 90hp-->98hp? Aika painava kärry täytyy olla, jos noin vaikeaksi menee?
    Pykälän-pari pienemmälle vaihtaminen mäissä ei ole ongelma, ei tarvitse kovin usein vetää mitään perässä.
    Vaihdelaatikon kannalta lienee hyvä, ettei edes yritä väkisin kammeta mäkiä ylös.
     
    Viimeksi muokattu: 10.12.2018
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572
    Vaihdelaatikkoon liittyen mielenkiintoinen havainto:

    Nissan Cherry N12 (1982-1986)

    RS5F30A, E13, E15


    Nissan Sunny N13 (1986-1990)

    RS5F30A, E13, E16(S,i)


    Nissan Sunny N14 (1990-1995)

    RS5F30A, GA14DS, GA14DE
    RS5F31A, GA16DS, GA16DE, CD20
    RS5F32A, SR20DE
    RS5F50A, SR20DET


    Nissan Almera N15 (1995-2000)

    RS5F30A, 2,8-3,0L, GA14DE, GA15DE
    RS5F31A, 2,9-3,2L, GA16DE, CD20
    RS5F32A, 3,7-3,9L, SR20DE


    Nissan Almera N16 (2001-2006)

    RS5F30A, Model code number 4M506, 2,8-3,0L, QG15DE
    RS5F50A, Model code number WD807, 4,5-4,8L, YD22DD
    RS5F70A, Model code number 8E009, 4M469, 3,0-3,0L, QG18DE
    API GL-4


    Nissan Almera B10 (2006-2010)

    RS5F30A, 2,8-3,0L, QG15DE, QG16DE

    RS5F30A

    on käytetty myös Nissan Primera P10, P11 ja P12.

    Ihmekö tuo, kun ei tahdo uudemmissa (Almera N16 ja Primera P12) kestää. Paino ja teho on hieman noussut tuolta N12 Cherryn ajoilta... ?

    Toisaalta luulisi jostain löytyvän helpohkosti vaihtolaatikko. :)
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2018 klo 15:43
  13. Ferriswheel

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2012
    Viestejä:
    466
    Ne voi olla samansukuisia laatikoita, mutta ei ne oikein ristiin käy.
     
  14. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572
    Saattaahan tuo olla... Minkälaisia eroja niissä on?
     
  15. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 165
    Sisäinen perusrakenne on aikalailla sama, mutta esim. kytkinkopissa tietty eroja riippuen moottoriperheestä, mihin laatikko on naitettu.

    Tämän myötä pienempiä Nissaneita pitkään vaivannut vitosvaihteen herkkyys on siis yhä 1.5L N16 vaivana. Vitosen rattaat roiskevoitelulla, pienillä kierroksilla voitelu ei riitä -> vitonen alkaa pomppimaan pois paikoiltaan jos jurnuutettu matalilla kierroksilla vuosia. Taitaa ihan käyttöohjekirjoissakin olla maininta, että 5. vaihdetta suositellaan käyttämään vasta yli 80 km/h vauhdeissa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti