Miksi olet valinnut nykyisen autosi??

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja teho75, 01.01.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HeitsPii

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2013
    Viestejä:
    75
    Samoja malleja tuli itsekkin katseltua, ja päädyin aivan vastaaviin lopputuloksiin. Taso ei ollut ihan noin korkealla, mutta hankinta kallistui 2.0l diesel Passattiin B7 kopalle. Pakollisina kriteereinä oli isokokoinen farkku, diesel, järkevän tehoinen moottori, polttoainekäyttöinen lisälämmitin, nahkasisusta, BT, kilsat alle 100k ja hinta n. 20k€. Vastaava yksilö löytyi varsin hyvillä varusteilla, joten toivotaan että toimii. Ranskalaisiakin tuli harkittua, mutta vielä ei mieli antanut periksi.
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2017
  2. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Itse en oikeastaan osu kumpaankaan lokeroon noista kahdesta. Sen takia oikeastaan puutuinkin tuohon DocWeirdin postaukseen.

    Lasken itseni "automieheksi", mutta itsellä auton valinnassa ei oikeastaan ole ollenkaan tuollaista listaa ominaisuuksista mitä pitää olla. Eikä vaatimuslista varsinkaan ole pysyvä, melkeinpä päinvastoin jokainen auto pitää olla erilainen kuin edellinen. Yleensä itellä auton osto menee niin että lähden jostain todella laajasta kriteeristä (esim. pitää olla urheiluauto, pitää olla avoauto, tai pitää olla uusi/vanha). Sitten eri vaihtoehtoja tutkailemalla jossain vaiheessa joku auto vaan kolahtaa, jolloin sitten tarkemmin tutkin sitä kyseistä autoa (tyyppiviat yms) ja yritän löytää hyvän yksilön. Missään vaiheessa mulla ei oo tollasta 5-10 kohdan listaa kriteereistä ja voi olla että joku vastaavilla spekseillä oleva auto ei kiinnosta yhtään kun se ei vaan jostain syystä kolahda.

    Tälläkin hetkellä päällä olevan haun kriteerit on että uusi auto, joka on sen verran kiva ajaa että sitä jaksaa katsella muutaman vuoden. Budjetti lähinnä rajaa sen noihin halvemman luokan autoihin. Muuta kriteeriä ei ole.
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    MTX TX480D

    MTX TX480D

    174 €
    -33 %
    Katso
    tuotetiedot
    GAS BEAT 500.1

    GAS BEAT 500.1

    99 €
    -17 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    988
    Automiehille kilsat ei ole useinkaan niin justiinsa, joten silloin se budjetti voi riittää yllättävänkin hyviin autoihin. Nämä taas jotka ostavat autonsa kilsojen mukaan sitten tyytyvät siihen (usein karvalakkimalliin) mitä nyt sillä budjetilla sattuu saamaan...
     
  5. Backman

    Rekisteröitynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    714
    Vaikkei edellisessä S3 mitään vikaa sinänsä ollut, niin se vain ei istunut mulle. Selvää oli, että takasin Bemariin ja forumitekstien perusteella 35i pata vaikutti kohtuu pätevältä niin vaihtoehtoja oli oikeastaan aika vähän. Passelia Z4 ei budjettiin löytyny ja toisinaan takapenkitkin on ihan jees, niin se oli sit 335. Säällisesti voimaa ja kohtuu asiallinen ajettava - siinä kai ne lähinnä. Short listillä oli kyllä taas yhtä jos sun toista, mutta niin aina =)
     
  6. Oikeassaolija

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2010
    Viestejä:
    290
    Itse olen ylempänä esitetyn määritelmän mukaan varmaankin sitten automies. Autoja on ollut omistuksessa vuodesta 1994 alkaen yli 100 kpl, pääasiassa eurooppalaisia merkkejä. Seassa on kaksi jenkkiä eli about kaksi ekaa autoa kunnes tulin järkiini, eikä ainoatakaan japsia. Arvostan tyyliä ja erilaisuutta, vaikkakin kyseessä olisi vain melko yleisen automallin harvinaisempi moottori- tai varusteversio. Tekninen haastavuus tai (väitetty) epäluotettavuus ei haittaa. Itse ylläpidetty auto jonka erikoisuudet tuntee, on palkitseva ajaa. Korjaamolle ei mennä kuin äärimmäisessä hädässä eli kaikki mahdollinen tehdään itse. Lähes poikkeuksetta autot lähtevät eteenpäin paremmassa kunnossa kuin olivat tullessaan. Valitettavasti iän karttuessa on pienoinen laiskuus iskenyt eli ylenmääräinen puleeraaminen ja merkityksettömien pikkuvikojen korjaaminen on jäänyt vähemmälle... Nykyisiä autoja en jaksa ilmoittaa koska niitä on tallissa reilu tusina. Hankintakriteerinä on ollut valtavirrasta poikkeavuus. Osa on saattanut aikoinaan olla jonkin verran yleisiäkin mutta jo ikänsä takia katukuvasta poistuneita.
     
  7. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Erittäin hyvin palvellut -04 Citroen C5 piti vaihtaa diesel-autoon ja koska väliin tarvitsi maksaa vain 300€ ja Sitikkaa oli vaikea saada myydyksi, päädyin tähän 390tkm ajettuun diesel-Volvo S80:n vuosimallia 2001. Kilometrit kyllä näkyvät, Sitikan toimintavarmuutta tässä ei ole, vaan kaiken maailman merkkivalot syttyvät tämän tästä ja erilaiset jarruviat myös kiusaavat. No, tätä on tarkoitus pitää vain siihen asti, että pääsee vähän rikastumaan.

    + Hyvä ajaa, melkein yhtä hiljainen kuin C5 maantiellä. Alusta ja ohjaus tunnokkaampia, mukavuudessa taas jää jälkeen.
    + Pieni kulutus valtavaksi malmikasaksi.
    - Vikaherkkyys.
    - Kääntösäde on aivan jäätävä.
    - Paskat varusteet.
     
  8. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Hell no!
     
  9. ttppii

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2011
    Viestejä:
    1 284
    Jeps. Toyota kuski taitaa olla sellainen, joka ei paremmasta tiedä. Itsellä oli 24rentistä avensis päivän ajossa. Se ohjaushan oli ihan kaamea, ihan tunnoton, ylitehostettu, ei mitään palatetta. Oma edellinen auto Audi A4, nykyinen Volvo S80 joissa molemmissa ohjaustuntuma ei vain eri planeetalta vaan eri aurinkokunnasta. Aikaisemman 24rent auton, jonkin pikkuisen Renaultinkin ohjaus oli toooodella hyvä siihen tojoon verrattuna.
     
  10. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Niin, meinaat siis että joku "speksaa" autonsa niin että se olisi "epäluotettava auto jolla ei pääse aina mihinkään ja joka maksaa paljon"?

    Vähän niin kuin televisiota hankkiessa "siinä pitää yhtenä ominaisuutena olla kuva" (ja toisen mielestä "sillä pitää olla hinta"). :D


    Se että auto on toimiva ja että sillä on hinta eivä ole mitään kriteereitä - kyseiset ominaisuudet ovat jokaisessa autossa. Jopa "siinä täytyy olla neljä rengasta" on tarkempi speksi autolle.

    Hintakaan ei oikeastana ole kovin suuri määrittelijä, koska autojen ominaisuuksista vähät välittävät ihmiset ostavat melko usein (ei toki aina) auton varallisuutensa perusteella, ei auton hinnan perusteella suoranaisesti.

    Esim. köyhempi ostaa sen 15 vuotta vanhan Avensiksen 5 tonnilla kun taas joku varakkaampi hakee kaupasta uudenkarhean Qashain 30 tonnilla.


    Toki asiasta voi vängätä jos tuntuu siltä että on "automies" vaikka valinta on joka kerta joku arjenharmaa 1.6:nen jonka TV-mainos on saanut myytyä vähintäänkin E-sarjan mersun tasoisesti varustettuna (no ainakin ovat luopuneet "Look at Opel now" -sloganista...).

    Kertoohan se paljon tiettyjen merkkien asiakaspaletista kun automalleihin ei saa esim. moottoria vaikka iskisi pätäkkää miljoonan pöytään - siis ainakaan tässä maassa (joku Toyota tai Nissan mies saattaisi yllättyä millaisilla konfiguraatioilla esim. Avensista on saanut muualla maailmassa - muttei täällä koska asiakkaita ei vain kiinnosta). :D
     
  11. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    On noilla A-B kuskeilla yleensä hieman enemmän kriteerejä. Esim. jotain tän tyylistä:
    - neliveto
    - tarpeeksi ripeä (<8sek 0-100, jne)
    - tilava; 4 ihmistä, pari turvaistuimessa, ~40kg koira tai kaksi
    - hiljainen ja vähintään "perusvarusteltu" (automaatti-ilmastoitu, vakkarit, ym. peruskaurat)

    Sitten ollaan niin automiestä kun pihassa arjenharmaa, dieseli farkku-Audi ;)
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017
  12. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Osu ja uppos, vissiin?

    Se harmaus tulee lähinnä siitä minkä värinen se kuskin naama on autoa ajaessa (itse tunnustan ihan suoraan että vakuutusyhtiöiden kaavailemat kiihdytyksiä, sladittelyuita, jarrutuksia, jne seuraavat laitteet on saatanasta... :rolleyes:).

    Kyllä tiesin että jotain silitetään vastakarvaan kun avaa syitä millä perusteilla autojaan valitsee ja minkä takia jättää jotain valitsematta. Halusin vain hiukan nähdä ketä älähtää kun se kalikka kalahtaa.

    P.S. ja se on arjen volcano red. :D
     
  13. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Musta nää esimerkit on aina niin huvittavan sööttejä. "se uus tojoota oli niin vitun paska ajaa, että mä en voinut vetää sillä yli kuuttaykymppiä ilman, että pelkäsin kuolevani koko ajan! Ohjaus oli ihan kelvoton ja olematon ku vertaa 20v vanhaan audiin/mersuun/bemariin tms." Ei tässä ketjussa suoraan, mutta tän tyyppistä aina välillä saa lukea.

    Mä oon ajanut vaikka miten monta uutta/uudehkoa autoa. Sanoisin, että ohjausten erot ovat lähinnä makuasioita. Okei, voi olla, että maantieajoon saksan autobahneille suunnitelluista malleista löytyy varmasti tojoa tukevampia vaihtoehtoja, mutta sitten kaupungissa tojon kevyempi ohjaus voi olla mukavampi käsitellä. Maantieajo on vain yksi ominaisuus auton valinnassa, joka ainakaan itsellä ei nouse ylivertaiseksi muihin nähden. Mitään oikeata ongelmaa ei toyotankaan ohjauksessa ole, ja normitallaaja, joka ei tiedä autoista mitään, ei osaisi sanoa sen ohjauksesta mitään negatiivista, vaan ajaisi tyytyväisenä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017
  14. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 815
    No jaa. Täällä on kakkosautona ysäri-Micra ja tiedän kyllä paremmasta, ja varmaan siksi se on oikeastaan hulvattoman hauska auto ajaa :D Virne nousee väkisin naamalle, kun pienellä akvaariolla kiihdyttää rampilla moottorin huutaessa ja renkaiden laulaessa huojakan ajotuntuman läpi kasettisoittimen vouatessa kellarista löytyneitä "aarteita".
     
  15. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Hyvin pitkälti totta - suurempi ero tulee rengastuksen valinnalla melkein nykyään. Kaiken saa pilattua 19" 35-profiilila (paitsi Bemaria, jos omistajilta kysyy :D ).

    Jos eroja haluaa väkisin etsiä niin pitää melkein mennä enemmän sinne alusta äärirajoille; ajaa "isoa kovaa" mutkaan (juu, ei liikenteessä) tai nostaa se vauhti sinne lähemmäs 200km/h (juu, ei liikenteessä). Esim. Ford on kunnostautunut alustapuolella jo 90-luvulla eikä jonkun perus Qashqain alustassa kaupunkinopeuksilla aikanaan ole mitään "erikoista valittamista".

    Toki on edelleen pintakovia alustoja jotka ärsyttävät, näitä löytyy varsinkin japseista edelleen (esim. Mazdasta omat kokemukset). Puhun nyt noista isommista autoista - suuressa osassa ns. perus-pikkuautoista Polo/Fiesta -kokoluokassa alusta on edelleen aika hirvittäävää kuraa maantiellä pl. "GTI-segmentti" joka taas alkaa tässä iässä lähinnä ärsyttämään. :D

    Alustoista puhuminenkin on vähän kuin vertailisia ruokia; jotkut vain tykkäävät kivireestä, toiset taas sohvilla ajamisesta. Jotkut autot saa kummallakin alustalla halutessaan (napilla säädettävänä), toisiin tarvitsee vaihtaa osaa alle...
     
  16. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    Mielikuvalle naurahdin :D

    Oma ykkös-auto valittu melko pitkälti DocWeirdin kriteereillä, tosin ilman koiria ja lisänä korkea maavara ja valinta päätyi XC60:een. Ei voi valittaa, on mukava, hiljainen, riittävän ripeä, etenee vaikeassakin kelissä sujuvasti, varusteita on liikaakin melkein ja kaikki tarpeellinen mahtuu kyytiin. Turvallisuus sitten tuli siinä sivussa ja sillähän se valinta on hyvä myydä muille rahasta kiinnostuneille perheen sisällä ;)
     
  17. Jayded

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2011
    Viestejä:
    205
    Väitän itsekin olevani enemmän automies, vaikkakin monen mielestä en sitä aikaisempien autojen perusteella ole. Lähes kaikki autot on ns. järjellä ostettu, täyttämään kuljetustarpeet sen hetken mukaan, luotettavuuden ollessa tärkein tekijä. Jokainen laittaa millekin ominaisuudelle oman painoarvonsa ja tekee päätöksen sen mukaan. Joillekin se on imago, joillekin käytännöllisyys tai vaikka tuo luotettavuus, eikä se varmasti kerro siitä on kyseessä automies vai ei.

    Mitä nyt ajettavuuksiin ja mukavuuteen tulee, niin omasta kokemuksesta Mazda 6:sen alusta ei ollut ollenkaan pintakova, ajettavuuskin oli kohdallaan. A4 Audit mitä olen kokeillut on vähän meh.. joustovarat tuntuu olevan viiden sentin luokkaa ja ohjaus ehkä turhankin tahmea. Sopii varmasti tasasille baanoille. Makuasioita tosiaan.

    Uudehkot autot on kaikki ollut aivan hyviä ajettavia, jokaisesta löytyy joku pieni ärsyttävä piirre, kuten Avensiksen ohjauksen tunnottomuus.
    Tiedä sitten vaikuttaako kokemus satojen autojen ajettavuudesta johonkin suuntaan, että onko oppinut enemmän sietämään noita ominaisuuksia vai löytämään.
     
  18. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Ei oikeastaan tossa ärsytä noi syyt minkä perusteella teit valinnan. Vaan se, että luulet jotenkin olevasi muita A-B kuskeja ylempänä vaikka omat vaatimuksesi ja autosi on juuri A-B kuskin järkiasioita. Tähän ei auta vaikka kuinka sladittelisit.

    Eikä sillä että A-B autoilussa olisi mitään vikaa. Kaikki ei kiinnosta autot samalla tavalla, mutta se ei ole multa mitenkään pois.
     
  19. Hiippari-

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    586
    Citroen C5 2011


    [​IMG]


    Koeajoin ja tykästyin ylimukavaan tuntumaan. Hydraulijousitus, keveä ohjaus ja automaattivaihteisto tuovat todella lupsakan olon kuskille. Hyvät varusteet ja omaan silmään nätti. Moottori on pahamaineinen 156 THP, mutta se ei pelaa joka pelkää.

    Lisäplussaa kääntyvistä bi-xenoneista, ei ole ollut tarvetta lisävaloja suunnitella keulalle.

    Monenlaista autoa on ollut, mutta tämä jaksaa edelleen hymyilyttää.
     
  20. PartII

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2013
    Viestejä:
    2 357
    MB C32 AMG
    +automaatti
    +takaveto
    +helposti tehoa +400hv
    +kohtuu ajettava ja ei rämisevä muovipulkka

    Pieniä miinuksia minkä kanssa nyt toistaiseksi tulee toimeen
    -vanhuuttaan ruostuu
    -kallis vero
     
  21. Mane

    Rekisteröitynyt:
    18.09.1999
    Viestejä:
    1 810
    Kolmatta vuotta alla -00 farmari avensis mopoimmalla karvalakki 1.6 koneella. Saksalaisilla premium merkeillä ajelevat automiehethän naureskelevat ja tuntevat hiukan sääliäkin, mutta hankitaperusteet meni itsellä seuraavasti:

    1. Ostettu kaverilta edullisesti
    2. Vetokoukku
    3. Aiemmat kokemukset vanhemmista tojotoista luotettavina ja ylläpitokustannuksiltaan edullisina

    Kilometrejä tulee vuodessa n. 10-13 tuhatta joten ajamiseen käytetty aika ei muutenkaan ole suuri ja mennään vaan periaatteella kunhan pääsee paikasta toiseen (pääsääntöisesti kaupunki/taajama-ajoa).
     
  22. rottah

    Rekisteröitynyt:
    02.10.2015
    Viestejä:
    675
    Nelikko, picup,V8, bensa, 5.7 litranen ,lämpiää talvella nopeasti, menee kelissä kuin kelissä... Chevrolet sportside _89
     
  23. Water0

    Rekisteröitynyt:
    17.02.2011
    Viestejä:
    213
    Opel vectra b. -00

    + rämisee
    + halpa
    + ruosteet
    +lisää ruostetta
    + litraa 100kilometrillä
     
  24. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    988
    Mua huvittaa tää asia myös. Nää on näitä "automiehiä" joille Toyota on vain 1,6 Avensis tai korolla. Näille asiasta tietämättömille tiedoksi että sekin on muuten Toyota missä on L-kirjain keulassa. Meillä on ainakin Toyotat ihan mukavia ajaa (Supra ja Caldina). Voittavat ajettavuudeltaan monen premiumin ja kokemusta on kyllä aika monista autoista. Se mikä tekee asiasta vielä erikoisempaa on se että noi on ihan vitun vanhoja autoja jo.
     
  25. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Tämä nyt on oma olettamuksesi jonka väkisin haluat olevan totta.

    Ihmiset priorisoivat asioita eri tavalla, joillekin esim. auto ei ole tärkeää tai esim. omakotitalot on saatanasta ja kerrostalon vuokrakämppä taivas. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä ja kolmas naapurin Erkistä. Toiset vannovat konsoleiden nimeen ja toiset PC:n (ja osa PC miehistäkin "Toyotailee" eikä ostele niitä 1080:iä tuplakappalein koneeseensa).

    Jokainen päättää mitä omalla rahallaan tekee, mutta jos se auton valinta on jotenkin järkisyihin pakotettu - oli kyseessä sitten vaimon tai finanssiasioiden takia, niin reaktio on yleensä tuonlainen kuin omasi.

    Minulta ei ole pois jos tuulipukukansa ajaa Toyotalla tai joku, eittämättä jo melkein todistetusti hullu, ostaa vielä VAG-konsernin "downsizing" -tuotteita. Itse en vain kuulu tähän sakkiin ja valintakriteereitähän täällä kysyttiin...
     
  26. juhapih

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2004
    Viestejä:
    486
    Toyota Prius 2008

    Työajossa totuin automaattivaihteiston helppouteen. Myös vaimo on nyt taas uskaltautunut rattiin kun aiemmin se manuaalivaihteiston käsittely oli aivan ylivoimaisen vaikeaa.

    Miksi juuri Prius? Toyota hybriditekniikka on äärimmäisen luotettavaa ja nimenomaan Priuksessa on todella vähän normaalien huoltojen ulkopuolisia vikoja, joten näiden kanssa ei tarvitse pelätä kalliita remontteja.. Olen ajanut tarpeeksi Mersuilla ja VAGineilla että en halua sellaista omilla rahoilla ylläpidettäväksi.

    Prius on minulle "riittävän hyvä" auto: rattiin hyppääminen ei aiheuta ylitsepääsemätöntä ketutusta eikä myöskään kuolemanpelkoreaktiota.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti