Mikä näyttö pelaamiseen ?

Viestiketju alueella 'Rauta' , aloittaja samppa1123, 22.12.2011.

  1. lehtv

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Viestejä:
    10 324
    @testudo80 Quake Champions todennnäköisesit on aika kevyt peli ajaa juuri sen takia että kysessä on arena fps ja korkeat fps:t kuuluvat asiaan. Ja jos sitä haluaa pelata kilpailullisessa mielessä niin joka tapauksessa graffat asetetaan minimiin jotta näkyvyys olisi mahdollisimman hyvä.

    24" kokoluokassa löytyy myös 1440p GSync: Dell S2417DG.
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2017 klo 13:04
  2. Jezme

    Rekisteröitynyt:
    23.06.2010
    Viestejä:
    4 758
    Ja paneelityypeistä: totuudesta en tiedä mutta pelatessa ilmeisesti TN > IPS edelleen vaikka itse näyttö (paneeli) olisi 144Hz. Ainakin jotkut täällä puhuivat aikanaan, että tuo PG279Q tuntui liian hitaalta CSGO:hon ja siirtyivät sitten TN-paneeliin (PG278Q). Hyviä nuo paremmat TN:t ovat, etenkin pelaamiseen. Aivan eri tasolla kuin esim. XL2411Z kuvanlaadun ja värien osalta (XL2411Z 6bit-paneeli vs PG278QR 8bit-paneeli). Tuosta FPS hommasta noissa "esportseissa" en tiedä, siksi mietinkin tuota FPS-tarvetta kun olen kuullut näitä "CS sujuu paremmin korkeammilla FPS-luvuilla" tyyppisiä juttuja. Jokatapauksessa kuten lehtv taas yllä kommentoi niin Quakessa tuo FPS-tavoite voisi olla jopa realistinen ja oikein HC-pelaaja todennäköisesti laittaa graffat juuri minimiin että kaikki tilpehööri jää pois näkökentästä. Monissa FPS-peleissä nuo graffat haittaavat monesti näkyvyyttä ja "epäreilusti" parempaa silmäkarkkia hakevat usein kärsivät sitten siitä valitessa korkeampia asetuksia. Lisäksi olisi sellainen muistikuva, että ULMB > G-Sync ainakin tietyissä peleissä. Tosta en tosin sen tarkemmin osaa itse kommentoida, varmaan esim. @lehtv osaa selittää ULMB vs. G-Sync eroista paremmin (tai sitten omatoiminen googlaus).

    Jokatapauksessa esim. tuo Dell S2417DG tai CDONin tarjous-Acer ovat ihan päteviä vaihtoehtoja tuollaiseen käyttöön ja tuolle näyttikselle.
     
  3. lehtv

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Viestejä:
    10 324
    @Jezme Esportseissa pyritään virkistystaajuuden ylittäviin fps-lukuihin jotta input lagi olisi mahdollisimman alhainen - ainakin CS:ssä serverin ja clientin välinen kommunikointi on sidottu fps:ään. Eli mitä enemmän fps:ää, sitä nopeammin data hiiren klikkauksista ja näppäimistön painalluksista saadaan lähetettyä serverille.

    Ja kilpailullisessa pelaamisessa ULMB luultavasti kannattaa, riippuu vähän miten nopeasta pelistä on kyse. Ite kokeilin BlurBustersin softalla ULMB:tä XL2410T näytöllä, kyllähän sen eron Quake Livessä huomasi, vaikkakaan se nyt ei missään nimessä ollut elintärkeä tai pakollinen. Päädyin kuitenkin takaisin normaalitilaan koska kyseisellä näytöllä ULMB heikensi kuvanlaatua ja vääristi värejä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2017 klo 15:27
  4. testudo80 Banned

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    527
    Minä säälin niitä jotka laittavat peleissä "low" asetukset > ja pelit näyttävät rumilta. Ei hyvä. Kyllä grafiikka on myös tärkeä. Toki voin ottaa pois näitä varjoihin liittyviä ja dynaamisia heijastuksia, jne. Niitä joitain. Inhoan kaikkia auringon säteitä.

    Eräs tuttu kertoi kuinka hieno on ajaa kilpaa ja auringon valo häikäisee niin pahasti silmään jossain suoralla että ei näe mitään. Kuulemma realistista. Meinasin saada halvauksen. Verhoja hieman eteen, tunnelma valaistus ja peli jossa mukava valaistus ja tunnelma. Ai että...
     
  5. Mendel

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    Viestejä:
    508
    kilpapelaamisessa pelin näyttävyydellä ei ole mitään väliä vaan grafiikka-asetukset asetetaan sellaisiksi, joista mahdollisten sääntöjen puitteissa saa parhaan mahdollisen kilpailullisen edun. Eli yleensä niin että vastustajat erottuvat mahdollisimman hyvin ympäristöstä, (esim terävät vastustajan pelaajahahmot suttuisten tai pikselimössöisten maastotekstuurien päällä) ruudunpäivitysnopeus on paras mahdollinen, kontrasti/gamma niin että kaikki himmmeimmätkin kohteet näkyy (vaikka kuva olisikin tämän seurauksena esim ylivalottunut) ja pelaamisen kannalta turhia, häiritseviä yksityiskohtia on mahdollisimman vähän (esim sääefektit pois). Sitten laitetaan kameraan vielä niin paljon kalansilmäperspektiiviä kuin oma tajunta antaa myöten jotta ruudulla olisi mahdollisimman paljon dataa ja vastustajat näkisi mahdollisimman suurella kuvakulmalla.
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2017 klo 17:53
  6. testudo80 Banned

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    527
    Kyllä. Tuo esports touhu on juuri niin järkyttävää miltä kuulostaakin. Mitä järkeä tehdä kaunein, upein, efekti rikkain peli kun kaverit palaavat takaisin keskiajalle. Olin shokissa kun minulle ensi kertaa luennoitiin tästä asiasta.

    Toki pelattavuus ensin, mutta noh... surkeaa. Ihme että eivät hanki mustavalkoisia näyttöjä "pelaamiseen".
     
  7. Inkvisiittori

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    3 375
    CS:ssä tickrate kertoo kommunikoinnin tiheyden. Kilpapelaajat ja totisemmat harrastajat pelaavat 128 servereillä, ja peruspelit valven servereillä ovat 64. Joskus voit saada komennon aiempaan tickiin kuin vastustaja vain inputlagin ansiosta, mutta etu alkaa mennä melko pieneksi fps:n kasvaessa. 60:llä saat ehkä useinkin turpaan viiveen takia, mutta 144:llä ja sen yli paljon harvemmin, koska tickrate pysyy kuitenkin samana.
     
  8. lehtv

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2008
    Viestejä:
    10 324

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti