Mikä yleismittari?

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja zeiho, 28.01.2006.

  1. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Tai sit se on tommonen karvalakki jota myydään TrueRMS mallina eli MS2108. Tuli vaan mieleen kun motonetti myy identtistä vehjettä mutta TrueRMS ominaisuudesta ei mitään mainintaa ja hinta 50eur. Noh tiedä tuota, enpä viitsi ottaa riskiä että jää vielä tulliin ja tulee kalliimpi.
     
  2. conrad10

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2012
    Viestejä:
    1 401
    Olen itse aika paljon ostanut Kiinasta eri paikoista mittalaitteita. Kyllä aina on tullut sitä, mitä on luvattu ja ovat vielä jopa toimineet. Tarkkuuksia ei ole kaikista ollut mahdollista tutkia. Tässä tapauksessa MS2108:n hinta on halvempi kuin muilla eikä myyjä ole myynyt niitä yhtään. Lisäksi myyjällä on muutenkin myyntihistoria lyhyt. Nuo ovat ainoita epäillyttäviä asioita. Voi olla tietysti, että haluaa pään auki myymällä pienellä katteella.

    Ei kannata muuten sotkea MS2108:a ja MS2108A:a. A:llinen on vähän vaatimattomampi ja halvempi malli, ei ole rms-mittari.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. xana

    Rekisteröitynyt:
    05.12.2009
    Viestejä:
    1 702
    Kiinastako se tämäkin on kotoisin? Muistelisin, että olen nähnyt tätä myös jollakin muulla tuotemerkillä?
    [​IMG]
     
  5. Grithawarlord

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    1 128
    No minulta kans ääni Fluke 179, se on elektroniikka hommissa ollu ihan hyvä.
     
  6. Masa Laakso

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2000
    Viestejä:
    549
    Onko kenelläkään kokemusta Bilteman DMM 1000 P -mittarista? Näyttäisi olevan True RMS? Ilmeisesti sama kuin ExTech EX505.

    Edit: Entäpä Mastech MS8250C? DX.comista hintaan 42,51 €? Näyttää lähes samalta, mutta spekseiltään tarkempi.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2013
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Oho, tuohan voi olla jopa pätevä laite...
     
  8. HSuomi

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    1 289
    +1. Päivittäisessä käytössä itselläkin 179, ei valittamista. Ostan varmaan kotiinkin jossainvaiheessa tollasen.
    Myös 1587 on helvetin hyvä vehje. Turhan isokokoinen päivittäiskäyttöön mutta erinomainen kentällä kun ei tartte erkkaria raahata erikseen mukana.
     
  9. xana

    Rekisteröitynyt:
    05.12.2009
    Viestejä:
    1 702
    Lainaus: Fluken 1577- ja 1587-eristysvastus-/yleismittarit
     
  10. salmiakki

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2005
    Viestejä:
    42
    Itseäkin kiinnostaisi tämä. Kertokaa ihmeessä kokemuksia jos joku tuollaisen on hankkinut. Paperilla vaikuttaisi lupaavalta.

    Jatkuvuustesti saisi olla kohtuu nopea, nykyisessä halpiksessa menee hermo. Ja näytön päivitysnopeus edes siedettävä.
     
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
  12. MIL-Tec

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2002
    Viestejä:
    418
    Minulla on ollut monta vuotta käytössä tuo sama MS8217 kuin muillakin, kelpo mittari. Edullinen ja hoitaa hommansa, mutta vastusmittaus kestää kyllä rasittavan pitkään. Siksi tuli hommattuo noin vuosi sitten Agilentin U1242B + Bluetooth mokkula kylkeen. Tuolla onnistuu resistanssien mittaus jo kertaluokkaa paremmin ja muutenkin mittari miellyttää itseäni. Ainut miinus mitä siinä on että oletuksena jännitemittaus on AC asennossa mikä on todella raivostuttavaa. Onneksi setupista sai käänettyä DC:n defaultiksi. Joku toinenkin juttu siinä oli mutta en muista nyt mikä, senkin sai fiksattua setupista kuntoon. Pihtimittarina on lisäksi tuollainen UNI-T:n edullinen räpsy. Omiin mittauksiin ollut täysin riittävä (esim dieselmoottorin hehkut, starttivirta yms vastaavat jutut). Yhteenvetona voisin sanoa että markalla saa markan mittarin... työkalupakin pohjalla tosin lojuu tuollainen 1. sivun 10e mittari mikä sekin on autohommissa monesti täysin riittävä.

    Mittaria ostaessa tärkeintä varmaan on tiedostaa mitä ominaisuuksia itse tarvii.
     
  13. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 753
  14. jnf

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2002
    Viestejä:
    291
    Tekeekö näillä pihtivirtamittareilla autohommissa mitään? Eli onko nuo halvemmat kiinanmallit tarpeeksi tarkkoja, että jos johtonippuun heittää ohueen johtoon kiinni, niin näkeekö paljonko virtaa menee(jos menee)?

    Tarkoitus olisi käyttaa vanhemmassa autossa vianetsintään ja perus virtamittarilla joutuu, a) virittämään jonkinlaisen piikin johdon eristeen läpi b) katkaisemaan johdon jos ei tiedä mihin se jatkuu...
     
  15. nikale

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2013
    Viestejä:
    1 405
    Tilasin just tänään pilteman halvimman pihtimittarin koska testasin työnantajan vastaavan mallin ja kyllä sillä tekee mitään. Ei juurikaan heitä tasavirta-alueella 1-50A.
     
  16. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    Kannattaa katsella sellaista mallia jossa on 10mA resoluutio, silloin sillä ehkä mittaa 50-100mA suurusluokassa olevia vuotovirtoja edes vähän sinnepäin.

    Ainakin itsellä se yleisin käyttö virtapihdille autosähköjen kanssa on just vuotovirtojen mittaus kun akku tyhjenee jonnekkin...

    Mulla on bilteman malli jossa on 40A alueella 10mA erottelukyky, alapäässä se herkästi heittää 50mA suuntaan tai toiseen ulkoisista magneettikentistä riippuen.
    K.O mallia ei biltemassa taida enää? olla myynnissä, muuten ihan kelvollinen mutta on ihan raivostuttavan hidas reagoimaan, tyyliin 3 sekuntia ennenkuin lukema on asettunut.

    CEM DT337 tai uni-testin joku uusi malli oli 1mA resoluutiolla, mutta nekin tiettävästi heittelevät alapäässä melko hurjasti.
     
  17. nikale

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2013
    Viestejä:
    1 405
    Tarviikos pihtivirtamittarin olla noin tarkka?
    Jos vuotovirta on alle vaikkapa 1A niin senhän voi mitata sitten vaikka tavan yleismittarilla.
    Sitäpaitsi, jos milliampeereiden vuotovirroista puhutaan, niin akun sisäinenkin vuoto voi olla jo sitä luokkaa ja sitä ei virtamittarilla näekään.

    Näppärä keinohan on toki se, että kieputtaa vaikkapa 10 kierrosta kuormajohtoa pihtien ympäri ja jakaa näyttämän kymmenellä. Saa tarkkuutta pihteihin.
     
  18. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    "Voi" mitata alle 1A virran yleismittarilla, mutta otappa vaikka jostain uudesta autosta akun napa irti ja pistä mittari väliin ;) Palaa nimittäin sulake heti mittarista. (no tuon voi kiertää hypyttämällä ensin akun navan ja kengän yhteen vaikka käynnistyskaapelilla, kytkemällä sitten yleismittarin johdot ja poistamalla hyppykaapelin)

    Toisekseen nykyisten obd-väyläsähköjen aikakaudella akun irroittaminen on välillä sellaista s**tanan sadetanssia voodoo-nukkejen kanssa että akun navan irti käyttämiseen menee puoli tuntia "oikein" tehtynä

    milliampeerien tarkkuutta ei auton akun vuotovirtoja etsiessä tarvi, mutta 1mA tai 10mA resoluutiolla olevalla mittarilla on ehkä paremmat mahdollisuudet mitata riittävällä tarkkuudella. 100mA resoluutio on ihan liian karkea koska 100mA vuotovirta tarkoittaisi jossain pienemmässä riisikipossa että akku on tyhjä kahdessa-kolmessa viikossa. Tyypillinen "vuoto"virta autossa lienee nykyään jotain 1-50mA.

    Johdon kieputus virtapihtiin toki toimii jos johdossa on vaan ylimääräistä pituutta eikä se ole kovin paksua, ei kovinkaan kätevä keino esim miinuskaapelista mitattaessa...
     
  19. Veilpe

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2000
    Viestejä:
    206
    Väliin ohkasempaa johtoa jonka kieputtaa pihtien ympärille.
     
  20. nikale

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2013
    Viestejä:
    1 405
    Nimenomaan, eikä akkua tarvitse edes irroittaa täysin akusta jos pitää huolen siitä että se ohkanen naru on kytketty silloin kun se alkuperäinen vahva johdin on irroitusvaiheessa. ;)

    Normi yleismittarilla ei paljon virtoja mittailla ellei olla varmoja siitä että virta ei ylitä mittarin sietokykyä ja yleensä virranmittauksessa ei olla varmoja. Siksi pihtimittari on järkevä jos haluaa virtoja mittailla.
     
  21. Pet-ri

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2009
    Viestejä:
    60
    Ajattelin tilata Amazon.de:stä Weran micro ruuvitalttasarjan. Samoilla posteilla voisi tilata yleismittarin Tuollainen osui omaan silmään aika vähän vaan löytyi kokemuksia. Olisiko antaa jotain suosituksia suunnilleen tuossa hintaluokassa? Saisi olla kuitenkin CAT3, sulakesuojattu, kapasitanssi -ja jatkuvuusmittaus nyt ainakin.
     
  22. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Oudon vaikeaksi on tuo auton vuotovirtojen mittaus näköjään useammankin puolesta on ajateltu. Eikö olisi hivenen helpompaa käyttää sulakelootasta sulake kerrallaan irti ja mitata ihan johdoilla se mahdollinen vuotovirta?
     
  23. Tukemon

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2008
    Viestejä:
    787
    Niitä vaan on siellä kymmenittäin.

    Muuten tiedoksi VAG konsernin alle 10 vuotiaan kulkineen omistaville, että jos airbagin sulakkeen irrottaa niin bagi menee vikatilaan, jonka kuittaus vaatii huollossa käynnin tai sitten OBD piuhan ja sopivat softat. Niin menee omasta sulakkeestaan myös sähköinen ohjaustehostin, mutta vika kuittaantuu kun ensin virta päällä kääntelee rattia 10 sekunniksi kumpaankin ääriasentoon ja sitten ajaa täysin suoraan 20-30 metriä.
     
  24. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Kaipa niitä johtojakin on kymmenittäin, jos sulakkeitakin on? Mutta turhahan se on noin uusia "autoja" itse yrittää huoltaa, korjaamojen rahastusvälineitähän ne ovat. Nollataan vikakoodit, sata euroa kiitos ja "auto" on taas kuin uusi...
     
  25. Tukemon

    Rekisteröitynyt:
    14.06.2008
    Viestejä:
    787
    Juu ajattelinkin että jos ollaan kiinnostuneita kokonaisvirrasta niin silloin se on helpointa mitata yhdestä pisteestä suoraan akulta. Luultavasti tuon virran saisi myös OBD:lta jotenkin luettua, koska auto osaa kertoa akun jäljelläolevan kapasiteetinkin, silloin vain ainakin joku älypurkki on aktiivisena ja sen virrankulutus näkyy.

    Se on totta että tuollaiset "laitetaan tää vehje pysyvään vikatilaan sähköjen katkettua ihan turvallisuussyistä" jutut ei ole kuin törkeää rahastusta.
     
  26. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    Koita nyt päättää onko se "autojen" virranmittaus helppoa vai vaikeaa :think:
    Fordin t-mallin omistajat ovat luultavasti sitä mieltä että ihan turhaa hömpötystä "noin uusien autojen" virtoja edes mittailla, voihan sen käynnistää veivistäkin. :p
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti