Miks Suomessa ei oo kaupat 24h auki?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja PyttiPannu69, 22.09.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. luiz

Rekisteröitynyt:
    01.11.2003
    Mitenkäs tuo 24h-aukiolo esim. ABC/Sale-huoltamoiden kohdalla menee? Perustuuko vapaus pitää ruokakauppaa auki kellon ympäri puhtaasti liiketilan kokoon vai siihen, että yhdistelmä laskettaisiin jotenkin väljempiä rajoitteita nauttivaksi huoltoasemaksi? Ihmettelynä vain sille, ettei esimerkiksi Siwa-ketjusta ole laitettu osaa liikkeistä Siwa24h-muottiin, mille voisi kuvitella olevan kysyntää. Onko esteenä siis vähäinen kysyntä, laki vai työehtosopimukset?

2. Deus Ex

Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Ne on taajaman ulkopuolella.
    [signature]Outstanding Achievements in the Field of Excellence.
    Das Schutzenfest niemals mehr gesehen.
    Shave the cheerleader, shave the world![/signature]

3. Behöv

Rekisteröitynyt:
    03.08.2004
    ei ne missään taajaman ulkopuolella ole. Iso osa maalla olevista huoltamoista on kyllä kiinni yöt kun ei ole asiakkaita.

Taitaa perustua ihan kioskitoimintaan miksi saavat olla auki 24/7. Ei noi pikkukaupatkaan saisi olla sunnuntaisin auki
    ellei juuri kioskit olisi siirtynyt itsepalveluun vuosia sitten. Muistan vieläkin kun joutui kattomaan kaikilla R-kioskeillakin
    ikkunasta mitä ostaa.

4. Zied

Rekisteröitynyt:
    24.08.2002
    Saisivat prkl edes sunnuntaiksi auki nuo kaupat :|
    [signature]E6420 / P5K / 2048MB / X1950PRO / 970GB[/signature]

5. blopblop

Rekisteröitynyt:
    22.08.2003
    Jos näitä 24h puoteja olisi muitakin ABC:n lisäksi niin sillähän olisi pelkästään työllistävä vaikutus. Miks ei?

6. Proc

Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Eikös se ollut niin että jos kaupan pinta-ala on alle 400m2 niin aukioloajat ovat vapaat?
    [signature]Thermaltake Kandalf . Abit QuadGT . E6600 3.6GHz . 4x1GB GSkill 4-4-3-5 . Calibre 8800GTX 650/1000 . Seasonic M12-700 . Coolermaster GeminII . 74GB Raptor . 2x320GB 7200.10 . 300GB 7200.8 . HP LP3065 . Logitech G15 . Revolution MX . Twinhan 2033 DVB-C . Terratec Cinergy DVB-C . Vista Ultimate 64-bit[/signature]

7. Sampsa Kurri

Rekisteröitynyt:
    01.09.2007
    Ei, vaan sellaiset kaupat saavat olla sunnuntaisin klo 21 asti auki myös talviaikana.

8. Inhuman

Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Hah... tänne tuli ABC joka on auki 06-24. Auttaa tuokin hätätarpeita ostaessa, mutta juuri väärät ajat baarin jälkeen jos tekisi mieli haukata jotain matkalla.
    [signature]Qui A Du Caca Kaki Colle Au Cucul Jusquau Kiki

Jos lapsi näyttää isältä niin kyseessä on perintötekijä. Jos taas lapsi näyttää postinkantajalle niin kyseessä on ympäristötekijä.[/signature]

9. Jukka Lehtomaki

Rekisteröitynyt:
    25.10.1999
    Poliisi tutkii: onko kyseessä kauppa vai huoltoasema

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=680415
    [signature]www.mystudios.com/art/impress/renoir/renoir-two-sisters.jpg <3
    Dmitri Hvorostovsky Nro7, Heed me not, dear :([/signature]

10. jaro

Rekisteröitynyt:
    28.11.1999
    Mulla on todella paljon vapaa-aikaa ja omistan myös modernin jääkaapin. Sillä ei ole todellakaan mitään tekemistä sen kanssa, että kauppiaalla pitäisi olla oikeus päättää ihan itse milloin tämä haluaa pitää liikettään auki.

Nyt kun olette ottaneet asiaksenne vähätellä AY-liikkeen ja demareiden merkitystä asiassa, niin kertokaa nyt minulle että eikö kauppojen aukioloaikojen rajoitukset johdu demareiden ja AY-liikkeen tahdosta? Minä käsitän että rajoitukset johtuu nimenomaan siitä. Jos ei johdu, niin mistä sitten? Valaiskaa tietämätöntä. En sano että kauppojen täytyy olla aina auki. Pointti on se, että kauppiaan tulisi saada itse tehdä se päätös milloin haluaa harjoittaa elinkeinoaan. Ja sen oikeuden rajoittaminen todellakin on demarimafian touhua ihan suoraan ja kiertelemättä.

Ymmärrän sen, että jos työläinen on töissä vittumaiseen aikaan AY pyrkii neuvottelemaan mahdollisimman hyvät lisät. Se on niiden tehtävä, valvoa että liksaa tulee. Sitä en ymmärrä, että puututaan elinkeinon harjoittamiseen, se ei ole AY-liikkeen tehtävä. Se päätös pitää olla 100% yksin yrittäjän, ei kenenkään muun. AY-liike voi sitten neuvotella palkoista, henkilökunnan määrästä ja siitä millaiset työaikaratkaisut otetaan käyttöön. Luonnollisesti liiketoiminnan tulee tapahtua TES:ien, lain ja yleisen järjestyksen puitteissa (Alkoholin myynti). En kuitenkaan ymmärrä ainaista rajoitusten haluamista, ei se ole oikea tie yksityisomistusta ja sopimuksia kunnioittavassa yhteiskunnassa.

11. Sampsa Kurri

Rekisteröitynyt:
    01.09.2007
    Hahaa. Joku saatanan kukkahattutäti taatusti asialla tuossa tutkintapyynnössä.

12. Tege Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Huh. Mainittiinhan se ABC outoa että ei olle ekoissa viesteissä.
    [signature]**Halvalla ei hyvää saa joten köyhän ei kannata halpaa ostaa.**
    C2D E6400 | Asus P5B Deluxe/WiFi | Corsair 2Gt | Asus 7900GTX | Antec P180b
    Idlaan Riihimäellä Omistan CD-Iin[/signature]

13. SuperHero

Rekisteröitynyt:
    30.07.2002
    Japanissa taas tuntui että siellä noita 24/7 kauppoja on liikaa kun käveli kaupungilla niin vieressä saatoi olla family mart ja vastapäätä tien toisella puolella on lawson. Kyllä Suomen isoimpien kaupunkien keskustoihin olisi varmasti tarvetta tuollaiselle kaupalle.

[signature] [/signature]

14. kalakaveri

Rekisteröitynyt:
    06.11.2003
    En usko, että suomalaisia kaupan työntekijöitä kiinnostaa olla öisin töissä. En myöskään usko, että olisi taloudellisesti kannattavaa kauppiaille pitää kauppaa yötämyöten auki, koska voluumit on pieniä. Silti yölisät + yövartioiden palkkaaminen känniläisiä valvomaan ei varmasti houkuttele. Samalla logiikalla voidaan vaatia vapaata aukioloa sitten vaikka valtion virastoilta tai pankeilta.

Kyllä nykyisissä asetuksissakin joku järki on.

15. Sampsa Kurri

Rekisteröitynyt:
    01.09.2007
    Mistähän vitusta sinä tiedät kauppiaiden henkilökohtaiset preferenssit? Mene nyt jo helvettiin siitä kukkahattuilemasta. Siinä on vissi ero, että päättääkö yksityinen kaupanomistaja onko hänen liikkeensä yötä myöten auki. Tuolla logiikalla valtion virastoiden on ihan turha vaatia yhtään mitään, jos omistaja, eli valtio ei sitä halua.

16. jaro

Rekisteröitynyt:
    28.11.1999
    Ei kaupan työntekijöiden kiinnostus ole olennaista, jos vituttaa pyytäköön lisää liksaa.

Jos se ei ole kannattavaa, eikö silloin kauppias osaisi itse päätellä ettei kannata? Jos ei kannata, niin onko asetuksella kiellettävä huonon bisneksen teko?

Ihmisellä on oltava oikeus tehdä hyvää tai huonoa liiketoimintaa.

Sama logiikka ei päde valtion virastoihin, ne ovat julkista palvelua ja se on aivan eri asia.

17. kalakaveri

Rekisteröitynyt:
    06.11.2003
    Someone has sand in the vagina.

18. kalakaveri

Rekisteröitynyt:
    06.11.2003
    Ei ihan kaiken tässä maailmassa tarvitse pyöriä liikemaailman ehdoilla. Täysin vapaa kapitalismi ei ole aina oikea ratkaisu ja siksi valtiolla tai SAK/PAM:lla on aivan oikeutettu rooli vaikuttaa yhteiskunnan ja yksilön asioihin.

19. Sampsa Kurri

Rekisteröitynyt:
    01.09.2007
    Mene helvettiin kukkahattuilemaan siitä. Kerro minulle yksikin haitta yöllisistä kauppojen auikoloajoista. Tai kerro yksikin hyöty, mikä ei ole kumottavissa.

20. mandariiniankka

Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Mutku - nyyh nyyh - en mä halua olla yöllä töissä. Toi naapurikassan setä haluisi kyllä olla ja tienata näin enemmän rahaa, mutta en mä voi hyväksyä että naapurikassan setä saisi enemmän rahaa kuin minä. Se ei ole tasa-arvoa. Nyyh nyyh. Onneksi meillä on tiukkoja sääntöjä säätelemässä pahaa yritystoimintaa.
    [signature]juppihippipunkkari[/signature]

21. HugoPugo

Rekisteröitynyt:
    09.08.2007
    Ensimmäisessä kohdassa olen samaa mieltä, valtiolla on oikeutettu rooli. Jälkimmäisessä kohdassa olen täysin eri mieltä, mutta se onkin minun mielipiteeni ja meillähän on oikeudet omiin mielipiteisiimme, onneksi. SAK/PAM:lla ei tulisi mielestäni olla mitään valtuuksia vaikuttaa yksilön asiaoihin, he ovat sellaiseen täysin väärä taho. Esimerkiksi minulla ei ole kyseisten tahojen kanssa mitään tekemistä, joten toivon ettei heilläkään minun kanssani. Valtio on asia erikseen.

"Olemme neuvotelleet kaupan alalle loistavan työehtosopimuksen; mm. riittää että teet 10h putkeen töitä, ylimenevältä osalta saat ylityökorvaukset!!!! Jippii!!! Loistavaa, varsin loistavaa."

En millään jaksa uskoa että kaupan alalle voisi huonompia työehtoja saadakaan, työntekijöiden osalta. En myöskään tue täysin vapaata kapitalismia. PAM ja SAK eivät kuitenkaan ole tahot joille haluaisin antaa valtuutuksen päättää asioistani, kun mainitsit yksilön asiat.
    Lisätään vielä kirjoitukseen että en työskentele kaupan alalla.

Ja takaisin taas itse asiaan, eivät tulisi menestymään nuo yökauppiaat, suomalaisten kulutustottumukset ja kulttuuri eivät ole yökukkumista suosivia. Tosin olisihan niitä helpompi ryöstellä öisin, vapaammat kaistat ainakin pakoreissuille.
    Ja kyllä se kaupan työntekijöiden kiinnostus asiaan on erittäin olennaista, vaikkei se siltä monitorin edessä näytäkään.

22. kalakaveri

Rekisteröitynyt:
    06.11.2003
    Hahaha.. Kapitalismin kannattajat säälittävissä solukämpissään nostavat päätään. Kasvakaahan hieman, että osaatte jättää kiihkon pois ja keskustella kuin aikuiset.

23. eivitu

Rekisteröitynyt:
    14.05.2003
    Onhan tämä ihan vitusta. Kyllä kauppiaiden pitäisi itse saada päättää milloin pitävät kauppojaan auki, jos ei se kannata niin tuskin pitävät auki. Ja varmasti löytyy porukkaa jotka haluu tehdä töitä myös yöllä. Mutta tää on taas näitä kommareiden juttuja joilla suojellaan työntekijöitä. Sama juttu tässä uudessa tupakkalaissa.
    [signature]-Duck & Cover-[/signature]

24. pauke

Rekisteröitynyt:
    18.08.2000

Ja tämä samainen nollakerholainen kehuskeli taannoin olevansa kauppakorkeakoulussa :)

[signature]Fac ut vivas[/signature]

25. jaro

Rekisteröitynyt:
    28.11.1999
    Sinä liioittelet. En ole esittänyt "täysin vapaata kapitalismia". Se mitä nyt esität, vähentää aikaisemman väitteesi merkitystä siitä että arvelet kaupan olevan kannattamatonta öisin ja sunnuntaisin.

Kummansta syystä kaupat nyt sitten eivät saa olla auki, siksi että se on kannattamatonta vai siksi että SAK/PAM on estänyt sen? Etkö syyllistynytkin arveluttavaan keinoon perustella aukioloaikojen rajoittamista? Sunnuntai aukioloajan rajoitus on historiallinen jäänne ajasta jolloin raamatun mukaan "pyhitettiin lepopäivä". Tällaisesta jäänteestä voidaan kyllä luopua kun muukin yhteiskunta toimii sunnuntaisin ja osa kaupoista on kuitenkin auki milloin tahansa. Mielstäni kaikille kauppiaille on kuuluttava samat oikeudet.

Jos kauppa on auki sunnuntaina, se ei mitenkään tee maailmasta vain liiketalouden ehdoilla pyörivää paikkaa. Jos sinun mielestä tekee, niin miten perustelet kantaasi? En ymmärrä miten näin tapahtuisi, vaikka kauppias saisi päättää siitä mitä hänen päätäntävaltaan kuuluu.

SAK/PAM:in roolia en ole mitenkään rajoittanut, paitsi suoranaiseen liiketoimintaan lliittyen. Siihen heidän ei pidä vaikuttaa. Liberaalina ihmisenä hyväksyn täysin ay-liikkeen toiminnan, mutta he eivät saa puuttu periaatteellisesti suoranaiseen liiketoimintaan, kuten tavaroiden hinnoitteluun tai liikkeen aukioloaikaan. Se on periaatteellisesti väärin, sillä rajoitetaan liiketoiminnan vapautta.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen