Uskoisin, että kyse on ennen kaikkea "peruspsykologiasta" - oma harrastautuneisuus tai kiinnostuneisuus ei suuntaudu johonkin tiettyyn asiaan, niin sitä sitten kummeksutaan. Olen myös aktiiviurheilija ja penkkiurheilija, nekin voivat herättää yllättäviä vastareaktioita joissain. Voi kyse olla toki poliittisestakin kannasta, vahvan vasemmistolainen suhtautumistapa voisi tuottaa ajattelua, jossa porvarilliseksi mielletty tuote (hieno auto) heijastaa luokkaeroja ja omistajan elitismiä.
Tunnen kuitenkin paljon poliittisten laitojen porukkaa vasemmalta JA oikealta, enkä itse oikein osaa nähdä sitä ainakaan omassa ystäväpiirissäni minkäänlaisena selittävänä tekijänä tämän asian suhteen. Varsinkin kun marxilaisia on nykyään ihan olemattoman vähän, "vasemmistolainen ajattelu" tarkoittaa - ainakin akateemikkojen kesken - lähinnä ajatusta vahvasta valtiosta ja arvoliberalismia. Itse pidän epäloogisena, että kauniita asioita arvostava ei ulota estetiikan tavoittelua autoon, vaikka ymmärrän kyllä "paikasta A paikkaan B"-kulkijoita ihan hyvin. Autoista tykkäämiseen kai liittyy yleensä se, että tykkää autolla ajamisesta, eivät kaikki saa siitä mitään kiksejä.
Viimeksi muokattu: 20.03.2018
Voisiko tämä sitten liittyä siihen, onko ihmisellä omakohtaisia kokemuksia automatkailusta esteettisesti merkityksellisissä ympäristöissä? Esim. auto on väline, jollä pääsee Lohjalta Helsinkiin silloin kun todella on tarve vs. autollahan voi vaikka ajella Kilpisjärvelle, Saanan ohi ja laskeutua Skibotniiin vuonon rantaan ja ajella siitä vuoristoisten tundramaisemien halki Lofooteille? Ei sillä, onhan niitä hienoja teitä muuallakin.
Joskus 70-80-luvullahan automatkailu oli todella arvostettua, myös pienen budjetin matkailua, mutta hohto on pitkälti karissut sen jälkeen. Aika harvan kesälomaunelmana on automatka Norjaan.
Viimeksi muokattu: 20.03.2018
Itsehän jämähdin aikoinaan Saabeihin, ja kun merkki meni nurin niin on oltu vähän eksyksissä ja autoja on vaihdettu teemalla "minkähänlainen olisi autotyyppi x".
Saabin jälkeen kokeiltiin millaista on se paljon puhuttu huoleton "järkiautoilu" ja hankittiin luotettavaksi kehuttu Etelä-Korealainen varustettuna automaattivaihteilla, vakkareilla jne herkuilla jotka saabissakin oli. Mutta siitä huokui sanoinkuvaamaton tylsyys, oikein näkyi miten auton suunnittelusta oli puuttunut intohimo, tuntui että varusteetkin oli laitettu vain sen vuoksi että voitiin lisätä rukseja myyntiesitteeseen. Ei ollut jälkeäkään pieteetistä jolla Saabissa oli nysvätty ehkä jopa naurettavia mutta niin ihastuttavia yksityiskohtia, tyyliin night panel, kojetaulun akrobaattinen juomateline tai automaatti-ilmastointi joka todellakin oli tehty talvea ja huurtuvia laseja varten.
Välissä kävi C-Max kun kokeiltiin "tila-autoilua", ja nyt on palattu tavallaan kotiin kun alla on GM-konsernin Insignia. Ratakiskomaisessa ajotuntumassa oli paljon samaa Saabin kanssa ja sisätiloista, mm. nopeusmittarin tiheästä asteikosta, huokuu jotenkin insinöörimäisyys joka miellyttää itseäni kovasti.
Nyt vastaavia testejä käydään kakkosautolla, ja niillä kokeilu onkin hauskempaa kun autot on halvempia. Aloitettiin muutaman satasen -96 Micralla teemana "toimiva auto vähällä rahalla". Se oli varsinainen poliisimagneetti, vähän väliä sinivuokko liimautui perään ilmeisesti tarkistamaan onko verot maksettu tai omistajalla haku päällä. Lisäksi penaristeja ja teinejä noin neljä kertaa kalliimmalla autolla (2000€) loikki kolmion takaa eteen vähän väliä.
Micran talviominaisuudet saivat auton vaihtumaan toiseen ääripäähän eli X-Trailiin, kun haluttiin kokeilla miltä tuntuu "ideaali talviauto" (janoiselta, mutta muuten aivan loistava, plus että teinit ja bemari- ja audikuskit noudatti taas väistämisvelvollisuutta
). Janoisuus johti mielenkiintoon käytettyä "hybridiä" kohtaan, ja löydettiinkin melko halpa ex-saksantuonti hybridi-Auris joka taitaa jäädä taloon. Auto on melko meluisa ja muuten tavallinen, mutta autossa ihastutti että selvästi valmistaja on ylpeä hybriditoiminnasta. Merkkivaloja, yksi iso mittari ja pari ajotietokoneen sivua on dedikoitu systeemin seurantaan, ja onkin hauskaa optimoida kaasunpainalluksia että sähkömoottori tekisi suurimman osan työstä, ja ottaa nergiaa talteen hidastuksissa ja alamäissä. Generaattorin tms. ujellus jarrutuksissa kuulostaa myös melko makealta.
Viimeksi muokattu: 23.03.2018
Viimeksi muokattu: 28.03.2018
Tunteen mukaan mennään.. Ikävä kyllä!
Välillä yritetty siirtyä järki autoilijaksi mutta se ei vaan ole mun juttu.. Maksimissaan vuoden jaksan ajaa sillä peruskinnerillä.. V70 en sitäkään,vaikka kaikki periaatteessa olikin ihan ok.
Kriteerit.
-nelikko, en jousta tästä. Etuveto on täyttä p.....a ympäri vuoden. Takaveto puolet vuodesta.
-vähintään 300hp
-tykkään räplätä kaikkea. Joten varusteita pitää olla paljon! Navit, sähköpenkit, kattoluukut yms pakollisia.
- tilava.
-Toimiva automaatti, volvon geartronic ei täytä tätä kriteeriä.
Nykyisen käyttiksen johdosta ilma-alustasta saattaa tulla pakollinen varuste jatkossa.
- Mukavuus johon kuuluu hiljaisuus, tämä poistaa subarut, mitsut ym japsit.
Aika harvassa alkaa olemaan merkit mitä pystyy katselemaan.
Viimeksi muokattu: 01.06.2018