Mikä näyttö pelaamiseen ?

Viestiketju alueella 'Rauta' , aloittaja samppa1123, 22.12.2011.

1. Jezme

Rekisteröitynyt:
    23.06.2010
    Ja paneelityypeistä: totuudesta en tiedä mutta pelatessa ilmeisesti TN > IPS edelleen vaikka itse näyttö (paneeli) olisi 144Hz. Ainakin jotkut täällä puhuivat aikanaan, että tuo PG279Q tuntui liian hitaalta CSGO:hon ja siirtyivät sitten TN-paneeliin (PG278Q). Hyviä nuo paremmat TN:t ovat, etenkin pelaamiseen. Aivan eri tasolla kuin esim. XL2411Z kuvanlaadun ja värien osalta (XL2411Z 6bit-paneeli vs PG278QR 8bit-paneeli). Tuosta FPS hommasta noissa "esportseissa" en tiedä, siksi mietinkin tuota FPS-tarvetta kun olen kuullut näitä "CS sujuu paremmin korkeammilla FPS-luvuilla" tyyppisiä juttuja. Jokatapauksessa kuten lehtv taas yllä kommentoi niin Quakessa tuo FPS-tavoite voisi olla jopa realistinen ja oikein HC-pelaaja todennäköisesti laittaa graffat juuri minimiin että kaikki tilpehööri jää pois näkökentästä. Monissa FPS-peleissä nuo graffat haittaavat monesti näkyvyyttä ja "epäreilusti" parempaa silmäkarkkia hakevat usein kärsivät sitten siitä valitessa korkeampia asetuksia. Lisäksi olisi sellainen muistikuva, että ULMB > G-Sync ainakin tietyissä peleissä. Tosta en tosin sen tarkemmin osaa itse kommentoida, varmaan esim. @lehtv osaa selittää ULMB vs. G-Sync eroista paremmin (tai sitten omatoiminen googlaus).

Jokatapauksessa esim. tuo Dell S2417DG tai CDONin tarjous-Acer ovat ihan päteviä vaihtoehtoja tuollaiseen käyttöön ja tuolle näyttikselle.

2. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    @Jezme Esportseissa pyritään virkistystaajuuden ylittäviin fps-lukuihin jotta input lagi olisi mahdollisimman alhainen - ainakin CS:ssä serverin ja clientin välinen kommunikointi on sidottu fps:ään. Eli mitä enemmän fps:ää, sitä nopeammin data hiiren klikkauksista ja näppäimistön painalluksista saadaan lähetettyä serverille.

Ja kilpailullisessa pelaamisessa ULMB luultavasti kannattaa, riippuu vähän miten nopeasta pelistä on kyse. Ite kokeilin BlurBustersin softalla ULMB:tä XL2410T näytöllä, kyllähän sen eron Quake Livessä huomasi, vaikkakaan se nyt ei missään nimessä ollut elintärkeä tai pakollinen. Päädyin kuitenkin takaisin normaalitilaan koska kyseisellä näytöllä ULMB heikensi kuvanlaatua ja vääristi värejä.

Viimeksi muokattu: 20.03.2017
  3. testudo80

Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Minä säälin niitä jotka laittavat peleissä "low" asetukset > ja pelit näyttävät rumilta. Ei hyvä. Kyllä grafiikka on myös tärkeä. Toki voin ottaa pois näitä varjoihin liittyviä ja dynaamisia heijastuksia, jne. Niitä joitain. Inhoan kaikkia auringon säteitä.

Eräs tuttu kertoi kuinka hieno on ajaa kilpaa ja auringon valo häikäisee niin pahasti silmään jossain suoralla että ei näe mitään. Kuulemma realistista. Meinasin saada halvauksen. Verhoja hieman eteen, tunnelma valaistus ja peli jossa mukava valaistus ja tunnelma. Ai että...

4. Mendel

Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    kilpapelaamisessa pelin näyttävyydellä ei ole mitään väliä vaan grafiikka-asetukset asetetaan sellaisiksi, joista mahdollisten sääntöjen puitteissa saa parhaan mahdollisen kilpailullisen edun. Eli yleensä niin että vastustajat erottuvat mahdollisimman hyvin ympäristöstä, (esim terävät vastustajan pelaajahahmot suttuisten tai pikselimössöisten maastotekstuurien päällä) ruudunpäivitysnopeus on paras mahdollinen, kontrasti/gamma niin että kaikki himmmeimmätkin kohteet näkyy (vaikka kuva olisikin tämän seurauksena esim ylivalottunut) ja pelaamisen kannalta turhia, häiritseviä yksityiskohtia on mahdollisimman vähän (esim sääefektit pois). Sitten laitetaan kameraan vielä niin paljon kalansilmäperspektiiviä kuin oma tajunta antaa myöten jotta ruudulla olisi mahdollisimman paljon dataa ja vastustajat näkisi mahdollisimman suurella kuvakulmalla.

Viimeksi muokattu: 20.03.2017
  5. testudo80

Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Kyllä. Tuo esports touhu on juuri niin järkyttävää miltä kuulostaakin. Mitä järkeä tehdä kaunein, upein, efekti rikkain peli kun kaverit palaavat takaisin keskiajalle. Olin shokissa kun minulle ensi kertaa luennoitiin tästä asiasta.

Toki pelattavuus ensin, mutta noh... surkeaa. Ihme että eivät hanki mustavalkoisia näyttöjä "pelaamiseen".

6. Inkvisiittori

Rekisteröitynyt:
    06.08.2014
    CS:ssä tickrate kertoo kommunikoinnin tiheyden. Kilpapelaajat ja totisemmat harrastajat pelaavat 128 servereillä, ja peruspelit valven servereillä ovat 64. Joskus voit saada komennon aiempaan tickiin kuin vastustaja vain inputlagin ansiosta, mutta etu alkaa mennä melko pieneksi fps:n kasvaessa. 60:llä saat ehkä useinkin turpaan viiveen takia, mutta 144:llä ja sen yli paljon harvemmin, koska tickrate pysyy kuitenkin samana.

7. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
  8. TheZan

Rekisteröitynyt:
    07.07.2016
    Olen itselleni hommaamassa ensimmäistä yli sadan hertsin näyttöä ja tarkoitus siis saada 144 hz:n näyttö, joka on hintalaatusuhteeltaan paras ja hyvä pelikäyttöön. Cdon.comissa on tällä hetkellä hyvän oloiset tarjoukset, kuten tälläkin foorumilla on todettu. Acerin XG270HU vaikuttaisi hyvältä diililtä ja oikeastaan olen ajatellut budjettini pitää max 400 (joka sekin kuullostaa törkeän korkealta summalta). Toinen vaihtoehto on minulla tähän saakka ollut tuo Zowien XL2411, joka on hieman huokeampi hinnaltaa, koska on pienempi näyttökin. Nyt minua kiinnostaisi siis saada vastaus kysymykseeni, eli kumpi on hintalaatu suhteeltaan tällä hetkellä parempi, vai pitäisikö minun kenties miettiä jotain muuta näyttöä tuohon hintaluokkaan? G-sync luonnollisesti kiinnostaisi myös, mutta G-syncin 144 hz:n näytöt vaikuttavat olevan sen verran kalliimpia, että taitaa G-syncci jäädä hankkimatta (cdon.comissa Acer XB271HUA on kuitenkin 30 % enemmän, kuin XG270HU). Täytyy kuitenkin muistaa, että ensimmäistä yli 60 hz:n kokemusta kohti ollaan tässä menossa.

9. Athrez

Rekisteröitynyt:
    07.10.2014
    Haluan hommata uuden näytön, jolla saan irti kaikki 144hz. Pelailen Overwatchia ja fps pyörii siellä 150-190. Käytettynä katellut ja joitakin uusiakin.. Tarjolla olisi tällä hetkellä kohtuu hintaan (180e) AOC G2460PQU, jossa mukaan tulee DVI-johto. Saanko tuolla näytöllä ja DVI-johdolla kaikki 144hz (140fps) Overwatchissa irti? Arvosteluita kun kattelin niin on aika kaksjakosta kommenttia..

10. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Missä?

11. Athrez

Rekisteröitynyt:
    07.10.2014
    Käytettynä. Takuuta jäljellä. Laitoin yv:tä. :)

Viimeksi muokattu: 28.03.2017
  12. San_anttu

Rekisteröitynyt:
    08.03.2008
    Nyt olisi aika alkaa tilata uutta näyttöä, mistä puhuin pari sivua taakseppäin.

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...4-c24fg70fqu-kaareva-pelimonitori-144hz-musta Tuota olen miettinyt, ja tullutkin siihen tulokseen, että IPS näytön jälkeen hyvin vaikea siirtyä TN-Paneeliin takaisin ja VA-Paneelien katselukulmat on kuulemma aika samaa luokkaa kuin IPS(?). Onko TN-Paneelien katselukulmat parantuneet vuosien varrella yhtään? Kumminkin tuo n. 100e lisäsijoitus tuohon VA-Paneeliin on aika iso raha näin opiskelijabudjetilla.

Vaihtoehtoina on nuo n.300e Benq sekä Asus Toki muistakin saa ehdottaa.

13. Jezme

Rekisteröitynyt:
    23.06.2010
    Kyllä minä nyt itse ainakin käyttäsin tuon satkun enemmän tuohon Samppaan jos tällä hetkellä noiden väliltä valitsisin. XL2411Z on kyllä hyvä näyttö pelaamiseen mutta ei mikään erityisen hyvä väreiltään. Kuitenkin halvemman pään TN-monitoreja ja 6bittinen joten ottaa aika 100-0 nekkuun noilta 1440p 8bit TN-paneeleilta. Ei ole kyllä katselukulmien kanssa ollut mitään ongelmia XL:n kanssa, ovat mielestäni ihan hyvät mutta väritoiston vuoksi ottaisin Samsungin.

Vinkkinä: Jos illalla on aikaa niin Jimmssillä on täällä foorumivalvojaiset. Siellä voi tulla joku noista halvemmista 144Hz monitoreista tarjoukseen. Jos tulee niin osta se.
    Toinen vinkki: Katsasta tämä uutuus https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/MSIOPTIXG27C/msi-optix-g27c-27-kaareva-pelinaytto Käsittääkseni Samsungin paneeli (ettei olisi tismalleen sama kuin 499€ C27FG70 näytössä E: taisin sekoittaa johonkin toiseen, eli HUOM tuossa näemmä 8ms vasteaika mutta ilmeisesti kuitenkin Samsungin VA-paneeli), joten hyvä keino säästää rahaa. Siitä en tiedä sitten, onko Samsung valkannut itselleen parhaat ja myynyt "sekundan" MSI:lle. Onneksi Gigantilla on varsin hyvä 30pv palautusoikeus joten rauhassa saa testailla ja kokeilla. Jimmssillä on vaihtelevan tiukka 2h käyttöraja testailussa. Myös tuo 24" Samppa on Gigantilla hieman halvempi, joten testailumielessä ostaisin Gigantilta: https://www.gigantti.fi/product/tie.../samsung-curved-23-5-pelinaytto-c24fg70-musta

Viimeksi muokattu: 31.03.2017
  14. Mailbag2

Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Itsellä benqun TN XL2411 ja VA-paneelinen benq GW2470 vierekkäin ja eipä näissä nyt isoa eroa ole väreissä tai katselukulmissa, hyvin laimea kuva oli molemmissa kun ekan kerran käynnisti mutta pientä säätöä ja digital vibrance ajureista tappiin niin kivalta näyttää molemmat.

15. San_anttu

Rekisteröitynyt:
    08.03.2008
    Näytti tuo Acer olevan tarjouksessa. Ei nappaa pätkääkään näyttö ilman korkeudensäätöä, joten ei jatkoon.

16. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
  17. Jezme

Rekisteröitynyt:
    23.06.2010
  18. San_anttu

Rekisteröitynyt:
    08.03.2008
    Tuli tuollainen poistettua tarjouksesta. Kiitos kaikille vielä avusta! :)

e. Onnistuuko tämän vanhan Dellin (U2312HM) liittäminen kakkosnäytöksi Displayporttia käyttämällä? Näyttiksessä kun ei ole kuin yksi DVI liitin.

Viimeksi muokattu: 01.04.2017
  19. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
  20. kaalimato

Rekisteröitynyt:
    22.01.2016
  21. Temesklk

Rekisteröitynyt:
    21.09.2013
    Vähän myöhäinen vastaus, kun oli tuo Samsung C24FG70 korjauksessa pari viikkoa, enkä sitä ennen kerinnyt paljoakaan käyttää.

Kuvanlaatu on IPS:ääni(Dell U2312HM) verrattuna hyvä. Huomaa kuitenkin, kun vierekkäin katsoo, erityisesti työpöydällä eron tuohon IPS:ään. Värit ovat vain paremmat tuossa IPS:ssä. Pelikäytössä en ole mitään kummempia huomannut, niin olen ollut tyytyväinen. Samsungin eduksi sellainen puolustus, että värit ovat vakioasetuksissa, koska en ole löytänyt mitään asetuksia netistä.

Design on muuten hyvä, mutta vähän miinusta tuosta standista. Minua ei haittaa se, että vie takaa vähän normaalia enemmän tilaa vaan se, että paneeli heiluu jonkin verran, jos pöytä tärisee. Tuo kurvi taas on niin vähäinen näin pienellä paneelilla, niin ei minua häiritse ollenkaan. Ei sitä edes oikein huomaa.

Ilmeisesti Lokakuussa 2016 ja sitä ennen tehdyissä näytöissä on aika paha tuo violetti ongelma, josta on täälläkin ilmeisesti puhuttu. Minulla on Tammikuu 2017 versio ja kyllä tässäkin huomaan tuon violetin, kun siihen keskittyy. Ei nyt kuitenkaan kauheasti häiritse ja jos valinta on TN-paneelissa tai tässä, niin valitsisin tämän kyllä uudestaan.

Freesyncistä en osaa sanoa mitään, koska Nvidia käytössä, mutta varmasti hyvä lisä AMD:n omistajille.

Yleisesti ottaen olen ollut tyytyväinen. Ei ole täydellinen 1080p 144Hz monitori, mutta mahdollisesti paras tällä hetkellä.

Annan vielä pisteet Samsungin huollolle. Löysin kaksi kuollutta pikseliä paneelista sekä vain 144Hz tilassa yhden rivin pientä välkkymistä. Otin kauppaan yhteyttä ja suosittelivat ottamaan suoraan Samsungin huoltoon yhteyttä. Chatin kautta sanottiin laittamaan sähköpostiin kuvat kuolleista pikseleistä. Tilasivat noudon ja tultiin ovelta hakemaan näyttö. Korjauksen aikana huoltofirman sivuilta pystyi seuraamaan korjauksen tilaa. Kun huollosta olivat ilmoittaneet, että näyttö on lähetetty takaisin, se oli seuraavana aamuna kotiovella. Tuossa meni noin pari viikkoa. Lapussa luki, että vaihtoivat paneelin uuteen ja nyt toimii moitteetta. Sähköposteihinkin vastattiin nopeasti eli yleisesti ottaen mielestäni todella hyvää palvelua.

22. Carnivora

Rekisteröitynyt:
    07.03.2013
    Kiitokset mietteistä.:kippis:

23. lehtv

Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Käy tämä läpi niin ei tarvitse käyttää muiden asetuksia: http://www.lagom.nl/lcd-test/

24. San_anttu

Rekisteröitynyt:
    08.03.2008
    Tuli pistettyä tuo vanha Dell nyt kiinni ja CS matsi twitchistä pyörimään siihen. Tuntuu että tässä Benqussa laskee virkistystaajuus selaimella 60hz. Mikäs mahtaa olla vikana?

Viimeksi muokattu: 09.04.2017
  25. Wess

Rekisteröitynyt:
    16.03.2017
    Hei!
    Kyselisin pelinäyttö ehdotuksia gtx1080 ja ryzen 7 1700x kokoonpanolle.
    -Hintaa absoluuttinen max. 700€
    -24'' - 27'' kokoa
    - 144hz
    (G-Sync olisi plussaa)

Tämä oli ensimmäisiä nyt kiikarissa. Parempia vaihtoehtoja?
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/47703/gmqrm/Acer-Predator-XB241H-24-pelinaytto

Alkuperäinen suunnitelma oli hankkia (DELL S Series S2417DG 23.8" 2K Ultra HD TN Matta Musta LED d), mutta ko. näyttöä ei tuntunut millään saapuvan putiikkiin kuukauden odottelunkaan jälkeen, joten peruin tilauksen.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen