Näemmä autosta zippasi akku, kun ei ole tullut paljoa ajeltua tässä viime aikoina. Paukkupakkasilla saattaa myös olla osuutta asiaan...Suosituksia otetaan vastaan mikä akkumerkki on nykypäivänä järkevin, ja hinta/laatu suhteeltaan paras. Vanha akku oli Banner Unibull (50500) 12V 80Ah 720A, joten tuon tilalle tarttis joku nyt löytää (vanhan koko P278 L175 K190). Ilmeisen laadukas kapistus tuo, mutta saksassa kaikki onkin halvempaa kuin täällä. Motonetistä saa jotain Sznajder akkuja (72Ah) about 85eurolla, Boschilainen menee sinne 105euroon. Ei ole tuosta ensimmäisestä mitään hajua, mutta googlen perusteella ihan hyviä kokemuksia siitäkin porukalla taitaa olla. Tarvii toki koittaa ensin vanha sulattaa ja ladata, mutta tod. näk. tarvii silti uus hommata jossain vaiheessa, kun ikääkin tuolla jo on yli 5 vuotta. Joten samalla ikään kuin alustavana kyselynä tämä.
No juu en tiedä onko se nyt ihan kalikkana, tuskin, mutta en viittinyt sen enempää tuolla rääkätä kun ei ekalla käyntiin lähtenyt. Talliin lämpimään ja laturin päähän...
Ei välttämättä ole täysin pilalla vaikka kerran jäätynyt. Edellisessä autossani pääsi akku vähän jäätymään. Laturiin vaan ja seuraavat pari vuotta hyvin lähti auto käyntiin kovillakin pakkasilla. Ei siihen silti enää 100% luottoa ole.
^ kiitti! Nykyään näemmä kaikki akut "huoltovapaita", suomeksi se siis tarkoittaa sitäkö että ei tarvi enää litkuja lisäillä yms?
Jos ei ole pullistunut niin ei se välttämättä kuollut ole. Uusia saa Biltemasta, halavalla Muistaa vaan ladata täyteen ennen käyttöä, kun nuo on nk. varastoladattua tavaraa biliksessä.
Älkää ainakaan Hankookin akkuja ostako... Auton mallin ja vuosimallin avulla katsoi kirjasta oikean akun, varmasti on sopiva (diesel 330 bmw). Halpa hinta vähä epäilytti, 115e maksoi ja kyllä se jo selviskin miks oli niin halpa. Kuoli lähes täysin kun pakkaset nousi, huomenna saa tönätä siis auton käyntiin ja akkuostoksille sillä hyvällä säkällä kylläkin et ton ostosta on n. 3vk ja paikallinen myyjä, vois ottaa akun pois ja hyvittää parempaan.
Oletko aivan vitun idiootti vai vain trolli arsi? Minulla on S80 Volvo ja emännällä on E46 330d vuosimallia 2001 eli vanha kun taivas. Tämänkin asian jopa sinä idiootti tiedät koska huomattavan usein jaksat puuttua kirjoituksiini, olet vissiin kateellinen paskasta volvosta ja 9v vanhasta bemarista? Saisit päästä taas banaanisaarille vaihteeksi.
Energie merkkinen 100ah akku tuli ostettua jokunen viikko takaperin tuohon omaan 730iL V8:iin, jossa eberi. Hyvin on virtaa riittänyt myös, kun pakkanen kipusi -34c. Nyt tuli asennettua myös kiinteästi Ladac Handy 70 -älylaturi, jolla lataan akkua aina kotipihassa (ko. laturi osaa vaihtaa ylläpitolataukseen kun akku on täysi). Varsin kiva yhdistelmä, kun voi polttaa eberillä vaikka tunnin kun tietää että virtaa löytyy.
Itse toki menisin sinne akkukauppaan Volvolla enkä Bemarilla niin ei tarvitsisi työntää mutta tyylinsä kullakin
Jos minä olisin sinä niin pitäisin turpani kiinni ja en kommentoisi asioita mistä en tiedä yhtään mitään. http://murobbs.plaza.fi/1704121235-post29.html Volvo kun sattuu olemaan taas kerran korjattavana. Vituttaako? Paljoko? Paljon? HYVÄ!
Mies on ostamassa muoviin pakattua lyijyklönttiä, se on melekeen yks ja sama mistä sen ostaa. Bilteman akut ovat todistetusti ihan käypiä kamppeita. Se, että ne eivät voita jotain TM:n testiä ei minua hetkauta. Jos ei tyydytä niin vie takaisin, kahden vuoden takuu niillä on. Tietenkin jos haluaa hifistellä ja maksella mielikuvista sen muoviin pakatun lyijyklöntin kanssa niin siitä vaan. Tässä hommassa voi pistää rahaa palamaan viisinkertaisen summan eikä mitään kouriintuntuvaa sillä rahalla saa. Voihan sen takanreunukselle nostaa aina kun autoa ei aja vai kuinka?
Ostin viime kesänä mersu vanhukseen biltemannin akun niin eipä näistä -20C pakkasista ole ollut moksiskaan. Vielä kun seisookin välillä viikon käyttämättä, niin silti kivasti pyörittää käyntiin.
Taitaa sinun akkusi pyöritellä pikku bensakonetta? 80Ah kokoinen akku on todennäköisesti diesel koneessa, joka nappaa pikkuisen enemmän virtaa starttauksessa.
mullakin tulee Seatissa 6 vuotta täyteen orkkis akulla, vieläkin toimii hyvin vaikka autossa on ollut webasto uudesta. Mitä tuohon bemarin työntöön tulee, ei saata onnistua, joidenkin autojen ajonesto ei anna käynnistyä ilman virtaa, tai sitten sähköiset PA laitteet ei ala syöttää pelkällä työntövoimalla.
Akun merkki on vain yksi tekijä muiden joukossa, jos kestävyyttä haetaan. Pitää muistaa, että täyteen varautunut akku ei jäädy kuin kylmälaboratoriossa tai etelänavalla. Pätkäajo penkin-, peilien-, pesusuuttimien-, takalasin- yms. lämmittimet päällä on omiaan estämään akkua varautumasta täyteen. Jatkuvasti osittain varautunut akku menee pilalle muutamassa vuodessa, kun jatkuvasti täynnä oleva saattaa kestää 10v. Toki kuumuus ja tärinäkin vaikuttavat kestoon yhtälailla. Akun mahdollisimman suuri Ah-määrä auttaa säilyttämään korkeampaa varaustasoa, vaikka kylmä akku ei lataudukaan kesäkelien veroisesti. Ja ne bilteman akut voivat aivan hyvin ajaa asiansa muutaman sadan katiskassa johon ei tee mieli sijoittaa ylimääräistä rahaa tai harrastepelissä jolla ajetaan pääasiassa kesäisin. Traktoriin, jolla tehdään lumityöt voikin sitten hommata vähän laadukkaamman akun. Varmaa kamaa ovat yleensä nuo autojen ensiasennusakut. Tiedän moniakin autoja, jotka ovat rullanneet 7-10v orkkisakulla ja näillä tarvikeakuilla sitten vähän vähemmän. Harvemmin yksikään autonvalmistaja haluaa antaa heikkoa kuvaa luotettavuudesta asentamalla huonoa akkua pellin alle.
Tuo mun 80Ah on suurehkossa bensakoneessa. Mutta tosiaan tuosta 72-74Ah -akselilta ajattelin seuraavan hommata. Siis tuostahan se nimenomaan on kiinni että tuokin nyt jässähti, kun ei ehdi lataamaan kunnolla, kun duunimatka on suht lyhyt ja kauppaankin joku pari kilsaa.