Mikä järki nykynuoren on käydä armeija?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja salama8, 01.01.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Mää siementämässä sellaisia raskausvelvollisuuden piiriin.:D

2. TheThh Banned

Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Joo odotellaan sitä raskausvelvollisuutta naisille, katsotaan sitä maan puolustusta sen jälkeen :)

3. TheThh Banned

Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Itse ainakin olen reservin luutnantti jos joku läski sitä kysyy :smoke:

4. 4kex

Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    TheThh. Onks montakin rekryä mennyt ohi armeijan käymättömyyden vuoksi? :psmoke:

5. Korvapuusti

Rekisteröitynyt:
    04.01.2015
    Joo sä oot [​IMG]

6. TheThh Banned

Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    0. Olen käynyt armeijan.

Etkö muka itse kuseta työhaastattelussa :confused:

7. Korvapuusti

Rekisteröitynyt:
    04.01.2015
    Totta kai :kahvi:

8. TheThh Banned

Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Oikein. Olen kyllä aika varma että @gamelprutt vaikuttaa jossain kusisessa konepajassa joten aika sama loppupeleissä.

9. byrokraatti Banned

Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Aina kun joku kyselee tietoja lainvastaisesti työhaastattelussa niin kannattaa aina tehdä suoraan kantelu viranomaisille, kuten vaikkapa tietosuojavaltuutetulle. Kyllä siihen lainvastaiseen toimintaan puututaan hyvinkin nopeasti siten että lainvastaista toimintaa ei kyseinen yritys enää jatka.

Helpoimmalla tietysti kaikki pääsevät kun itse haastattelijat toimivat ammattimaisesti lakia rikkomatta ja selvittävät jo ennen rektytoinnin aloittamista miten rekrytointi tulee hoitaa lainmukaisesti ja mitä saa kysyä/mitä ei saa kysyä. Näin ei työnantajakaan joudu viranomaisten rekistereihin kanteluiden myötä.

10. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Olen ollut aika monessa isojen firmojen rekryssä tai headhunttauksessa eikä noista ole koskaan kyselty sen enempää kuin perheasioistakaan. Kyllä asia yleisellä tasolla ammattilaisten keskuudessa tiedetään erittäin hyvin. Ongelma on tuskin todellinen jos muutama autojobbari peltihallissaan tuollaisia kyttää. Se ei ole menetys sille kandidaatille joka ei pääse management by intti -pomon hyppyytettäväksi.

11. ChickenLegs

Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Noh noh. Kyllä Nalle Wahlroosilla ja Juha Sipilällä on sitä maata edelleen. Esi-isämme niin ikään puolustivat silloisten poliittisten johtajien ja isorikkaiden omistuksia – eivät suinkaan omiaan. Vain idiootti menisi sotaan kuolemaan.

12. monni-

Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Meikän työsopimuksessa 4v sitten oli kohta "sotilasarvo". :D

13. TheThh Banned

Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Varmaan ihan hemmetin hyvä työpaikka :D

14. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Naisten tehtävä on antaa p_llua ahmeteille, jotteivat traumatisoidu ja aloita jihaadia.

15. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Älä höpötä joutavia iso mies (?). Ei tietosuojavaltuutettu tee yhtään mitään tuollaisessa tilanteessa. Syy: ei ole toimivaltainen. Kaikkea täällä panikoivat pikkumurot jaksaa esittääkkin. Olisit käynyt sen armeijan aikanas, niin ei tarttis jotain hätäpaskoja nyt kehitellä.

Kerrotko nyt vielä meille, mitä lakia tuossa rikotaan, jos sulta kysytään kansalaisvelvollisuuden suorittamisesta?

16. Kikkee

Rekisteröitynyt:
    08.04.2014

Eikös ne yleensä lähinnä kysy että "onko armeija käyty/onko asevelvollisuus suoritettu", ihan siltä kannalta ettei kaveri lähde sitten 1kk päästä inttiin. Tähän pitäisi osata vastata "on suoritettu" eikä ruveta mitään ulisemaan.

Kaikki työnantajat ei tuosta armeijan käymisestä niin perusta, itse sain työpaikan sillä ehdolla että hommaan ne C:n paperit vaikka väkisin (olin E:n papereilla silloin ja vakihommasta kyse, C:n paperit tuli ihan lääkärinlausunnolla nivelten kunnon takia joten mitään kusettamista ei tarvinnut tehdä. Lupasin tosin työnantajalle että jos jostain syystä ovat eri mieltä asioista ortopedin kanssa niin sitten olen vaikka narkomaani jos ei muu kelpaa). Sain työpaikan.

17. G-MIES JERRY COTTON

Rekisteröitynyt:
    20.03.2001
    Kysyy. Mutta kun blurriksen todelliset meriitit on mitä on, niin näistä pitää pitää kiinni. Ainakin täällä missä voi olla olevinaan iso pomo :smoke:

18. tyyta

Rekisteröitynyt:
    10.04.2010
    Tunnustan, etten lukenut tätä ketjua alusta loppuun viesti viestiltä laiskuuttani ja siksi, että suurin osa viesteistä näyttää olevan joko asiattomia ja/tai asian vierestä kirjoitettuja. Armeijan käyneenä totean omana mielipiteenäni, että:

* armeijassa ei opi mitään sellaista maanpuolustuksesta ja/tai sotimisesta, mitä ei jo olisi unohtanut ensimmäisiin kertausharjoituksiin mennessä, jos sellaiseen ylipäätään joutuu
    * johtamistaidon oppimiseen armeija on täysin väärä paikka, ainakin jos aikoo pärjätä siviilissä johtotehtävissä muutenkin kuin esimiesasemansa tuomalla käskyttämisvallalla

Kuitenkin varsinkin nykynuoren kannattaa käydä armeija, ainakin siksi että:

* saa uusavuttomuuden astettaan madallettua edes sen verran, ettei äidin tarvitse sijata vuodetta, järjestää vaatekaappia ja siivota huonetta
    * voi testata kestääkö oma henkinen ja fyysinen kunto varusmiespalveluksen loppuun saakka, vai onko jomman kumman tai molempien suhteen luovuttaja/liian heikko yksilö
    * joutuu kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja voi kehittää sosiaalisia taitojaan paremmiksi ja oppia pärjäämään hankalien tapaustenkin kanssa paremmin ihan puhumalla

19. Korvapuusti

Rekisteröitynyt:
    04.01.2015
    Vuoteenpettaamisen, huoneensiivouksen yms. voi oppia ilman inttiäkin. Intti ei vielä kerro mitään, miten henkinen ja fyysinen kunto kestää reaalimaailman haasteet. Töissä ja koulussa kohtaa erilaisia ihmisiä jne.

20. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Juu voi toki ja miltei kaikki taidot voi oppia muutenkin kuin intissä.

Voihan sitä vaikka kohtuulliseksi lääkäriksi oppia ilman että käy tuntiakaan lääketieteellistä koulua.

Silti: se suoritettu lääkis ja sieltä saatu TODISTUS on sitä mitä nimikin sanoo: se TODISTAA työnantajille, asiakkaille ja kaikille muille asiasta kiinnostuneille, että tietty taso on todistettavasti saavutettu. Käyty intti todistaa siitä, että kasetti on kestänyt tietyn putken läpi. Kumman luo muuten menisit potilaana (jos se olisi laillisesti mahdollista): viralliselle lääkärille vaiko itseoppineelle? Et tietäisi kavereista muuta kuin että toisella on virallinen lääkärin tutkintotodistus ja toinen väittää opiskelleensa samat asiat huolella muuten.

Mistä minä muuten tietäisin, että sinulla niitä muualla opittuja taitoja on, jos niistä ei ole mitään riippumatonta ja objektiivista dokumentaatiota?

21. Korvapuusti

Rekisteröitynyt:
    04.01.2015
    Edelleenkin: sun pitää olla kiinnostunut vain työtehtävään liittyvistä asioista ja tarpeista. Intti vaaditaan oikeasti vain murto-osaan duuneja.
    Se ei saa vaikuttaa muuten mitenkään ja siksi sitä ei oikein kuulu kyselläkään.

22. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Inttihän todistaa ainakin vaativammissa tehtävissä, että kaverilla on tietty kapasiteetti (esim upseeri) ja tietty päättäväisyys kyetä suoriutumaan epämieluisistakin tehtävistä jos on tarvis syistä, jotka eivät suoraan hyödytä yksilöä itseään ja ovat siten heikohkosti sinällään motivoivia. Minusta tuosta tiedosta on hyötyä aika monessa duunissa ja siksi siitä pitää kysellä.

Aika usein ei tarvitse edes kysellä. Esim. reservin sotilasarvo (upseeri tai aliupseeri) on kerrottu suoraan CV:ssä. Ne joilla sitä ei ole spontaanisti kerrottuna, onkin usein näitä lusmuja. Niitä varten on se oma mappi.

@G-MIES JERRY COTTON Minä mikään iso pomo ole, älä liioittele taas. Minä olen pieni ja vittumainen. Vähän niinkuin semmoinen aligersantti....tosin minusta voi tulla vähän isompi pomo jos tämä joulun alla tullut headhuntterin yhteydenotto johtaa johonkin.

23. tyyta

Rekisteröitynyt:
    10.04.2010
    Toki, mutta ilmeisesti melko monelta nykynuorelta puuttuu halu/motivaatio näitä asioita oppia. Ja jos ei henkinen/fyysinen kunto kestä inttiä, ei se myöskään kestä ns. maailmallisia haasteita, eikä töissä/koulussa kohdattujen erilaisten ihmisten kanssa tarvitse olla 24h vuorokaudessa monta päivää putkeen.

24. gamelprutt Banned

Rekisteröitynyt:
    29.12.2014

Muistetaanpa kuitenkin, että moni nuori menee armeijaan ja sen myös suorittaa. Eiköhän heitä edelleenkin ole valtaosa ikäluokkansa kelpuutetuista?

Luonnollisesti armeijan läpikäyneillä on ainakin pieni advantage, koska tuskin juuri missään päin suomalaista yhteiskuntaa kansalaisvelvollisuuden suorittamista pidetään haittana. Päinvastaisesta sen sijaan voi olla haittaa, vaikka on varmasti tilanteita, joissa siitä ei ole. Kyllä se kuitenkin mahdollisuuksia rajaa ja etukäteenhän kukaan ei tiedä mitä elämä eteen heittää.

Yksi asia on muuten missattu tässä säikeessä täysin kun on käsitelty armeijan käymistä. Armeijasta, kertausharjoituksista ja toiminnasta reservissä voi saada uusia ystäviä. Osa aika vaikutusvaltaisiakin, jos sellainen nyanssi sattuu kiinnostamaan. Ainakin itselläni on toteutunut asia kaikissa kolmessa tasossa. Uusia tuttavuuksia ja ystäviäkin on tullut niin inttiaikana, kertauksissa kuin reserviläistoiminnassa.

25. TheThh Banned

Rekisteröitynyt:
    10.02.2011
    Lakia rikotaan jos intistä ulistaan, varsinkin kun vanhemmat naiset sinne eivät olisi edes päässeet. No eipä itselle ole tullut tuollaisia natseja vastaan työelämässä joten taitaapi olla paskapuhetta tämäkin blurriksen runkkaus :)

Jonkun hikisen kansallisvaltion "velvollisuuksilla" voi pyyhkiä persettään. Sehän vain kertoo myönteisiä asioita hakijasta jos on moisen ihmisarvoa halventavan pakkotyön onnistunut välttämään.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen