"Mikä kannettava minulle?" -yleisthreadi

Viestiketju alueella 'Kannettavat tietokoneet: PC & Mac' , aloittaja SheikYerbouti, 16.03.2008.

1. Keppada

Rekisteröitynyt:
    12.08.2011
    Läppäri hakusessa kouluhommiin ( mm. Unityllä värkkäilyä tiedossa ), kevyeen pelailuun (tavoite olisi että mm. Ark survival evolved pyörisi kohtuullisesti). Näyttökoko 13.3-14 tuumaa. Budjetti 700-1000e. Minkäslaisilla specseillä olevaa laitetta kannattaisi tarjouksista metsästää?

2. ari1956

Rekisteröitynyt:
    20.12.2008
    Nyt hakisin läppäriä mökille, jossa ei ole verkkosähköä kuin aggregaatista. Sitä ei viitsi montaa tuntia päivässä pitää päällä, vaikka se vähän bensiiniä kuluttaakin, se ns. salkkumalli, merkki Honda EU 20i.
    Läppärin lataus olisi tarvittaessa myös 12 V akusta, niitä on kolme ja suurin on 100 Ah vapaa-ajan akku.
    Vapaa-aikaa ilmestyi minulle sattuneesta syystä jo kolme vuotta sitten.
    Netissä vietän tuntikausia joka päivä. Nettiyhteys ei ole kovin hyvä maaston takia, vaikka on oikein MIMO kaksoisantenni 4G, 3G ..
    Nopeus jäänee silti noin 5 megabittiin/s.
    Tietokonepelejä en ole pelannut enää lähes 20 vuoteen. Tekstin kirjoitusta, nettisurfailua, kevyttä filmien katsomisia. En tiedä, viitsinkö enää mitään ohjelmakehityksiä harrastella, siihen paluu ja sen opiskelu on ikäiselleni 99% todennäköisyydellä ajan hukkaa.

Nyt tämän Samsung Galaxy tab A 9,7" LTE 4g, WIFI, GPS ym. (on 2,5 v vanha) lisäksi haluaisin läppärin, jossa
    1. Näyttö 13 - 14", Full HD mutta ei mitään sen tarkempaa, koska kuluttanee akkua ja itse läppäriä. Pitää tutkia myös 15,6" mahdollisuutta, se taitaa painaa paljon ja kuluttaa akkuakin. Minulla on kotona joku 5,5 v vanha painava Dell Latitude xxxxxc yritysläppäri.
    2. Akun kesto mielellään vähintään 10 tuntia, ehkä tähän ei pääse edes pelkkien Youtube:n filmien katselulla. Joskus voin katsoa
    jotain YLE:n Areenaa, Katsomoa tms.
    3. Kosketusnäytöstä olen jo saanut ihan tarpeekseni, enpä sille näe enää käyttöä.
    Em. tulee helposti kirjoitusvirheitä, joten Windows-läppäri ja siinä saisi olla hyvälaatuinen näppis.
    Aion hommata langattoman hiiren, ehkä myös irtonäppiksen. Hiiri nyt ensin alkuun.
    4. Minun koneeni ovat aiemmin kestäneet melko hyvin ainakin 8 vuotta. Tarvittaessa on vaihdettu poweri ym.
    Siihen voisi nytkin pyrkiä. Ainakin jos RAM-muistia on 8 Mt, mieluummin 16, niin käyttöikä pitenee selvästi, kunhan läppäri ei hajoa.
    SSD levyä pitäisi olla jotain 256 tai 512 Mt.
    5. Olisi mielestäni välttämätöntä, etta akun pystyy siihen vaihdatuttamaan/itse vaihtamaan. Joku M$ Surface pro tablet ei ole hyvä, tästä löytyy keskusteluja USA:n verkkosivuilta. Takuuajan jälkeen ollaan heikoilla. M$ vaihtaa kovalla rahalla koko laitteiston jos ongelmia takuun loputtua. En tiedä saako tuohon mistään edes ostaa varaosa-akkua. Korjaamotkaan eivät käsittääkseniä halua lähteä yrittämään vaihtotyötä.
    Samoin RAMmin lisäysmahdollisuus olisi plussaa. Nykyään taitaa olla paljon juotettuja muisteja, ja jos ei näin, niin on vain yksi kampapaikka.
    6. Takuu 3 vuotta, sen saa varmaan usein. 1 vuoteen ei kannata kenenkään tyytyä.

Maksuhalukkuus loppuu jossain 1200 € paikkeilla, mieluummin jotain 800 -1100 €.

Tuossa jotain vaihtoehtoja:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/56389/kkhsv/HP-Envy-13-ah0006no-13-3-kannettava-Win-10-kulta
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/30853/kjnbh/Lenovo-Yoga-530-14-kannettava-Win-10-harmaa
    Mietin vain, olisiko jotain paksumpia läppäreitä myös, joissa olisi pitkä akunkesto?

Acerista on tuttavan kautta vähän ennakkoluuloja, aikanaan hänellä noin 5-10 v sitten läppäreistä (2 kpl) hajosivat näytöt.
    Sitten 17" läppärissä uudehkon akun kesto oli 20 minuuttia Skype-käytössä!
    Itse tykkään pöytäkoneista isoila näytöilä ja näppiksellä. En oikein tahdo oppia läppärin hiiren käyttöön. Käyttökokemusta tietokoneista on minulla todella kauan, niiltä ajoilta jo kun eka IBM pc julkistettiin.

3. Goble81

Rekisteröitynyt:
    19.02.2010
    Jos 3v takuuta haluat, niin pakko mennä Lenovo, HP ja Dell yritysläppäriosastolle joihin saa rahalla (ellei kuulu myyntihintaan) 3v takuulaajennuksen. Lisäksi valmistajat lupaavat yritysmallisarjoille useamman vuoden päähän varaosia kuten akkuja. Vastaavan tehoisia kotikonesarjan koneita löytyy sitten 200-300eur edullisemmalla hinnalla, mutta niissä on vakiotakuut ja valmistaja ei takaa varaosia kovin monen vuoden päähän. 5v päästä akkuja löytyy tuurilla yleisimpiin malleihin ja niitäkin vain Kiinan harakiritulipaloakkutehtaista.

Ohessa 14" Thinkpad legenda jolla voi palaverissa heittää PowerPoint esityksen vaikka kotipihasta lähtiessä olisi vahingossa ajanut autolla läppärin yli. Ja kone kestää vielä lapsen lapsille jotta voi näyttää millaisilla koneilla naavaparrat aikoinaan harrastivat säätämistä.
    https://kannettavatietokone.fi/Kann...-E480-14-FHD-8250U-UHD-GFX-8-256SSD-W10P.html

Thinkpadeihi löytyy sitten vakioakkua ja tehoakkua (tuo kestoa mutta myös painoa. Kaikkea ei voi saada ilmaiseksi).

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen