Miksi jakohihna hajoaa Oulussa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Peku, 21.10.2013.

  1. Peku

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 302
    Kukaan ei tiedä, miksi jakohihna hajoaa Oulussa

    Oululaisten autojen jakohihnat syöpyvät jopa kaksi kertaa nopeammin kuin muualla Suomessa ja Euroopassa, kertoo Helsingin Sanomat painetussa lehdessään.

    Lehden mukaan autovalmistajat ja jakohihnoja maahantuovat yritykset ovat yrittäneet selvittää syytä mystiseen tilasto-oikkuun. Jakohihnan ja jakopään ratasremontti maksaa autoilijalle 700-1 200 euroa.

    Tavallisesti remonttitarve ilmenee noin 100 000-200 000 kilometrin välein. Oulun alueella jakohihnoja on vaihdettu jo 70 000 kilometrin välein. Ongelma koskee vain hihnoja, ei jakoketjuja.

    Kuvaukset Oulun alueella korjaamoihin tuoduista moottoreista kertovat karua kieltään. Jakohihnoihin ja jakopään rattaisiin kertyy ruskeaa pölymönjää, jonka epäillään syövyttävän kevlar- tai lasikuituvahvisteista hihnaa sekä nokkapyörän rattaita.

    Toinen teoria mystiselle ongelmalle on Oulun seudun kostea ja kylmä ilmanala.
    - Ilmiö esiintyy vain Raahe-Oulu-Tornion välillä, ei missään muualla Euroopassa, sanoo Gates-hihnavalmistajan Jarkko Lehtinen HS:lle.

    Kukaan ei tiedä, miksi jakohihna hajoaa Oulussa ? HS: Autoilijalle 1 200 ? / laaki | Uusi Suomi
     
  2. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Eiköhän se syy ole tässä:
     
  3. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 244
    Eikö ne jakopäät ole yleensä koteloitu melko tiiviisti niin ettei sinne mikään töhkä kovin helposti pääse?
     
  4. focuscman

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    2 132
    Nyt sitten ei kannata oulusta päin käytetttyä autoa hommata. Ois niin kätevä kun ois gps kaikissa autoissa näkis miten paljon on ajettu missäkin päin ja millä nopeudella. JORMA HEI TUOSTA OTA NYT SIIHEN HERMAAN MALLIA!. Oulussa myöskin asuntojen arvot laskee. Eli kaiken kaikkiaan kaikki mikä tulee oulusta on ihan perseestä. Hehehee ennen siellä oli nokian insinöörejä. Nyt siellä on nöörejä tiukentavia persaukisia. ;)
     
  5. nacke

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    1 237
    Mitäpä tuota muutenkaan hihnavetoisia ostelemaan, katselee autoja joissa on kestäväksi käytännössä todettu ketjurakenne.
     
  6. Pezto

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Viestejä:
    782
    Ihmekkös. Oulu on iha takavitusta ja jo autotki ottaa damagee siitä. :p
     
  7. VAT69

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    3 154
  8. -Terppa-

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2004
    Viestejä:
    605
    Pentti perusautoilija maksaa tämänkin töhöilyn.
     
  9. Jultsu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    3 706
  10. jarskii-

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2012
    Viestejä:
    2 897
    ongelma ratkeaa uusimalla jakopään hilut mukaanlukien rattaat. eli ei seuraa ongelma koko auton loppuikää.

    oulussa on tosiaan jouduttu vaihtamaan erityisen paljon rattaita kun kuluvat. ainaskin volkkarin kohdalla asiaa on tutkittu tehtaan toimesta jo vuosia ilman 100% varmuutta mistä tuo johtuu. ja ongelma koskee nimenomaan kyseistä aluetta jonka vuoksi asiaa ei otettu aluksi todesta
     
  11. pacic

    Rekisteröitynyt:
    03.05.2013
    Viestejä:
    102
    HEH! Juhan af Grann varmasti tietäisi todellisen syyn :D Tai sitten syy on niinkin arkinen, että Oulun-seudulle on sattunut tulemaan viallinen/piraatti erä jakohihnoja tai kiristin-/ohjainrullia. Tai joku vattuuntunut asentaja(t) on tehnyt källin asennuksessa. Vai onko vaiva vain V.A.G. -konsernin koneissa? Ei olisi yllätys :hammer: V.A.G. ei vain voi myöntää tekevänsä paskaa.

    Kyllä tuo jakohihna nyt sen verran suojattu on eri automerkeissä ettei sinne kyllä mitään ulkopuolista taikapölyä ole voinut joutua.

    Ohessa kuva Focuksen jakopäästä, jossa ilmeisesti vastaavanlaista "taikapölyä" [​IMG]
     
  12. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Miksi tuota pölyä on vain jakohihnan takana olevassa levyssä, rullissa ja hihnassa, muttei missään muualla koneessa? Jos tuossa on alunperin ollut koppa niin näyttäisi enemminkin siltä että pölyn lähde on kopan sisällä eikä ulkopuolella...
     
  13. jarskii-

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2012
    Viestejä:
    2 897
    miksi tämä pöly on tietyllä alueella esiintyvää? jakopään koppa on kohtuullisen suljettu joten se kertyy sinne. myöskin kytkinkopista on tuota löytynyt. siellä tosin ei ole aiheuttanut ongelmaa
     
  14. Shikanjyo Banned

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    1 658
    poistoksi
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  15. jarskii-

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2012
    Viestejä:
    2 897
    niin se ikuinen ketju?

     
  16. Shikanjyo Banned

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    1 658
    poistoksi
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  17. jarskii-

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2012
    Viestejä:
    2 897
    mut tosiaan tuon jakopään laukeaminen pystytään estämään huollon yhteydessä kurkkaamalla sinne jakopäähän että onko siellä tuota pölyä (ainaskin merkkihuollot tekee oulussa näin) ja jos sieltä löytyy niin sit onki edessä jakopään remppa johon yleensä pistetään uudet hammaspyörät samalla
     
  18. konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    4 166
    Kerran meinasin ostaa auton torniosta. Onneksi jäi ostamatta :eek:
     
  19. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    OT:
    Ihan mielenkiinnosta; olikos minkä ikäisiä ja millä moottoreilla nuo mersut?

    Jotenkin tuntuu että nämä paskat jakoketjut on näiden tuoreempien autojen erityisominaisuus. Kaipa sitä haetaan rajoja että miten halvalla nämä rojut saadaan valmistettua.


    Itse pölystä:

    Itsekkin ajelen kuminauhamoottorilla oulu-rovaniemi väliä aika tiuhaan ja olen jo kahdesti pessyt ruskeat pölyt pois jakohihnakotelosta :mad:

    Täytynee alkaa suunnittelemaan ja toteuttamaan täysin pölytiivis kotelo tuolle jakopäälle. :kippis:
     
  20. Shikanjyo Banned

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    1 658
    poistoksi
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  21. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    Eipä sitten ihme että kestivät :)
     
  22. pacic

    Rekisteröitynyt:
    03.05.2013
    Viestejä:
    102
    Jäi tuosta jakopään kuvasta maininta, että ei ole Oulun suunnalta olevasta foortista.
     
  23. Manakuski

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    2 345
    Aika jännää. Muutamia kertoja, mitä olen kurkannut konepellin alle, siellä tosiaan on muovien päällä täynnä tollaista samanlaista ruskeata pölyä. Tosin ei ole hajonnut mistään autosta mikään jakopään osa, millä olen ajanut.

    Silti väittäisin, että hohhoijaa taas. Jos tämä pitää paikkansa, niin kyllä on taas maailma perseestä...
     
  24. nacke

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    1 237
    Kai tuo OM-koneen ketju kannattaisi kuitenkin jo vaihtaa, eikö se veny ja ajoitus menee sitä myöten pieleen?
     
  25. jarskii-

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2012
    Viestejä:
    2 897
    Jutteleppa siellä tolpalla kollegoiden kans niin osaavat kertoa että tuossa on perää. Ä
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti